Beluši in njihove osupljive koristi za zdravje

    Redko katera zelenjava združuje toliko zdravilnih snovi kot beluši oziroma šparglji, kot jih pogosto imenujemo. Uživanje belušev vam lahko tako pomaga pri premagovanju številnih zdravstvenih tegob, dodatna prednost pa je seveda ta, da so zelo okusni. Če sodite med ljubitelje belušev, so njihove koristi, ki jih naštevamo v nadaljevanju, še dodaten »izgovor«, zakaj si lahko letos privoščite kakšen šop te zdravilne zelenjave več.

    Beluši

    Vsi tisti, ki niste najbolj navdušeni nad beluši (verjamemo, da takšnih ni dosti), pa se boste morda ob prebiranju njihovih zdravilnih lastnosti odločili, da jih letos pogosteje uvrstite na svoj jedilnik in jih postopoma vzljubite. Možnosti priprave belušev so skoraj neomejene, zato boste zagotovo našli jed, v kateri vas bodo beluši navdušili s svojim edinstvenim okusom.

    Uživanje belušev zelo koristno za nosečnice

    Nosečnicam se priporoča povečan vnos folne kisline, saj ta zmanjšuje možnost za okvare pri plodu, še posebej za okvaro, imenovano spina bifida. Poleg tega pa je folna kislina pomembna tudi za zmanjševaje tveganja za spontani splav. Zaradi visoke vsebnosti folne kisline so beluši eno od živil, ki bi jih morale nosečnice uživati še posebej pogosto.

    Zniževanje previsoke ravni homocisteina in holesterola

    Previsoka količina homocisteina v telesu oziroma v krvi je nevarna, saj lahko privede do poškodbe krvnih žil, venske tromboze ali ateroskleroze, ki se lahko stopnjujejo v še nevarnejša srčno-žilna obolenja. Vitamini skupine B, ki jih najdemo v beluših, pomagajo pri vzdrževanju zdrave ravni homocisteina v telesu, zato lahko njihovo uživanje prepreči težave s srcem in žilami. Zmanjševanje tveganja za srčno-žilne bolezni, ki je značilno za uživanjem belušev, pa je povezano tudi s tem, da gre za zelenjavo, ki zmanjšuje raven škodljivega holesterola v krvi.

    Lajšanje simptomov predmenstrualnega sindroma

    Beluši se lahko uporabijo tudi za lajšanje simptomov, značilnih za t. i. predmenstrualni sindrom. Pomagajo vam, da se znebite občutka napihnjenosti (preprečujejo namreč zadrževanje vode v telesu) in utrujenosti, poleg tega pa lahko ublažijo menstrualne krče.

    Beluši za boljšo prebavo

    V beluših najdemo tudi veliko inulina, naravnega prebiotika. Gre za snov, s katero se prehranjujejo koristne bakterije v debelem črevesju, na primer laktobacili. Tako uživanje belušev prispeva k boljši prebavi in učinkovitejši absorpciji hranilnih snovi. Beluši so tudi izvrsten vir vlaknin in so tako zelo koristni za vse, ki imate težave z zaprtjem in napihnjenostjo, na dolgi rok pa lahko uživanje belušev tudi zmanjša tveganje za raka na debelem črevesju. Nekatere raziskave so pokazale tudi, da je lahko učinek divjih špargljev primerljiv tistemu, ki ga imajo zdravila, namenjena zdravljenju dispepsije.

    Zmanjševanje tveganja za diabetes

    Zaradi protivnetnih snovi, ki jih najdemo v beluših, se priporočajo tudi vsem, ki želite zmanjšati nevarnost za to, da zbolite za diabetesom tipa 2 in mnogimi drugimi kroničnimi boleznimi. Preprečevanje diabetesa pa je povezano tudi s kromom, mineralom, ki ima pomembno vlogo pri uravnavanju krvnega sladkorja in ki ga lahko najdemo v beluših.

    Preprečevanje pojava sive mrene

    Beluši so dober vir vitamina A, ki je ena ključnih snovi za zdrave oči oziroma za dober vid. Antioksidanti v beluših bodo poleg tega obvarovali mrežnico pred škodo, ki bi jo sicer lahko povzročili nevarni prosti radikali. Za preprečevanje sive mrene pa je zelo pomemben tudi glutation, aminokislina, ki se nahaja v beluših.

    Lajšanje simptomov revmatoidnega artritisa

    Revmatoidni artritis je zelo neprijetno kronično obolenje, ki privede do vnetja sklepov ter s tem povezanih bolečin in drugih težav. Izsledki študij kažejo, da lahko uživanje hrane, bogate s folno kislino, kamor sodijo beluši, omili neprijetne simptome. Olajšanje pa nastopi tudi zaradi protivnetnih snovi v beluših.

    Preprečevanje okvar živčnega sistema

    Poškodbe nevronov so načeloma nepopravljive, zato vam svetujemo, da naredite vse, kar je v vaši moči, da jih preprečite. Čeprav so lahko določene okvare v veliki meri gensko pogojene, pa lahko s svojim vsakodnevnimi navadami močno pripomorete k temu, da do zapletov ne bi prišlo. Pri tem vam lahko med drugim pomagajo tudi divji šparglji. Ti lahko, sodeč po izsledkih znanstvenih raziskav, zmanjšajo tudi tveganje za bolezni, kot sta Parkinsonova in Alzheimerjeva. To je sicer predvsem zasluga fitoestrogenov, ki jih v večjih količinah najdemo prav v divjih špargljih.

    Antidepresivno delovanje

    Divji šparglji naj bi imeli tudi pozitiven vpliv na vse, ki se spopadate z depresijo ali občasnimi depresivnimi občutki. Omenjeno živilo vam pomaga tudi pri lažji pomiritvi, zato je primerno za ljudi, ki jih muči anksioznost, divji šparglji pa vam pomagajo tudi pri izboljšanju spomina.

    Zdravljenje okužb sečil

    Mnoge raziskave so pokazale, da so lahko beluši zelo uspešni tudi pri zdravljenju okužb sečil. Beluši preprečujejo nastajanje kamnov v sečilih, poleg tega pa so znan naravni diuretik. Pogostejše uriniranje bo poskrbelo za hitrejše izboljšanje stanja, saj boste s tem iz telesa odstranili škodljive snovi.

    Povejte svoje mnenje - kometirajte
    Deli
    Karmen Jordan
    Karmen Jordan, diplomirana slovenistka in literarna komparativistka, podiplomska študentka; njen vsakdan je prepreden z branjem in pisanjem. Dolgi sprehodi brez cilja, s katerimi občasno prekine svojo običajno rutino, ji pomagajo, da zbistri misli in si nabere novih moči.