Chia semena – male energetske bombice

    Uporaba chia semena je že zelo stara, saj izhajajo iz Srednje in Južne Amerike, uporabljali pa so jih že Inki in Maji. Zmleli so jih v moko ali pa iz njih stiskali olje, uporabljali pa so jih tudi za telesno poslikavo. Chia semena so nabita s številnimi izjemnimi sestavinami in telesu nujno potrebnimi snovmi so imele v njihovem času večjo vrednost kot zlato., bojevniki pa so jih jedli za energijo pred bitkami.

    Chia
    Prav nič ne preseneča dejstvo, da chia v majevskem jeziku pomeni vzdržljivost in moč.

    Chia semena in njihova izjemna vsebina

    Dolgo časa je veljalo prepričanje, da samo ribe vsebujejo omega-3 maščobne kisline, a se je izkazalo, da jih je veliko v lanenem semenu, še več pa v chia semenih, saj vsebujejo približno 60 % omega-3 maščobnih kislin. Hkrati vsebujejo dvakrat več beljakovin kot katera koli druga semena in dvakrat toliko kalija kot banane, hkrati pa trikrat več antioksidantov kot robidnice, trikrat več železa kot špinača in celo petkratno vsebnost kalcija v mleku! Ker nase vežejo vodo, nam učinkovito pomagajo hidrirati telo, le namočiti jih moramo pred uporabo.

    Prav nič ne preseneča dejstvo, da chia v majevskem jeziku pomeni vzdržljivost in moč; poleg koruze, fižola in amaranta so bila ta semena njihov glavni vir prehrane. V času konkvistadorjev so bila celo prepovedana, saj so jih uporabljali medicinsko (za zdravljenje bolečin v sklepih in spodbujanje nastanka sline) in versko, vendar so se – kot vse prepovedane snovi v zgodovini – k sreči ohranila do danes, ko lahko v njihovih prednostih in koristih uživamo tudi mi.

    Učinkovitost chie

    Če bi želeli razgrniti celoten spekter koristi, ki jih prinaša uživanje chia semen, bi verjetno potrebovali veliko več prostora, saj so te majhne bombice naravnost napokane s sestavinami, ki jih navadno iščemo v večih različnih živilih. Chia semena namreč podpirajo zdravje srca, mu pomagajo in imajo tudi vpliv na zniževanje krvnega tlaka. Hkrati uravnavajo krvni sladkor ter pomagajo proti strjevanju krvi in pri njenem redčenju. Napolnijo nas z energijo, saj so med najmočnejšimi naravnimi viri čistih proteinov. Z njimi dobimo dovolj moči, da je naša energija dvignjena do viška. Delujejo tudi lepotno, saj krepijo lase in čistijo kožo ter ji dajejo nov sijaj. Hkrati nam okrepijo imunski sistem in olajšajo menstrualne težave ter prehod v menopavzo.

    PREBERITE TUDI:  Afrodiziaki v hrani

    Medtem pa chia semena pomagajo uravnavati telesno težo in so tako sanje vsakogar, ki je kdaj poskusil izgubiti odvečno težo. Chia semena tudi pospešujejo abbsorbcijo in razgradnjo maščob, napolnjena z vodo pa olajšajo prebavo in povečajo absorbcijo hranil v črevesju, hkrati pa zmanjšujejo apetit. Imajo nizek glikemični indeks in ne vsebujejo glutena, zato so primerna tudi za ljudi, ki trpijo za celiakijo. V primerjavi z lanenimi semeni jih prav tako ni potrebno zdrobiti ali zmleti, saj so želodcu prijazna in lahko prebavljiva.

    Chia
    Zmešate jih lahko v smoothieje, jogurte ali jih uporabite v kakršnikoli obliki, pa bodo poskrbela, da boste imeli občutek sitosti še več ur dolgo.

    Chia semena in njihova vsestranska uporaba

    Chia semena so uporabna v veliko receptih in tudi kot nadomestek jajc, saj iz namočenih semen nastane gel, ki ga nekateri uporabljajo namesto jajc. Zmešate jih lahko v smoothieje, jogurte ali jih uporabite v kakršnikoli obliki, pa bodo poskrbela, da boste imeli občutek sitosti še več ur dolgo. Ko jih namočite v vodi, se napihnejo in na njih se naredi gelu podoben ovoj, ki je sicer nasiten, a napolnjen z vodo, zato nima kalorij. Hkrati pa pomagajo pri čiščenju telesa, saj se v črevesju napihnejo in ga pomagajo očistiti. Antioksidanti v njih pomagajo proti staranju in razvoji rakavih obolenj, delujejo pa tudi protivnetno, najbolj pomagajo ljudem, ki trpijo zaradi bolečin v sklepih. Ugoden vpliv imajo tudi na možganske funkcije, saj mnogi ljudje pričajo o izboljšanju spomina in koncentracije po uživanju chia semen.

    Uporaba chia semen je zelo prestra, saj jih lahko dodajate različnim jedem in solatam, jih vmešate v sladice, mažete na kruhke, in ker ne spreminjajo okusa jedi, so izvrstni nadomestki masla in celo jajc. Namesto enega jajca lahko vmešate žlico semen, ki jih prej za deset minut namočite v vodi, po želji lahko tudi v mleku ali soku. Če jemljete zdravila za redčenje krvi ali ste občutljivi na gorčična semena, se pred uživanjem vsekakor posvetujte s svojim zdravnikom.

    PREBERITE TUDI:  Zdravilna zelišča za otroške težave

    Razlika med črno in belo chio?

    Črna chia različica vsebuje kombinacijo črnih, sivih in belih semen, medtem ko je bela nastala s selekcijo izključno belih semen iz sicer črne vrste semen. Razlikujejo se le v barvi, v hranilni vrednosti pa so razlike minimalne in tako ne vplivajo na telo.

    Moka iz chie

    Pripravite svojo chia moko tako, da chia semena zmeljete v kavnem mlinčku. Pomembno je, da moko pripravljate sproti in ne na zalogo. Še enkrat poudarjamo, da ne spreminjajo okusa jedem, zato jih resnično lahko dodate kamor koli.

    Rešitev za pripravo pečenih jedi brez glutena

    Chia gel lahko pri pripravi pečenih jedi uporabljate kot nadomestek za katero koli sestavino iz glutena in ga kombinirate z ostalimi običajnimi sestavinami. Kot nadomestek moke pri peki kruha, slaščic in drugih jedi se odlično obnese chia moka (1/3) običajne moke nadomestimo s chia moko). Semena chie pa povečujejo volumen izdelka.

    Chia namaz

    Sestavine:

    • 0,25dl kisle smetane
    • 1 do 2 čajne žličke chia semen
    • ščepec himalajske soli

    Kisli smetani dodajte semena in soli, začinite po okusu, pustite stati cca 15 min, vmes premešajte. Lahko ga namažete na kruh ali uporabite kot prilogo mesu ali zelenjavi.

    Povejte svoje mnenje - kometirajte