fbpx
DomovZdravje & prehranaMelatonin – ključ do premagovanja debelosti?

Melatonin – ključ do premagovanja debelosti?

Povezava med težavami s spanjem in čezmerno telesno težo je precej pomembnejša, kot se morda zdi na prvi pogled. Ljudje, ki poskušajo shujšati, se običajno osredotočijo izključno na prehrano in gibanje, pri tem pa zanemarijo druge vidike svojega življenja, ki lahko močno otežijo proces izgube odvečnih kilogramov. Čeprav sta urejena prehrana in redna telesna aktivnost zagotovo temelja uspešnega hujšanja, to ni edino, na kar morate biti pozorni, če se spopadate s čezmerno telesno težo. Celosten pristop bo poskrbel, da bo hujšanje precej lažje in uspešnejše …

Neurejen bioritem – težava, ki je močno razširjena med osebami s povišano telesno težo

- Oglas -

Raziskave razkrivajo, da so t. i. motnje cirkadianega ritma nadpovprečno razširjene prav med ljudmi, ki so pretežki. Gre za neurejene cikle spanja in budnosti, pri čemer je treba vedeti, da je melatonin hormon, ki je še posebej pomemben za naš cirkadiani ritem. Povečana tvorba melatonina namreč telesu sporoči, da je prišel čas za spanje. Nezadostno tvorjenje melatonina v večernih urah je lahko posledica različnih dejavnikov. Pogosto je na primer težava povezana z izpostavljenostjo modri svetlobi, ki jo oddajajo različne elektronske naprave.

Telo bo poskušalo naslednji dan nadoknaditi zamujeno …

Kakšna natančno je torej povezava med ovirano tvorbo melatonina in debelostjo? Če se zvečer ne sprosti dovolj melatonina, bomo zaspali precej težje, kot bi sicer. Tako nam lahko začne hitro primanjkovati (kakovostnega) spanca, kar lahko seveda privede do najrazličnejših težav. Spanje je namreč izredno pomembno za obnovo naših celic in uravnavanje številnih procesov, ki potekajo v našem telesu. Brez zadostne količine spanja torej človeški organizem ne more delovati zares optimalno. Pomanjkanje energije, ki je posredno povezano z nezadostno tvorbo melatonina, privede do tega, da vaše telo podnevi ves čas zahteva energijo, da bi lahko vsaj deloma nadoknadilo zamujeno. V praksi to seveda pomeni nenehno lakoto, hkrati pa tudi pomanjkanje motivacije za gibanje – telo namreč noče trošiti dodatne energije. Ljudje, ki imajo težave s spanjem, so tako precej bolj nagnjeni k prenajedanju, obenem pa težje skrbijo za redno telesno aktivnost.

Kombinacija maščob, sladkorja in soli poskrbi za hitro ugodje

Pomanjkanje spanja lahko za povrh vpliva tudi na to, po kakšni hrani bomo posegali. Če smo spočiti in polni energije, bomo praviloma posegali po bolj zdravih, manj predelanih živilih. Po drugi strani pa je pomanjkanje energije pogosto povezano z željo po bolj nezdravi hrani. Gre namreč za stanje, ki predstavlja veliko neugodje za naše telo, ki se zato odziva z iskanjem nečesa, kar bi poskrbelo za hitro ugodje. V takšnih trenutkih je še posebej mamljiva kombinacija maščobe, sladkorja in soli, torej kombinacija, ki jo najpogosteje najdemo v t. i. hitri hrani, ki poskrbi za pospešeno sproščanje dopamina.

Melatonin vpliva tudi na porabo maščob in termogenezo

- Oglas -

Poleg opisanega posrednega vpliva je melatonin pomemben tudi malce bolj neposredno. Igra namreč pomembno vlogo pri procesu izgorevanja maščob in pri t. i. termogenezi, ki omogoča ohranjanje stalne telesne temperature. S pomočjo melatonina je termogeneza učinkovitejša, tudi če ne spreminjamo navad, povezanih z gibanjem in/ali s prehrano. 

Morebitna uporaba prehranskega dopolnila naj poteka pod nadzorom zdravnika

Vsekakor je torej smiselno, da pri hujšanju posvetite pozornost tudi melatoninu. Osnovni ukrep je zagotovo izogibanje modri svetlobi pred načrtovanim odhodom v posteljo. Če boste vztrajni, se bo vaš bioritem najverjetneje že kmalu uravnal. Posledično bo vaš spanec daljši in kakovostnejši. Če kljub tej spremembi zvečer še vedno zelo težko zaspite, zato vam podnevi pogosto primanjkuje energije, pa je morda smiselno razmisliti vsaj o začasnem dodajanju melatonina. Priporočamo vam, da se pred tem posvetujete z zdravnikom, ki bo na podlagi vaših osebnih okoliščin ocenil, ali je to resnično primerna rešitev za vas oziroma kakšna doza bi bila najprimernejša.

- Oglas -
- Oglas -
- Oglas -

Preberi tudi

- Oglas -
Spletna stran za pravilno delovanje uporablja piškotke. Z uporabo spletne strani se strinjate z z uporabo piškotkov in splošnimi pogoji poslovanja. Podrobne informacije o uporabi piškotkov na tej spletni strani so na voljo s klikom na nastavitve .
V redu
Več ×
×