Zdravje & prehrana12 ukrepov za čim bolj zdravo srce

12 ukrepov za čim bolj zdravo srce

MORDA VAS ZANIMA

Strah pred rakom je zagotovo ena najpogostejših skrbi, povezanih z zdravjem. Čeprav gre seveda za zelo resno bolezen, zato je strah popolnoma normalen, pa rak vendarle ni najpogostejši vzrok smrtnosti. Neslavno prvo mesto si namreč lastijo srčno-žilna obolenja, o katerih pa, zanimivo, razmišljamo precej redkeje kot o raku. Če doslej niste posvečali pretirane pozornosti svojemu srcu, je torej vsekakor zelo priporočljivo, da začnete čim prej bolje skrbeti zanj. Kje začeti? Za vas smo pripravili seznam nekaterih najpomembnejših ukrepov za zaščito srca.

1. Redno spremljanje holesterola in srčnega tlaka

- Oglas -

Povišane količine LDL-holesterola v krvi veljajo za enega glavnih dejavnikov tveganja za srčno-žilna obolenja, nič manj problematična pa ni niti hipertenzija, kar je izraz, s katerim označujemo kronično povišan krvni tlak. Eden izmed osnovnih ukrepov za zaščito srca je tako redno preverjanje omenjenih vrednosti. Tako lahko v primeru odstopanja od normativov hitro ukrepate.

Zdravo srce

2. Skrb za zdravo telesno težo

Čezmerna telesna teža je povezana s povečano nevarnostjo za številne bolezni, med drugim tudi za bolezni srca in ožilja. Povezava je tu običajno posredna – ljudje s previsoko težo imajo nadpovprečno pogosto tudi težave s previsokim krvnim tlakom in povišanimi količinami slabega holesterola v krvi. Če želite zmanjšati nevarnost za resnejša obolenja, povezana s srčno-žilnim sistemom, je tako zelo pomembno vzdrževanje zdrave telesne teže, kar bo obenem zmanjšalo tveganje za mnoge druge bolezni.

3. Zmanjšanje količine natrija v prehrani

Povišan krvni tlak, ki lahko v vodi do kroničnih bolezni srca, običajno ni nekaj, kar bi bilo neodvisno od naših vsakodnevnih navad. Povsem nasprotno: pri večini ljudi so težave s previsokim krvnim tlakom zelo očiten odraz slabih navad, med katerimi še posebno izstopa uživanje čezmernih količin soli, kar je problematično predvsem zaradi prevelikih količin natrija, ki jih s tem vnesete v svoje telo. Vaše srce in ožilje vam bosta zagotovo zelo hvaležni, če boste pri uporabi oziroma uživanju soli nekoliko zmernejši.

Ukrepi za zdravo srce

4. Povečanje količine gibanja

Ameriško kardiološko združenje in Ameriško združenje za srce – organizaciji, ki sodita med najuglednejše s tega področja na svetu – priporočata, da tedensko telovadbi namenimo vsaj 150 minut. To naj bi bila namreč minimalna količina, ki je potrebna, da lahko govorimo o opaznih pozitivnih vplivih na srce. Pomembno je tudi to, da gre za srednje intenzivno telesno aktivnost. Ni torej treba pretiravati, vendar pa je po drugi strani pomembno, da vadba ni pretirano ležerna.

5. Zadosten vnos vlaknin

- Oglas -

K boljšemu zdravju srca lahko pomembno prispevate tudi s tem, da povečate količino vlaknin v prehrani, kar najlažje storite tako, da začnete jesti več zelenjave in sadja, dober vir pa so tudi stročnice, semena in oreščki. Povečanje količine vlaknin, ki jih uživate, med drugim zmanjšuje nevarnost za kronično povišan krvni tlak, kar je, kot omenjeno, izjemno pomembno za učinkovito delovanje srčno-žilnega sistema.

6. Izogibanje stresu

Obstaja več vrst kardiomiopatije, hkrati pa tudi več možnih vzrokov zanjo. Ena izmed oblik je t. i. stresna kardiomiopatija, ki je – kot je razvidno že iz imena – neposredno povezana s stresom. Povod za to obliko kardiomiopatije, kar je izraz, s katerim označujemo pešanje oziroma oslabljeno delovanje srčne mišice, so praviloma previsoke količine kortizola in adrenalina v telesu. Skrb za srce je tako neločljivo povezana z izogibanjem stresu, ki bi moralo biti ena izmed vaših prioritet.

Brez stresa

7. Opustitev kajenja

Kadilci so ena izmed nadpovprečno ogroženih skupin, (tudi) ko govorimo o boleznih srca in ožilja. Kar približno ena tretjina vseh srčno-žilnih obolenj naj bi bila namreč tako ali drugače povezana s kajenjem, pri čemer je lahko zelo nevarno tudi pasivno kajenje. Opustitev kajenja je tako nekaj najboljšega, kar lahko naredite za svoje srce.

8. Pravočasno prepoznavanje spalne apneje

Na prvi pogled je težko najti povezavo med boleznimi srca in ožilja ter motnjo spanja, imenovano spalna apneja. Vendar pa povezava vsekakor obstaja. Spalna apneja je seveda nevarna že sama po sebi, hkrati pa lahko pri ljudeh s to težavo govorimo tudi o povečanem tveganju za resnejše bolezni srca. Zanjo so značilne krajše prekinitve dihanja, po katerih lahko srčni utrip močno naraste, kar lahko vodi do atrijske fibrilacije oziroma neenakomernega utripa. Med najbolj tipične spremljevalne simptome spalne apneje spadajo smrčanje, pogosta utrujenost in zbujanje sredi noči. Če pri sebi opažate opisane znake, je tako zelo priporočljivo, da se čim prej pogovorite z zdravnikom – tudi zavoljo zaščite srca.

9. Izogibanje nezdravim maščobam

Maščobe so seveda nujni sestavni del naše prehrane, zato vsekakor ne bi bilo pametno, če bi jih poskušali povsem črtati z jedilnika. Vendar pa je po drugi strani zelo pomembno, katere vire maščob izbirate. Določene vrste so lahko namreč zelo problematične za zdravje, vključno z zdravjem srca. V to skupino uvrščamo predvsem t. i. nasičene maščobe. Te ne bi smele predstavljati več kot približno 7 odstotkov celotnega dnevnega vnosa. Po drugi strani pa so lahko določene maščobe še posebno koristne za srce. To velja predvsem za različne oreščke.

10. Osredotočanje na živila rastlinskega izvora

Raziskava, ki je bila leta 2003 objavljena v ugledni znanstveni reviji The American Journal of Clinical Nutrition, je razkrila, da lahko rastlinska prehrana prispeva k občutnemu zmanjšanju tveganja za bolezni srca in ožilja. Od tedaj smo dobili tudi kar nekaj novih raziskav, ki potrjujejo navedeno ugotovitev. Povečevanje deleža živil rastlinskega izvora je tako še ena izmed pametnih strategij za tiste, ki se zavedate, kako nevarne so lahko bolezni srca in ožilja.

Telovadba za zdravo srce

11. Skrb za ustno higieno

Že kar nekaj časa se opozarja tudi na povezavo med ustno higieno ter boleznimi srca in ožilja. Podobno kot pri spalni apneji tudi tu povezava ni očitna, zato se je na žalost zaveda zelo malo ljudi. Za kaj natančno gre? Bakterije, ki so krive za bolezni dlesni, lahko vstopijo v krvni obtok in tako pridejo tudi do srca – vsaj če zaupamo izsledkom določenih raziskav, povezanih s to problematiko. Poleg tistih najbolj očitnih koristi, ki jih prinaša redna skrb za zobno oziroma ustno higieno, si lahko tako obetate tudi dodatne, skrite pozitivne učinke. Poskrbite torej za redno ščetkanje zob in za uporabo zobne nitke, hkrati pa je za zmanjševanje tveganja za bolezni dlesni zelo pomembno tudi profesionalno odstranjevanje zobnega kamna.

12. Prehrana, bogata s flavonoidi

- Oglas -

Flavonoidi so pomembna skupina antioksidantov, torej snovi, ki se v našem telesu bojujejo s škodljivimi prostimi radikali, s čimer pomagajo pri preprečevanju oksidativnega stresa, ki je lahko povod za številna resna obolenja, med drugim tudi za različne bolezni srca in ožilja. Prav flavonoidi naj bi bili tisti antioksidanti, ki so še posebno koristni za srce. Najdemo jih v različnih vrstah sadja in zelenjave, med živila, ki so zelo bogata s flavonoidi – predvsem z epikatehinom –, pa uvrščamo tudi presni kakav. Tako si lahko brez skrbi privoščite zmerne količine kakovostne temne čokolade z visokim deležem kakava. Ne le da vam to ne bo škodovalo, ampak lahko celo pomaga vašemu srcu.

Prejšnji članekVegetarijanski zvitki
Naslednji članekMedeni biskvitki z orehi

NAJNOVEJŠE

Spletna stran za pravilno delovanje uporablja piškotke. Z uporabo spletne strani se strinjate z z uporabo piškotkov in splošnimi pogoji poslovanja. Podrobne informacije o uporabi piškotkov na tej spletni strani so na voljo s klikom na nastavitve .
V redu
Več ×
×