Zaščitimo se pred ekstremnim mrazom in si pomagajmo!

Zbudili smo se v izjemno mrzlo jutro. V Sloveniji zdravstvene težave povzročajo zlasti huda vročina poleti in hud mraz pozimi. Mraz lahko huje prizadene nekatere skupine prebivalstva, med katerimi so predvsem starejši in otroci. V času izjemno nizkih temperatur zato upoštevajte nasvete oziroma priporočila za ravnanje v mrzlem vremenu, s katerimi lahko zmanjšate tveganje za nastanek zdravstvenih težav.

Mrzlo jutro

Najbolj ogrožene skupine ljudi

Mraz lahko najbolj prizadene starejše in otroke, nekatere kronično obolele osebe  (z obolenji srčno-žilnega sistema, dihal, s sladkorno boleznijo, gibalno ovirane, osebe z duševnimi motnjami in tiste, ki uživajo alkohol in druge psihoaktivne snovi, podhranjene), osebe s socialno-ekonomskimi problemi  (ljudi z  nizkim  socialno-ekonomskim statusom, brezdomce, socialno izolirane), osebe, ki so dodatno izpostavljene nekaterim dejavnikom iz okolja, kar pomeni, da imajo slabše bivalne pogoje: bivajo v slabo ogrevanih, slabo prezračevanih, vlažnih prostorih, s plesnijo, ali v prenatrpanih prostorih; delavce, ki delajo  na prostem.

Kakšne težave povzroča mraz?

Izpostavljenost mrazu povzroči večje pojavljanje nekaterih bolezni in poškodb:  srčno-žilne bolezni, obolenja dihal, padce in poškodbe, podhladitev telesa,  omrzline.  Posredno lahko mraz zaradi neustreznega ogrevanja vpliva tudi na več zastrupitev z ogljikovim monoksidom.

Preprečimo težave, ki nastanejo zaradi mraza

Strokovne službe opozarjajo, da zmanjšamo izpostavljenost mrazu, predvsem če piha tudi veter, se zadržujmo v zaprtih prostorih, zunaj pa čim krajši čas. Bodite pozorni na tresenje od mraza. To je pomemben znak, da telo izgublja toploto. Če tresenje ne preneha, se umaknite  v topel prostor. Pri ogrevanju na drva in premog, plin, odprtih kuriščih …, kjer je možno uhajanje dima v prostor, priporočajo uporabo alarmnih naprav za opozarjanje ob povišani koncentraciji ogljikovega monoksida. Dojenčki naj ne spijo v hladnih prostorih. Poskrbimo, da bo dojenček oblečen v topla oblačila in zagotovimo primerno temperaturo prostora. Če smo starejši od 65 let, redno preverjajmo temperaturo v svojem domu. Preverimo pri starejših sosedih in znancih, če so njihova stanovanja primerno ogreta. Nikoli ne puščajmo otrok ali drugih oseb, ki ne morejo ustrezno poskrbeti zase, samih v zaprtem parkiranem avtomobilu in v mrazu ne nosimo majhnih otrok daljši čas v nahrbtniku.

PREBERITE TUDI:  Pripravite si naraven piling za nego kože v zimskem času

Telesu omogočimo vzdrževanje toplote

Izberimo primerna oblačila. Oblečemo se v topla in suha oblačila. Nosimo kapo, šal, rokavice in vodo-odporno obutev. Obleka v številnih slojih bo učinkoviteje ohranjala primerno telesno temperaturo. Volnena in svilena oblačila ter oblačila iz nekaterih umetnih materialov so toplejša od bombaža. Vrhnje oblačilo (plašč, jakna itd.) naj ne prepušča vetra. Poskrbimo, da so oblačila suha, kajti vlažna oblačila hitro ohladijo telo. Tudi potenje hitro odvaja telesno temperaturo, zato bodimo pozorni, da nam ni prevroče. Uživajmo zadosti hrane in pijače. Telo za vzdrževanje telesne temperature potrebuje veliko energije, zato je pomemben zadosten vnos hrane in pijače. Pitje alkoholnih pijač in vnašanje drugih psihoaktivnih snovi v telo ni primerno, ker obstaja nevarnost, da ne občutimo mraza in ne zaznamo znakov podhladitve ter ne odreagiramo primerno.

Telesna aktivnost pri nizkih temperaturah

Pri  gibanju v telesu nastaja toplota. Zmeren telesni napor je koristen, saj povečuje nastajanje telesne toplote. Vendar med naporom telo porablja energijo, ki bi jo sicer potrebovalo za vzdrževanje telesne temperature, zato pretiran telesni napor v mrazu  lahko povzroči zdravstvene težave.  Pri gibanju v mrzlih dneh moramo biti še posebej pozorni. Če imate kronično srčno obolenje, povišan krvni pritisk, astmo ali kronično obstruktivno pljučno bolezen, se izogibajte telesnim naporom. Mraz namreč pomeni dodatno obremenitev za srce in lahko povzroči poslabšanje astme in kronične obstruktivne pljučne bolezni. Če morate opravljati telesno aktivnost (odstranjevanje snega ipd.), se toplo oblecite in delo izvajajte počasi.  O morebitni spremembi odmerkov zdravil in o telesni aktivnosti v mrzlem vremenu se pogovorimo z osebnim zdravnikom. Izogibajmo se ledenim površinam. Hoja po ledu je izredno nevarna. Pogoste so poškodbe zaradi padca na poledenelih poteh, stopnicah in pločnikih. Poskrbimo, da so poti v okolici doma posute s soljo in peskom. Dogovorimo se o čiščenju snega.

Povejte svoje mnenje - kometirajte