Včasih so nas učili, da je kravje mleko popolna hrana za ljudi. Z novimi študijami in dokazi svetovnih zdravnikov, priznanih raziskovalcev in uglednih inštitutov pa dokazujemo ravno nasprotno. Poraba mleka in mlečnih izdelkov je dejavnik, ki prispeva k skoraj dvema ducatoma bolezni pri otrocih in odraslih.

Številni zdravniki in prehranski strokovnjaki dokazujejo, da kravje mleko povzroči pomanjkanje železa – anemijo, alergije, driske, bolezni srca, črevesja, krče, krvavitve iz prebavil, vnetje sinusov, izpuščaje, akne, pogostejše prehlade, artritis, sladkorno bolezen, vnetje srednjega ušesa, osteoporozo, astmo, avtoimune bolezni in še več – celo pljučnega raka, multiplo sklerozo in ne-Hodgkinov limfom.

Kravje mleko

Oglasi o »odlični hrani«

Naše »izobraževanje o prehrani« v šoli (ki je delno financirano tudi s strani mlečne industrije), nas je učilo, da so mlečni izdelki ena od štirih osnovnih skupin živil, ki jih vsi potrebujemo za pravilno prehrano. Mlečni izdelki so zelo dobro zasidrani kot ena glavnih sestavin obrokov v naših vrtcih, šolah in bolnišnicah.

Kravje mleko se spodbuja s sloganom kot »odlična hrana« za ljudi, predvsem za naše otroke.  Te objave ljudem še vedno dajejo tako močan poudarek na zdravje naših otrok, da nekateri oz. večina ljudi še vedno vidi oglase za mlečne izdelke kot objave, ki služijo našemu zdravju, in ne kot oglase, ki so usmerjeni le v večjo prodajo in dobiček. »Mleko je popolna hrana.«, »Mleko krepi …« in podobni slogani služijo svojemu namenu, saj še vedno porabimo ogromne količine denarja za vsakodnevno uživanje mleka in mlečnih izdelkov.

Promocije, lobiranje, »prehranska vzgoja« in dobri odnosi z javnostmi obrodijo sadove mlečne industrije in s tem dojemanje ljudi, da je kravje mleko zdrava hrana. Te propagande so tako zelo močne, da celo ljudje, ki ne jedo mesa, mislijo, da morajo uživati mlečne izdelke, da bi si zagotovili dovolj beljakovin in kalcija ter se ne zavedajo nevarnosti, da je njihovo zdravje zaradi tega v veliko večji nevarnosti, kot bi bilo, če ne bi pili mleka in uživali mlečnih izdelkov.

Mnenja strokovnjakov

Mnogi zdravniki in prehranski strokovnjaki pa v zadnjem času dokazujejo, da sta ravno kravje mleko in mlečni izdelki razlog za številne resne bolezni.

Frank A. Oski, zdravnik in avtor knjige »Ne popij svojega mleka!«, direktor oddelka za pediatrijo na Johns Hopkins University School of Medicine in predstojnik otroške bolnišnice Johns Hopkins, navaja, da je pitje kravjega mleka povezano z anemijo, krči in diarejo, je vzrok različnih oblik alergij, težav s hormoni, aknami, depresijo in rakom. Je povod za aterosklerozo in srčne napade.

Tudi številni drugi trdijo, da mlečni izdelki preprosto niso dobri za človeka. Mleko je dejavnik, ki prispeva k zaprtju, kronični utrujenosti, artritisu, glavobolom , mišičnim krčem, debelosti, alergijam in težavam s srcem. V Washingtonu priznan pediater navaja, da bi odstranitev mlečnih izdelkov iz prehrane največ doprineslo k zdravju ljudi. Tudi ginekologinja dr. Christiane Northrup iz Yarmoutha v Mainu navaja, da mlečni izdelki povzročajo neravnovesje hormonov, ženske težave, težave s kilogrami in ščitnico ter težave s prebavo, dihali in odvečno sluzjo, kar povzroča slab imunski sistem in veliko lažjo obolevnost.

Materino mleko

Materino mleko

Prav vsi bolniki, ki trpijo za astmo, depresijo, nečisto kožo, prebavnimi težavami, slabim razpoloženjem itd. bi morali iz prehrane izpustiti mlečne izdelke. Tudi v centru Holistic vsakomur sestavimo individualni jedilnik in po vzoru svetovnih alternativnih klinik vsem priporočamo izpustitev mlečnih izdelkov. Večini opravimo testiranje intolerance na kravje mleko in mlečne izdelke, in pri 95 % nam rezultati testov potrdijo, da mleko in mlečni izdelki zanje niso primerni. Prav nikogar ni, ki bi po 14 dneh prišel nazaj in ne bi priznal, da se resnično počuti in je tudi videti bolje.

Vsi sesalci, vključno s človekom, naj bi se v obdobju otroštva hranili z mlekom svoje mame. Vsaka vrsta sesalcev proizvaja svojo edinstveno vrsto mleka, posebej zasnovano za krepitev imunskega sistema in zagotavljanje prehrane za svoje otroke, vse dokler se njihova porodna teža trikrat ne poviša. Mleko torej je naravno, a v ustreznem kontekstu. To je povsem naravna hrana za otroke sesalcev, vključno s človekom, ki se hranijo izključno z mlekom iz prsi svoje mame. Če torej govorimo o materinem mleku za dojenčke, je mleko »odlična hrana.« V obdobju otroštva, ko nimamo zob za uživanje trde hrane in moramo okrepiti naš imunski sistem, je prav tako res, da »takrat vsakdo od nas potrebuje mleko«.

Kaj pa dojenčki in kravje mleko?

Vendar mlečna industrija te izjave uporablja popolnoma izven konteksta in žalostno je, da večina ljudi izjavam, da je mleko izvrstno in zdravo živilo za otroke in odrasle, še vedno verjame in jih tudi upošteva. Posledice so vsem jasno vidne – vedno več obolevnosti, kroničnih obolenj, raka, hormonskih neravnovesij, alergij, vnetij, debelosti in depresije. Mleko vsake vrste sesalcev je posebej zasnovano za zaščito imunskega sistema določene vrste. Prav tako vsako segrevanje, sterilizacija ali kakršna koli sprememba mleka uničuje njegove varstvene prednosti.

Študije dokazujejo, da imajo otroci, ki so v prvem letu svojega življenja hranjeni s kravjim mlekom, kar 20-krat večjo možnost za smrt v prvih mesecih življenja. In sprašujem se, zakaj naj bi kravje mleko potem kar naenkrat postalo tako zelo zdravo in priporočljivo.
Resnično je ogromna razlika med človeškimi otroci in otroci teleta ter s tem tudi med kravjim in človeškim mlekom. Dr. Taylor ugotavlja, da človeški dojenčki približno 180 dni podvajajo svojo porodno težo in da je v človeškem mleku od 5 do 7 odstotkov beljakovin. Teleta zahtevajo le 45 dni za podvajanje svoje porodne teže in kravje mleko ima 15 odstotkov beljakovin.

Kravje mleko

Pomembni kazein

Poleg tega, da je razlika v višini beljakovin v teh dveh različnih vrstah mleka, so velike razlike tudi v sestavi teh beljakovin. Primarna vrsta beljakovine v kravjem mleku je kazein. Kravje mleko ima 20-krat več kazeina kot materino mleko, zato so beljakovine iz kravjega mleka težke oz. nemogoče za absorpcijo in prebavo pri ljudeh. Zaradi tega prihaja do alergij, vnetij, oslabljenega imunskega sistema … Simptomi vključujejo astmo, zamašen nos, kožne izpuščaje, okužbe pljuč, razdražljivost in utrujenost.

Prav tako večina odraslega svetovnega prebivalstva ne prenaša laktoze, mlečnega sladkorja, saj ga ne moremo prebaviti. Za prebavo potrebujemo encim laktazo, ki pa ga kot odrasli nimamo. To dejstvo dokazuje, da nam narava nikoli ni namenila uživanja izdelkov, ki vsebujejo mlečne beljakovine. Npr. encim v kravjem mleku, imenovan ksantin-oksidaza, povzroča težave samo takrat, ko je mleko homogenizirano in povzroča bolezni srca in ožilja.
Zagovorniki mleka najbolj poudarjajo pomembnost kalcija v mleku, vendar dr. William Ellis pojasnjuje, da imajo ljudje, ki pijejo mleko vsak dan, vedno najnižjo raven kalcija v krvi. Dodaja tudi, da nizka raven kalcija v krvi ustreza razdražljivosti in glavobolom ter mišičnim krčem.

Pomanjkanje kalcija

Ena izmed najbolj resnih težav, ki jih povzroča pomanjkanje kalcija, je osteoporoza. 25 odstotkov 65-letnih žensk trpi zaradi osteoporoze. Njihove kosti postanejo krhke in drobljive. Naša prodorna oglaševanja mlečne industrije pa poudarjajo, da si bomo z velikimi količinami mleka zagotovili močne in zdrave kosti.

Čeprav ima mleko veliko kalcija, je absorpcija kalcija v organizem veliko manjša, saj telo večino mineralov porabi za nevtraliziranje kislosti, namesto za absorpcijo kalcija. Način nepravilnega prehranjevanja povzroča kislost telesa (kandida – napihnjenost, prebavne težave …). Za njegovo ponovno nevtraliziranje telo črpa minerale iz kosti (ker jih s prehrano ne vnesemo dovolj) in rezultat je nastanek osteoporoze. Razlog za težave s kostmi ni v pomanjkanju kalcija, temveč drugih vitaminih in mineralih, brez katerih se kalcij ne more uspešno vezati.

Brez silicija, vitamina K, vitamina D, cinka, bora, magnezija in drugih vam zadostna količina kalcija prav nič ne pomaga. Tudi večina kalcijevih tablet je bolj škodljivih kot koristnih. Naše telo tega kalcija ne more uporabiti, saj je večinoma anorgansko pridelan in se, namesto da bi se nalagal v naše kosti, nalaga na njih (kot apnenec). Podobno velja za druge anorganske spojine, kamor spadajo tudi številni sintetični preparati, ki jih dobimo v obliki šumečih tablet, ali kalcij, dodan mleku, sokovom in drugim izdelkom. Jemanje večine kalcijevih pripravkov osteoporozo pospeši, ker poškodujejo črevesno floro in tako onemogočijo, da bi celo kalcij iz hrane uspešno prehajal iz črevesja v telo.

Pomanjkanje železa

Pomanjkanje železa

Hrana je resnično močno orožje za marsikatero bolezen! Jejte čim več surove, nepredelane hrane. Uživajte v svežem sadju, temni listnati zelenjavi, morskih ribah in oreščkih, popijte dovolj vode in se vsak dan gibajte na svežem zraku, jejte zmlet črni sezam, laneno olje in detoksikacijska ajurvedska zelišča. Tudi čaj iz divjega ovsa je izjemno učinkovit. Obstaja neposredna povezava med menopavzo in razvojem osteoporoze. Vedno bolj zgodnje menopavze (pred starostjo 45) in vse daljša obdobja, v katerih je raven hormonov nizka, lahko povzročijo izgubo kostne mase.

Resna težava, ki jo povzroča uživanje kravjega mleka, je pomanjkanje železa – anemija. Dr. Oski ugotavlja, da 15‒20 odstotkov otrok, mlajših od dveh let, trpi za anemijo pomanjkanja železa. Kravje mleko prispeva k temu stanju na dva načina:

  • vsebuje izredno malo železa; prehrana s premalo železa pa povzroča krvavitve iz prebavil in prebavne težave, kar povzroča izgubo plazme in rdečih krvničk, kar povzroča anemijo.
  • sluz, ki jo ustvarjajo mlečni izdelki, povzroča astme, težave z dihali, vnetja sinusov ter zaprtja.

Številni zdravniki se strinjajo, da odstranjevanje mleka in mlečnih izdelkov iz prehrane dokazuje olajšavo za imunski sistem. Prav tako zdravniki eksperimentirajo z dietami brez mlečnih izdelkov ter ob njih na pacientih spoznavajo velike prednosti. Tudi pri nas sodelujemo z zdravnikom, ki svojim pacientom priporoča naše prehranske jedilnike ter smernice, ki so prilagojene posamezniku.

Zaščitite se pred boleznimi

Zdravniki in prehranski strokovnjaki ugotavljajo, da antigeni v kravjem mleku prispevajo k artritisu, bolečinam v sklepih in mišicah, oteklinam, revmi … V študiji, objavljeni v skandinavski reviji za revmatologijo, so dokazali, da so ljudje z revmatoidnim artritisom, ki so bili na prehranski terapiji z zelenjavno-sadnimi sokovi, z dodatkom ajurvedskega dopolnila detox, s tremi veganskimi obroki na dan in s pitjem čaja iz divjega ovsa, močno zmanjšali svoje bolečine. Ko so začeli uživati mlečne izdelke, se je njihovo zdravstveno stanje močno poslabšalo. Prav tako mleko in mlečni izdelki pospešujejo nastanek avtoimunih bolezni ter slabšega delovanja trebušne slinavke ter proizvodnje inzulina.

Uživanje mleka in mlečnih izdelkov zaradi visokega odstotka mlečnih beljakovin vodi k limfomu, obliki raka imunskega sistema, ki ga je tudi med ljudmi v našem centru zelo veliko. Pri nas vsem priporočamo uživanje zelenjavno- sadnih sokov, vsakogar povabimo, da pride k nam in poskusi užitek ob pripravi in pitju takšnih sokov. Za dojenčke seveda priporočamo pitje materinega mleka, po prenehanju dojenja pa ni prav nobenega razloga, da bi pili mleko druge živalske vrste. Raje si stisnite korenčkov sok in z njim resnično poskrbite za vnos pomembnih vitaminov in mineralov ter se tako zaščitite pred boleznimi.

Prehrana brez mlečnih izdelkov

Študija na Harvardu je na primer pokazala, da uživanje živalskih beljakovin in maščob povečuje raka na črevesju za 300 odstotkov, uživanje mleka in mlečnih izdelkov močno pospešuje razvoj raka na jajčnikih in prsih (zaradi razgrajevanja laktoze v galaktozo), uživanje mesa zelo povečuje tveganje, da bo moški zbolel za rakom na prostati … Uživanje mlečnih izdelkov je vzrok močnih menstruacij, predmenstrualnega sindroma, nerednih menstruacijskih ciklov, težav s čezmerno težo, neplodnosti, aken, cist, fibroznih prsi in raka na prsih.

Prehranjevanje brez mleka in mlečnih izdelkov dokazano pomaga pri diabetesu, povišanem holesterolu, boleznih srca in žilja, osteoporozi, depresiji, migrenah, hormonskemu neravnotežju, žolčnih in ledvičnih kamnih, astmi, alergijah, raku in številnih drugih težavah. Prav tako velika večina mlečne prehrane vsebuje antibiotike ter rasne in druge hormone, ki nastajajo iz živalskih beljakovin in delujejo enako kot inzulin. Sproščanje več inzulina povečuje neustavljivo željo po sladkem. Enako je z rastnimi hormoni, le da takrat, ko se znižajo, občutimo potrebo po živalskih beljakovinah, mleku, siru, jogurtih ali skuti.
Na podlagi številnih neodvisnih raziskav in po priporočilih največje ameriške nutricionistične organizacije ADA (American Dietetic Association) je prehrana brez mleka in mlečnih izdelkov ne samo zdrava, temveč tudi priporočljiva, saj dokazano zmanjšuje tveganje za vse kronične bolezni, ki so najpogostejši vzrok smrti pri nas.

Previdno s prehrano

Samo s spremembo prehrane bi preprečili kar 86 odstotkov vseh bolezni, to pa je številka, ki bi morala predramiti vsakogar. Zanimivo se mi zdi, da kljub napredku sodobne družbe diabetes, rak ter bolezni srca in žilja pri nas tako zelo naraščajo. Z veseljem pa opažam, da se vedno več ljudi zaveda, da mleko in mlečni izdelki ne sodijo med zdravo in priporočljivo prehrano. Pri nas največ ljudi umre zaradi bolezni srca in žilja, raka dojk, prebavil in jeter. Vedno več je diabetesa, osteoporoze, težav z jetri in ledvicami, depresije, debelosti in težav s hormoni. In vse te bolezni so zelo povezane s prehrano. Za posledicami teh bolezni umre kar 86 odstotkov vseh ljudi, in če ne bomo v zvezi s prehrano ničesar spremenili, se bo odstotek v prihodnje le še povečeval. S spremenjeno prehrano lahko vse te bolezni preprečimo, zelo zmanjšamo njihovo napredovanje ali se jih celo za vedno znebimo.

Prehrana brez mleka in mlečnih izdelkov je zdrava za vsakogar, v katerem koli obdobju življenja, tudi med nosečnostjo in v otroštvu. Na takšen način se zmanjša tveganje za številne bolezni, saj si s prehodom na takšno prehrano uspešno znižamo raven holesterola v krvi, močno zmanjšamo tveganje za bolezni srca, znižamo previsok tlak, močno zmanjšamo nevarnost previsokega tlaka, tveganja za nastanek diabetesa, osteoporoze, artritisa, vnetnih procesov, bolezni jeter, ledvic in raka. Te informacije prihajajo iz ameriške dietetične organizacije, največje svetovne organizacije strokovnjakov za živila in prehrano.

Lešnikovo mleko

Rastlinska mleka kot alternativa kravjemu mleku

Sojino mleko
Sojino mleko je bogato s fitoestrogeni, ki v telesu povzročajo nastajanje estrogena. Izogibajte se mu vsi, ki imate ali ste imeli raka, miome, ciste, endometriozo, težave z neplodnostjo in s prostato. V manjših količinah si ga lahko privoščite ženske v menopavzi, vendar ne tiste z omenjenimi boleznimi.
Seveda preverite, da kupite mleko iz gensko nespremenjene soje, predvsem pa z njim ne pretiravajte, saj resnično v telesu spodbuja nastajanje estrogena in s tem še niža vrednosti progesterona. Raje ga nadomestite s katerim koli drugim rastlinskim mlekom.

Ovseno mleko
Ne uživajte ga tisti, ki težko prebavljate gluten. Drugače pa ovseno mleko krepi delovanje živčnega sistema, vsebuje vitamin E, folne kisline ter minerale – bogato je z železom, s kalcijem, z vitaminom A, z niacinom, z vitaminom C, s proteini in z jodom, zato je primeren za vse, ki vam ščitnica premalo deluje.

Riževo mleko
Primerno je za vse, ki imate prebavne težave, saj je izredno lahko prebavljivo in vsebuje veliko več vitaminov ter mineralov kot riž.

Mandljevo mleko
Mandljevo mleko je najbolj podobno materinemu mleku in je zelo primerna zamenjava za naše najmlajše. Njegovo razmerje med sladkorji in beljakovinami je idealno za vse naše potrebe.

Lešnikovo mleko
Lešnikovo mleko uporabljajte predvsem v sladicah, mislijih in namesto kakava.

Kvinojino mleko
To mleko vsebuje vse potrebne beljakovine oz. vseh osmih esencialnih aminokislin, zato je popoln nadomestek živalskih aminokislin in je posebej primerno za vse športnike in ženske s težavnimi menstruacijami.