Kaj so razlogi za kopičenje maščobe predvsem na predelu trebuha?

    Mnogi ljudje, ki so sicer vitki, imajo težave s kopičenjem maščobnih oblog skoraj izključno na trebuhu. To ni samo estetska, ampak tudi zdravstvena težava. Prav povečan obseg trebuha namreč predstavlja zelo visoko tveganje za različne bolezni. Problematična je t. i. visceralna maščoba, ki se nahaja globoko v trebušni votlini in tako obdaja organe.

    Visceralna maščoba je med drugim nevarna tudi zaradi tega, ker povzroča oksidativni stres v telesu. Na prvi pogled precej nedolžne maščobe okoli trebuha tako predstavljajo nevarnosti za srčno-žilne bolezni, diabetes, določene vrste raka in druge resne bolezni.

    Maščoba okoli trebuha

    Včasih samo sprememba prehrane ni dovolj

    Osnova zdravega hujšanja je uravnotežena prehrana v kombinaciji z redno telesno aktivnostjo. To velja tudi za vse, ki se želite znebiti predvsem maščob na predelu trebuha. Za začetek bi bilo dobro, da iz svoje prehrane izločite živila, ki vsebujejo sladkor, in enostavne ogljikove hidrate. Že zmanjšanje obsega pasu za centimeter ali dva lahko pomeni boljše celostno zdravje.

    Vendar pa imajo nekateri ljudje zelo velike težave pri spopadanju z maščobnimi oblogami okoli trebuha. Kljub disciplini pri prehranjevanju in telovadbi je obseg njihovega pasu oziroma trebuha še vedno močno povečan. Tukaj ne gre za naključje, ampak se v ozadju pogosto skrivajo znanstveno dokazani razlogi, zaradi katerih je lahko izguba maščobe na predelu trebuha močno otežena.

    Genetski razlogi za trebušno debelost

    V določeni meri so razlogi za to, da se ne morete znebiti maščobe okoli pasu, zagotovo tudi genetski. Predvsem tip postave vaših staršev lahko vpliva na to, kje se vam najhitreje nakopičijo maščobe. Za postavo, ki spominja na jabolko, je značilno predvsem kopičenje maščobe okoli pasu in trebuha, medtem ko so zgornji del in noge ožji. Če vas pri spopadanju s trebušno debelostjo ovira predvsem genski dejavnik, boste morali verjetno še nekoliko bolj paziti pri tem, kaj jeste in koliko se gibate, vendar lahko z vztrajnostjo kljub temu dosežete želeni rezultat.

    Hormonsko neravnovesje

    Pri mnogih ženskah, ki pred tem niso imele takšnih težav, se trebušna debelost pojavi šele med menopavzo. Tudi če je vaš tip postave pred tem spominjal na hruško, se lahko zgodi, da se spremenite v »jabolko«. To je povezano z znižanjem ravni estrogena v telesu in z naravno upočasnitvijo metabolizma, do katerega pride s staranjem. Če je trebušna debelost pri vas povezana tudi s hormonskimi spremembami, vam svetujemo, da se osredotočite na pridobivanje mišične mase, za kar bodo potrebne vaje za moč. Tako se bo vaše telo postopoma preoblikovalo in se približalo nekdanji podobi, kar pomeni tudi manj maščob okoli trebuha.

    Sindrom policističnih jajčnikov

    Vse več žensk se sooča z diagnozo sindrom policističnih jajčnikov. Pri teh ženskah so ravni testosterona običajno nekoliko povečane, tipičen simptom sindroma policističnih jajčnikov pa je tudi pridobivanje telesne teže, pri čemer se maščobe kopičijo predvsem okoli trebuha. Postava tako postane rahlo »moška«, saj se pri moških maščobe pogosteje kopičijo na trebuhu. Drugi tipični simptomi sindroma policističnih jajčnikov so še neredne menstruacije, pretirana poraščenost in akne. Če sumite, da bi bila to lahko težava tudi v vašem primeru, se posvetujte s svojim zdravnikom oziroma ginekologom, ki vam bo predstavil možnosti spopadanja s tem sindromom. 

    Pomanjkanje ali presežek spanja

    Zanimivo je, da lahko na trebušno debelost vpliva tako to, da spite preveč, kot to, da spite premalo. Tisti, ki v povprečju spijo 5 ur na noč ali manj, naj bi bili namreč precej bolj nagnjeni k temu, da se jim maščobe kopičijo predvsem na trebuhu. Po drugi strani pa naj bi bila trebušna debelost bolj značilna tudi za tiste, ki spijo več kot 8 ur na noč. Zelo zanimiva je tudi razlaga teh ugotovitev. Če spimo premalo, naj bi se namreč naš metabolizem upočasnil, da prihrani energijo. Obenem pa naj bi takrat, ko smo utrujeni, posegali po hrani, ki ni najboljša za nas, saj hlepimo po nečem, kar naj bi nas v hipu napolnilo z energijo.

    Znanstveniki sicer ne vedo natančno, zakaj je trebušna debelost zelo pogosta tudi pri tistih, ki spijo (precej) več od povprečja. V skladu z eno izmed teorij naj bi ljudem, ki zelo veliko spijo, zmanjkalo časa za fizično aktivnost.  

    Stres kot krivec za trebušno debelost

    Že dolgo je znano, da se pri ljudeh, ki so pogosto pod stresom, maščobe zelo hitro nakopičijo prav okoli trebuha. Ko smo pod stresom, telo izloča kortizol. Zaradi omenjenega hormona si številni zaželijo zelo mastne ali sladke hrane, v kateri vidijo uteho in možnost pomiritve. Poleg tega pa kortizol poruši kemijsko ravnovesje v vašem telesu, zato porabljate manj kalorij, obenem pa skladiščite več maščob.

    Povejte svoje mnenje - kometirajte
    Deli
    Karmen Jordan
    Karmen Jordan, diplomirana slovenistka in literarna komparativistka, podiplomska študentka; njen vsakdan je prepreden z branjem in pisanjem. Dolgi sprehodi brez cilja, s katerimi občasno prekine svojo običajno rutino, ji pomagajo, da zbistri misli in si nabere novih moči.