Amiotrofična lateralna skleroza (ALS), znana tudi kot Lou Gehrigova bolezen, je zelo hitro napredujoča in največkrat usodna nevrodegenerativna bolezen, ki napade živčne celice v možganih in hrbtenici. Onemogoča nadzor delovanja mišic, ki omogočajo gibanje. Posledično ALS povzroča mišično slabost, nezmožnost nadzorovanja mišic, težave pri govorjenju, požiranju in dihanju.

ALS – bolezen, ki ne prizanaša nikomur, bolniku pa po postavitvi diagnoze preostane od 3 do 5 let življenja. 

Po vsem svetu obolenje za ALS narašča, bolezen pa se lahko razvije kadarkoli, pogosteje pri moških, starejših od 40 let.

Amiotrofična lateralna skleroza ALS

Pogosti znaki in simptomi ALS:

  • težave z gibanjem
  • bolečine v sklepih
  • težave s požiranjem
  • težave pri dihanju
  • krči v mišicah
  • težave pri hoji
  • težave pri govoru

Zanimivo je, da se ALS pogosto razvije pri bolnikih, ki trpijo zaradi lymske borelioze. Prav tako gre pri bolnikih z ALS pogosto za nenormalno visoke vrednosti težkih kovin, kar se kaže tudi pri Alzheimerjevi bolezni. Težke kovine vplivajo na centralni živčni sistem in izzovejo vnetne odzive telesa.

Pri bolnikih z ALS je raven glutamata povišana na 75 %, je v prostoru med celicami. Prav tako gre pri ALS pogosto za mutacijo gena SOD1, deluje kot encim, ki skrbi za pretvorbo prostih radikalov v manj škodljive molekule. Prav tako okvarjeno delovanje gena sproža oksidativni stres. Kalijev askorbat je odličen pri boju z oksidativnim stresom v celicah in tkivih.

Prav tako so vzrok za nastanek ALS nakopičene težke kovine, pesticidi in druge izpostavljenosti strupom ter kemikalijam.

Preberite tudi: Očistimo težke kovine iz telesa

Nizka raven kalcija in magnezija poveča absorpcijo težkih kovin

Pri bolnikih z ALS je raven glutamata povišanana na 75%, nahaja se v prostoru med celicami. (V prostoru med celicami se nahaja povišana vrednost glutamata) Glutamat je naravno prisoten v visokih koncentracijah v živilih, bogatih z beljakovinami, kot sta sir in meso ter v predelanih proizvodih. Glutamat povzroča hiperaktivnost, migrene, močne glavobole pridobivanje telesne teže, blokira receptorje za leptin, hormon, ki ureja občutek sitosti.

Prav tako gre pri ALS pogosto za mutacijo gena SOD1, ki deluje kot encim, ki skrbi za pretvorbo prostih radikalov v manj škodljive molekule. Leta 1993 so znanstveniki na Nacionalnem inštitutu za nevrološke motnje odkrili mutacije genov , ki proizvajajo SOD1 encim, povezan z nekaterimi primeri obolevnosti z ALS. Ta encim ščiti telo pred prostimi radikali , ki drugače poškodujejo DNK .

Prav tako okvarjeno delovanje gena sproža oksidativni stres.

ALS in prehrana

als prehrana

Ljudje z ALS imajo preveč kisline, zato je treba uživati v bazični hrani.

Jesti bi morali večinoma presno prehrano, sestavljeno iz veliko zelenjave, malo sadja in ne veliko žitaric.

Iz prehrane je treba črtati vse živalske beljakovine, predvsem vse mlečne izdelke, rafinirane žitarice in žita z glutenom, škrob ter nasičena olja, razen kokosove maščobe, ki je priporočljiva.

Pri ALS gre za mitohondrijsko disfunkcijo

Mitohondriji so moč za delovanje vseh celic in možganskega tkiva. Ko delujejo pravilno, ustvarjajo celično energijo. Vendar pri ALS ne delujejo pravilno, kar povzroča smrt celic.

Ko celice umrejo, se morajo vse celice v njihovi bližini boriti, da ohranijo nadzor in delovanje svojih funkcij.

Kaj pomaga pri krepitvi delovanja celic

Kalijev askorbat z ribozo stimulira nastajanje celične energije ATP in močno podpira delovanje mitohondrijev.

Prav tako tudi koencim Q10 podpira mitohondrijsko funkcijo in na tak način upočasni ali celo zaustavi ALS.

Pomembna je izbira pravih živil

als prehrana ne

NE:

  • vsa predelana in vnaprej pripravljena hrana,
  • vsi sladkorji in umetna sladila (tudi med, agavin in javorjev sirup),
  • hidrogenizirane maščobe,
  • jajca (zaradi arahidonske kisline, ki povzroča notranja vnetja),
  • drobovina, divjačina in suhe mesnine,
  • žitarice z glutenom – uživati jih je treba zelo zmerno, samo 1-krat na dan; nikakor pa ne pšenice, pire, ječmena, rži, kamuta, prosa, divjega riža,
  • alkohol, nikotin,
  • veliko sadja, sladko sadje: kaki, fige, datlji, suho sadje, grozdje, banane, papaja, breskve, slive, marelice,
  • kofein in tein, ker stimulirata nastajanje kortizola in izčrpavata testosteron ter delovanje imunskega sistema,
  • arašidi, indijski oreščki, pistacije, mak, bučna semena, sezam, vanilja, poper,
  • gobe, kvas,
  • vsa morska hrana,
  • soja, ne pretiravajte s fižolom.

als prehrana da

DA:

  • samo ekološko pridelana hrana,
  • vsa zelenjava, vedno toplotno obdelana: paradižnik, paprika, jajčevec, por, čebula, česen, krompir; uživajte v svežih sokovih: korenje, korenje + vsa zelena listnata zelenjava, vsa zelena listnata zelenjava + zeleno jabolko; uživajte v veliko presne zelenjave, vedno pa jo zelo dobro zgrizite,
  • sadje samo enkrat na dan, samo dopoldan: zeleno jabolko, kivi, jagode, maline, robide, gozdni sadeži, grenivka in limona – ne na tešče in prazen želodec ali zraven zdravil ali dopolnil,
  • žita samo 1-krat na dan in do 16:00 ure: zvečer v vodo namočeni ovseni kosmiči, kvinoja, ajda, polnozrnat in neobdelan riž (vedno zraven zelenjava + zdrave maščobe),
  • kakovosten vir beljakovin: ekološki piščanec, govedina, leča, mandlji, lešniki,
  • zdrave maščobe: kokosovo olje za toplotno obdelavo, hladno stiskano olivno olje, laneno in konopljino olje ter olje pšeničnih kalčkov zaradi vitamina E.

Priporočljivi dnevni obroki

DOPOLDAN:

  • namočeni ovseni kosmiči + naribano jabolko + cimet,
  • smoothie (več vrst mešane zelene listnate zelenjave + ena vrsta sadja),
  • priporočam pitje kokosove vode,
  • naribano jabolko s cimetom,
  • stisnjen svež zelenjavni sok.

ČEZ DAN IN DO 16:00 URE (kadar boste jedli žita za zajtrk, jih ne jejte za kosilo):

  • kvinoja z mešano zelenjavo,
  • rižota z zelenjavo,
  • ajdovi polpeti z zelenjavo,
  • mešane solate,
  • zelenjavne juhe,
  • popečena zelenjava v pečici + koščki piščanca.

ZVEČER IN VSAJ 3 URE PRED SPANJEM (ne jejte nobenih žitaric ali sadja):

  • zelenjavne juhe (najboljša izbira),
  • popečena zelenjava,
  • Ne jejte mesa prepozno, saj se dolgo prebavlja.

Koristni dodatki

  • Selen –je koristen mineral, ki zmanjšuje koncentracijo živega srebra in preprečuje kopičenje težkih kovin v telesu.
  • Koencim Q-10 (CoQ10) – je močan antioksidant in ključna sestavina za delovanje mitohondrijev.
  • Omega-3 maščobne kisline (EPA, DHA) so bistvenega pomena, saj so eden od najboljših načinov za zmanjšanje vnetij v telesu.
  • Vitamin C podpira številne telesne funkcije. Poleg krepitve imunskega sistema krepi tudi slabše vezivno tkivo. Vitamin C je tudi močno sredstvo za razstrupljanje telesa in niža vrednost glutamata.
  • Kalcij in magnezij, saj pomagata stabilizirati presežek aluminija in živega srebra, ki sta ponavadi pri ALS povišana.  Kalcij, magnezij in vitamin D3  sodelujejo med seboj. Vitamin D3 pomaga pri absorpciji kalcija, pomaga ohranjati kostno maso in izboljšuje delovanje mitohondrijev.
  • B-kompleks in vitamin E sta nujno potrebna za zdravo delovanje mišic ter živcev.
  • Kalijev jodid – zelo močno spodbuja razstrupljanje, predvsem jeter.
  • Vitamin B12 + vitamin B v vseh svojih oblikah sta pomembna podpora mišicam, ravni energije in funkciji živcev. Vitamin B12 – methylcobalamin – upočasni izgubo mišične mase.
  • Tribulus pospešuje nastajanje testosterona in povečuje mišično moč.
  • Kalijev askorbat odpira membrane celic in vanje vnaša kalij, kisik ter druga hranila, na tak način pa iz njih odstranjuje presežek toksinov, natrija in vode. Prav tako riboza skrbi za tvorbo celične energije ATP in krepi delovanje srca ter izboljšuje cirkulacijo. Prav tako tvori tudi vitamin B2 ali riboflavin. Poleg tega tvori ciklične nukleotide, ki uravnavajo elektrolitsko aktivnost celic. Prav tako uravnava in zvišuje zdravo razmerje kalij/natrij ter povečuje absorpcijo magnezija.

als kurkuma

Priporočljive začimbe in zelišča:

  • olje divjega origana
  • cimet
  • ingver
  • kajenski poper
  • kurkuma
  • regratova korenina (lahko stisnete v sok)
  • pegasti badelj
  • koriander
  • tribulis (stimulira nastajanje testosterona).

Zavedati se moramo, da tudi pri boleznih, ki so opredeljene kot neozdravljive, marsikaj lahko naredimo sami in si na tak način pomagamo omiliti ali celo odpraviti številne težave.