Kislo zelje – nesporni kralj zimskih jedilnikov za zdravje

Kislo zelje, ki ga pridobivamo s postopkom fermentacije, ima v naših krajih dolgo tradicijo. Poznali in uživali so ga že naši predniki, po nekaterih podatkih pa naj bi se prvič pojavilo že v 4. stoletju pred našim štetjem. Zelje je izjemno zdravo živilo že samo po sebi, v kombinaciji z enim najbolj zdravih postopkov obdelave živil, fermentacijo, pa postane prava zdravilna bomba. Še posebej je priljubljeno v zimskem času, ko sveže, lokalno pridelane zelenjave ni pretek.

Kislo zelje

Kislo zelje za trdno zdravje v mrzlih mesecih

Kislo zelje nam tako zagotavlja oskrbo s številnimi koristnimi hranilnimi snovmi, poleg tega pa je tudi zelo okusno in uporabno v mnogih jedeh, seveda pa tudi kot samostojen obrok. Kislo zelje z malce fižola v zrnju in česna, prelito z nekaj kapljicami hladno stiskanega olivnega ali bučnega olja, je lahko skupaj s kosom črnega kruha okusna, nasitna, poceni, predvsem pa zdrava večerja ali malica.

Vsi tisti, ki se prištevate med ljubitelje kislega zelja, najbrž že veste, kako koristno je za vaše zdravje. Če pa mu doslej še niste zares dali priložnosti, je skrajni čas, da to storite. Morda vas bodo v to prepričali številni koristni učinki za naše zdravje, s katerimi se ponaša kislo zelje.

Kislo zelje je naravni probiotik

Pri postopku fermentacije sodelujejo koristne bakterije, zato je kislo zelje znano kot eden najboljših naravnih probiotikov. Uživanje kislega zelja bo tako povečalo število koristnih bakterij v vašem črevesju in pomagalo zavirati rast škodljivih bakterij. Kislo zelje je zato zelo priporočljivo pri težavah s prebavo, poleg tega pa bo okrepilo vaš imunski sistem. Še en razlog več, zakaj bi ga morali predvsem v zimskem času uživati v čim večjih količinah. Bakterije lahko med drugim povzročijo tudi sintezo vitaminov iz skupine B in vam pomagajo pri diareji, ki se pojavi kot nezaželen stranski učinek uživanja antibiotikov. Pomembno pri tem je, da kislega zelja ne kuhate oziroma toplotno obdelujete, saj boste s tem uničili koristne bakterije, kar pomeni, da si ne morete obetati probiotičnih učinkov.

PREBERITE TUDI:  Ingver pomaga nadzorovati diabetes

Probiotiki so poleg omenjenega koristni tudi pri preprečevanju naslednjih težav oziroma bolezni:

  • možganske okvare in psihične bolezni,
  • rak,
  • astma,
  • hormonsko neravnovesje,
  • alergije na hrano,
  • diabetes,
  • povišana telesna teža,
  • vnetja v telesu.

Vlaknine za zdravo srce

Več vlaknin v vaši prehrani zmanjšuje tveganje za pojav srčno-žilnih bolezni. Kislo zelje vsebuje topne vlaknine, ki odstranjujejo maščobe in holesterol iz telesa. To pomeni, da lahko uživanje kislega zelja zniža raven holesterola v krvi. Priporočljivo je, da ženske zaužijejo vsak 25 gramov vlaknin dnevno, moški pa 35 gramov. Že 150 gramov kislega zelja lahko pokrije 16 odstotkov dnevnih potreb po vlakninah pri ženskah in 11 odstotkov pri moških.

Kislo zelje je tudi izvrsten vir vitaminov C in K

Vitamin C, s katerim je bogato kislo zelje, je znan kot odličen antioksidant, ki ščiti naše telo pred škodljivimi prostimi radikali. Poleg tega vitamin C vpliva na tvorbo kolagena, močnejši imunski sistem in normalno delovanje živčnega sistema. Povečanje vnosa tega pomembnega vitamina vam lahko pomaga tudi pri utrujenosti in stresu. Znano je, da so v preteklosti mornarji pogosto uživali prav kislo zelje, da so si zagotovili zadostno oskrbo z vitaminom C in s tem preprečili skorbut, življenjsko nevarno bolezen. Kislo zelje med drugim vsebuje tudi precej vitamina K, ki je ključen za strjevanje krvi, domneva pa se, da bi lahko imel prav omenjeni vitamin pomembno vlogo pri preprečevanju Alzheimerjeve bolezni. Tako vitamin C kot K pa sta ključna tudi za zdrave in močne kosti.

Pomoč pri slabokrvnosti

Kislo zelje je zelo dober vir železa, ki je izredno pomemben mineral, saj skrbi za prenos kisika do vseh celic v vašem telesu. Pomanjkanje železa lahko tako pripelje do številnih težav. Ena od njih je tudi stalno pomanjkanje energije. Uživanje kislega zelja lahko pokrije dobršen del vaših dnevnih potreb po železu. Rastlinski viri železa so sicer znani po slabši absorpciji, a pri kislem zelju je zaradi hkratne prisotnosti večjih količin vitamina C ta precej boljša. Za še boljšo absorpcijo železa pa poskrbi mlečna kislina v kislem zelju.