Vse, kar ste želeli vedeti o shujševalnih tabletah

Shujševalne tablete je mogoče razdeliti v dve osnovni skupini. Tako poznamo shujševalne tablete, ki vam jih lahko predpiše samo zdravnik, in tablete za hujšanje, ki jih je mogoče kupiti brez recepta.

Mikroplastika prvič odkrita tudi v človeški krvi

Mikroplastika je bila namreč prvič v zgodovini odkrita celo v človeški krvi.

Kakav pred vadbo za manj napora in več motivacije

Za pozitivne učinke kakava naj bi bili zaslužni predvsem flavanoli. Gre za izjemno koristne bioaktivne spojine, ki so znane po pozitivnem vplivu na prekrvavitev.

Težave s spanjem pri otrocih: 5 korakov do kakovostnejšega spanca

Kako lahko kot starši poskrbite, da bo motenj spanja pri vašem otroku čim manj?

Bulgurjeva solata z zelenjavo (tabbouleh)

Recept za odlično bulgurjevo solato z zelenjavo (tabbouleh).

Izkušnja skorajšnje smrti – več kot samo halucinacija

Opisi izkušnje skorajšnje smrti so malodane univerzalni, saj so si med sabo zelo podobni, ne glede na kulturno okolje in druge okoliščine.

Večina ljudi misli, da se prehranjuje precej bolj zdravo, kot se v resnici

Ali menite, da je vaša prehrana zdrava? Verjetnost za to, da se motite, je precejšnja, vsaj če sklepamo po novi raziskavi.

Blazina, ki diha – nov izum za pomoč pri anksioznosti

Blazino so razvili raziskovalci z univerze v Bristolu. Osnovni cilj je bila izdelava splošno dostopne naprave za pomoč pri anksioznosti, ki jo bo mogoče uporabiti kadar koli in kjer koli.
Zdravje & prehranaSegmentiran spanec ali spanje v dveh ciklih

Segmentiran spanec ali spanje v dveh ciklih

MORDA VAS ZANIMA

Zbujanje sredi noči je danes pogosto razlog za preplah – še posebej če nato težko ponovno zaspite. Vendar je bilo v preteklosti spanje »po kosih« zelo pogosto. Številni ljudje so se tako zbujali sredi noči, postorili kakšno stvar, nato pa so se ponovno odpravili spat in spali do jutra. Gre za princip, ki ga strokovnjaki danes imenujejo »segementiran spanec« in ki naj bi bil precej bolj naraven za nas, kot si morda predstavljate …

Omembe segmentiranega spanca se pojavljajo v številnih zgodovinskih virih

- Oglas -

Eden od osnovnih pogojev, ki je omogočal, da je bil segmentiran spanec dolga stoletja tako razširjen, je bil manj rigiden urnik. Ljudje so svoje cikle spanja in budnosti prilagajali sezoni ter količini sončne svetlobe in količini dela, ki so ga imeli v posameznih obdobjih. Zgodovinarjem je uspelo najti kar precej dokazov, ki pričajo o tem, da je bil segmentiran spanec v preteklosti resnično zelo pogost. Omembe tovrstnega spanja so bile tako med drugim odkrite v različnih dnevnikih, sodnih zapisih, molitvenikih in medicinskih knjigah. Zgodovinar Roger Ekirch se je tej tematiki posvetil še posebej podrobno in leta 2001 objavil poglobljeno študijo o zgodovini segmentiranega spanca, ki je temeljila na kar 16 letih raziskav. Praksa naj bi bila razširjena vsaj od poznega 16. stoletja. Ljudje, ki so običajno spali v dveh delih, so tako najprej prespali približno 3 ali 4 ure, nato so uro dve prebedeli, čemur je sledil še drugi del spanca.

Branje, druženje, molitev in … ustvarjanje novega življenja

Se sprašujete, kaj so ljudje v preteklosti sploh počeli sredi noči? Čeprav na voljo niso imeli elektronskih naprav, brez katerih nam postane danes precej hitro dolgčas, so brez težav našli aktivnosti, s katerimi so se zamotili med prvo in drugo fazo nočnega počitka. Med »premorom« so tako pogosto brali, pisali, molili itn., ker so bili budni tudi številni drugi ljudje, pa so bili precej razširjeni tudi nočni medsosedski obiski. Našli pa so celo zdravstveni priročniki, v katerih je bilo parom svetovano, naj izkoristijo ta čas za spočetje otroka. Možnosti za uspeh naj bi bile večje, ker so po nekaj urah spanja manj utrujeni, kot so bili zvečer.

Zaton segmentiranega spanca – vznik nespečnosti

Segmentiran spanec je postajal nato postopoma vedno redkejši. Zanimivo je, da so se začele omembe nespečnosti v literaturi pojavljati prav takrat, ko ni nihče več namerno spal v dveh delih. Zbujanje sredi noči, ki je bilo nekoč povsem normalno, je začelo s prehodom k enofaznemu spancu postajati razumljeno kot problematično. Ljudje, ki so se še naprej pogosto zbujali sredi noči, so to dojemali kot nekaj negativnega. Namesto da bi se poskušali z nečim zamotiti, so želeli na silo zaspati nazaj, vendar pogosto neuspešno.

Daljši popoldanski počitek kot potomec segmentiranega spanca

Določene kulture so sicer ohranile segmentiran spanec, vendar v precej predelani obliki. Tako si ljudje vzamejo dodaten čas za počitek sredi dneva – na primer v obliki »sieste«. Gre za navado, ki je razširjena predvsem v državah, kjer se temperature v poletnih mesecih pogosto povzpnejo zelo visoko, zato je delo sredi dneva močno oteženo. Obenem pa je malce daljši počitek sredi dneva smiseln zaradi dejstva, da smo običajno najbolj lenobni prav po kosilu.

Spanje ni homogen proces

- Oglas -

Z vidika nevrobiologije se zdi segmentiran spanec precej logičen. Naše spanje namreč ni homogen proces, ampak je sestavljeno iz več ponavljajočih se ciklov. Pomembno je predvsem, da se ne zbujamo sredi cikla, ločitev ciklov na več delov pa praviloma ni problematična. Še več: kot nakazano, je lahko morda vsaj v določenih primerih prav to rešitev za težave z nespečnostjo, če vam seveda vaš urnik to dopušča. Namesto da se mučite in štejete ovce, raje izkoristite čas, ko ste budni, drugi del spanja pa dodajte, ko boste resnično pripravljeni.

NAJNOVEJŠE

Spletna stran za pravilno delovanje uporablja piškotke. Z uporabo spletne strani se strinjate z z uporabo piškotkov in splošnimi pogoji poslovanja. Podrobne informacije o uporabi piškotkov na tej spletni strani so na voljo s klikom na nastavitve .
V redu
Več ×
×