Selen: novo orožje proti raku?

    Mikroelement selen izpolnjuje številne življenjsko pomembne naloge. Danes ima med drugim tudi sloves morebitnega močnega orožja proti raku in drugim boleznim. Izhaja iz zemlje, in če je v njej premalo selena, ga premalo dobimo tudi s hrano, ki v tej zemlji raste. V človeškem telesu je največ selena v ledvicah, jetrih, vranici, trebušni slinavki in modih.

    Selen v telesu deluje kot antioksidant in preprečuje delovanje prostih radikalov, ki škodujejo molekulam deoksiribonukleinske kisline (DNK). Selen je namreč sestavni del antioksidantnega encima glutation peroksidaze, ki varuje celice pred škodljivimi snovmi iz okolja in prehrane.
    Pogosto ga dodajajo vitaminoma C in E v tako imenovani “antioksidacijski koktajl”. Ta kombinacija naj bi nas varovala pred številnimi težavami in boleznimi, ki jih povzročajo prosti radikali, – pred rakom, srčnimi obolenji, srčnim infarktom, sivo mreno, starostno okvaro rumene pege …
    Različne epidemiološke študije kažejo njegovo posredno delovanje proti raku. Raziskave so potrdile tudi vpliv selena na imunsko obrambo telesa.

    Selen v hrani

    Koktajl učinkov

    Rak. Selen je deležen velike pozornosti ravno zaradi svoje morebitne vloge pripremagovanju raka. Z raziskavama na univerzi Cornell in na arizonski univerzi – obe sta trajali pet let – so ugotovili, da je jemanje 200 mikrogramov selena na dan zmanjšalo število primerov raka prostate za 63 odstotkov, raka črevesja za 58 odstotkov, pljučnega raka za 46 odstotkov ter vseh smrti zaradi raka za 39 odstotkov. Druge raziskave so potrdile, da selen lahko pomaga preprečevati raka jajčnikov, materničnega vratu, danke, mehurja, požiralnika, trebušne slinavke, jeter in tudi levkemijo. Preučevanja rakavih bolnikov kažejo, da se je pri tistih z nizkimi koncentracijami selena v krvi razvilo več tumorjev in se jim je bolezen prej ponovila kot pri tistih z višjimi koncentracijami.

    PREBERITE TUDI:  Prve kašice iz sezonskih živil

    Srce in ožilje. Selen varuje tudi srce predvsem tako, da preprečuje “lepljivost” krvi in zmanjšuje možnost srčnega infarkta in možganske kapi. Optimalna koncentracija selena povečuje raven koristnega holesterola (HDL) v krvi in zmanjšuje raven škodljivega (LDL). Neposredno selen najbolj koristi kadilcem in tistim, ki so že preživeli srčni infarkt ali možgansko kap.

    Oči. Selen je lahko uporaben tudi pri preprečevanju sive mrene in starostne okvare rumene pege, poglavitnih vzrokov za slabovidnost in slepoto pri starejših ljudeh.

    Ščitnica. Prisotnost selena je pomembna tudi pri pretvarjanju ščitničnega hormona, ki je potreben za dobro delovanje vseh celic v telesu, iz manj dejavne v bolj dejavno obliko.

    Imunski sistem. Selen je pomemben za dobro delovanje imunskega sistema in pomaga telesu, da se brani pred škodljivimi bakterijami. Lastnost selena, da povečuje imunsko odpornost, je verjetno odgovorna za njegovo delovanje proti virusu herpesa.

    Vnetja. Selen v kombinaciji z vitaminom E deluje protivnetno. V tej povezavi selen uporabljajo za izboljšanje kroničnih obolenj, kot so revmatoidni artritis, luskavica, ekcem in druga.

    selen

    Selen je odvisen od prsti

    Na splošno je mogoče na podlagi dosedanjih spoznanj sklepati, da je primeren vnos selena za odrasle osebe od 30 do 30 mikrogramov na dan. Za doseganje resnih zdravilnih učinkov je potrebna znatno višja količina, ki pa naj jo odredi zdravnik.

    Če je v prsti premalo selena, ga je premalo tudi v hrani, ki v njej zraste. Pomanjkanje selena v dnevni prehrani lahko poveča tveganje za razvoj raka, srčnih obolenj, težav z imunskim sistemom in vsakovrstnih vnetij, posebno kožnih. Pomanjkljiv vnos selena med nosečnostjo lahko poveča tveganje za prirojeno napako, posebno na srcu. Pomanjkanje selena se najprej pokaže kot slabost in utrujenost. Pri zaužitju prevelikih količin selena, več kot 400 mikrogramov na dan, pride do zastrupitve, katere znaki so živčnost, depresija, slabost, bruhanje, zadah in vonj po česnu ter izguba las in nohtov.

    PREBERITE TUDI:  Enolična prehrana vodi v pomanjkanje selena

    Največ selena dobimo z mesom, drobovino, ribami in jajci. Veliko ga je tudi v brazilskih oreščkih, v žitu, zlasti v ovsu in rjavem rižu, vendar na vsebnost v živilih iz rastlinskega sveta vpliva sestava tal; tam, kjer je zemlja revna s selenom, so tudi rastline revne.

    arhiv Zdravja

    Povejte svoje mnenje - kometirajte