Strokovnjaki za prehrano pogosto ugotavljajo, da večina ljudi zaužije precej manj vlaknin od priporočenih vrednosti. Živila, ki so posebej bogata z vlakninami, so predvsem različne vrste sadja in zelenjave, žita, ovseni kosmiči ter stročnice, odličen vir vlaknin pa je tudi indijski trpotec, ki je pogosta osnova prehranskih dopolnil. Zakaj so vlaknine – tako topne kot netopne – sploh tako pomembne, da bi jih morala naša prehrana vsebovati čim več?

Vlaknine prehrana

Zniževanje ravni holesterola in tveganja za srčno-žilne bolezni

Za ljudi s povišanim holesterolom so pomembne predvsem topne vlaknine. Te namreč pripomorejo k zniževanju količine t. i. slabega oz. LDL-holesterola v telesu. Kot nakazuje že njihovo ime, se topne vlaknine raztopijo v vodi in tvorijo nekakšen gel, ki nase veže žolčne kisline, polne holesterola. Tako se lahko slab holesterol izloči iz telesa, namesto da bi se absorbiral oziroma kopičil. Za čim več topnih vlaknin uživajte živila, kot so ovseni kosmiči, lanena semena, grah, fižol, jabolka, agrumi, korenje in ječmen. Ker je prav holesterol eden glavnih dejavnikov tveganja za srčne bolezni, obenem pa topne vlaknine poskrbijo tudi za naravno zniževanje krvnega tlaka, vam bo takšna prehrana koristila tudi na dolgi rok.

Manjše možnosti za pojav diabetesa tipa 2

Vlaknine običajno povezujemo predvsem z zdravjem srca, manj znano pa je, da so med drugim zelo pomembne tudi za preprečevanje diabetesa tipa 2. Ko namreč v prehrano vključimo več vlaknin, začne telo razgrajevati ogljikove hidrate počasneje. Tako ne prihaja do zelo hitrih poviševanj ravni sladkorja oziroma glukoze v krvi. Prav to je eden glavnih razlogov, zaradi katerih je priporočljivo zamenjati izdelke iz bele moke s polnozrnatimi izdelki.

psyllium vlaknine
Indijski trpotec je odličen vir vlaknin, zato ga mnogi vključujejo v svojo prehrano in diete.

Vlaknine so izvrstna pomoč pri hujšanju

Vlaknine nam lahko pomagajo tudi pri hujšanju. Razlogi za hujšanje seveda niso samo estetski. Obstaja namreč tudi ogromno zdravstvenih razlogov, zaradi katerih se je smiselno čim prej znebiti odvečnih kilogramov. Vendar pa rešitev seveda ni v raznih hitrih dietah, ki obljubljajo čudeže, ampak mora celoten proces hujšanja potekati počasi, če želimo doseči zares dolgotrajne rezultate. To pa seveda pomeni predvsem uravnoteženo prehrano, ki mora vsebovati tudi čim več vlaknin. Uživanje živil, ki so bogata z vlakninami, vas bo namreč precej hitreje nasitilo, ne da bi morali za to zaužiti ogromno kalorij. Če imate torej pogosto težave s skoraj volčjo lakoto, je vsekakor smiselno razmisliti, koliko vlaknin zares zaužijete.

Prehranske vlaknine so osnova za zdravo prebavo

Morda še bolj znane kot po tem, da ščitijo srce, pa so prehranske vlaknine po svojih pozitivnih učinkih na našo prebavo. Skoraj pravilo je, da prebava pri tistih, ki zaužijejo premalo vlaknin, ni najboljša. Vlaknine namreč pomagajo hrani, da se premika skozi naš prebavni trak, oblikujejo blato in preprečujejo zaprtje. Seveda vlaknine predstavljajo tudi hrano za koristne bakterije v našem črevesju in tako prispevajo k uravnoteženi črevesni flori. Poleg tega lahko zmanjšajo tudi tveganje za divertikulitis – vnetje črevesja, povezano z zastajanjem blata. Dlje ko se namreč blato zadržuje v telesu, dlje je naše telo izpostavljeno odpadnim ali celo strupenim snovem, kar povečuje tudi tveganje za resnejše bolezni. Seveda pa je to tudi idealna priložnost za razmnoževanje slabih bakterij in s tem za okužbe.

Več vlaknin za več energije

Zanimivo je, da vlaknine same po sebi sicer ne predstavljajo vira kalorij oziroma energije za naše telo. Sami namreč ne moremo prebaviti vlaknin, čeprav so te, kot že omenjeno, hrana za koristne bakterije v našem črevesju. Kljub temu pa prehrana, ki vsebuje veliko vlaknin, pomeni tudi več energije. Razlog za to je predvsem počasnejše sproščanje glukoze v krvni obtok. Tako ne bo prihajalo do hitrih dvigov in nato še hitrejših padcev ravni energije, ki nas lahko dolgoročno močno izčrpajo. Količina energije, ki jo boste imeli čez dan, bo bolj enakomerno razporejena, zato boste zagotovo tudi bolj produktivni, nasploh pa bo vaše počutje precej boljše.