Katera olja za cvrtje in kuhanje vsebujejo največ zdravih maščob?

    Dobre maščobe so ključne za ohranjanje zdravja srca in ožilja, saj znižujejo raven slabega holesterola in pozitivno vplivajo delovanje možganov. Preverite, v katerih oljih najdemo zdravju koristne maščobe in kako jih uporabljati, da bo njihov učinek najboljši.

    Telo za svoje delovanje nujno potrebuje maščobe. Poznamo t. i. slabe in dobre maščobe. Slabe maščobe (nasičene maščobe in transmaščobe) so sestavni del masla, margarine, predelane in ocvrte hrane. Povezujejo jih z nastankom različnih kroničnih bolezni: srčno-žilnih bolezni, depresije, Alzheimerjeve bolezni ipd. Nasprotno pa dobre maščobe (enkrat in večkrat nenasičene) prinašajo številne koristi za zdravje. Nahajajo se v mastnih ribah, kot so npr. losos, slanik ali skuša, rastlinskih oljih, oreščkih ipd.

    zdrava olja

    Zakaj potrebujemo dobre maščobe?

    Znano je, da ljudje v Sredozemlju živijo dlje, saj njihova prehrana vsebuje veliko dobrih maščob, kot so npr. tiste v olivnem olju. Maščobe preprosto potrebujemo, saj so ključne za delovanje številnih telesnih funkcij. Med drugim so sestavni del mielinske ovojnice možganov, ki obdaja vsako živčno celico in skrbi za hiter prenos živčnih signalov. Pomembne so tudi zato, da v maščobah topni vitamini (A, D, E in K) lahko prehajajo iz črevesja v kri. Maščobe pomembno vplivajo na uravnavanje spolnih hormonov in koži dajejo lep, zdrav videz. Številne študije akžejo, da moramo uživati širok spekter maščob in se ne osredotočati samo na vnos določenih, saj prevelik vnos zgolj ene vrste maščob zdravju prej škodi kot koristi. Če želimo iz različnih olj dobiti kar največ dobrih maščob, moramo vedeti, na kakšen način se posamezno olje uporablja.

    Najboljša olja za kuhanje na zmernih temperaturah

    Sezamovo olje

    Uporabljamo ga pri kuhanju, praženju in za solatne prelive.

    PREBERITE TUDI:  Kaj jesti, da boste dobro spali?

    Priporočamo ga, ker je polno hranilnih snovi in s svojo orientalsko aromo popestri sleherno jed. Vsebuje ogromno enkrat nenasičenih maščob, ki nižajo nivo slabega holesterola v krvi. Poleg tega ima veliko vitamina E, K in B6 ter pomembnih mineralov, kot so magnezij, baker, kalcij, železo in cink.

    Avokadovo olje

    Uporabljamo ga pri kuhanju, cvrtju in kot preliv za solate.

    Avokadovo olje je, podobno kot olivno, znano po vsebnosti učinkovin, ki pomlajujejo. V nasprotju z olivnim oljem vsebuje nekaj manj nasičenih maščob in je bolj blagega okusa. Rafinirano avokadovo olje svojo sestavo obdrži tudi pri visokih temperaturah, zato je nadvse primerno za kuhanje. Poleg tega vsebuje ogromno enkrat nenasičenih maščob, ki znižujejo slab holesterol. Preberite si, kako si ga lahko izdelate sami.

    Najboljša olja za kuhanje in cvrtje na visokih temperaturah

    Kokosovo olje

    Uporabljamo ga pri kuhanju, cvrtju in peki peciva.

    Velikokrat se ga omenja kot olje, ki pozitivno vpliva na ljudi z demenco, saj jetra maščobe v deviškem kokosovem olju pretvorijo v ketone, ki jih možgani uporabijo kot vir energije. Vendar pa je kokosovo olje pri sobni temperaturi v trdni obliki in za taka olja je značilno, da vsebujejo veliko nasičenih maščob. A v primerjavi z maščobami živalskega izvora kokosovo olje vsebuje maščobe s krajšo molekularno zgradbo, ki jih telo porabi kot vir energije in jih ne transportira v celice, kot to stori z maščobami iz hrane živalskega izvora. Kokosovo olje je v primerjavi z olivnim bolj stabilno, saj vsebuje manj večkrat nenasičenih maščob. Kokosovo olje segrevamo počasi, da temperatura že staljene maščobe ne preseže 130 °C, šele ko je vsa maščoba staljena, lahko temperaturo povečate na 160 °C, ji je nekje optimalna temperatura za cvrtje. Če olje segrevamo na zelo visokih temperaturah, namreč oksidira in postane žarko. Več o kokosovem olju.

    PREBERITE TUDI:  Pobarvajte oblačila z zelenjavo

    Olje makadamije

    Uporabljamo ga pri kuhanju, pečenju v pečici ali na žaru, cvrtju in kot preliv za solate.

    Olje makadamije ni primerno za ljudi, ki so alergični na oreščke. Če ne spadate med slednje, vam to olje priporočamo zato, ker je izjemno bogato z antioksidanti – vsebuje kar petkrat več vitamina E kot olivno olje. Podobno kot kokosovo olje tudi olje makadamije vsebuje manj večkrat nenasičenih maščob, ki predstavljajo težavo pri segrevanju olja na visokih temperaturah. To olje je odlično za kuhanje, saj ima dvakrat bolj stabilno sestavo od olivnega olja.

    Najboljša olja za pršenje

    Laneno olje

    Uporabljamo ga na solatah.

    Lanenega olja nikar ne uporabljajte pri kuhi, saj na visokih temperaturah postane žarko. Z lahkoto pa ga lahko popršite po solati – vsebuje namreč veliko omega-3 maščobnih kislin. Vsebnost slednjih sicer ni tako visoka kot pri ribjem olju, a je laneno olje najboljši rastlinski vir teh esencialnih maščobnih kislin in zato odličen nadomestek za vegane ali vegetarijance. Večkrat nenasičene omega maščobe v lanenem olju zdravijo več kot 50 različnih bolezni, še ugotavljajo znanstveniki. Več o lanenem olju.

    Konopljino olje

    Uporabljamo ga pri kuhanju na nizkih temperaturah in za solate.

    Hrana iz konoplje si je zaradi svojih zdravilnih lastnosti pridobila že marsikaterega privrženca. Konopljino olje naj bi bilo še posebej dobro zdravilo za ekceme, astmo in artritis. Nekatera poročila kažejo, da dobro vliva tudi na otroke z motnjo hiperaktivnosti. Konopljino olje vsebuje zelo veliko večkrat nenasičenih maščob in je zato primerno zgolj za kuhanje pri zelo nizkih temperaturah. Priporočamo, da ga popršite po solati, saj ji boste s tem dodali zanimiv, oreškast oksu. Konopljino olje vsebuje največ omega-6, pa tudi nekaj omega-3 maščobnih kislin.

    Povejte svoje mnenje - kometirajte