Kaj je gluten in kaj jesti, če smo nanj občutljivi

    Kaj je gluten? Gluten je rastlinska beljakovina, ki jo najdemo v zrnih pšenice, ječmena in rži, delno pa tudi ovsa. Kot navajajo najnovejše epidemiološke raziskave, naj bi bil na gluten občutljiv vsak dvestopetdeseti, po nekaterih podatkih pa celo vsak stoti Evropejec. Pri nas naj bi celiakijo imel vsak 1000. do 1500. živorojeni otrok, vendar naj bi bile številke še višje. Bolezen navadno diagnosticirajo pri ljudeh, kjer so znaki obolenja zelo očitni, vendar pa ima velika večina bolnikov tako imenovano latentno obliko celiakije. Ti bolniki kažejo zelo malo ali celo nič kliničnih znakov.

    Sicer lahko celiakijo označimo kot sistemsko imunsko pogojeno kronično bolezen, pri kateri pride predvsem od okvare tankega črevesa. Zaradi tega se zelo poslabša absorpcija hranil. Pri bolniku se kažejo različne motnje v razvoju organizma, prav tako pa je slabša tudi njegova odpornost. Stroka kot vzrok za nastanek celiakije v veliki meri navaja dednost. Bolezen se lahko pojavi praktično v kateremkoli življenjskem obdobju. Simptomi, po katerih lahko prepoznamo celiakijo, so kronična diareja, hitra izguba telesne mase, velik in napet trebuh, bruhanje, velika utrujenost, slabši tek, slabše razpoloženje, lahko se pojavi napenjanje, ki ga spremljajo tudi bolečin v trebuhu. Lahko se pojavijo različne oblike nevroloških motenj, pride lahko do deformacije zobovja, pa do ginekoloških motenj in slabokrvnosti.

    V zadnjem času je vedno več primerov, ko celiakija poteka brez nekih značilnih simptomov, zato je samo diagnozo zelo težko postaviti.

    Gluten

    Ljudje, ki imajo celiakijo, morajo nujno spremeniti svoje prehranske navade

    Ne glede na številne napredke v medicinski stroki, je posebna dieta še vedno edini način zdravljenja celiakije. Ljudje, ki so občutljivi na gluten, morajo nujno spremeniti svoj način prehranjevanja, ki mu je treba strogo slediti celo življenje. Bolniki morajo iz prehrane izločiti vse izdelke, ki vsebujejo pšenico, ječmen in rž, pa tudi oves.

    PREBERITE TUDI:  Morda niste alergični na hrano, ampak intolerantni na histamin

    Tako stroga dieta je lahko za marsikoga precej naporna, saj mora biti pozoren tudi na živila, ki sicer sama po sebi ne vsebujejo glutena, vendar se ostanki pšenice ali katerega drugega žita lahko znajdejo v izdelku, ki naj teh sestavin praviloma ne bi vseboval. Pomembno je, da se bolniki naučijo pozorno brati deklaracije na živilih ter da posegajo le po preverjenih izdelkih. Brezglutenska dieta od posameznika zahteva veliko izobraževanja in prilagajanja, vendar pa je pozitivno to, da je danes na prehranskih policah na voljo že precej pestra ponudba brezglutenskih izdelkov. Izbor živil, četudi ne smemo uživati glutena, še vedno ostaja zelo pester. Tako lahko posegamo po stročnicah, oreščkih, semenih, jajcih, mleku in mlečnih izdelkih, mesu in ribah ter seveda zelenjavi in sadju.

    Naj opozorimo, da če se bolnik s celiakijo ne drži stroge diete, do izboljšanja stanja bolezni ne more priti oziroma se simptomi (lahko) še poslabšajo. Prav tako se v tem primeru močno poveča tveganje za pojav raka na črevesju.

    Kaj pa če imamo le blažjo obliko intolerance na gluten?

    Pri nekaterih ljudeh se razvije precej blaga oblika občutljivosti na gluten, ki se nikoli ne razvije v celiakijo. Njim se priporoča, da iz prehrane izločijo živila, ki vsebujejo gluten oziroma jih uživajo v čim manjših količinah.

    Gluten sam po sebi tako ali tako ne prinaša kakšnih posebnih hranilnih lastnosti. Slaba lastnost je ta, da gluten najdemo tudi v celozrnatih žitih, ki sicer vsebujejo celo vrsto zdravju koristnih hranil. Na tem mestu velja izpostaviti vitamine B-kompleksa in železo, ne smemo pa niti mimo prehranskih vlaknin, ki so za naše zdravje še kako pomembne. Raziskave kažejo, da uživanje celozrnatih žit pomaga zniževati tveganje za nastanek bolezni srca in ožilja, sladkorne bolezni tipa 2 in celo nekaterih oblik raka.

    PREBERITE TUDI:  Jamie Oliver dokazal, da so McDonaldsovi burgerji neprimerni za človeško prehrano

    Obstaja seveda nekaj (psevdo) žit, ki ne vsebujejo glutena, med katerimi so na primer amarant, proso, ajda in kvinoja. Če menite, da vam gluten, četudi nimate diagnosticirane celiakije, povzroča določene težave ter vpliva na vaše zdravje in dobro počutje, potem živila, ki vsebujejo to beljakovino, izločite iz prehrane oziroma jih uživajte v čim manjšem obsegu.

    Povejte svoje mnenje - kometirajte