Vitamin K – ga poznate?

    O vitaminu K redko beremo. To je vitamin, ki je nujno potreben za kosti in kri. Ker ga proizvajajo črevesne bakterije, nam ga le redko primanjkuje. Najdemo ga tudi v hrani, kot je špinača in druga zelenolistnata zelenjava. Simptoma njegovega pomanjkanja sta kalcifikacija hrustanca in slabo celjenje ran.

    Poznamo tri vrste tega vitamina, in sicer vitamin K1 (filokinon) – dobimo ga iz rastlin, in vitamin K2 (menakinon) – proizvajajo ga črevesne bakterije, ter vitamin K3 (menadion, fitomenadion), ki je proizveden sintetično in ga ne najdemo v naravi. V tkivih živali in ljudi sta prisotna vitamina K1 in K2.

    Vitamin K aktivira beljakovine, ki sodelujejo pri strjevanju krvi, preprečuje kalcifikacijo arterij in tkiv, jača kosti in skrbi za celične procese.

    Špinača

    Špinačo jejte skupaj z maščobo

    K-vitamin je zelo maščobotopen (lipofilen), kar pomeni, da se zelo rad veže na maščobo. Dober vir vitamina K je kuhana špinača. Če jo jemo skupaj z maščobo, se bo iz nje absorbiralo 20 odstotkov K-vitamina. Iz surove špinače se vitamin K ne absorbira.

    Kaj pa ni dobro za njegovo absorpcijo? Njegovo biorazpoložljivost in posledično absorpcijo zmanjšujejo visoki odmerki luteina (npr. v paradižniku) in E-vitamina.

    Ni nujno, da telo črpa vitamin K samo iz hrane, saj nastaja tudi s pomočjo bakterij v našem črevesju. Kolikšne količine vitamina K se proizvede na tak način, sicer še ni dovolj dobro raziskano.

    Pomanjkanje K-vitamina – nevarno za dojenčke

    Ker je v materinem mleku malo tega vitamina, lahko njegovo pomanjkanje prizadene novorojenčke. Če novorojenčku primanjkuje vitamina K, lahko to privede do krvavitve (tudi možganske). Po porodu je zato priporočljivo preventivno jemati dodatek vitamina K.

    Kaj pa pomanjkanje vitamina K pri odraslih?

    Če je vnos K-vitamina prenizek, lahko pride do kalcifikacije arterij, osteoporoze in poslabšanja kognitivnih funkcij. Tudi čas strjevanja krvi se podaljša.

    Mnogo živil vsebuje vitamin K v zelo visokih količinah, zato normalna uravnotežena prehrana pokrije potrebe po tem vitaminu. Največ ga najdemo v zelenolistnati zelenjavi in jetrih, medtem ko ga meso in mlečni izdelki ne vsebujejo veliko. Vitamin K ni občutljiv na kisik in toplotno obdelavo – torej se v kuhani hrani obdrži. Razgrajuje se le, če je izpostavljen dnevni svetlobi.

    Povejte svoje mnenje - kometirajte