0,00 EUR

V košarici ni izdelkov.

Zdravje & prehranaNaravni antioksidanti za upočasnitev staranja in zaščito pred boleznimi

Naravni antioksidanti za upočasnitev staranja in zaščito pred boleznimi

MORDA VAS ZANIMA

Antioksidanti so snovi, ki so izjemno pomembne za zdravje. Z njihovo pomočjo zmanjšamo nevarnost za oksidativni stres, s tem pa za najrazličnejše zdravstvene težave. Obenem gre za snovi, ki so koristne za upočasnjevanje staranja. Antioksidanti pa so nepogrešljivi tudi v živilski, kozmetični in farmacevtski industriji, saj podaljšajo uporabnost izdelkov.

- Oglas -

Pri tem morate upoštevati, da poznamo ogromno snovi z antioksidativnimi učinki. Čeprav so si lahko te snovi precej podobne, obstajajo med njimi pomembne razlike (specifični učinki, način pridobivanja ipd.). Če se odločite za dodajanje v obliki prehranskih dopolnil, je pomembno, da poznate osnovne informacije o vrstah antioksidantov in o njihovih lastnostih.

Kaj so antioksidanti?

Antioksidanti so molekule, ki preprečujejo oksidacijo drugih molekul v telesu, proces, ki lahko privede do proizvodnje prostih radikalov. Prosti radikali so zelo reaktivne molekule, ki lahko poškodujejo celice, beljakovine in DNK, ter s tem prispevajo k razvoju številnih bolezni, vključno z rakom, boleznimi srca in nevrološkimi obolenji, kot je Alzheimerjeva bolezen.

Vrste antioksidantov

Antioksidanti se delijo na dve glavni vrsti: endogeni (notranji), ki jih telo samo proizvaja, in eksogeni (zunanji), ki jih zaužijemo s hrano ali dodatki. Primeri eksogenih antioksidantov vključujejo vitamine C in E, beta-karoten in minerale, kot sta selen in cink.

- Oglas -

Vloga antioksidantov

Glavna vloga antioksidantov v telesu je zaščita telesnih celic pred škodljivimi učinki prostih radikalov in oksidativnim stresom, ki sta povezana s staranjem in številnimi kroničnimi boleznimi. S tem uravnavajo vnetje, krepijo imunski sistem in zmanjšujejo tveganje za razvoj kroničnih bolezni.

Kaj je oksidativni stres in zakaj je tako nevaren?

Oksidativni stres je posledica kopičenja prostih radikalov – nestabilnih kisikovih molekul, ki nastajajo med različnimi fiziološkimi procesi. Prosti radikali so odpadne molekule, ki lahko poškodujejo naše celice. Če je količina prostih radikalov prevelika, lahko to privede do oksidativnega stresa, ki je povezan s številnimi zdravstvenimi tveganji. Oksidativni stres lahko med drugim poveča nevarnost za rakava obolenja, bolezni srca in ožilja, težave z imunskim sistemom, Alzheimerjevo in Parkinsonovo bolezen, artritis ter okvare vida.

Naravni antioksidanti

Posebej koristni so lahko naravni antioksidanti

Antioksidante lahko delimo na osnovi različnih kriterijev. Ena od možnih delitev je delitev na endogene in eksogene antioksidante. V prvo skupino spadajo tisti, ki jih lahko naše telo tvori samo. Primer tovrstnega antioksidanta je glutation, ki je še posebej pomemben za zaščito jeter. Velja za enega od najmočnejših endogenih antioksidantov. Pomaga lahko tudi pri odstranjevanju delcev težkih kovin in pri krepitvi imunskega sistema. Po potrebi lahko telesu pomagamo tudi z dodatnim vnosom v obliki prehranskega dopolnila. Med eksogene antioksidante pa spadajo tisti, pri katerih gre nujno za zunanji vir (hrana ali dopolnilo).

Eksogene antioksidante lahko nadalje delimo na naravne in sintetične. Sintetični antioksidanti se pridobivajo načrtno, v laboratorijih s pomočjo kemijskih reakcij. Sintetični antioksidanti, kot so propil galat (E310), butilhidroksianizol (E320) in butilhidroksitoluen (E321), se pogosto uporabljajo v prehrambni industriji, za podaljševanje obstojnosti živil. Naravni antioksidanti pa so prisotni predvsem v rastlinah. Z rednim uživanjem različnih vrst sadja in zelenjave lahko svojemu telesu zagotovite raznolik nabor antioksidantov. Živa, zelo izrazita barva živila praviloma pomeni tudi višjo vsebnost antioksidantov. Naravni antioksidanti, pridobljeni iz rastlin, pa se lahko uporabijo tudi pri izdelavi prehranskih dopolnil.

Antioksidativno delovanje je značilno za različne skupine snovi, ki so naravno prisotne v živilih. Zaščito pred prostimi radikali nam lahko denimo zagotovijo številne snovi, ki jih v osnovi poznamo kot vitamine in minerale. Po zelo močnih antioksidativnih učinkih so znane tudi fenolne spojine, predvsem polifenoli. Pozabiti pa ne smemo niti na karotenoide.

- Oglas -

Vitamini z antioksidativnim učinkom

Eden od najmočnejših antioksidantov v skupini vitaminov je vitamin C (askorbinska kislina). Dober vir so citrusi, paprika, brstični ohrovt, brokoli, (goji) jagode, cvetača, kivi, mango, grah, zelenolistna zelenjava, šipek, acerola, kamu kamu in opičji kruhovec.

Zelo pomemben vitamin z antioksidativnim delovanjem je tudi vitamin E, ki se pogosto uporablja tudi v kozmetičnih izdelkih za upočasnjevanje staranja. Gre za maščobotopni vitamin, ki ga najdemo v živilih, kot so mandlji, sončnična semena, arašidi, pšenični kalčki in lešniki, ter v oljih iz teh živil.

Kot omenjeno se lahko z antioksidativnimi učinki pohvalijo tudi nekatere snovi, ki jih sicer poznamo predvsem kot minerale (selen, mangan, cink, baker itn.).

Polifenoli – najpomembnejša skupina antioksidantov

V boju s prostimi radikali so še posebej uspešni polifenoli. Eden od najpomembnejših predstavnikov te skupine je resveratrol. Najboljši vir tega antioksidanta so korenine japonskega dresnika (Polygonum cuspidatum) in grozdje, najdemo pa ga lahko tudi v različnih vrstah jagodičevja in v kakavu. Resveratrol zmanjša tveganje za kognitivne težave, povezane s staranjem, vključno s tveganjem za Alzheimerjevo bolezen. Koristen je tudi za zaščitno srca in ožilja, preprečevanje kroničnih vnetij ter zmanjševanje nevarnosti za diabetes tipa 2 in osteoporozo.

Med zelo pomembne polifenole spada tudi elagična kislina, ki pomaga ščititi pred mutacijami celic, s čimer pripomore k zmanjšanju nevarnosti za tumorje. Obenem pa prispeva k znižanju krvnega tlaka in k zaščiti pred oksidacijo škodljivega LDL-holesterola, kar pomeni, da je zelo koristna za srce. Eden od najboljših virov elagične kisline so semena granatnega jabolka. Za odlične antioksidativne učinke pa lahko poskrbijo tudi polifenoli, kot so kvercetin, antocianini, piknogenol in kurkumin.

Za zaščito pred prostimi radikali so zelo koristni tudi karotenoidi

Med karotenoidi izstopa likopen. Najboljši vir tega antioksidanta so paradižniki. Absorpcija likopena je še posebej uspešna, če paradižnik pred zaužitjem toplotno obdelamo. Likopen je zelo koristen za upočasnjevanje celičnega staranja ter zmanjševanje tveganja za žilna in rakava obolenja. Pomaga pa lahko tudi pri zaščiti kože pred UV-žarki.

Omenimo naj še astaksantin, ki ga lahko najdemo v mikroalgah in ki je zelo koristen za zaščito oči ter možganov oz. živčnega sistema, ter lutein in zeaksantin, ki sta prav tako zelo pomembna za zaščito vida pred negativnimi posledicami prostih radikalov.

.

NAJNOVEJŠE