Zeleni čaj za zdravje in dolgo življenje

    Da je zeleni čaj ena najbolj zdravih pijač na svetu, dokazuje dolgo in zdravo življenje prebivalcev Okinave, ki dišeči napitek vsakodnevno uvrščajo na svoj jedilnik, njegove izjemne zdravilne moči pa potrjujejo tudi številne znanstvene raziskave.
    Zeleni čajNekoliko trpek rumeno-zeleni napitek je v Aziji že tisočletja znan kot vir zdravja in mladosti. Poleg tega, da varuje celice pred prostimi radikali, jim tudi pomaga, da se lažje zaščitijo pred škodo, ki jo povzročajo sončni žarki, zato ga je priporočljivo piti tudi poleti. Redno uživanje zelenega čaja naj bi občutno zmanjšalo možnost obolenja srca, lajšalo simptome sladkorne bolezni in povečalo možnost zanositve.

    O ugodnih vplivih uživanja zelenega čaja pri rakavih obolenjih pričajo izpovedi mnogih rakavih bolnikov, ki jim je uspelo premagati bolezen, znanstveniki pa so potrdili tudi njegove preventivne lastnosti pri tej bolezni. Je koristen sopotnik pri nevšečnostih, kot je driska. Kot antioksidant je zeleni čaj odličen pripomoček za ohranjanje mladostnega videza, po zaslugi izjemne kombinacije kofeina in drugih aktivnih učinkovin pa pomaga tudi pri hujšanju.

    Kako ga pridelujejo?

    Tako kot črni čaj tudi zeleni čaj pridelujejo iz listov rastline Camellia sinensis. Medtem ko liste za predelavo črnega čaja obdelajo s postopkom fermentacije, jih pri predelavi zelenega čaja zgolj toplotno obdelajo. Po tem, ko jih kratek čas pražijo na 100°C ali obdelajo z vročo paro, jih zvijejo, zdrobijo in posušijo.

    Zeleni čaj

    Kateri zeleni čaj je najboljši?

    Kako kvaliteten je določen zeleni čaj, je odvisno od starosti listov, iz katerih je narejen. Najboljši zeleni čaji nosijo oznako »pekoe«, ki pomeni, da je čaj, ki ga kupujete, narejen iz najbolj cenjenih delov rastline, iz mladih, še neodprtih listnih vršičkov. Sladokusci običajno priporočajo japonske znamke zelenega čaja (na primer Gyokuro ali Sencha), saj imajo nekoliko blažji okus kot kitajski zeleni čaji. Kljub temu tudi med slednjimi najdemo posebne izbrance, kot sta China gunpowder in Long jing.

    PREBERITE TUDI:  4 zanimive naravne rešitve za nego las

    Če čaj pijete zgolj zaradi zdravja, je dobro vedeti, da se glede na obliko in vrsto, ki jo boste uporabili, razlikuje tudi vsebnost zdravilnih snovi. Sveže pripravljeni čaj iz ene in pol čajne žličke lističev vsebuje približno 80 g antioksidantov, čaj iz instant čajne vrečke pa le pol toliko. Nekje na sredi so ustekleničeni čaji, pri katerih pa morate paziti, da ne posegate po tistih, ki vsebujejo velike količine dodanega sladkorja.

    Kako ga pripravimo?

    Zeleni čaj pripravljamo tako, da liste oz. filter vrečko prelijemo z vodo, ki smo jo pred tem zavreli v stekleni ali kovinski (ne pa aluminijasti!) posodi. Če želimo, da bi imel čaj poživljajoč učinek, ga pustimo v vroči vodi največ dve minuti. Do deset minut pustimo stati zeleni čaj, kadar želimo izkoristiti zdravilne učinke čreslovin – na primer ko ga uporabimo za lajšanje driske. Prav tako je daljše namakanje listov priporočljivo, kadar uživamo zeleni čaj zaradi njegovih lastnosti antioksidanta.

    Zeleni čajZdravilne sestavine

    Zdravilne učinke zelenega čaja omogočajo številne zdravilne sestavine. Poleg metilksantinov, med katerimi je najbolj znan kofein, vsebuje zeleni čaj tudi različne polifenolne spojine, karotenoide, tokoferole, vitamin C, minerale (krom, magnezij, selen in cink) ter eterična olja. Znanstveniki posebej izpostavljajo polifenolno spojino EGCG, za katero velja, da je zaslužna za več kot 30-odstotkov antioksidativnega potenciala zelenega čaja. Prav zaradi vsebnosti EGCG zeleni čaj zmanjšuje možnost rakavih obolenj. EGCG namreč nevtralizira proste radikale in jim tako prepreči, da bi povzročili genske mutacije.

    V boju s prostimi radikali je v skladu z nekaterimi raziskavami lahko celo do 100-krat močnejši kot vitamin C. EGCG v telesu spodbudi izgorevanje maščob, zaradi česar zeleni čaj ugodno vpliva na izgubo odvečnih kilogramov. Epigalokatehin galat tudi znatno poveča sposobnost celic za vnos inzulina, zato je pitje zelenega čaja dobro za sladkorne bolnike.

    PREBERITE TUDI:  Kakijeva pita

    Dokazi o učinkovitosti

    Klinična študija v Veliki Britaniji je privedla do dognanja, da uživanje zelenega čaja v primerjavi s placebom poveča izgorevanje maščob za 17-odstotkov. V raziskavah, ki so obravnavale vpliv zelenega čaja na rakava obolenja in tumorje, je bilo ugotovljeno, da pitje zelenega čaja lahko občutno zmanjša tveganje za nastanek raka, vendar le pri tistih, ki popijejo vsaj 10 skodelic na dan.

    Posebej ugoden učinek ima pitje zelenega čaja pri preprečevanju raka na pljučih, črevesju in jetrih. Pri že razvitem rakavem obolenju so ugotovili ugodne rezultate po pitju več kot pet skodelic zelenega čaja na dan. Več kot pet skodelic zelenega čaja na dan skoraj za polovico zmanjša tudi možnost rakavih obolenj in nastanka srčno-žilnih bolezni pri kadilcih.

    Z zelenim čajem proti Alzheimerjevi bolezni, kariesu in glavkomu

    Nekatere novejše raziskave so presenetile z dokazom o še več zdravilnih lastnostih zelenega čaja. Izraelska raziskava na miših je ugotovila, da zeleni čaj ščiti možganske celice in pomaga pri njihovi obnovi. Nadaljnje raziskave bodo ugotavljale, ali enako deluje tudi na človeške možgane. Če bo domneva potrjena, bo lahko zeleni čaj postal pomemben del zdravljenja pri boleznih, kot sta Parkinsonova in Alzheimerjeva bolezen.

    Na Kemijskem inštitutu v Ljubljani so našli trdne dokaze za še eno zdravilno lastnost zelenega čaja, in sicer njegov vpliv na preprečevanje nastanka kariesa. Hongkonška študija je odkrila, da katehini v zelenem čaju zmanjšujejo oksidativni stres v očesu pri podganah in zato lahko morda pomagajo pri preprečevanju glavkoma.

    Priporočena dnevna količina

    Mnenja o tem, koliko zelenega čaja bi morali popiti na dan, se med seboj močno razlikujejo. Nekateri strokovnjaki svetujejo naj za zdravje uživamo tudi do deset skodelic zelenega čaja na dan, drugi priporočajo, naj se dnevno omejimo na eno ali dve skodelici. Če zeleni čaj uživate zato, da bi zanosili, je po mnenju večine dovolj popiti tri četrtine skodelice na dan.

    PREBERITE TUDI:  Dekadentna veganska čokoladno-mandljeva simfonija

    Stranski učinki

    Ker vsebuje kofein, zeleni čaj ni primeren za nosečnice in doječe matere. Prav tako se uživanje odsvetuje ljudem z občutljivim želodcem, saj pitje večjih količin zelenega čaja spodbudi povečano izločanje želodčne kisline. Zelenega čaja ne smete uživati v kombinaciji z nekaterimi zdravili. V primeru, da jemljete zdravila, se o uživanju zelenega čaja posvetujte s svojim zdravnikom. V primeru, da imate težave s spanjem, uživajte zeleni čaj le v dopoldanskem času. Pri čaju se namreč poživljajoč učinek ne pojavi takoj po pitju, in čeprav je šibkejši kot pri kavi, traja dlje.

    Preberite si tudi, kako pravilno pripravimo in pijemo zeleni čaj.

    Z. K., foto: Dreamstime

    Povejte svoje mnenje - kometirajte

    1 komentar

    1. Listiće zelenoga čaja treba staviti u vodu zagrijanu između 75 i 80 stupnjeva. Ostavi pet minuta i procijediti. 

    Comments are closed.