Veliko zdravstvenih težav se lahko začne v našem črevesju. Za mnoge je lahko vzrok sindrom prepuščajočega črevesja. Naloga našega prebavnega sistema je veliko obširnejša kot samo prebavljanje in izločanje hrane. Črevesje vpliva na naš imunski sistem, mentalno zdravje, razstrupljanje in hormone.

Črevesna sluznica je glavna linija obrambe med hrano, ki jo uživamo, in mikroorganizmi, ki smo jim izpostavljeni, ter našim imunskim sistemom, ki vpliva na naše odzive na hrano. Od tega je odvisno, ali bomo razvili kakšno občutljivost na hrano, vnetje, kronične bolezni in podobno.

Sindrom prepuščajočega črevesja

Kaj je sindrom prepuščajočega črevesja?

Naše črevesje je tesno prepredeno z enterociti. Enterociti so celice, ki tvorijo površino črevesnih resic, njihova naloga pa je, da regulirajo vse, kar prehaja v naše telo skozi črevesno sluznico. Skozi črevesje tako v obliki majhnih molekul prehajajo hranila iz hrane, ki jo zaužijemo. Težava nastane, ko zaradi napačne prehrane, zdravil in podobnega ta naša obramba in črevesna flora oslabita. Zaradi nenehnega draženja pride do luknjic med enterociti in tako se razvije prepuščajoče črevo oziroma sindrom prepuščajočega črevesja.

Če do tega pride, v naš sistem ne vstopajo več samo male molekule hranil, temveč večji deli beljakovin in bakterije, torej tisto, kar tja ne sodi. Te naše telo prepozna kot zunanje sovražnike in reagira s proizvodnjo protiteles, ki jih začnejo napadati. To je rdeči alarm za naš imunski sistem, ki se nenehno odziva, in posledično za naše celotno telo.

Kaj lahko najbolj vpliva na razvoj sindroma prepuščajočega črevesja?

Napačna prehrana

To, kako zelo lahko napačna prehrana vpliva na naše zdravje, vemo že skoraj vsi. Posebej poudariti pa je treba, da lahko zelo resno vpliva tudi na stanje v našem črevesju in posledično na ves organizem. Sladkor, predelani ogljikovi hidrati, gluten, živila, ki so bila obdelana s kemikalijami, mleko in mlečni izdelki itd. Vse to lahko škoduje črevesju in kot posledica se lahko razvije sindrom prepuščajočega črevesja.

Kroničen stres

Stres je stalnica za človeka zahodnega sveta. To ni nekaj, kar doživljamo sem in tja in je kratkotrajne narave, stres neredko doživljamo vsak dan in skozi ves dan. Torej, nič neobičajnega ni, da smo ves čas pod stresom, in smo tega tako zelo vajeni, da se ga niti ne zavedamo več. Z danes na jutri se seveda ne bo zgodilo nič. A dolgoročno je stres resna težava. S časom naš imunski sistem oslabi, kar seveda pomeni tudi oslabljeno zmožnost, da se branimo pred slabimi bakterijami in virusi, kar lahko privede do vnetja in tudi do prepuščajočega črevesja. Da zmanjšamo posledice stresa, moramo poskrbeti, da dovolj spimo, v svoje dnevne obveznosti vključimo tudi nekaj počitka, se sproščamo, odlična je meditacija, ter se družimo z ljudmi, ki so pozitivno naravnani in nas podpirajo.

Sindrom prepuščajočega črevesja

Toksini (antibiotiki in druga zdravila, pesticidi, herbicidi, konzervansi, ojačevalci okusa, umetna barvila, ipd.)

Pravijo, da lahko letno v stik pridemo z več kot 80.000 različnih kemikalijami, ki so za naše telo toksini. Te kemikalije pomenijo resno tveganje za naše črevo in lahko privedejo do prepuščajočega črevesja.

Neravnotežje med dobrimi in slabimi bakterijami v našem črevesju

Neravnotežje med dobrimi in slabimi bakterijami v našem črevesju (disbioza) je med vodilnimi razlogi za nastanek prepuščajočega črevesja. Pri nekaterih se to neravnovesje začne že ob rojstvu, ker dojenčkova mama ni imela zdrave črevesne flore. Večina pa si to stanje pridela skozi življenje z napačno prehrano, prekomernim jemanjem antibiotikov in drugih zdravil, klorirano in drugače onesnaženo vodo in seveda neprimerno prehrano, ki ruši razmerje med dobrimi in slabimi prebivalci našega črevesja.

Znaki sindroma prepuščajočega črevesja

  • Pogoste prebavne težave, vključujoč vetrove, napihovanje, mehko blato in sindrom razdražljivega črevesja,
  • alergija ali intoleranca na hrano,
  • sezonske alergije,
  • ekcem, akne, kožni izpuščaji in druge težave s kožo,
  • avtoimunske bolezni (MS, celiakija, avtizem, ulcerozni kolitis …),
  • nenehna utrujenost,
  • sindrom kronične utrujenosti ali fibromialgija,
  • depresija, spremembe v razpoloženju, tesnobnost,
  • kandida,
  • nesposobnost izgubiti težo kljub dieti,
  • boleči in otečeni sklepi,
  • težave s koncentracijo, spominom.

Kako si pomagamo pri prepuščajočem črevesju?

Strokovnjaki obljubljajo, da našega črevesja ni težko pozdraviti. Je pa to obvezen prvi korak, če želimo zares pozdraviti večino kroničnih težav. Zdravljenje črevesja lahko traja od 4 do 6 tednov, pa vse do pol leta za popolno obnovo. Odvisno je seveda tudi, koliko časa se sindrom prepuščajočega črevesja že pojavlja.

Sindrom prepuščajočega črevesja

Potek zdravljenja črevesja

  1. Izločite vse, kar draži črevo.

Seveda je treba najprej prenehati uživati vse tisto, kar našemu črevesju škoduje. To so žita, predvsem tista, ki vsebujejo gluten, mleko in mlečni izdelki, sladkor, meso iz konvencionalne pridelave. Iz prehrane je treba izločiti vse, kar vsebuje toksine – konzervanse, ojačevalce okusa, umetna barvila ipd. Izognite se torej hrani, ki draži črevo, in nepotrebnim zdravilom – seveda vedno s posvetom z zdravnikom (pozor pri antibiotikih). Idealno bi bilo, da odpravite tudi stres. Ne nazadnje pazite tudi na kakovost vode, ki jo pijete.

Med živila, ki zelo pomagajo pri zdravljenju črevesne sluznice sodijo: fermentirana zelenjava (npr. surovo kislo zelje in repa), surovi fermentirani mlečni izdelki (jogurt, kefir), kokos (kokosova maščoba, kokosova voda), kaljena semena (chia, lan, konoplja – če imate zelo hude težave, vam semena morda ne bodo ustrezala), nekateri strokovnjaki celo prisegajo na ekološko kostno juho.

2. Dodajte podporo, če jo potrebujete.

Probiotiki so pri težavah s črevesjem najpomembnejši prehranski dodatek, saj pomagajo v našem črevesju ponovno naseliti dobre bakterije in izpodrivajo slabe bakterije, torej pomagajo uravnovesiti črevesno floro. Lahko jih vnašamo s prehrano (kislo zelje in repa, fermentirana sirotka, jogurt, kefir), za močnejšo podporo pa jih lahko vnesemo v obliki kapsul. Najbolje je probiotike uživati kar v obeh oblikah – s hrano in s pomočjo probiotičnih dodatkov. Pozor, če se boste odločali za probiotike v obliki dodatkov, izbirajte med najbolj kakovostnimi. Pomembno je, da probiotik vsebuje čim večjo količino različnih sevov bakterij.

V procesu zdravljenja bodo nekateri, ki imajo zelo resne težave, potrebovali še dodatno pomoč. Nekateri si pomagajo še s prebavnimi encimi, ki pripomorejo, da se hrana popolnoma prebavi, in s tem znižujejo možnost, da bi nepopolnoma prebavljena hrana poškodovala črevesne stene. Tisti, ki imajo premalo želodčne kisline, pa si pomagajo z jabolčnim kisom, pomešanim z vodo.

3. Še doddatno popravite škodo.

Naslednji dodatki naj bi dobro vplivali pri sanaciji črevesne flore in jih lahko jemljemo vse do šest mesecev:

  • aloe vera,
  • kurkuma,
  • cink,
  • antioksidanti (vitamin A, karotenoidi, vitamina C in E, selen),
  • ribje olje,
  • L-Glutamin.

L-Glutamin je aminokislina, ki deluje protivnetno in je nujna za rast in popravilo črevesne sluznice. Strokovnjaki, ki se ukvarjajo s sindromom prepuščajočega črevesja, trdijo, da je v prizadevanjih za izboljšanje stanja prepuščajočega črevesja zelo pomembna. Priporočajo 2–5 gramov dvakrat dnevno.

Prehranske dodatke jemljemo samo, če jih resnično potrebujemo po predhodnem posvetu s svojim zdravnikom.