Zdravje & prehranaZeleni čaj za zdravje, hujšanje in dolgo življenje

Zeleni čaj za zdravje, hujšanje in dolgo življenje

MORDA VAS ZANIMA

Da je zeleni čaj ena najbolj zdravih pijač na svetu, dokazuje dolgo in zdravo življenje prebivalcev Okinave, ki dišeči napitek vsakodnevno uvrščajo na svoj jedilnik, njegovi izjemni zdravilni učinki pa so potrjeni tudi preko številnih znanstvenih raziskav.

- Oglas -

Nekoliko trpek rumeno-zeleni napitek je v Aziji že tisočletja znan kot vir zdravja in mladosti. Poleg tega, da varuje celice pred prostimi radikali, jim tudi pomaga, da se lažje zaščitijo pred škodo, ki jo povzročajo sončni žarki, zato ga je priporočljivo piti tudi poleti. Redno uživanje zelenega čaja naj bi občutno zmanjšalo možnost obolenja srca, lajšalo simptome sladkorne bolezni in povečalo možnost zanositve.

Zeleni čaj je prava zakladnica antioksidantov

Zeleni čaj vsebuje ogromno antioksidantov in prav to je razlog, da je tako zdravilen. Znano je namreč, da antioksidanti lovijo proste radikale, in zato krepijo imunski sistem in delujejo izrazito protirakavo. Pitje zelenega čaja znižuje tudi krvni tlak, varuje pred nastankom ledvičnih kamnov, lajša sončne opekline. Zeleni čaj pripomore k zdravljenju bolezni in obolenj srca in ledvic, sladkorne bolezni, osteoporoze. Zmanjšuje vnetne procese v telesu, zato ugodno deluje tudi proti artritisu. Ker ima čaj tudi antimikrobno delovanje, deluje proti virusom in bakterijam. Odpravlja tudi neprijeten zadah iz ust. Zeleni čaj je dober vir vitaminov in mineralov, saj vsebuje veliko vitaminov A, B C, D, E, H in K ter minerale: mangan, cink, magnezij, selen in krom. Z nekaj skodelicami te čudežne tekočine lahko torej zelo dobro okrepimo telo.

Zeleni čaj je koristen tudi za hujšanje!

Kot antioksidant je zeleni čaj odličen pripomoček za ohranjanje mladostnega videza, po zaslugi izjemne kombinacije kofeina in drugih aktivnih učinkovin pa pomaga tudi pri hujšanju. O ugodnih vplivih uživanja zelenega čaja pri rakavih obolenjih pričajo izpovedi mnogih rakavih bolnikov, ki jim je uspelo premagati bolezen, znanstveniki pa so potrdili tudi njegove preventivne lastnosti pri tej bolezni. Je koristen sopotnik pri nevšečnostih, kot je driska.

Zeleni čaj

Dober napitek za športnike

Zeleni čaj priporočajo tudi športnikom, saj kofein poživlja, zato pozitivno vpliva na vadbo. Ker zeleni čaj pomaga v boju proti prostim radikalom, ščiti celice in tkiva pred poškodbami in pripomore k hitrejši regeneraciji, saj blaži poškodbe mišic.

Koristen tudi za zbranost in boljši spomin

- Oglas -

Izvrsten je za možgane, saj pitje zelenega čaja dviguje koncentracijo in zbranost, krepi spomin. Kadar imate umsko zahtevno delo, vam bo zeleni čaj pomagal, da bodo misli bolj jasne. Zeleni čaj hkrati pomirja in poživlja; vsebuje namreč aminokislino, imenovano teanin, ki pomirja in sprošča. Vsebuje veliko kofeina, zaradi česar je napitek poživljujoč, kofein pa se sprošča postopno, zato poživljujoč učinek traja dlje, čeprav se učinek kofeina začne kasneje kot pri kavi.

Kako pridelujejo zeleni čaj?

Tako kot črni čaj tudi zeleni čaj pridelujejo iz listov rastline Camellia sinensis. Medtem ko liste za predelavo črnega čaja obdelajo s postopkom fermentacije, jih pri predelavi zelenega čaja zgolj toplotno obdelajo. Po tem, ko jih kratek čas pražijo na 100°C ali obdelajo z vročo paro, jih zvijejo, zdrobijo in posušijo.

Sušenje čaja

Kdaj ga piti in kateri je najboljši?

Kako kvaliteten je določen zeleni čaj, je odvisno od starosti listov, iz katerih je narejen. Najboljši zeleni čaji nosijo oznako »pekoe«, ki pomeni, da je čaj, ki ga kupujete, narejen iz najbolj cenjenih delov rastline, iz mladih, še neodprtih listnih vršičkov. Sladokusci običajno priporočajo japonske znamke zelenega čaja (na primer Gyokuro ali Sencha), saj imajo nekoliko blažji okus kot kitajski zeleni čaji. Kljub temu tudi med slednjimi najdemo posebne izbrance, kot sta China gunpowder in Long jing.

Če čaj pijete zgolj zaradi zdravja, je dobro vedeti, da se glede na obliko in vrsto, ki jo boste uporabili, razlikuje tudi vsebnost zdravilnih snovi. Sveže pripravljeni čaj iz ene in pol čajne žličke lističev vsebuje približno 80 g antioksidantov, čaj iz instant čajne vrečke pa le pol toliko. Nekje na sredi so ustekleničeni čaji, pri katerih pa morate paziti, da ne posegate po tistih, ki vsebujejo velike količine dodanega sladkorja.

Kako pripravimo zeleni čaj?

Zeleni čaj pripravljamo tako, da liste oz. filter vrečko prelijemo z vodo, ki smo jo pred tem zavreli v stekleni ali kovinski (ne pa aluminijasti!) posodi. Če želimo, da bi imel čaj poživljajoč učinek, ga pustimo v vroči vodi največ dve minuti. Do deset minut pustimo stati zeleni čaj, kadar želimo izkoristiti zdravilne učinke čreslovin – na primer ko ga uporabimo za lajšanje driske. Prav tako je daljše namakanje listov priporočljivo, kadar uživamo zeleni čaj zaradi njegovih lastnosti antioksidanta.

Uporaba zelenega čaja

Čajne vrečke lahko namočite večkrat, pri čemer se največ kofeina sprosti ob prvi uporabi, nato pa vedno manj; na ta način lahko popijete veliko zdravju koristnih snovi, brez da bi se bali, da bi popili preveč kofeina. Zeleni čaj je najbolje piti brez dodatkov, dodamo pa lahko rezino limone, ki poveča koristi zelenega čaja. Zeleni čaj ima diuretični učinek, kar pomeni, da odvaja vodo iz telesa, zato je pomembno, da pijemo tudi zadostno količino vode.

Zeleni čaj pijemo kot topel napitek, lahko pa ga pijemo tudi hladnega. V vsakem primeru napitek deluje poživljujoče.

- Oglas -

Na dan lahko spijete nekaj skodelic zelenega čaja, a z njim nikar ne pretiravajte – še posebej ne ob poznih popoldanskih in večernih urah, saj kofein lahko moti vaš spanec. Zeleni čaj škoduje pri prekomernem pitju, saj lahko povzroči želodčne težave, glavobol, živčnost.

Zeleni čaj torej zaradi svojih vsesplošnih koristi dobro pripomore k počutju in zdravju, a v zmernih količinah.

Zdravilni učinki zelenega čaja in njegove sestavine

Zdravilni učinki zelenega čaja so rezultat številnih zdravilnih sestavin, ki jih vsebuje. Poleg metilksantinov, med katerimi je najbolj znan kofein, vsebuje zeleni čaj tudi različne polifenolne spojine, karotenoide, tokoferole, vitamin C, minerale (krom, magnezij, selen in cink) ter eterična olja. Znanstveniki posebej izpostavljajo polifenolno spojino EGCG, za katero velja, da je zaslužna za več kot 30-odstotkov antioksidativnega potenciala zelenega čaja. Prav zaradi vsebnosti EGCG zeleni čaj zmanjšuje možnost rakavih obolenj. EGCG namreč nevtralizira proste radikale in jim tako prepreči, da bi povzročili genske mutacije.

V boju s prostimi radikali je v skladu z nekaterimi raziskavami lahko celo do 100-krat močnejši kot vitamin C. EGCG v telesu spodbudi izgorevanje maščob, zaradi česar zeleni čaj ugodno vpliva na izgubo odvečnih kilogramov. Epigalokatehin galat tudi znatno poveča sposobnost celic za vnos inzulina, zato je pitje zelenega čaja dobro za sladkorne bolnike.

Dokazi o učinkovitosti

Klinična študija v Veliki Britaniji je privedla do dognanja, da uživanje zelenega čaja v primerjavi s placebom poveča izgorevanje maščob za 17-odstotkov. V raziskavah, ki so obravnavale vpliv zelenega čaja na rakava obolenja in tumorje, je bilo ugotovljeno, da pitje zelenega čaja lahko občutno zmanjša tveganje za nastanek raka, vendar le pri tistih, ki popijejo vsaj 10 skodelic na dan.

Posebej ugoden učinek ima pitje zelenega čaja pri preprečevanju raka na pljučih, črevesju in jetrih. Pri že razvitem rakavem obolenju so ugotovili ugodne rezultate po pitju več kot pet skodelic zelenega čaja na dan. Več kot pet skodelic zelenega čaja na dan skoraj za polovico zmanjša tudi možnost rakavih obolenj in nastanka srčno-žilnih bolezni pri kadilcih.

Zeleni čaj

Z zelenim čajem proti Alzheimerjevi bolezni, kariesu in glavkomu

Nekatere novejše raziskave so presenetile z dokazom o še več zdravilnih lastnostih zelenega čaja. Izraelska raziskava na miših je ugotovila, da zeleni čaj ščiti možganske celice in pomaga pri njihovi obnovi. Nadaljnje raziskave bodo ugotavljale, ali enako deluje tudi na človeške možgane. Če bo domneva potrjena, bo lahko zeleni čaj postal pomemben del zdravljenja pri boleznih, kot sta Parkinsonova in Alzheimerjeva bolezen.

Na Kemijskem inštitutu v Ljubljani so našli trdne dokaze za še eno zdravilno lastnost zelenega čaja, in sicer njegov vpliv na preprečevanje nastanka kariesa. Hongkonška študija je odkrila, da katehini v zelenem čaju zmanjšujejo oksidativni stres v očesu pri podganah in zato lahko morda pomagajo pri preprečevanju glavkoma.

Stranski učinki zelenega čaja

Ker vsebuje kofein, zeleni čaj ni primeren za nosečnice in doječe matere. Prav tako se uživanje odsvetuje ljudem z občutljivim želodcem, saj pitje večjih količin zelenega čaja spodbudi povečano izločanje želodčne kisline. Zelenega čaja ne smete uživati v kombinaciji z nekaterimi zdravili. V primeru, da jemljete zdravila, se o uživanju zelenega čaja posvetujte s svojim zdravnikom. V primeru, da imate težave s spanjem, uživajte zeleni čaj le v dopoldanskem času. Pri čaju se namreč poživljajoč učinek ne pojavi takoj po pitju, in čeprav je šibkejši kot pri kavi, traja dlje.

NAJNOVEJŠE

Spletna stran za pravilno delovanje uporablja piškotke. Z uporabo spletne strani se strinjate z z uporabo piškotkov in splošnimi pogoji poslovanja. Podrobne informacije o uporabi piškotkov na tej spletni strani so na voljo s klikom na nastavitve .
V redu
Več ×
×