Skrb za stopala je pri diabetikih izjemno pomembna

Pri diabetikih obstaja povečana nevarnost za različne težave s stopali. Pacienti z diabetesom imajo tako pogosto težave že s celjenjem manjših ran. Neustrezna skrb za stopala lahko privede do resnejših zapletov, v skrajnih primerih pa celo do amputacije. Diabetes, ki ni pod nadzorom, lahko namreč vpliva na poškodbo živcev, težave s prekrvavitvijo in nastanek infekcij.

Prav težave s stopali naj bi bile eden glavnih razlogov, zaradi katerih diabetiki poiščejo medicinsko pomoč. Če imate diabetes, je tako skrb za stopala izredno pomembna. Z določenimi preventivnimi ukrepi se lahko izognete številnim težavam. Ponujamo vam nekaj osnovnih informacij glede tega, na kaj morate biti še posebej pozorni in kako ustrezno poskrbeti za svoja stopala.

Vsakodnevno pregledovanje stopal

Tudi če nimate posebnih težav, je pomembno, da vsak dan temeljito pregledate stopala, tudi prste in predel med prsti. Že manjše razjede ali žulji lahko postanejo resna težava, če pride do infekcije ali če se ne zacelijo tako, kot bi se morali. Pri pregledovanju stopal si lahko pomagate tudi z ogledalom ali s povečevalnim steklom, za pomoč pa lahko zaprosite tudi svoje bližnje. Če opazite kar koli nenavadnega, se takoj posvetujte z zdravnikom.

Redno umivanje in temeljito brisanje

K ustrezni skrbi za stopala seveda spada tudi redno umivanje, s čimer boste s stopal odstranili mikrobe in druge nečistoče ter tako zmanjšali nevarnost za infekcijo. Stopala umivajte z mlačno vodo in neagresivnim milom. Ne uporabljajte zelo vroče vode in grobih mil, saj lahko s tem poškodujete kožo. Ker diabetiki pogosto težko ocenijo temperaturo vode le na podlagi stika s stopali, je priporočljivo, da najprej s komolcem preverite, kako vroča je v resnici voda. Stopala po vsakem umivanju temeljito osušite in pri tem ne pozabite na predel med nožnimi prsti.

PREBERITE TUDI:  Sindrom prepuščajočega črevesja – obvezno branje za vsakogar

Previdno pri izbiri obutve in nogavic

Ne obuvajte čevljev, ki vas tiščijo, ampak vedno poskrbite, da bo v njih dovolj prostora za stopala, še posebno pri prstih. Izbirajte materiale, ki dihajo, na primer platno. Vedno poskrbite za to, da bodo vaše nogavice čiste in suhe. Najbolje je, da izberete nogavice brez patenta. Če vam to svetuje zdravnik, se lahko odločite tudi za posebno obutev za diabetike.

Nikoli ne hodite bosi

Bosonoga hoja ima sicer kar precej prednosti, vendar pa se diabetikom kljub temu odsvetuje. Kot že omenjeno, so lahko namreč že manjše poškodbe stopala problematične, če imate diabetes, in lahko privedejo do infekcij. Omejitev velja tako za zunanje kot za notranje prostore.

Izberite telesno vadbo, pri kateri stopala niso obremenjena

Telesna aktivnost je v primeru diabetesa zelo priporočljiva, saj lahko pomaga pri uravnavanju krvnega sladkorja. Vendar pa je pomembno, da izbirate takšne oblike vadbe, pri katerih stopala niso pretirano obremenjena, še posebej če ste v preteklosti že imeli težave z njimi. Dobre izbire so na primer plavanje, kolesarjenje ali določene vaje pri jogi. Po drugi strani pa se je pametno izogibati vadbam, pri katerih je treba poskakovati ipd. Pred začetkom določene telesne dejavnosti se je vedno smiselno posvetovati tudi z zdravnikom.

Redni pregledi

Za zaščito svojih stopal lahko marsikaj naredite sami, vendar pa to še ne pomeni, da lahko preskočite preglede pri zdravniku. Ob vsakem obisku naj bi namreč zdravnik pregledal tudi vaša stopala. Tudi če nimate posebnih težav, se torej ne smete izogibati pregledom. Seveda pa je nujno, da obiščete zdravnika v primeru, da opazite simptome, kot so razpoke med nožnimi prsti, nenavadni žulji ali ranice, vraščeni nohti, omrtvičenost ali bolečine, pordelost ali celo počrnelost kože. Napredovanje tovrstnih simptomov oziroma težav s stopali je v primeru diabetesa zelo hitro, zato je pomembno, da se zdravljenje začne čim prej.

PREBERITE TUDI:  Kokosovo olje namesto zobne paste

Ukrepi za boljšo prekrvavitev

Zaradi slabše prekrvavitve se lahko manjše rane na stopalih pri diabetikih celijo zelo dolgo, zato je pomembno, da poskušate pospešiti prekrvavitev nog in stopal. Krajši, približno 10-minutni sprehodi vsakih nekaj ur so zato zelo priporočljivi. Ko sedite, občasno dvignite noge in pomigajte z nožnimi prsti. Med sedenjem pazite tudi na to, da vaše noge ne bodo prekrižane. Pozorni pa bodite tudi, da ne boste predolgo stali na istem mestu. Diabetikom se odsvetuje uporaba grelnikov za noge oziroma stopala, saj lahko pride zaradi že omenjenega slabšega zaznavanja temperature tudi do opeklin.

Nadzor nad krvnim sladkorjem

Tudi če boste skrbeli za svoja stopala, lahko vseeno pride do različnih zapletov, če vaš krvni sladkor ne bo pod nadzorom. Dnevno merjenje ravni sladkorja v krvi, ustrezna prehrana in upoštevanje drugih navodil, ki vam jih bo dal vaš zdravnik, so tako sestavni del življenja z diabetesom. Med drugim je to tudi najbolj zanesljiva pot, da se izognete hujšim težavam s stopali.

Odpovejte se kajenju

Kajenje ima ogromno negativnih posledic na naše zdravje, še posebej nevarno pa je lahko za diabetike, saj lahko zmanjša prekrvavljenost stopal. S tem se seveda poveča tveganje za infekcije in druge težave s stopali. Obstajajo tudi znanstvene študije, ki nakazujejo močno povezavo med kajenjem in diabetično periferno nevropatijo.