Zaprtje: Kako rešiti težavo v čim krajšem času?

    Sodobni način življenja je eden največjih krivcev za številne zdravstvene težave, med katere nedvomno spadajo prebavne težave, kot so zgaga, spakovanje, napihnjenost, plini, bolečine v trebuhu in zaprtje. Pod drobnogled smo vzeli težavo, ki pesti kar 17 odstotkov Evropejcev – zaprtje. Urejena prebava je izjemnega pomena za naše dobro počutje in splošno zdravje.

    Zaprtje je pogosta težava

    Zagotovo ste že imeli kdaj težave z zaprtjem ali pa poznate koga, ki ga daje ta težava, o kateri ljudje tako neradi govorijo. Zaprtje, napihnjenost in tudi uhajanje neprijetnih plinov so težave, ki so ne le neprijetne za nas, pač pa pogosto lahko pomenijo veliko neprijetnosti v javnosti.

    Zaprtje

    Načeloma moški iztrebljajo pogosteje kot ženske in mlajši pogosteje kot starejši, a normalna pogostost odvajanja je zelo subjektivna. Težave s prebavo pa v vsakem primeru vplivajo na splošno počutje, saj tudi zaprtost pogosto spremljajo glavobol, slabo počutje, bolečine v trebuhu, napihnjenost in druge težave. Najpomembnejše je, da nas ob obisku stranišča ne spremljajo mučne bolečine in napenjanje. Če ste se med temi vrsticami prepoznali, ste najverjetneje tudi vi zaprti.

    Kaj pa vetrovi?

    Mnogi ljudje, ki imajo močne težave z uhajanjem vetrov, tako raje ne hodijo veliko med ljudi, saj ob takih situacijah lahko znajdejo v neprijetni zagati. Takim seveda svetujemo, da ta »sram« vržejo čez ramo in poiščejo pomoč pri zdravniku, mi pa vam predstavljamo nekaj primerov hrane, ki vam bodo (v primeru lažjih težav, seveda) pomagali premagati zaprtje. Na drugi strani spektra prehrane obstaja tudi nekaj priljubljenih živil, ki se jim morate izogibati, če želite, da ne boste imeli težav z zaprtjem.

    Hrana proti zaprtju

    Razlogi za zaprtost

    Razlogov za zaprtost je veliko in pomembno je, da prepoznamo povzročitelje.

    • Neustrezna prehrana – kadar pijemo premalo vode in pojemo premalo prehranskih vlaknin, pogosto pride do zaprtosti.
    • Sprememba okolja – npr. na potovanju, po daljši vožnji z letalom ali že manjši spremembi okolja smo izpostavljeni stresu, gibanje debelega črevesa pa se zato upočasni, skozi črevo se vsrka več vode, posledično pa smo zaprti.
    • Premalo gibanja – telesna aktivnost pospešuje gibanje črevesa, kar blagodejno vpliva na našo prebavo. Prav zato zaprtost pogosto opazimo pri telesno neaktivnih.
    • Zadrževanje potrebe – zadrževanje je slaba navada, ki prav tako povzroča zaprtost.
    • Starost – starejši kot smo, bolj se gibanje črevesa upočasni.
    • Stranski učinki zdravil – gibanje črevesa upočasnijo na primer zdravila za nevtralizacijo želodčne kisline in opiati (metadon, morfij, tramadol).
    PREBERITE TUDI:  Kako postanemo pri hranjenju bolj zmerni?

    Kako na zaprtje vpliva naša prehrana?

    Predelana hrana: Naj bo zamrznjena hrana, burgerji ali pice, zjutraj se boste skoznje težko prebili, če veste, kaj hočemo reči. Predelana hrana, ki je pripravljena tako za daljše življenje na polici kot za hitro uživanje, ima le malo nujno potrebnih hranil, uporabljene sestavine pa so zelo poceni. Predelana hrana ima manj vlaknin in se zato ustavi v vašem sistemu ter povzroča neugodje.

    Dobrote iz pekarne: Piškoti, sladice in čajna peciva vsebujejo veliko sladkorja in maščob. Morda so res slastni za k čaju ali kavi, vendar jim primanjkuje vlaknin. Vseeno pa obstaja rešitev za te priboljške; povečajte vnos vlaknin in tako uravnovesite prehrano. Sladkor gre seveda naravnost »v vaša stegna in zadnjico«, hkrati pa je lahko tudi vzrok za zaprtje.

    Rdeče meso brez zelenjave: Če ste mesojedi in redno uživate svinjsko ali goveje meso brez zelenjavne priloge, ste morda že dobro soočeni s težavami zaradi zaprtja. Zmanjšajte vnos rdečega mesa ali celo mesa na splošno in ga vedno, kadar ga jeste, pospremite s solato, kuhano zelenjavo ali celo rjavim rižem, saj je vse to obogateno z vlakninami. Si upate uganiti, kako dolgo potrebuje vaš želodec, da prebavi meso? Devetdeset ur, pa še v tem času ga prebavi le delno.

    Kofein: Seveda se vsi stežka odrečemo kavi, črnemu čaju ali kokakoli. Nudijo nam namreč še prepotrebno gorivo, da začnemo svoj dan polni energije, kajne? Nezdrave zasvojenosti sploh ne bomo omenjali, zagotovo pa veste, da kofein dehidrira telo, dehidracija pa je eden glavnih vzrokov za zaprtje. Če ste zasvojeni s kofeinom, je bolje, da zmanjšate količino vnosa in ga raje dopolnite s hrano, obogateno z vlakninami.

    PREBERITE TUDI:  S pravimi živili do zdravih zob in dlesni

    Mastna hrana: Čips in hitra hrana so vabljivi, tudi za tiste, ki so odločeni, da bodo jedli zdravo. Toda bolj, ko je mastna in slana vaša hrana, toliko višje so vaše možnosti za razvoj nekaterih zdravstvenih težav s prebavili v času, ko prehajate od dvajsetih do tridesetih. Ocvrta živila, ki so namočena v olju (denimo ocvrti krompirček ali pommes frites), upočasnjujejo prebavni proces. Uprite se svojim željam in vsakič, ko vas mika, da bi naročili krožnik ocvrtega krompirčka, spijte dovolj vode in pred ali po tem pojejte dovolj zelenjave.

    Mlečni izdelki: Nasičene maščobe in pomanjkanje vlaknin je razlog, da mlečni izdelki prihajajo v kategorijo nepriporočljivih jedi. Če ste zaprti, izpustite sir in mleko za zajtrk, držite se raje ovsenih kosmičev in jogurta. Tudi tega jejte v zmernih količinah in ne pozabite na živila z veliko vlakninami.

    Pomagajte si sami

    Potem ko prepoznamo vzrok za zaprtje, moramo seveda najti tudi rešitve. Najboljša in hkrati najbolj preprosta je pravzaprav na dlani:

    • Uživajte veliko prehranskih vlaknin (sadje, zelenjava, ovseni kosmiči, polnozrnat kruh, polnozrnate testenine in otrobi), ki jih telo ne prebavi in zato poveča volumen blata ter s tem povzroči pogostejše in učinkovitejše odvajanje. Hkrati nase vežejo toksine, vendar pazite, da – v primeru, da jih uživate res veliko – pijete tudi dovolj vode.
    • Na splošno uživajte dovolj tekočine (dva do tri litre vode ali nesladkanega čaja), da hidrirate črevo in poskrbite za njegovo vlažnost.
    • Poskrbite za dovolj gibanja – nikar ne zamenjajte pisarniškega stola za popoldanski kavč, bodite aktivni!
    • Okrepite si trebušne mišice – za lažje iztrebljanje.
    • Rutina – včasih nas občutek, da moramo na stranišče, preseneti. Nikar ne zadržujte blata, saj črevesna vsebina, ki se dlje časa zadržuje v prebavilih, povzroči večje vsrkanje vode v telo in posledica tega je zaprtje. Potrudite se tudi, da vzpostavite rutino obiskovanja stranišča (običajno je to zjutraj) in se klicu narave vedno odzovite.
    Povejte svoje mnenje - kometirajte