0,00 EUR

V košarici ni izdelkov.

Zdravje & prehranaZeleni čaj za zdravje, hujšanje in dolgo življenje

Zeleni čaj za zdravje, hujšanje in dolgo življenje

MORDA VAS ZANIMA

Zeleni čaj velja za enega od najbolj zdravih napitkov. Gre namreč za odličen vir antioksidantov. Posebne zasluge za blagodejne učinke zelenega čaja si lasti antioksidant, imenovan epigalokatehin-3-galat, znan tudi kot epigalokatehin galat (EGCG), ki spada med katehine.

- Oglas -

Zeleni čaj lahko seveda uživate samostojno, uporabiti pa ga je mogoče tudi kot eno od sestavin za pripravo malce kompleksnejših napitkov in celo pri pripravi različnih jedi, tako sladkih kot slanih. V nadaljevanju vas čaka nekaj zanimivih idej za vključitev zelenega čaja v različne recepte. Še pred tem pa izpostavljamo nekaj najpomembnejših razlogov, zaradi katerih je redno uživanje zelenega čaja vsekakor dobra ideja.

Potovanje skozi zgodovino zelenega čaja

Zgodovina zelenega čaja je precej zanimiva, ki sega več tisoč let nazaj v preteklost. Svoje korenine ima v starodavni Kitajski, kjer so ga prvotno uporabljali kot zdravilno zelišče v tradicionalni kitajski medicini. Legenda pravi, da je cesar Shen Nong odkril zeleni čaj, ko so nekateri listi nenamerno padli v njegov vreli lonec vode.

Nekoliko trpek rumeno-zeleni napitek je v Aziji že tisočletja znan kot vir zdravja in mladosti. Poleg tega, da varuje celice pred prostimi radikali, jim tudi pomaga, da se lažje zaščitijo pred škodo, ki jo povzročajo sončni žarki, zato ga je priporočljivo piti tudi poleti. Redno uživanje zelenega čaja naj bi občutno zmanjšalo možnost obolenja srca, lajšalo simptome sladkorne bolezni in povečalo možnost zanositve.

- Oglas -

V zgodnjih kitajskih dinastijah je bil zeleni čaj simbol statusa – bil je pijača cesarjev in aristokracije. Z razvojem čajnih ceremonij se je povečala tudi priljubljenost zelenega čaja. V obdobju dinastije Tang je čajnik Lu Yu napisal “Klasiko čaja”, prvo znano monografijo o gojenju in pripravi čaja.

V 16. stoletju so evropski trgovci in raziskovalci odkrili zeleni čaj na področju Azije in ga tako prinesli tudi v Evropo, kjer se je sprva pojavljal kot eksotična pijača., v 17. stoletju pa je postal zelo priljubljen v Angliji in sprožil začetek čajne kulture v Britaniji.

V 20. stoletju je zeleni čaj doživel preporod kot zdravstvena pijača, ko so znanstvene študije začele razkrivati njegove številne zdravstvene koristi, vključno z antioksidanti, ki lahko pomagajo pri preprečevanju nekaterih bolezni. To je privedlo do novega vala priljubljenosti tega napitka, ki traja še danes.

Koristi zelenega čaja za vaše zdravje

Da je zeleni čaj ena najbolj zdravih pijač na svetu, dokazuje dolgo in zdravo življenje prebivalcev Okinave, ki dišeči napitek vsakodnevno uvrščajo na svoj jedilnik, njegovi izjemni zdravilni učinki pa so potrjeni tudi preko številnih znanstvenih raziskav.

- Oglas -

Zmanjševanje tveganja za oksidativni stres

Prosti radikali so izjemno reaktivni delci, ki nastajajo kot stranski produkt presnovnih procesov. Če se v telesu nakopiči prevelika količina prostih radikalov, lahko to povzroči t. i. oksidativni stres, ki običajno povzroči ogromno škode. V ozadju številnih kroničnih bolezni naj bi bil prav oksidativni stres. Epigalokatehin galat, najpomembnejši antioksidant v zelenem čaju, je izjemno uspešen pri zaviranju negativnega vpliva prostih radikalov in s tem pri preprečevanju oksidativnega stresa. Obenem pa lahko zavre delovanje protivnetnih snovi, vključno s tistimi, ki so tesno povezane s pojavom tumorjev (TNF-alfa itn.).

Podpora srčno-žilnemu sistemu

Epigalokatehin galat lahko upočasni absorpcijo holesterola. Uživanje zelenega čaja je lahko zato koristno za zniževanje količine škodljivega holesterola (tj. LDL-holesterola) v telesu. Poleg tega lahko epigalokatehin galat pomaga pri zniževanju krvnega tlaka in pri preprečevanju kopičenja oblog na stenah krvnih žil. To pomeni, da je zeleni čaj zelo koristen za zaščito srca in ožilja. S pomočjo tega napitka je mogoče zmanjšati tveganje za kronična srčno-žilna obolenja.

Pozitiven vpliv na možgane

Več študij je potrdilo obstoj korelacije med rednim uživanjem zelenega čaja in zmanjšanim tveganjem za degenerativne bolezni možganov (Alzheimerjeva bolezen, Parkinsonova bolezen itn.). Ni sicer povsem jasno, ali je za pozitivne učinke zaslužen izključno epigalokatehin galat ali pa gre morda za sinergistično delovanje različnih spojin v zelenem čaju.

Pomoč pri hujšanju

Epigalokatehin galat lahko olajša proces hujšanja, še posebej v kombinaciji s kofeinom, ki je prav tako naravno prisoten v zelenem čaju. Za pozitivne učinke sta dovolj že približno dve skodelici zelenega čaja dnevno. To seveda ne pomeni, da lahko pitje zelenega čaja odpravi potrebo po spremembah, povezanih s hrano in telesno aktivnostjo, vendar gre za dragocen dodatek, s pomočjo katerega boste lažje dosegli želeni cilj.

Zeleni čaj

Zeleni čaj je prava zakladnica antioksidantov

Zeleni čaj vsebuje ogromno antioksidantov in prav to je razlog, da je tako zdravilen. Znano je namreč, da antioksidanti lovijo proste radikale, in zato krepijo imunski sistem in delujejo izrazito protirakavo. Raziskave so pokazale, da pitje zelenega čaja znižuje tudi krvni tlak, varuje pred nastankom ledvičnih kamnov, lajša sončne opekline. Zeleni čaj pripomore k zdravljenju bolezni in obolenj srca in ledvic, sladkorne bolezni, osteoporoze. Zmanjšuje vnetne procese v telesu, zato ugodno deluje tudi proti artritisu.

Ker ima čaj tudi antimikrobno delovanje, deluje proti virusom in bakterijam. Odpravlja tudi neprijeten zadah iz ust. Zeleni čaj je dober vir vitaminov in mineralov, saj vsebuje veliko vitaminov A, B C, D, E, H in K ter minerale: mangan, cink, magnezij, selen in krom. Z nekaj skodelicami te čudežne tekočine lahko torej zelo dobro okrepimo telo.

Zeleni čaj za hujšanje: Ali res deluje?

Kako zeleni čaj lahko pomaga pri hujšanju in kako lahko zeleni čaj vključite v vašo strategijo za izgubo teže. Kot antioksidant je zeleni čaj odličen pripomoček za ohranjanje mladostnega videza, po zaslugi izjemne kombinacije kofeina in drugih aktivnih učinkovin pa pomaga tudi pri hujšanju. O ugodnih vplivih uživanja zelenega čaja pri rakavih obolenjih pričajo izpovedi mnogih rakavih bolnikov, ki jim je uspelo premagati bolezen, znanstveniki pa so potrdili tudi njegove preventivne lastnosti pri tej bolezni. Je koristen sopotnik pri nevšečnostih, kot je driska. Pomaga pa tudi pri metabolnem sindromu.

Dober napitek za športnike

Zeleni čaj priporočajo tudi športnikom, saj kofein poživlja, zato pozitivno vpliva na vadbo. Ker zeleni čaj pomaga v boju proti prostim radikalom, ščiti celice in tkiva pred poškodbami in pripomore k hitrejši regeneraciji, saj blaži poškodbe mišic.

Koristen tudi za zbranost in boljši spomin

Izvrsten je za možgane, saj pitje zelenega čaja dviguje koncentracijo in zbranost, krepi spomin. Kadar imate umsko zahtevno delo, vam bo zeleni čaj pomagal, da bodo misli bolj jasne. Zeleni čaj hkrati pomirja in poživlja; vsebuje namreč aminokislino, imenovano teanin, ki pomirja in sprošča. Vsebuje veliko kofeina, zaradi česar je napitek poživljujoč, kofein pa se sprošča postopno, zato poživljujoč učinek traja dlje, čeprav se učinek kofeina začne kasneje kot pri kavi.

Kako pridelujejo zeleni čaj?

Tako kot črni čaj tudi zeleni čaj pridelujejo iz listov rastline Camellia sinensis. Medtem ko liste za predelavo črnega čaja obdelajo s postopkom fermentacije, jih pri predelavi zelenega čaja zgolj toplotno obdelajo. Po tem, ko jih kratek čas pražijo na 100°C ali obdelajo z vročo paro, jih zvijejo, zdrobijo in posušijo.

Sušenje čaja

Kako pijemo zeleni čaj in kateri je najboljši?

Kako kvaliteten je določen zeleni čaj, je odvisno od starosti listov, iz katerih je narejen. Najboljši zeleni čaji nosijo oznako »pekoe«, ki pomeni, da je čaj, ki ga kupujete, narejen iz najbolj cenjenih delov rastline, iz mladih, še neodprtih listnih vršičkov. Sladokusci običajno priporočajo japonske znamke zelenega čaja (na primer Gyokuro ali Sencha), saj imajo nekoliko blažji okus kot kitajski zeleni čaji. Kljub temu tudi med slednjimi najdemo posebne izbrance, kot sta China gunpowder in Long jing.

Če čaj pijete zgolj zaradi zdravja, je dobro vedeti, da se glede na obliko in vrsto, ki jo boste uporabili, razlikuje tudi vsebnost zdravilnih snovi. Sveže pripravljeni čaj iz ene in pol čajne žličke lističev vsebuje približno 80 g antioksidantov, čaj iz instant čajne vrečke pa le pol toliko. Nekje na sredi so ustekleničeni čaji, pri katerih pa morate paziti, da ne posegate po tistih, ki vsebujejo velike količine dodanega sladkorja.

Priprava zelenega čaja: Kako pravilno pripraviti zeleni čaj

Naučite se skrivnosti priprave popolne skodelice zelenega čaja. Zeleni čaj pripravljamo tako, da liste oz. filter vrečko prelijemo z vodo, ki smo jo pred tem zavreli v stekleni ali kovinski (ne pa aluminijasti!) posodi. Če želimo, da bi imel čaj poživljajoč učinek, ga pustimo v vroči vodi največ dve minuti. Do deset minut pustimo stati zeleni čaj, kadar želimo izkoristiti zdravilne učinke čreslovin – na primer ko ga uporabimo za lajšanje driske. Prav tako je daljše namakanje listov priporočljivo, kadar uživamo zeleni čaj zaradi njegovih lastnosti antioksidanta.

Čajne vrečke lahko namočite večkrat, pri čemer se največ kofeina sprosti ob prvi uporabi, nato pa vedno manj; na ta način lahko popijete veliko zdravju koristnih snovi, brez da bi se bali, da bi popili preveč kofeina. Zeleni čaj je najbolje piti brez dodatkov, dodamo pa lahko rezino limone, ki poveča koristi zelenega čaja. Zeleni čaj ima diuretični učinek, kar pomeni, da odvaja vodo iz telesa, zato je pomembno, da pijemo tudi zadostno količino vode.

Zeleni čaj pijemo kot topel napitek, lahko pa ga pijemo tudi hladnega. V vsakem primeru napitek deluje poživljujoče.

Na dan lahko spijete nekaj skodelic zelenega čaja, a z njim nikar ne pretiravajte – še posebej ne ob poznih popoldanskih in večernih urah, saj kofein lahko moti vaš spanec. Zeleni čaj škoduje pri prekomernem pitju, saj lahko povzroči želodčne težave, glavobol, živčnost.

Zeleni čaj torej zaradi svojih vsesplošnih koristi dobro pripomore k počutju in zdravju, a v zmernih količinah.

Uporaba zelenega čaja

Zdravilni učinki zelenega čaja in njegove sestavine

Zdravilni učinki zelenega čaja so rezultat številnih zdravilnih sestavin, ki jih vsebuje. Poleg metilksantinov, med katerimi je najbolj znan kofein, vsebuje zeleni čaj tudi različne polifenolne spojine, karotenoide, tokoferole, vitamin C, minerale (krom, magnezij, selen in cink) ter eterična olja. Znanstveniki posebej izpostavljajo polifenolno spojino EGCG, za katero velja, da je zaslužna za več kot 30-odstotkov antioksidativnega potenciala zelenega čaja. Prav zaradi vsebnosti EGCG zeleni čaj zmanjšuje možnost rakavih obolenj. EGCG namreč nevtralizira proste radikale in jim tako prepreči, da bi povzročili genske mutacije.

V boju s prostimi radikali je v skladu z nekaterimi raziskavami lahko celo do 100-krat močnejši kot vitamin C. EGCG v telesu spodbudi izgorevanje maščob, zaradi česar zeleni čaj ugodno vpliva na izgubo odvečnih kilogramov. Epigalokatehin galat tudi znatno poveča sposobnost celic za vnos inzulina, zato je pitje zelenega čaja dobro za sladkorne bolnike.

Dokazi o učinkovitosti

Klinična študija v Veliki Britaniji je privedla do dognanja, da uživanje zelenega čaja v primerjavi s placebom poveča izgorevanje maščob za 17-odstotkov. V raziskavah, ki so obravnavale vpliv zelenega čaja na rakava obolenja in tumorje, je bilo ugotovljeno, da pitje zelenega čaja lahko občutno zmanjša tveganje za nastanek raka, vendar le pri tistih, ki popijejo vsaj 10 skodelic na dan.

Posebej ugoden učinek ima pitje zelenega čaja pri preprečevanju raka na pljučih, črevesju in jetrih. Pri že razvitem rakavem obolenju so ugotovili ugodne rezultate po pitju več kot pet skodelic zelenega čaja na dan. Več kot pet skodelic zelenega čaja na dan skoraj za polovico zmanjša tudi možnost rakavih obolenj in nastanka srčno-žilnih bolezni pri kadilcih.

Proti Alzheimerjevi bolezni, kariesu in glavkomu

Nekatere novejše raziskave so presenetile z dokazom o še več zdravilnih lastnostih zelenega čaja. Izraelska raziskava na miših je ugotovila, da zeleni čaj ščiti možganske celice in pomaga pri njihovi obnovi. Nadaljnje raziskave bodo ugotavljale, ali enako deluje tudi na človeške možgane. Če bo domneva potrjena, bo lahko zeleni čaj postal pomemben del zdravljenja pri boleznih, kot sta Parkinsonova in Alzheimerjeva bolezen.

Na Kemijskem inštitutu v Ljubljani so našli trdne dokaze za še eno zdravilno lastnost zelenega čaja, in sicer njegov vpliv na preprečevanje nastanka kariesa. Hongkonška študija je odkrila, da katehini v zelenem čaju zmanjšujejo oksidativni stres v očesu pri podganah in zato lahko morda pomagajo pri preprečevanju glavkoma.

Zeleni čaj

Stranski učinki zelenega čaja

Ker vsebuje kofein, zeleni čaj ni primeren za nosečnice in doječe matere. Prav tako se uživanje odsvetuje ljudem z občutljivim želodcem, saj pitje večjih količin zelenega čaja spodbudi povečano izločanje želodčne kisline. Zelenega čaja ne smete uživati v kombinaciji z nekaterimi zdravili. V primeru, da jemljete zdravila, se o uživanju zelenega čaja posvetujte s svojim zdravnikom. V primeru, da imate težave s spanjem, uživajte zeleni čaj le v dopoldanskem času. Pri čaju se namreč poživljajoč učinek ne pojavi takoj po pitju, in čeprav je šibkejši kot pri kavi, traja dlje.

Odlični recepti z zelenim čajem, ki jih morate poskusiti

Okusni načini s katerimi lahko vključite zeleni čaj v vaš vsakdan. Odkrijte edinstvene recepte, ki bodo osvežili vašo rutino pitja čaja.

Zeleni čaj s sokom granatnega jabolka

Če vam okus zelenega čaja ni preveč všeč, lahko poskusite čaj zmešati s sokom granatnega jabolka. Ta bo prekril oziroma vsaj močno omilil okus zelenega čaja, obenem pa bo poskrbel za dodatne koristi.

Za približno 4 skodelice napitka potrebujete 700 mililitrov vode, 3 vrečice zelenega čaja (uporabite lahko tudi posušene lističe) ter 350 mililitrov soka in nekaj svežih semen granatnega jabolka.

V kozici segrejte vodo, nato pa kozico odstavite s štedilnika, dodajte čajne vrečice in počakajte približno 5 minut (po želji lahko čakate tudi dlje; v tem primeru bo okus čaja nekoliko bolj grenak, vendar bo napitek vseboval več antioksidantov).

Ko odstranite čajne vrečice, prilijte sok granatnega jabolka. Dobro premešajte in napitek prelijte v skodelice. Okrasite s semeni granatnega jabolka, po želji pa lahko uporabite tudi rezine pomaranče, cimetove paličice ipd.

Riž z zelenim čajem

Kombinacija se zdi na prvi pogled precej nenavadna, vendar je riž z zelenim čajem priljubljena japonska jed, ki ji je vsekakor vredno dati priložnost. Postrežete jo lahko kot prilogo k najrazličnejšim glavnim jedem.

Potrebujete 1 skodelico kuhanega riža (dobra izbira je denimo jasminov riž), 1 skodelico vode, 2 žlici lističev za pripravo zelenega čaja, približno ¼ žličko soli, na koščke nasekljano šalotko in ½ žličke praženih sezamovih semen.

Zavrite vodo, nato pa znižajte temperaturo ter v vodo stresite čajne lističe in sol. Odstavite s štedilnika in počakajte približno 10 minut. Na koncu mešanico precedite.

V nizko skledico stresite riž (oblikujte ga lahko s pomočjo modelčka) ter ga posujte s koščki šalotke in s praženimi sezamovimi semeni. Prilijte zeleni čaj in postrezite.

Mafini z matcho in mandlji

SUHE SESTAVINE: 240 gramov večnamenske moke, 100 gramov sladkorja, 1 žlica pecilnega praška, ½ žličke soli in 2 žlici matche (zeleni čaj v prahu)

MOKRE SESTAVINE: 1 žlica mletih lanenih semen, 3 žlice vode, 240 mililitrov nesladkanega mandljevega mleka, ¼ žličke mandljeve arome in 70 gramov stopljene kokosove maščobe

ZA DEKORACIJO: mandljevi listič

Pečico segrejte na 190 stopinj Celzija. Pekač za mafine obložite s papirčki ali ga popršite z maščobo. V manjši skledici zmešajte mleta lanena semena in vodo ter počakajte, da semena absorbirajo vodo in nabreknejo. Medtem v večji skledi zmešajte vse suhe sestavine. Na sredini naredite jamico ter dodajte namočena lanena semena, mandljevo mleko, kokosovo maščobo in mandljevo aromo. Rahlo premešajte, nato pa z maso napolnite modelčke za mafine (približno do 2/3). Okrasite z lističi mandljev in pecite približno 20 minut oziroma do zlato rjave barve.

NAJNOVEJŠE