Verjetno vsi poznamo noči, ko spimo precej manj, kot bi bilo priporočljivo. Vendar pa postane težava zelo resna, če začnejo postajati takšne noči pravilo, ne več izjema. Žal je to danes realnost mnogih ljudi. Različni dejavniki vplivajo na to, da mnogi spijo premalo. Posledice pa seveda niso le podočnjaki in povečana utrujenost naslednji dan. Poleg kratkoročnih obstajajo tudi številni dolgoročni negativni vplivi pomanjkanja spanja, ki se jih kljub številnim opozorilom mnogi ne zavedajo v polnosti. Spanje je za ljudi preprosto nujno – podobno, kot to velja za prehranjevanje ali dihanje. Tokrat tako predstavljamo nekaj najresnejših tveganj, povezanih s (kroničnim) pomanjkanjem spanja. Negativni vplivi se odrazijo tako na psihičnem kot fizičnem zdravju. Morda vas bo to prepričalo, da nehate zanemarjati spanje na račun drugih dejavnosti.

Težave s spanjem

Živčni sistem – možgani

Pomanjkanje spanja ima pogosto zelo negativen vpliv na naš živčni sistem, še posebej na možgane oziroma možganske funkcije. Med spanjem se namreč tvorijo nove povezave med nevroni v možganih, kar nam pomaga pri tem, da si zapomnimo nove informacije, na katere smo naleteli. Motnje spanja lahko tako pomenijo tudi precej resne težave s spominom. Seveda pa začne pešati tudi sposobnost koncentracije. Ker lahko določeni signali do možganov pripotujejo z zamudo, prihaja tudi do težav s koordinacijo, kar povečuje tveganje za nezgode. Premalo spanja pa pomeni tudi povečano tveganje za razpoloženjske motnje. Če vam dalj časa primanjkuje (kakovostnega) spanca, lahko prihaja do hitrih menjav razpoloženja. V skrajnem primeru se lahko pojavijo celo halucinacije. Ljudje, ki premalo spijo, so lahko poleg tega tudi bolj nagnjeni k depresiji. Pri nekaterih posameznikih, ki jim kronično primanjkuje spanca, lahko prihaja tudi do epizod t. i. mikrospanja. Pri tem pojavu gre za to, da ljudje zaspijo za nekaj sekund, ne da bi se tega sploh zavedali. Verjetno ni treba posebej poudarjati, kaj lahko pomeni, če se to na primer zgodi med vožnjo.

Imunski sistem

Zaradi nezadostnih količin spanja lahko močno trpi tudi vaš imunski sistem. Medtem ko spimo, se namreč v telesu tvorijo citokini – beljakovine, ki so zelo pomembne za močan imunski sistem. S pomočjo citokinov se naše telo bori proti tujkom, ki predstavljajo nevarnost za okužbe in bolezni. Če vam dalj časa primanjkuje spanja, torej obstaja zelo visoka verjetnost, da je vaš imunski sistem oslabljen. Posledično pogosteje zbolevate, sčasoma pa se lahko močno poveča tudi tveganje za (naj)resnejša obolenja.

Prebava in telesna teža

Nekakovosten spanec lahko vpliva tudi na težave s povišano telesno težo, to pa posredno pomeni dodatno tveganje za številne bolezni. Zaradi pomanjkanja spanja lahko med drugim pride do motenj ravni leptina v telesu. Kot morda veste, je leptin hormon, ki je povezan z občutkom sitosti. Manj leptina, ki je lahko tudi posledica pomanjkanja spanja, tako pomeni večji apetit. Seveda pa ne smemo pozabiti niti na to, da smo zaradi utrujenosti, ki je povezana z nezadostno količino spanja, običajno precej manj motivirani za telovadbo.

Srčno-žilni sistem

Morda najbolj nevidna nevarnost, ki nam preti, če predolgo zanemarjamo pomen kakovostnega spanca, je povečano tveganje za srčno-žilna obolenja. Ljudje, ki spijo premalo, naj bi bili namreč v povprečju bolj nagnjeni k omenjenim boleznim. To je lahko seveda povezano tudi z dejstvom, da gre pomanjkanje spanja pogosto z roko v roki s precej stresnim življenjem. Stres pa je lahko zelo nevaren za naše srce in ožilje.

Endokrini sistem (žleze z notranjim izločanjem)

Od spanja pa je ne nazadnje odvisna tudi tvorba hormonov v našem telesu. Za moške lahko na primer pomanjkanje spanja pomeni občuten upad testosterona v telesu. Pri otrocih, ki spijo premalo, se lahko zmanjša tvorba rastnih hormonov, zato je v obdobju pospešene rasti kakovosten spanec seveda še toliko pomembnejši.