0,00 EUR

V košarici ni izdelkov.

Zdravje & prehranaOsteoporoza – kako zdravimo to pogosto bolezen žensk

Osteoporoza – kako zdravimo to pogosto bolezen žensk

MORDA VAS ZANIMA

Osteoporoza prizadane več žensk kot moških. Vsaj 10 milijonov Američanov trpi za osteoporozo, 80 % med njimi je žensk. Vsaka druga ženska na svetu utrpi poškodbo kosti zaradi osteoporoze. Dobra novica pa je, da lahko osteoporozo zdravimo.

- Oglas -

Kaj je osteoporoza?

Osteoporoza je zelo pogosta bolezen, pri kateri postajajo kosti vedno krhkejše, kar pa povzroča, da se poškodujejo, nalomijo, počijo itd. Najpogostejše poškodbe so na vretencih, gležnjih, zapestjih, stegnenici, torej na tistih kosteh, ki telo »držijo« skupaj. Pri hudi osteoporozi si lahko kosti poškodujemo že samo s kihanjem. Kosti so sestavljene iz živih tkiv, predvsem iz kolagena – proteina, ki sestavlja mehko strukturo, in kalcijevega fosfata, ki daje kosti trdoto.

Osteoporoza – ko se kosti ne obnavljajo več

Organizem vgrajuje novo kostno tkivo in odpravlja staro skozi vse življenje. V otroštvu telo ustvari veliko več kostnega tkiva kot v starosti. Pri starosti trideset let se proizvodnja kostnega tkiva spremeni. V starosti se zgodi to, da telo odstrani več kostnega tkiva, kot pa ga proizvede.

Osteoporoza pogosteje prizadene ženske

Pri osteoporozi imamo dve težavi:

  1. Pacient ima v mladosti prešibko in slabo kakovostno kostno maso, zato se v starosti kosti takoj osiromašijo.
  2. Proces osiromašenja kosti v starosti je prehiter.

Kosti se nenehno spreminjajo, telo neprekinjeno proizvaja novo kostno tkivo, ki zamenja staro. Temu pravimo »turnover«. V mladosti telo proizvaja več kostnega tkiva, kot ga izniči; vse do 30. leta ta konstanta raste. V starosti pa se zgodi ravno obratno – telo uniči več kostnega tkiva, kot ga dejansko proizvede. Kakovost kosti je odvisna od njihove oblike in gostote, sama gostota pa od količine kalcija, fosforja in drugih sinergičnih mineralov.

- Oglas -

Tudi raven hormonov je odvisna od gostote kosti. V menopavzi, ko se raven estrogena zniža, je siromašenje kosti hitrejše. Tudi pri moških se zmanjša raven estrogena in progesterona.

Dejavniki tveganja za osteoporozo

  • neabsorpcija kalcija,
  • zakisanost telesa.

Dejstva o osteoporozi

Osteoporoza je veliko pogostejša pri ženskah kot pri moških.

  •  S starostjo se možnosti, da zbolimo za osteoporozo, večajo.
  •  Neravnovesje ščitničnih hormonov (hipertiroza) predpostavlja, da osteoklasti siromašijo kosti, zato je vredno preverjati kostno gostoto po vsaki epizodi hipertiroze.
  •  Močne farmakološke kure zavirajo absorpcijo kalcija v kosti oziroma zavirajo proizvodnjo novega kostnega tkiva.
  •  Crohnova bolezen, celiakija, prebavne težave, razdraženo črevesje, gastritis itd. zavirajo absorpcijo kalcija v kosti.
  •  Ledvični tip človeka ima veliko več možnosti za osteoporozo kot srčni, jetrni in drugi tipi, klasificirani po tradicionalni kitajski medicini.
Simptomi osteoporoze

Simptomi osteoporoze

Ko se osteoporoza pojavi, je človek skoraj ne opazi, saj ni bolečin in simptomov. Ko bolezen že ošibi kosti, pa se lahko pojavijo naslednji simptomi osteoporoze:

  • bolečine v križu,
  • nižja postava,
  • ukrivljenost hrbtenice,
  • poškodba vretenc, kosti, stegnenice itd.

Mineralni krog sinergije in antagonizmi med minerali

Kalcij

Kalcij je zelo pomemben mineral, ki ima pri osteoporozi ključno vlogo. Priporočeni odmerki dnevnega vnosa kalcija so:

  • do 1. leta: 210–270 mg
  • do 3. leta: 500 mg
  • do 8. leta: 800 mg
  • do 18. leta: 1.300 mg
  • do 50. leta: 1000 mg
  • 51 let in več: 1200 mg

Živila, ki vsebujejo veliko kalcija, so: brokoli, špinača, sezam, buča, soja, tofu.

- Oglas -

Splošno znano je, da je za absorpcijo kalcija potreben vitamin D. Pri osteoporozi se svetuje 2000 enot vitamina D in 2500 mg kalcija na dan. To pa še zdaleč ni vse, saj obstajajo določene sinergije in antagonizmi med minerali in vitamini. Sam kalcij se ne vgradi v kosti oziroma ne pride do absorpcije, če nima pomoči, če v telesu ali dodatku za prehrano ne prejme sinergičnih mineralov, kot so: magnezij, fosfor, baker, natrij, kalij, selen.

Minerali antagonisti s kalcijem so: cink, železo, mangan, svinec itd.

Vitamini, sinergični s kalcijem, so: D, B6, B5, B2.

Vitamini antagonisti s kalcijem: A, C.

Tudi absorpcija vitamina D ni učinkovita, če v telesu nimamo sinergičnih mineralov: kalcija, magnezija, natrija, selena, bakra.

Kalcij, ki ga uživamo s hrano ali jemljemo v kapsuli in tableti, se mora tudi vsrkati in vgraditi v kosti. Mineralogram, test las, je pokazatelj absorpcije kalcija in drugih mineralov. Večkrat se zgodi, da se kljub jemanju kalcija stanje osteoporoze ne izboljša, kalcij se ne vsrka in nam celo povzroča kalcinacije, saj je njegova absorpcija motena. Ko se kalcij ne vsrka pravilno, ga je veliko v tkivih (povzroča kalcinacije) in malo v kosteh (osteopenija ali celo osteoporoza). To se zgodi, ker je v telesu premalo mineralov, ki so s kalcijem sinergični, in preveč tistih, ki so mu antagonisti. Če v telo dodamo cink in kalcij skupaj, bo telo imeli izbiro vsrkati kalcij ali cink, obeh skupaj namreč ne bo vsrkalo, saj sta si antagonista, torej nista sinergična minerala.

Osteoporoza gostota kosti

Pri osteoporozi je torej nesmiselno dovajati samo kalcij. Poskrbeti moramo, da sinergično in harmonično dodamo vse minerale in vitamine, ki poskrbijo, da se bo kalcij ustrezno vsrkal v telo. Pri tem pa nastopi še ena velika težava – svinec.

Toksična kovina svinec

Vedeti moramo, da je svinec ena tistih kovin, ki jo lahko zarodek posrka prek mamine posteljice, zato so vrednosti svinca v telesu med nosečnostjo pomemben podatek in hkrati so lahko zelo nevarne. Veliko novorojenčkov se že rodi z visokimi vrednostmi svinca v krvi in s tem povezanimi problematikami, kot je lahko rahidizem ali povedano enostavneje, ko ima otrok premajhno težo ali je premajhen za svoja leta. Druga težava s svincem se pojavi v odraslosti – ker je molekula svinca zelo podobna kalcijevi, jo telo lahko pomeša in vgradi v kosti namesto kalcija, zato moramo te strupe pravilno odstraniti iz telesa. V nasprotnem primeru bomo imeli veliko več možnosti za obolenja, kot sta osteoartritis, osteoporoza in druge bolezni kosti.

Bolezni, težave in nadloge, ki jih povzroča povišana vrednost svinca v telesu, so: spontani splav, utrujenost, anoreksija, anemija, prividi, artritis, arterioskleroza, pomanjkanje libida, depresija, oslabljeno delovanje ledvic, disleksija, epilepsija, slepota, impotenca, more, nespečnost, Parkinsonova bolezen, vrtoglavice, gluhost, rahidizem, težave z menstruacijo idr.
Svinec je najpogosteje v gorivu, lakih, barvah, kovinskih posodah, avtomobilskih baterijah, pesticidih, barvah za lase, cigaretnem dimu, okuženi vodi, zraku …

Merjenje kostne gostote

Mineralogram – pregled stanja osteoporoze

Mineralogram, test las, nam pove, kako telo vsrka minerale in strupene kovine, govori nam, kaj se dogaja v celici, ne zunaj nje. Pregled krvi, urina, blata, sline nam pa pove, kaj se dogaja zunaj celice, na ta rezultat vpliva homeostaza telesa.

Če z mineralogramom, testom las, ugotovimo povišane vrednosti svinca v celici, moramo izvesti kelacijo slednjega, da se bo kalcij pravilno vgradil v kosti.

Kalcijev oklep

Zakaj dandanes toliko ljudi trpi za osteoporozo? Zakaj je toliko kalcinacij, zakaj je toliko kalcija, ki se ne vsrka v kosti? Kalcij je mineral, ki pomirja, v primerjavi z npr. kalijem, ki poživi telo. Naturopati temu rečemo tudi kalcijev oklep oziroma zaščita osebnosti pred neizprosno okolico, ki zahteva od nas, da smo drugačni, kot v resnici smo. Močnejši, neizprosni, elegantni, točni, iznajdljivi! Ko se kalcij v telo ne vsrka pravilno, pomeni, da doživljamo veliko stresa. Celostna naturopatska obravnava (fizična in psihična) poskrbi za harmonizacijo najprej fizičnega telesa, potem pa duha, da se kalcij začne pravilno vgrajevati v telo.

Osteoporoza in hrana za zdrave kosti

Najboljši način za to, da dobite vitamine in minerale, ki so potrebni za absorpcijo kalcija, je z naravno in ne procesirano hrano. Če uporabljate dodatke, se ne zanašajte izključno nanje – pomembno je tudi to, kar je na vašem krožniku. Težava prehranskih dodatkov je tudi ta, da se ob pretiravanju z njimi hitro poruši ravnovesje vitaminov in mineralov. Sicer pa koristi uporabe prehranskih dopolnil poleg zdravega prehranjevanje potrjujejo tudi študije.

Samo kalcij ni dovolj

Kalcij pomembno vpliva na zdravje kosti, vendar za njegovo učinkovito absorpcijo potrebujemo še druge vitamine in minerale – predvsem vitamin D in magnezij.

Veliko ljudi jemlje prehransko dopolnilo iz kalcija, saj se na stara leta želi izogniti kronični bolezni kosti, osteoporozi. Če ste med njimi tudi vi, imejte v mislih, da kalcij brez drugih vitaminov in mineralov ne more narediti veliko. Kalcij se lahko absorbira iz prehranskega dopolnila v telo samo ob prisotnosti vitamina, ki pa se aktivira z magnezijem. Če sta ta dva pogoja izpolnjena, začne nastajati hormon kalcitonin, ki poveča prehajanje kalcija v kosti.

Ne sme manjkati niti vitamin K2

Za močne kosti je pomembna tudi vsebnost vitamina K2. Njegovo pomanjkanje namreč ovira transport kalcija do tja, kjer ga potrebujemo. Kalcij se v takem primeru začne kopičiti na mestih, kjer ni potreben (npr. v arterijah) in nam škodi. Če želite zdrave kosti, poskrbite za to, da bo vsaka od naštetih komponent v ravnovesju. V telo jih vnesite s pomočjo uravnotežene prehrane.

Vitamin D

Vitamin D lahko proizvajamo sami, če smo zadostno izpostavljeni sončni svetlobi. Da ga tvorimo dovolj, moramo imeti 20 odstotkov kože izpostavljene sončni svetlobi vsak dan 30 minut. Ne sončite se, ko je sonce najmočnejše. Vitamin D bo nastajal tudi, ko sonce prehaja skozi oblake.

Vitamin D najdete tudi v hrani, bogati s klorofilom (zelene alge, zelenolistnata zelenjava). Ta vitamin je lahko sintetično dodan tudi mleku.

Magnezij

Magnezij se prav tako nahaja v hrani, bogati s klorofilom. Dobri viri magnezija so: morske alge (tudi v posušeni obliki), stročnice, polnozrnati izdelki, oreščki, semena, listnata zelenjava.

Kalcij

Kalcij najdete v morskih rastlinah in algah (npr. hijiki, wakame, kelp, kombu, spirulina), jajcih, skuti, jogurtu, posušeni pšenični travi, ječmenovi travi, sardinah, lososu, mandljih, brazilskih oreščkih, sončničnih semenih, peteršilju, repi, vodni kreši, kodrolistnem ohrovtu in okri. Imejte v mislih, da bo absorpcija kalcija iz teh živil uspešna samo ob uživanju veliko zelenolistnate zelenjave.

Za zdrave kosti je pomembno tudi gibanje

Za ohranjanje kostne mase je pomembno tudi gibanje (hoja, dviganje uteži …) – vendar z njim ne pretiravajte, preden se vaše telo ne regenerira, saj ima to lahko nasproten učinek. Fizična aktivnost v kombinaciji s pravo hrano je torej recept, kako do zdravih kosti. Prehranskih dodatkov se poslužujte samo, če s hrano ne dobite dovolj kalcija ali komponent, potrebnih za njegovo absorpcijo.

Preberite tudi: Znaki pomanjkanja kalcija: ukrepajte pravočasno!

.

NAJNOVEJŠE