Etika je nasploh zelo pereฤa tema danaลกnjega ฤasa โ kako jo opredeliti, kdo je pristojen, da postavi sploลกno sprejemljiva merila, kakลกna je moลพnost, da se obdrลพi v svetu, kjer so na prvem mestu dobiฤek, gospodarska rast in ฤim veฤji izkoristek, v glavah ljudi pa skrb za denar, denar, denar โฆ? O prehrani niti ne utegnemo razmiลกljati; je le nujno opravilo, ki ga odpravimo ฤim hitreje, celo ob branju, gledanju televizije, hoji ali stoje v restavraciji. Sami presodite, koliko je to naravno (in etiฤno do nas samih) ter ali je res neizogibno.
Pomen pisanja in govorjenja o vegetarijanstvu je ta, da se ljudje odprejo notranjemu glasu telesa, obฤutkov in seveda vesti, ter naredijo, kakor jim ti glasovi velevajo. Sam sem vsekakor zagovornik izhajanja iz sebe, ne pa iz pritiska okolice โ odloฤite se torej za vegetarijanstvo na podlagi argumentov, ki vas dejansko prepriฤajo, pri tem pa ohranite (oziroma poveฤajte) dobro zdravje in poฤutje. Ukrepi nekaterih skrajnjih organizacij, ki delajo psihiฤni pritisk nad ljudmi ali pa se z nasiljem borijo proti mesni in krzneni industriji ter drugim muฤiteljem ลพivali, se mi ne zdijo prava pot. Bolje je s svojim zgledom zdravega in harmoniฤnega ลพivljenja pokazati, kakลกno je lahko ลพivljenje brez mesa โ z neprimerljivo manj bolezni, stresa, ลพivฤnosti in nenazadnje stroลกkov za hrano. Potem lahko o tej temi piลกemo in govorimo na podlagi osebne izkuลกnje ter brez agresivnosti.
Vegetarijanstvo je ozaveลกฤanje o delovanju sveta, naลกega organizma in drugih bitij, zato ga ponavadi spremlja tudi opuลกฤanje drugih zdravju in okolju ลกkodljivih razvad, kot so kajenje, opijanje in lenarjenje. Brez takega ozaveลกฤanja je vegetarijanstvo le nestalna kaprica. Kakลกna korist je od tega, da sem ekoloลกko osveลกฤen in dajem ves papir v reciklaลพo, po drugi strani pa pri tiskanju ali pisanju razmetavam z njim โ na cel A4 list zapiลกem eno samo telefonsko ลกtevilko, ki jo kasneje prenesem v notes, potem pa list zmeฤkam in odvrลพem; resda na kup za recikliranje, pa vendar โ zakaj cel list? Vegetarijanstvo s tovrstnim odnosom je nedosledno.
Pri doslednih vegetarijancih, ki dolgo vztrajajo pri svoji odloฤitvi, so etiฤni razlogi verjetno med najtehtnejลกimi. Sem ลกtejem tudi ekoloลกke razloge, saj je ekologija etiฤnost, le da v odnosu do okolja, vendar pa o tem raje kdaj drugiฤ. V prvi vrsti pa je tukaj le odpor do trpljenja ลพivali, ki so ga deleลพne ne le ob zakolu, temveฤ ponavadi vse svoje ลพivljenje. O tem je napisanih kar nekaj knjiลพic in ฤlankov, a ลพal veฤina ljudi straลกna dejstva ลกe premalo povezuje z zrezki na kroลพnikih in salamami v sendviฤih. Kako malo je ฤloveลกtvo ลพe v prejลกnjih stoletjih razumelo to povezavo, kaลพejo izjave slavnih vegetarijancev iz preteklosti:
โฤlovek je pravzaprav kralj zveri, saj jih po okrutnosti prekaลกa. Ljudje ลพivimo za ceno ลพivljenj drugih. ลฝiva pokopaliลกฤa smo! โฆ Priลกel bo ฤas, ko bodo ljudje gledali na ubijanje ลพivali tako, kakor danes gledajo na ubijanje ljudi.โ
โ Leonardo da Vinci
โAli sem vam res zdi nenavadno, da se je Pitagora vzdrลพal mesa? Sam se raje spraลกujem, po kakลกnem nakljuฤju in v kakลกnem duลกevnem stanju se je prvi ฤlovek z usti dotaknil strjene krvi in ponesel k ustnicam meso mrtvega bitja. Kako je lahko na mizo postavil mrtva, postana telesa ter si jih drznil imenovati hrana, ko pa so vendar ลกe pred kratkim mukala, tekala in ลพivela? Te ลพivali vsekakor niso levi in volkovi, ki bi jih pobijali v samoobrambi. Nasprotno, za te nam ni mar, koljemo pa nedolลพna, krotka bitja, ki nimajo krempljev in zob, s katerimi bi nas lahko poลกkodovala. Da bi dobili malo mesa, jih prikrajลกamo za sonce, svetlobo in ลพivljenje, do katerih imajo pravico po rojstvu in bitju โฆ ฤe ลพe razglaลกate, da ste bili ustvarjeni za tako hrano, pa sami ubijte, kar ลพelite pojesti. Vendar storite to le z lastnimi moฤmi, brez pomoฤi mesarskega noลพa, gorjaฤe ali sekire.โ
โ Plutarh
โKako lahko priฤakujemo na zemlji slogo in mir, ฤe pa so naลกa telesa ลพivi grobovi ubitih ลพivali?โ
โ Lev Tolstoj.
โO veliฤini naroda in o njegovi moralni zavesti lahko sodimo po tem, kakลกen je njegov odnos do ลพivali.โ
โ Mahatma Gandhi๏ปฟ.