Proso je izjemno zdravo žito, obenem pa eno redkih žit, ki so primerna tudi za alkalno dieto. V nasprotju z mnogimi drugimi žiti je namreč pH prosa bazičen, zato ne povzroča zakisanosti telesa. Ker gre obenem za žito, ki ne vsebuje glutena, je kot nalašč tudi za ljudi z celiakijo oziroma za tiste, ki so intolerantni na gluten ali se mu zaradi kakršnih koli razlogov izogibajo.

Proso

O pozitivnih učinkih prosa na naše zdravje

Uživanje prosa pripomore k boljšemu zdravju in daljšemu življenju. Ljudje, ki živijo v dolini Hunza, so znani po tem, da je med njimi ogromno stoletnikov. In eno pogostih živil v njihovi prehrani naj bi bilo prav proso. Med najbolj izrazite pozitivne učinke uživanja prosa zagotovo sodi boljša prebava, proso pa deluje tudi kot prebiotik – torej kot živilo, ki predstavlja hrano za probiotike oziroma koristne bakterije v našem črevesju. Proso poleg tega vsebuje tudi triptofan, nujen za tvorbo serotonina, zato lahko pomaga tudi pri izboljšanju razpoloženja in pri naravnem premagovanju stresa.

Izsledki določenih raziskav kažejo tudi, da lahko proso zmanjša tveganje za astmo pri otrocih, magnezij, s katerim je proso bogato, pa poskrbi za zdravo srce, ublažitev bolečin in krčev v mišicah, za odpravo težav z nespečnostjo ter za preprečevanje migren. Seveda pa ne smemo pozabiti niti na niacin oziroma vitamin B3, ki pomaga pri zniževanju ravni škodljivega holesterola v telesu. Proso pa poleg tega prispeva tudi k zniževanju količine trigliceridov. K vsem naštetim pozitivnim vplivom prosa na naše zdravje moramo vsekakor dodati še, da gre za odličen vir antioksidantov.

Tako lahko proso ščiti naš organizem pred škodljivimi prostimi radikali in nas s tem obvaruje pred najresnejšimi boleznimi. Zaradi relativno visoke vsebnosti beljakovin pa je proso tudi živilo, ki je lahko zelo koristno v prehrani vegetarijancev in veganov. Seveda pa lahko redno uživanje prosa pripomore tudi k lepši koži in lasem – še posebej priporočljivo naj bi bilo za tiste, ki imate težave s prekomernim izpadanjem las.

Proso in gluten

Kako vse lahko uporabimo proso: zanimive ideje

Nimate prave ideje, kako čim pogosteje vključiti proso v svojo prehrano? V tem primeru vam bodo spodnji predlogi zagotovo v pomoč:

  • ena najosnovnejših možnosti je, da postrežete proso kot prilogo – na primer namesto riža ali krompirja;
  • proso lahko uporabite tudi kot osnovo za jed, podobno rižoti – ponovno lahko torej z njim zamenjate riž;
  • vključite proso v solate;
  • iz prosa pripravite proseno kašo, ki ji dodajte sveže ali suho sadje (na primer slive) in druge dodatke po izbiri;
  • proso dodajte v testo za kruh ali v različne biskvite;
  • proso zakuhajte v različne juhe oziroma enolončnice;
  • naredite zavitke iz zeljnih ali ohrovtovih listov, ki jih napolnite z mešanico prosa in različne zelenjave.

Previdno le pri težavah s ščitnico

Čeprav velja proso načeloma za varno in zelo zdravo živilo, morajo biti pri uživanju prosa nekoliko previdni tisti, ki imajo težave, povezane s ščitnico. Proso namreč vsebuje manjšo količino snovi, ki lahko upočasnijo oziroma zavrejo absorpcijo joda (gre za t. i. goitrogene). V skrajnem primeru lahko to seveda privede tudi do golšavosti.  To načeloma ne pomeni, da morate proso povsem izključiti iz svoje prehrane, ampak le da s količinami ni smiselno pretiravati.