Melatonin je hormon, ki uravnava naš bioritem

    Melatonin je hormon in antioksidant ter tisti, ki je potreben za dobro uravnan bioritem. Se ponoči zbujate, zvečer ne morete zaspati, čez dan imate premalo energije in zjutraj se zbujate nenaspani? Potem ste med mnogimi ljudmi, ki se soočajo s težavami spanja. V sodobnem času se vedno več ljudi spopada s podobnimi težavami. Ključ do spočitega počutja in dovolj energije se skriva v melatoninu. Ga poznate?

    Melatonin in spanje

    Moč melatonina

    Melatonin je hormon, ki izmed vseh znanih antioksidantov je za možgane neposredno najpomembnejši. Melatonin sintetizira žleza češarika v možganih, in ki nadzira dnevni ritem drugih hormonov ‒ spanje, imunski sistem in miselne (kognitivne) funkcije možganov. Količina hormona, ki ga uspe sintetizirati češarika, po petindvajsetem letu začne upadati. Po osemdesetem letu starosti ga žleza ne izdeluje več. Češarika se nahaja na dnu možganov. Naravna proizvodnja melatonina povzroča najvišje ravni v zgodnjih jutranjih urah (od 2. do 4. ure) in njene najnižje ravni v popoldanskih urah. Melatonin dokazano zavira več vrst neravnovesja delovanja celic.

    [quote_box_center]V rjavem rižu, ovsenih kosmičih in koruzi ga je do 0,5 mg na kilogram. Pol toliko ga je tudi v paradižniku in bananah.[/quote_box_center]

    Melatonin nima samo hormonske funkcije, ampak je tudi pomemben antioksidant. Ker je topen tako v maščobah kot v vodi, lahko prehaja skozi celične membrane in vstopa v celične organele (mitohondrije). Kot antioksidant je tako lahko prisoten povsod v možganih. Je edini antioksidant, ki vstopa v mitohondrije, kjer se odvija celično dihanje. Tam nevtralizira proste radikale takoj ob njihovem nastanku. Melatonin nevtralizira najbolj reaktivne hidroksilne in peroksidne radikale. Je boljši antioksidant od glutationa.

    V medicini se melatonin uporablja za nespečnost ali zdravljenje porušene arhitektonike spanja. Ima veliko prednosti pred vsemi ostalimi uspavali (to so večinoma uspavala skupine benzodiazepinov). Melatonin, ki je naravna sestavina, omogoča zdravo arhitektoniko spanja (menjavanje REM in NEREM faz spanja) in jo celo na novo vzpostavlja. Ne povzroča odvisnosti in ni toksičen v predpisani dozi. Edina slabost je cena, saj morajo pacienti v celoti plačati stroške zdravljenja. Melatonin že dalj časa uporabljajo pri nespečnosti zaradi časovnih sprememb pri daljših letalskih poletih.

    PREBERITE TUDI:  Privoščite si pomelo

    melatonin

    Melatonin deluje kot varnostnik

    Ena od funkcij melatonina je tudi varovanje DNA (genetski zapis celice) pred oksidacijskimi poškodbami. Kumulativne poškodbe DNA so glavna posledica staranja celic zaradi prostih radikalov. Ko je DNA že dovolj okvarjena, ne more proizvajati proteinov (npr. nevrotransmitorjev v možganih) in njena funkcija je trajno okvarjena. Melatonin lahko veliko takšnih poškodb prepreči.

    Dobimo ga lahko tudi s hrano. Prisoten je v vseh organizmih prehrambne verige: od primitivnih enoceličarjev do rastlin in mesa sesalcev. To pomeni, da je bil melatonin prisoten v hrani skozi celotno evolucijo, več sto milijonov let. V rjavem rižu, ovsenih kosmičih in koruzi ga je do 0,5 mg na kilogram. Pol toliko ga je tudi v paradižniku in bananah. Melatonin je prisoten v naši prehrani že od začetka človeštva, zato se je v našem telesu sčasoma razvil tak encimski sistem, ki zna molekulo melatonina uporabiti za več nalog, vključno z lovljenjem prostih radikalov.

    Ko telo raste, samo izdeluje melatonin iz aminokisline l-triptofana. Po dvajsetem letu se proizvodnja upočasni, po petdesetem letu pa telo izdela le še eno tretjino količine melatonina iz mladosti. Zato ga tudi imenujemo hormon mladosti. Če nam uspe vzdrževati nivo melatonina v možganih v koncentracijah kot pri 25-letnikih, smo že korak bližje večni mladosti.

    O kremah …

    Zakaj večini od nas ne uspe nadomestiti zadostnih količin melatonina s hrano? Žal danes hrana ni več tako bogata z melatoninom kot pred stoletji. Prav tako se ljudje soočamo z več stresa in pomanjkanja prostega časa kot v preteklosti.

    Tudi pri nas se dobijo naravne kreme melatonina, pridobljene iz hidrolizata sapogeninov oz. diosgeninov iz soje ali gomolja yam, ki si jo enostavno vtrete v kožo, kjer se vsrka v kri in ne obremeni jeter. Normalizira motnje spanja, je odličen antioksidant, zvišuje razpoloženje in je odlična pri depresiji. Je naravni regulator spanja in oskrbuje telo z antioksidanti.

    PREBERITE TUDI:  Eterična olja in prva pomoč

    Melatonin krema je nočna krema, ki vlaži kožo, ko spimo, in nas zaščiti pred škodljivimi vplivi okolja. Vsebuje antioksidante ‒ tudi melatonin, ki je eden od najbolj močnih antioksidantov.
    Zavira začetek nastanka raka in metastaz ter celične nepravilnosti. Znižanje ravni melatonina lahko vodi do zmanjšane odpornosti sistema in povečanja celične motnje, srčne disfunkcije in visokega krvnega tlaka. Mnogi zdravstveni raziskovalci verjamejo, da melatonin pomaga pri vseh teh težavah. Klinično dokazano uravnava motnje spanja in uravnava naravni bioritem telesa.

    Melatonin …

    • uravnava spanec
    • močan antioksidant
    • izboljšuje cirkulacijo

    nespečnost

    Pomagajte melatoninu:

    1. Pri prehrani se izogibajte kofeinu, alkoholu in nikotinu, vsem nasičenim maščobam (razen kokosovi) ter vsem predelanim ogljikovim hidratom.
    2. Uživajte proso, nepredelan riž, oves, rastlinsko mleko, banane, datlje, lešnike, pravo vaniljo in cimet ter presno čokolado.
    3. Zvečer si privoščite kozarec riževega mleka s stlačeno banano in koščki presne čokolade ali proseno kašo, skuhano v ovsenem mleku, s sesekljanimi lešniki in datlji. Vse sestavine vsebujejo veliko aminokisline triptofan, ki se nato pretvori v spalni hormon melatonin.

    Recepta za boljše spanje

    Recept 1:

    • banana
    • košček presne čokolade
    • riževo mleko

    V mešalniku zmešajte banano, koščke čokolade in riževo mleko. Nalijte v kozarec in počasi popijte.

    Recept 2:

    • ovseno mleko
    • proso
    • sesekljani lešniki in datlji
    • prava vanilja v prahu
    • cimet

    V ovsenem mleku skuhajte proso. Med kuhanjem vmešajte sesekljane lešnike, sesekljane datlje, malo prave vanilje v prahu in malo cimeta. Postrezite na krožniku, pustite, da se ohladi, in pojejte izvrsten obrok, ki vas bo zazibal v prijetne sanje.

    Preberite si tudi članek o vzrokih za nespečnost >>

     

    Povejte svoje mnenje - kometirajte