Ketonska dieta – spoznajte prednosti in slabosti

    Ketonska dieta in njene številne različice v zadnjem času postajajo vedno bolj popularne, razlog pa lahko pripišemo predvsem njihovi (hitri) učinkovitosti pri izgubi odvečnih kilogramov. Ko govorimo o ketonski dieti, imamo v mislih način prehranjevanja, kjer ogljikovi hidrati predstavljajo zelo nizek delež.


    Ketonska dieta

    Temelji ketonske diete

    Pri ketonski dieti daleč največji delež zaužite energije predstavljajo maščobe. Poleg maščob posameznik zaužije tudi dovolj, vendar ne preveč beljakovin, ogljikovi hidrati, kot smo omenili na začetku, pa naj bi predstavljali zelo majhen delež zaužitih kilo kalorij (najbolj priporočljivo pa je, da jih dobimo iz zelenolistne zelenjave).

    Določene celice in tkiva v našem telesu za svoje delovanje nujno potrebujejo glukozo. To so na primer rdeče krvne celice ali eritrociti, pa tudi živčevje in možgani. Zavedati se moramo, da je naše telo zelo prilagodljivo in to velja tudi v situaciji, ko v svoje telo vnašamo močno zmanjšan delež ogljikovih hidratov. Naše telo namreč lahko glukozo proizvede tudi iz drugih virov, na primer iz glukoze, laktata in določenih aminokislin. Uživanje ogljikovih hidratov torej ni nujno potrebno za delovanje organizma, kar pa nikakor ne velja za beljakovine in določene vrste maščob (gre za maščobni kislini omega 3 in omega 6). Esencialnih maščob in beljakovin (kot pove že samo njihovo ime) naše telo ne more proizvesti samo, ampak jih moramo zaužiti s hrano. Po drugi strani pa lahko potrebne ogljikove hidrate proizvede v procesu glukoneogeneze.

    Kaj uživati na ketonski dieti

    Kot poudarjajo strokovnjaki, ki se s ketonsko dieto podrobneje ukvarjajo, velja poseči po zares kakovostnih virih beljakovin. Odlični viri beljakovin so na primer jajca, meso pašne reje, mastne ribe (na primer losos) … Kar se tiče izbire virov maščob, vam svetujemo, da se izogibate različnim predelanim mesninam, ki vsebujejo ogromno zdravju škodljivih nitratov in nitritov. Na ketonski dieti naj ne bi uživali tudi mleka in mlečnih izdelkov (z izjemo masla). Priporoča se, da posežete po naravno prisotnih rastlinskih maščobah (na primer različnih vrstah kakovostnih rastlinskih olj, avokadu …), nikakor pa se ne izogibajte niti živalskim maščobam.


    Večina ljudi zmotno misli, da je ketonska dieta oblika visoko proteinske diete, vendar smo spoznali, da ni tako. Večino zaužite energije predstavljajo maščobe. Tipičen obrok na ketonski dieti bi torej vseboval nekaj beljakovin, naravni vir maščob (torej mastno meso in/ali ribe, kakovostno rastlinsko olje, maslo, jajčni rumenjak, avokado …) in nekaj zelenolistne zelenjave.

    PREBERITE TUDI:  Vitaminski koktajl – s požirkom do vitke linije in zdravja

    Ketonska dieta in njene pasti

    Večina ljudi si tudi (ali pa predvsem) pri izgubi odvečne telesne maščobe želi takojšnje rezultate. S pomočjo ketonske diete se ti dejansko pokažejo v zelo kratkem času, na začetku predvsem na račun izgube vode v telesu. Žal pa ima tudi ketonska dieta lahko tudi slabe strani. Veliko ljudi namreč zaradi zelo omejenega nabora živil hitro obupa in se vrne na stare tirnice prehranjevanja, posledično pa se hitro vrnejo tudi vsi izgubljeni kilogrami. Ketonska dieta je najbolj priljubljena predvsem pri obiskovalcih fitnes centrov in tistimi, ki se z bodybuildingom resneje ukvarjajo.

    Ne glede na to, da naj bi bila ketonska dieta relativno varna, tudi tu velja ohraniti previdnost, si nabrati dovolj informacij in se diete (če je le mogoče) lotevati pod nadzorom ustrezno usposobljenega strokovnjaka. Tako bo tudi ponoven prehod na »običajen« način prehranjevanja (z višjim deležem zaužitih ogljikovih hidratov) nadzorovan in postopen, s čimer pa se bo zmanjšala tudi možnost, da boste nazaj pridobili vse izgubljene kilograme.

    Čim manj ogljikovih hidratov

    Ker na ketonski dieti zelo znižamo vnos zaužitih ogljikovih hidratov, pri ljudeh pogosto pride do pomanjkanja kalcija. Omejeno je tudi uživanje mleka in mlečnih izdelkov, kar lahko povzroči znižanje vrednosti kalcija v telesu. Tudi glede zadostnega vnosa vitaminov, mineralov in antioksidantov obstajajo pomisleki. Na ketonski dieti na primer ni zaželeno uživanje sadja, zato, če se že lotevate te diete, poskrbite vsaj za kakovosten izbor zelenjave. Ketonska dieta lahko pri nekaterih ljudeh zaradi omejenega uživanja ogljikovih hidratov in posledično tudi vlaknin sproži tudi določene prebavne težave (zaprtje).


    Kot smo spoznali, naše telo za svoje delovanje ogljikovih hidratov ne potrebuje nujno za svoje delovanje, kar pa nikakor ne pomeni, da bi se jim zdaj morali popolnoma izogibati. Izbirajte predvsem med pestrim izborom kakovostne zelenjave in sadja. Zelenjava in sadje sta resnično polna vitaminov, mineralov, fitokemikalij, vlaknin in drugih zdravju koristnih snovi. Za dolgoročno ohranjanje zdravja svojo prehrano osnujte na kakovostnih virih maščob in beljakovin, od ogljikovih hidratov pa dajte prednost jagodičevju in raznovrstni zelenjavi.

    Povejte svoje mnenje - kometirajte

    Ne zamudite zanimivih vsebin:

    Spletne zanimivosti:

    loading...