Zdrava hrana postaja vse bolj pomembna

Naše babice in dedki se o tem, kaj je zdrava hrana niso obremenjevali niti približno toliko, kot se ljudje danes. Nasprotno, velikokrat je bilo celo tako, da so bili lahko veseli, če so sploh dobili kaj toplega v želodec, kaj šele, da bi se zmišljevali, kaj bi in česa ne bi, ter da kaka jed ni dovolj uravnotežena ali da ni priporočljivo jesti vsak dan krompirja.

zdrava hrana
Izbira prehrane lahko pomembno vpliva na naše zdravje in kvaliteto življenja.

Kaj je zdrava hrana?

Časi se pač spreminjajo in danes imamo vsega čez glavo, izbire je v vsaki trgovini tako ali tako preveč, z vseh strani pa nas pozarjajo, naj vendar pazimo kaj dajemo v usta, da je potrebno izbirati uravnoteženo prehrano, ter da se ne smemo basati med obroki s krofi in višnjevimi torticami.

Kaj pravzaprav je zdrava hrana in kako si v današnjem pomanjkanju časa in seveda denarja sploh privoščiti  zdravo prehranjevanje?
Brez nič ni nič. Moramo se pač malo potruditi, se pozanimati o tem ter si izbrati take jedi, ki smo jih sposobni pripraviti v doglednem času, ter da bomo zadovoljili vse člane naše družine.

Zdrava hrana pomeni, da naj bi vsak dan jedli žita, žitne izdelke, sadje in zelenjavo, mlečne izdelke, semena, stročnice, oreščke, namesto sončničnega pa naj bi uporabljali oljčno olje. Nekajkrat ne teden naj bi si privoščili perutnino, ribe, jajca in slaščice. Goveje, ovčje in svinjsko meso pa naj bi si privoščili le nekajkrat na mesec.

Pri sadju in zelenjavi velja pomniti, da je najboljše uživati presno, torej brez kakeršnih koli obdelav, razni sladkani kompoti iz konzerve ali francoska solata iz delikatese zato odpadejo. Sadje je dobro pojesti kar na prazen želodec, saj se tako najbolje prebavi, zelenjavo pa rajši kot da bi jo kuhali v kropu, podušite ali skuhajte kar na pari. Nič kaj dosti dobrega ne boste storili, če boste kot prilogo postregli z ocvrto pohano cvetačo ali za desert pojedli sveže jagode, na debelo posute s sladkorjem.

Meso kupujte čimbolj pusto in ga začinite sami, to bo bolj okusno in zdravo, kot da kupite že začinjene kose. Cvrtje naj bo na mizi malokrat, ker je ocvrta jed zelo mastna, pa tudi če imate tak način priprave zelo radi, vam bo veliko bolj teknilo dvakrat na mesec, kot pa vsak drugi dan, kajne. Ne pustite mesarju, da vam odreže tisto, kar bi on rad prodal, temveč mu glejte pod prste in ga opozorite, da vam bo dal točno tisto, kar želite imeti. Pri pripravi mesa boste veliko storili že, če boste odstranili kožo (pa čeprav tako lepo hrusta, ko je zapečena) ter sol uporabljali v zmernih količinah.

Včasih so za belim kruhom vzdihovali skoraj tako kot za potico, sedaj pa naj bi se ga bali kot hudič križa.  Res je, da kruh in izdelki iz bele moke niso preveč zdravi, vendar noramo biti previdni tudi pri izdelkih iz polnovredne moke.  Pa če si bomo vsak dan za zajtrk mazali zaseko na kruh iz polnovredne črne moke, še vedno ne moremo trditi, da se je to zdrava hrana.  Torej, pazite pri izbiri kruha in testenin in s količino ne pretiravajte, če pa vam vsake toliko zadiši kos belega kruha, pa si ga privoščite. Dokler smo zmerni, si ne bomo hudo škodovali.

zdrava prehrana
Zaradi velike ponudbe hrane je včasih težko izbrati pravo.

Nikar ne mislite, da je imate toliko mleka, kot si ga zjutraj nalijete v kavo, dovolj, da zadostite vašim potrebam po mlečnih izdelkih. Tudi na to skupino živil namreč ni zdravo pozabiti, pri tem pa moramo malo vreči pogled na vsebnost maščob, ki se v živilu nahajajo, pa tudi na to, koliko sladil in ojačevalcev okusa je v izdelku. Tudi če popijete na primer jagodni jogurt, ki ima 0,01 procentov maščobe, ne se boste zdravo prehranjevali, če vanj nasipajo veliko sladkorja, barvil, vsa skupaj pa ima okus kot zobna pasta za otroke. Ne pozabite, da nam hočejo prodati precej nezdravih stvari, pod pretvezo da so »vital« ali »bio«.

Pri zdravi hrani tudi majhne stvari včasih naredijo veliko razliko in to drži tudi pri uporabi olja. Kjer se le da, uporabite hladni stiskano deviško oljčno olje namesto sončničnega, vsakega pa je seveda treba uporabljati zmerno.

Da potegnemo črto, pustite na hitro pripravljen iz zmrzovalnika izbrskan ocvrt krompirček in hrenovke z majonezo, kar vsekakor ni zdrava hrana in si na primer pripravite paradižnikovo solato z olivnim oljem in nasekljanim drobnjakom, poleg pa si privoščite piščančja nabodala. Kupite si lesena nabodalca v trgovini in si sami pripravite jed po želji. Meso narežite, ga začinite na primer s soljom poprom, dodajte še malo čebule in belega vina in pustite, naj malo počiva. Na nabodala natikajte kose mesa, vmes pa dajajte kose čebule in paprike. Poleg lahko jeste kak dober kruh, če pa zdržite brez, še toliko boljše.  Pobrskajte za podobnimi recepti, žal vam prav gotovo ne bo in boljše se boste počutili in se vam bo sčasoma zdrava hrana znašla sama na jedilniku.

Vendar pri zdravi hrani ne gre pretiravati! Vsakega malo, pa tisto z veseljem in lepo počasi in na gibanje ne pozabite.  Brez gibanja vam namreč vsa zdrava hrana sveta ne bo pomagala.

Kliknite na ← → za premikanje

  • Romeo

    Ja saj to je najbolje, samo mi smo na žalost v stanovanju.

  • Andrej

    Pri nas kar sami pridelamo kar se da.

  • Pia

    jaz se že nekaj let trudim kuhati zdravo hrano. Samo vedno ne uspe saj je tudi dražja in pa težje je dobit res kvalitetno hrano.

  • Kiki

    ja zdrava hrana je v teh časih res pomembna. toliko stresa in vsega …

  • Janko

    Ja včasih res ni bilo tolko aditivov in E-jev v hrani, tako da ni bilo treba pazit na vsak grižljaj :(