Danes ogromno delovnih mest zahteva, da presedite večino svojega delovnika. Če k temu dodamo še sedenje v popoldanskem času, na primer pred televizorjem, hitro ugotovimo, da večino časa presedimo. Gibanju je posvečen le manjši delež naših dni. Tako se vse več govori o epidemiji prekomernega sedenja, o kateri nekateri govorijo celo kot o »novem kajenju«. Primerjava zgovorno ponazarja, da je lahko tudi preveč sedenja izjemno problematično za naše zdravje …

Sedenje na delovnem mestu

Veliko sedenja – krajše življenje

Raziskovalci so ugotovili, da obstaja  pri ljudeh, ki večino časa presedijo, povečana nevarnost za prezgodnjo smrt zaradi bolezni. To drži tudi za tiste, ki vsak dan telovadijo – niti 7 ur telovadbe na teden na primer ne more izničiti negativnih učinkov 7 ur sedenja na dan.

Povečano tveganje za bolezni srca in ožilja

Ljudje, ki večino dneva presedijo, so v veliki nevarnosti za to, da zbolijo za srčno-žilnimi obolenji. V eni izmed raziskav so na primer ugotovili, da obstaja pri moških, ki na dan sedijo 5 ur, za kar 34 odstotkov večje tveganje za bolezni srca in ožilja kot pri tistih, ki dnevno sedijo zgolj 2 uri ali manj. Ena izmed nevarnosti, ki prežijo na tiste, ki večino časa presedijo, so krvni strdki, še posebej če večinoma sedite s prekrižanimi nogami.

Pešanje kognitivnih sposobnosti

Pri tistih, ki zelo veliko sedijo, lahko pride sčasoma do hujših težav s spominom in z zbranostjo, pojavijo se tudi težave z razumevanjem novih informacij. Prekomerno sedenje pa lahko celo poveča možnost za demenco.

Kronične bolečine v hrbtu in drugih delih telesa ter krčne žile

Zelo pomembno je, da pri sedenju uporabljate kakovosten stol. Vendar pa včasih tudi to ni dovolj. Tako so pogosta posledica prekomernega sedenja kronične bolečine v hrbtu. Zaradi pretiranega sedenja pa se poveča tudi verjetnost za nastanek krčnih žil.

Več možnosti za diabetes

Izsledki raziskav nakazujejo, da obstaja pri ljudeh, ki večino časa presedijo, tudi povečano tveganje za diabetes tipa 2. Veliko sedenja lahko namreč vpliva na to, kako se naše telo odziva na inzulin.

Kako ukrepati?

Menjava službe za večino ni realna možnost, vendar lahko z določenimi ukrepi kljub temu zmanjšate količino časa, ko sedite. Priporočamo, da si vsaj vsake pol ure vzamete krajši odmor, ki ga izkoristite za razgibavanje. Namesto da sodelavcem pošiljate e-sporočila ali jih kličete po telefonu, raje pojdite do njih, če imate vprašanje zanje. Kadar se pogovarjate po mobilnem telefonu, se med pogovorom sprehajajte. Če je mogoče, si omislite prilagodljivo mizo, ob kateri lahko tudi stojite. Tudi svoje prostočasne aktivnosti poskusite kombinirati z gibanjem. Ko npr. gledate televizijo, lahko obenem telovadite na sobnem kolesu. Svetujemo vam tudi, da se do delovnega mesta, če ni pretirano oddaljeno, odpravite peš ali s kolesom. Zelo dober ukrep za tiste, ki si to lahko privoščite, pa je tudi ta, da posvojite psa. Ta vas bo prisilil, da boste precej bolj aktivni.