Vitamin D ima velik vpliv na naše počutje in zdravje. Po zadnjih raziskavah ga primanjkuje skoraj vsem, kar so strokovnjaki poimenovali že kar za pandemijo. Kronično pomanjkanje vitamina D lahko pripišemo tudi današnjemu življenjskemu slogu – veliko časa namreč preživimo v notranjih prostorih, namesto na prostem. Zaradi pestrega vsakdanjika veliko časa preživimo v službi in opravljanju drugih obveznosti, izpostavljenosti soncu pa se izogibamo tudi zaradi njegove škodljivosti.


Vitamin D

Vitamin D se v telesu tvori le takrat, ko smo izpostavljeni sončni svetlobi in ko UVB žarki stopijo v stik z našo kožo. Nekaj vitamina D najdemo tudi v prehrani in sicer v ribah in ribjemu olju in rumenjakih. V maščobi topen vitamin D je vitamin, ki se hrani v maščobnih tkivih telesa in jetrih. Ima pomembno vlogo pri razvoju kosti in zob ter pri delovanju imunskega sistema.

Vitamin D krepi zdravje kosti

Telo potrebuje vitamin D, da učinkoviteje absorbira kalcij, ki je ključen za zdravje kosti in zob. Vitamin D pomaga telesu, da presnovi fosfor, ki je prav tako pomemben mineral za zdravje kosti. Pomanjkanje vitamina D torej povzroča motnje v presnovi kalcija, zaradi česar se poslabša stanje kosti; zmanjša se kostna gostota, s tem pa se poveča tveganje za nastanek osteoporoze v zrelih letih.

Vitamin D deluje tudi protirakavo

Mnoge raziskave so pokazale, da obstaja povezava med vitaminom D in najpogostejšimi oblikami raka. Pomanjkanje vitamina D so že povezali z večjim tveganjem številnih rakavih obolenj, vključno z rakom dojk, debelega črevesa, ledvic, prostate, pljuč in jajčnikov. Na to temo je bilo narejenih več kot 250 epidemioloških raziskav.


Izboljša delovanje možganov

Pomanjkanje vitamina D pri starejših odraslih je bilo povezano z zmanjšanjem ravni kognitivnih zmogljivosti, pa tudi s spremembami razpoloženja in telesne zmogljivosti. Raziskovalci so ugotovili močno povezavo med demenco, Alzheimerjevo boleznijo in pomanjkanjem vitamina D. Vitamin D tako pripomore k boljšemu delovanju možganov.

Vitamini v tabletah

Kako vitamin D krepi delovanje imunskega sistema?

Vitamin D je spodbuja delovanje imunskega sistema in pomaga pri zaščiti telesa pred okužbami, saj spodbuja delovanje celic, ki iščejo in uničujejo škodljive bakterije in viruse. Pomanjkanje vitamina D vpliva na na povečano tveganje ali okužbe dihalnih poti.

Sladkorna bolezen

Ena izmed raziskav je pokazala, da imajo ljudje, ki jim primanjkuje vitamina D, večje tveganje za razvoja sladkorne bolezni tipa dve.

Srčna obolenja

Več raziskav je že povezalo pomanjkanje vitamina D s srčnimi obolenji. Pomanjkanje vitamina D namreč veča tveganja za nastanek kardivoaskularnih bolezni, recimo visok krvni pritisk ali postopno srčno popuščanje.


Prekomerno izpadanje las

Vitamin D podpira rast foliklov, pomanjkanje vitamina D pa vpliva na prekomerno izpadanje las.

Vitamin D lahko ugodno deluje pri depresiji

Ena izmed raziskav je pokazala, da igra D vitamin pomembno vlogo pri tvorbi serotonina, srečnega hormona in pomaga proti depresiji in anksioznosti.

Trebušna maščoba okoli pasu

Vloga vitamina D pri maščobi okoli pasu

Znanstveniki so želeli ugotoviti, ali je maščoba okoli pasu povezana s pomanjkanjem vitamina D.  Raziskave so pokazale, da sta debelost in nizka raven vitamina D povezana. Raziskava, v kateri je sodelovalo na tisoče žensk in moških, starih med 45 in 65 let, je bila osredotočena na maščobo, trebušno podkožno maščobno tkivo, jetrno maščobo in visceralno maščobno tkivo. Upoštevali so tudi različne dejavnike, kot so kajenje, uživanje alkohola, kronične bolezni in telesno aktivnost. Ugotovljeno je bilo, da pri ženskah obstaja povezava med maščobo okoli pasu ter nizko vsebnostjo vitamina D, medtem ko je bila pri moških nizka raven vitamina D povezana z abdominalno in jetrno maščobo. Ugotovili so, da večja kot je količina maščob v trebuhu, nižje vrednosti vitamina D so bile zaznane.

Rezultati so bili predstavljeni v Barceloni na letnem srečanju Evropskega združenja za endokrinologijo ECE 2018. Dr. Rachida Rafiq, avtorica omenjene raziskave z Univerzitetnega kliničnega centra v Leidnu na Nizozemskem je povedala: »Močna povezava med naraščajočo količino trebušne maščobe in nižjo vsebnostjo vitamina D kaže na to, da imajo osebe z večjim pasom večje tveganje za pomanjkanje vitamina D». Dr. Rafiq je dodala tudi: »Zaradi te raziskave še ne moremo sklepati o smeri ali vzroku povezave med debelostjo in vitaminom D.« Raziskava torej ni podala odgovora, ali pomanjkanje vitamina D povzroči maščobo okoli pasu ali maščoba okoli pasu povzroči pomanjkanje vitamina D. Na to se bodo po besedah Dr. Rachide Rafiq osredotočili v eni od prihodnjih raziskav.


Ta raziskava je bila observativna, zato ni mogoče jasno določiti povezave med debelostjo in pomanjkanjem vitamina D. Je pa vitamin D zagotovo ključen za naše zdravje, vendar to ne pomeni, da bomo z jemanjem vitamina D kot dopolnilom pripomogli k temu, da bo maščoba okolis pasu izginila. Glede na podatke raziskave pa aktivno gibanje na soncu (pomeni tudi večjo proizvodnjo vitamina D) vodi do nižjih odstotkov telesne maščobe. Najboljši način za pridobivanje ustreznega vitamina D je skozi preživljanje časa na prostem ob varni izpostavljenosti soncu. Po potrebi jemljite prehranska dopolnila, zlasti D3, ki ga telo lažje absorbira kot D2.

Vitamin D sonce

Koliko vitamina D je dovolj?

Veliko se razpravlja o tem, koliko vitamina D je dovolj. Priporočene količine se razlikujejo glede na spol, starost in splošno zdravstveno stanje. Po mnenju ameriškega Nacionalnega inštituta za zdravje (National Institute of Health) so priporočene količine v internacionalnih enotah naslednje.

  • Dojenčki 0 do 12 mesecev: 400 IE;
  • otroci od 1 leta do 13 let: 600 IE;
  • najstniki od 14 do 18 let: 600 IE;
  • odrasli: od 19 do 70 let: 600 IE;
  • odrasli, starejši od 71 let: 800 IE,
  • nosečnice in doječe ženske: 600 IU.

Pomembno je vedeti, da je priporočen dnevni vnos minimum, da se izognemo bolezni, kar ni enako kot optimalen vnos. Mnogi verjamejo, da bi vnos vitamina D3 moral biti večji. Vzemite velike odmerke vitamina D lepod nadzorom zdravnika. Stranski učinki previsokega odmerka so slabost, zaprtje, povečano žeja, bolečine v trebuhu in izguba apetita.

Preberite tudi:


VEČ VSEBIN: