Imate hude težave s hujšanjem oziroma z ohranjanjem zdrave telesne teže? Ste po obroku zelo redko siti in večkrat hlepite po hitri hrani, predvsem v večernem in nočnem času? Včasih so lahko tovrstne težave povezane z leptinom, ki ga nekateri imenujejo kar hormon sitosti. Od ravni leptina v telesu in od občutljivosti naših celic na ta hormon je močno odvisno, kako naporno delo bomo imeli pri zdravem prehranjevanju …

Hujšanje in leptin

Leptin daje občutek, da stradamo, čeprav jemo preveč

Leptin izločajo maščobna tkiva. Pri ljudeh s povišano telesno težo so tako ravni tega hormona v telesu sicer v povprečju res višje. Vendar pa so raziskave pokazale, da pri debelosti pogosto ne gre za vprašanje pomanjkanje leptina v telesu. Pri večini posameznikov s čezmerno telesno težo, ki imajo veliko težav s hujšanjem, je bilo namreč mogoče zaznati neobčutljivost celic na leptin. Učinki tega hormona tako ne morejo biti optimalni, ne glede na količine.

Zaradi odpornosti celic na leptin ima telo občutek, da strada, zato se aktivirajo številni mehanizmi za skladiščenje maščob. Poleg tega pa lahko pride tudi do zmanjšanjih učinkov ščitničnih hormonov, zaradi česar se metabolizem upočasni, posledično pa je hujšanje še težavnejše. Čeprav torej nekdo že v osnovi poje preveč hrane, mu telo sporoča, da strada – in da potrebuje še več hrane.

Leptin hujšanje lakota

Kako ukrepati, da se ponovno vzpostavi ravnovesje v telesu?

Kadar so v igri težave z leptinom, torej za uspešno hujšanje velikokrat ne zadošča niti izjemno močna volja. Namesto tega je nujen celostni pristop. Za začetek je dobro pogledati, kateri dejavniki imajo najbolj negativen vpliv na raven leptina v telesu, in sicer so to:

  • uživanje sladkorja,
  • pogost stres,
  • uživanje živil, ki veljajo za vir enostavnih ogljikovih hidratov,
  • pomanjkanje spanca in
  • pretiravanje s telovadbo.

Verjetno to že implicira, kaj so najpomembnejši ukrepi, če želite, da se ravni leptina v telesu uravnovesijo – in da vam začne telo končno jasno sporočati, kdaj ste pojedli dovolj. Zelo pomembno je torej, da poskušate izločiti sladkor iz svoje prehrane (ali pa vsaj močno omejiti uživanje živil, ki vsebujejo sladkor) in da se izogibate izdelkom iz bele moke. Poskrbite tudi za dovolj kakovostnega spanca – nekateri strokovnjaki menijo, da je to še posebej pomembno za uravnavanje leptina.

Če gre zares za odpornost celic na leptin, se vsaj v začetni fazi hujšanja odsvetuje intenzivnejša telovadba, saj lahko ta stanje še poslabša. Raje torej omogočite svojemu telesu, da si opomore – namesto intenzivnih treningov si privoščite sprehode v naravi, ki vam bodo pomagali tudi pri uravnavanju stresa – še enega izmed pogostih krivcev za težave z leptinom. Za odpravo težav z leptinom pa se pogosto priporoča tudi povečan vnos maščobnih kislin omega-3 in po drugi strani omejevanje uživanja živil, ki vsebujejo večje količine maščobnih kislin omega-6.