Zdravilne rastlineSpirulina - superalga za zdravo življenje

Spirulina – superalga za zdravo življenje

MORDA VAS ZANIMA

Spirulina vsebuje neverjetno veliko hranilnih snovi, vključno s klorofilom, beljakovinami, vitamini, pomembnimi minerali, minerali v sledeh, esencialnimi maščobnimi kislinami, nukleinskimi kislinami (RNA in DNA), polisaharidi in vrsto antioksidantov. Zaradi izjemne hranilne vrednosti so nekateri prepričani, da je kar nekaj časa mogoče preživeti samo s spirulino, zato smo se tokrat še posebej posvetili tej superalgi.

- Oglas -

Spirulina (Spirulina pacifica, S. platensis, S. maxima, S. fusiformis) spada v starodavno skupino enoceličnih zelenomodrih spiralnih alg. Dandanes v različnih jezerih in rečnih morskih vodah po vsem svetu še vedno uspeva vsaj 35 različic. Je mikroskopsko majhna vodna alga, ki ji ustreza bazično okolje. Na Zemlji je že, odkar se je na tem planetu pojavilo življenje. Spirulina oblikuje spiralna vlakna, ki jih ni mogoče videti s prostim očesom. Ime je dobila prav po svoji spiralni obliki. Zelena barva je posledica prisotnosti klorofila, modre odtenke pa algi daje pigment, imenovan fikocianin.

Spirulina ohranja hranilno vrednost

Predstavlja eno najpomembnejših oblik življenja, a ima kljub temu (ali pa prav zato) dolgo zgodovino in pomembno vlogo pri vzdrževanju in razvoju prehranjevalne verige. Znano je, da prastare alge in plankton v sladkih in slanih vodah predstavljajo vir osnovnih hranilnih sredstev za vsa živa bitja. Zasedajo mesto prav pri temeljih prehranjevalne verige. S pomočjo fotosinteze alge in plankton sončno svetlobo pretvarjajo v beljakovine, maščobne kisline, ogljikove hidrate in skoraj vsa druga hranilna sredstva, ki jih živa bitja potrebujejo.

Spirulina lahko preživi tudi v zelo težkih pogojih. Nekatere vrste te alge lahko v stanju mirovanja preživijo tudi v primerih, ko voda zaradi suše povsem izhlapi. Prenesejo lahko temperaturo tudi do 70 °C. Ker je odporna na visoke temperature, hranilno vrednost ohranja tudi, kadar je izpostavljena vročini na primer med potovanjem ali pripravo jedi.

Celice spiruline v naravi rastejo v topli in bazični jezerski ali morski vodi, v kakršni škodljivi organizmi ne uspevajo, zato je zelo čista in v njej ne najdemo prisotnosti drugih mikroorganizmov.

- Oglas -

Znano je, da so jo v zgodovini množično uporabljali pripadniki dveh civilizacij na območju današnjega Ciudad de Mexico v Srednji Ameriki in na območju Čadskega jezera v Afriki. Več o ameriški in afriški spirulini si lahko preberete v okvirčku.

V sodobnem času so jo začeli v tržne namene množičneje izkoriščati v 70-ih letih 20. stoletja, ko so letno »poželi« skoraj 100 ton te alge. Do leta 2020 naj bi svetovna letna proizvodnja spiruline dosegla 220 tisoč ton.

Ameriška spirulina

Več tisoč let je predstavljala osnovni vir beljakovin za prebivalce na območju današnjega Ciudad de Mexico. Uspeva namreč v jezerih, ki so nekoč obdajala to mesto, danes pa so posejana med gosto naseljene predele največjega mesta na svetu. V jezeru Texcoco še dandanes uspeva ena izmed najboljših vrst spiruline na svetu. Pripadniki zadnjih velikih dinastij Aztekov so jo pred prihodom Špancev častili kot superživilo in jo mešali s čokolado. Hkrati so ju uživali vse od ustanovitve mesta Ciudad de Mexico naprej. Azteki so jo imenovali tecuitlatl.

Vrsto spiruline, ki jo gojijo na skrajnem jugu havajskega Velikega otoka, so izolirali iz sladkih voda na Havajih. Njeno latinsko ime je Spirulina pacifica, goji pa jo havajsko kmetijsko podjetje Cyanotech. Čeprav sama nisem nikjer zasledila, da so tudi starodavni prebivalci Havajev uživali spirulino, vam lahko zatrdim, da se ta alga odlično prilega polinezijskim živilom, kot so kokosovi orehi, noni in kurkuma.

Afriška spirulina

Afriška ljudstva na območju blizu Čadskega jezera jo uživajo že, odkar so se njihovi davni predniki naselili na to območje. Vrsto spiruline, ki uspeva na omenjenem območju, domačini imenujejo dihe. Alge poberejo z vodne gladine, jih posušijo na skalah ali posebnih stojalih in prodajajo na bližnjih tržnicah.

Uporaba spiruline

Pozitivni učinki spiruline

  • je superalga, ki je sestavljena iz 65‒71 % beljakovin (najvišja koncentracija beljakovin med vsemi živili),
  • je popoln vir beljakovin – vsebuje vseh 8 esencialnih aminokislin in skupaj kar 18 aminokislin,
  • je bogata z vitamini A (beta karoten), B1, B2, B6, E in K,
  • je bogat naravni vir klorofila, soli, fitohranil in encimov,
  • je približno 5 tisoč let zadovoljevala osnovne potrebe po beljakovinah za milijone ljudi na območju današnjega mehiškega glavnega mesta,
  • je najboljši vir gama-linolenske kisline (GLA), esencialne maščobne kisline s protivnetnim delovanjem, ki je nujna za zdrav živčni sistem,
  • vsebuje fikocianin – močan pigment, ki ji daje edinstveno modrikasto barvo in pozitivno vpliva na zdravje.

Spirulina je najboljši vir beljakovin

Spirulina vsebuje največjo koncentracijo beljakovin (glede na težo) med vsemi poznanimi živili. Beljakovine niso koristne le za pridobivanje mišične mase in moči, temveč tudi za večjo vzdržljivost, uravnavanje ravni sladkorja v krvi, kemijsko ravnovesje v možganih, zdravje živčnega sistema, hitrejše okrevanje, močnejše kosti in še mnogo več.

Pomisleki, ki se porajajo glede beljakovin živalskega izvora, so povezani z zakoli, nehumanimi klavnicami, okolju škodljivim industrijskim kmetijstvom, kemikalijami, pesticidi, hormoni, antibiotiki, izkoriščanjem živali in genetskimi spremembami, vladnimi subvencijami in drugimi kočljivimi temami. Hrano živalskega izvora pa je treba pred uporabo skuhati, da se znebimo škodljivih organizmov E. coli in Salmonella, s katerimi so ti izdelki pogosto okuženi.

- Oglas -

Dr. Gabriel Cousens je v svoji knjigi z naslovom Živa kuhinja zelene mavrične hrane povzel raziskavo o beljakovinah, ki so jo izvedli na inštitutu Maxa Plancka. Omenjena raziskava je pokazala, da se 50 odstotkov beljakovin v hrani med kuhanjem uniči. Glede na ta podatek je treba vse dejanske beljakovinske vrednosti mesa (razen sušija) razpoloviti.

Spirulina je za razliko od hrane živalskega izvora čist in nepredelan popoln vir beljakovin. Vedno se namreč uživa surova. Sončno svetlobo pretvarja v beljakovine učinkoviteje kot katero koli drugo živo bitje. Uživanje spiruline namesto beljakovin živalskega izvora je eden izmed najučinkovitejših načinov porabe naravnih virov in varovanja okolja. Beljakovine se v njej absorbirajo hitreje kot živalske, saj jo lahko preprosto zmešamo z vodo ali drugimi napitki, ne da bi pri tem zakrknile. Gram spiruline se vpije štirikrat bolje kot gram beljakovin iz govejega mesa. V spirulini, ki raste na območju pol hektara, je dvestokrat več beljakovin kot v mesu ene krave. Prav tako ne poškoduje obdelovalnih kmetijskih površin. Nasprotno – uporabljajo jo celo kot gnojilo. Za pridelavo kilograma govejih beljakovin pa se »porabi« kar 145 kilogramov zemlje.

Celo za boj proti stresu

Tudi z vidika porabe vode je spirulina zelo »varčna«, saj porabi le 2 odstotka vode, ki je potrebna za proizvodnjo enake količine govejih beljakovin. Za 10 gramov je potrebnih približno 23 litrov vode, za 10 gramov kravjega mleka pa je potrebnih 246 litrov vode. Za proizvodnjo enega kokošjega jajca je potrebnih 36 litrov vode in za 10 gramov govejega mesa neverjetnih 5000 litrov vode.

Viri, ki ponujajo popoln nabor beljakovin, kot je na primer spirulina, so pomembni za uravnavanje kemijskih procesov v možganih. Pomanjkanje posameznih gradnikov beljakovin (aminokislin) lahko sproži pravi plaz težav. Pomanjkanje aminokisline, imenovane triptofan, na primer povzroči upad ravni serotonina, ki ga telo proizvaja iz triptofana. Serotonin je pomemben sestavni del »obrambnega zidu« proti stresu in je ključnega pomena za obvladovanje težavnih situacij. Pomanjkanje serotonina je povezano z depresijo, kroničnimi želodčnimi težavami in nevrološkimi motnjami. To je samo en primer, ki nazorno ilustrira, kako pomembna je vsaka posamezna aminokislina.

Izpostavljenost umetnim kemikalijam, pesticidom in radioaktivnim snovem je čedalje višja, zato se vse več ljudi odloča za prehrano oziroma izdelke z najnižjih ravni prehranske verige (namesto živalskih izdelkov, kot sta meso in mleko, ki se v prehranski verigi uvrščata visoko). Za živila na višjih ravneh prehranske verige je značilno kopičenje strupenih snovi, zato je priporočljivo uživanje rastlinske hrane, zlasti alg.

Posledice uživanja neekološko pridelanih živil živalskega izvora – visoka raven holesterola, nasičene maščobe, prekomerna telesna teža in posledice umetnih pesticidov, hormonov, cepiv itd. – so milijone ljudi prisilile v iskanje bolj humanih in trajnostnih prehranjevalnih pristopov ter življenjskega sloga, ki temelji na popolnoma vegetarijanski, veganski ali presni hrani. Seveda mora tudi vegetarijanska prehrana vsebovati dovolj beljakovin in spirulina je za to gotovo idealna.

Za dobro kri in obrambo DNK

Na podlagi lastnih izkušenj sem se prepričala o resničnosti raziskav in zgodb, ki spirulino opisujejo kot sredstvo za odpravljanje slabokrvnosti, dvig ravni hemoglobina in kakovosti krvi ter za pospeševanje proizvodnje rdečih krvničk. Zakaj?

  • Vsebuje toliko železa kot rdeče meso.
  • Vsebuje visoko koncentracijo klorofila, ki je znan kot »gradbeni element« krvi.
  • Bogata je z odličnim modro obarvanim polipeptidom, imenovanim fikocianin, ki spodbuja proizvodnjo matičnih celic v kostnem mozgu. Matične celice so zametki celic, ki se lahko razvijejo bodisi v rdeče bodisi v bele krvne celice. Nekateri kitajski znanstveniki fikocianinu pripisujejo sposobnost pospeševanja proizvodnje krvi – procesa, imenovanega hematopoeza.

Antioksidanti v spirulini so morali algo in njen DNK kmalu po nastanku Zemlje varovati pred ultravijoličnim sevanjem. Atmosfera je bila takrat bistveno tanjša kot dandanes in rastline so bile v obdobju kambrija večinoma modre in ne zelene barve, saj je bil spekter sončne svetlobe, ki je dosegla zemeljsko površje, okrnjen. Z uživanjem spiruline telesu omogočimo dostop do zelenih in modrih pigmentov, ki jih alga vsebuje, s čimer se zaščitimo pred ultravijoličnim sevanjem na celični ravni.

Daljša izpostavljenost stranskim produktom presnove, strupom in sevanju, ki povzročajo nastanek prostih radikalov, lahko privede do poškodb DNK. Poškodbe dednega materiala pa so odlično izhodišče za razvoj bolezni in pospešene procese staranje. Čeprav je človeško telo opremljeno z mehanizmi za samoobnovo, lahko količina prostih radikalov doseže kritično točko, ko telo nastale škode ne more več popraviti. Posledica je prezgodnje propadanje zdravih celic, kar pospešuje nastanek različnih degenerativnih obolenj in razvoj mutiranih celic, ki se lahko spremenijo v rakave tvorbe. Da bi preprečili neželene posledice delovanja prostih radikalov, moramo telesu zagotoviti dovolj antioksidantov. O vsebnosti antioksidantov v spirulini preberite v okvirčku.

Antioksidanti z lokalno usmerjenim delovanjem varujejo kožo pred prekomernim sončnim sevanjem. Ljudje z občutljivo kožo lahko doma sami pripravijo odlično zaščitno kremo za sončenje. V mešanico s 50 odstotkov presnega organskega kokosovega olja in 50 odstotkov presnega organskega kakavovega masla preprosto primešajte spirulino (po želji in potrebi). Več spiruline pomeni boljšo zaščito, vendar pa hkrati pomeni tudi intenzivnejšo modrozeleno barvo, ki na telesu morda res ni videti najbolj zapeljivo.

Spirulina vsebuje naslednje antioksidante:

  • Beta karoten (in druge karotenoide). Karotenoidi so naravni oksidanti, ki so topni v maščobah in pomembno prispevajo k daljšemu življenju ter močnemu imunskemu sistemu.
  • Klorofil – gradbeni element krvi in prvovrstno »čistilno sredstvo«.
  • Zeaksantin – najpomembnejši antioksidant za izboljšanje vida.
  • Superoksid-dismutaza (SOD), ki na splošno velja za enega izmed najpomembnejših encimov in antioksidantov za krepitev zdravja.
  • Fikocianin – neverjeten pigment modre barve, ki spodbuja proizvodnjo matičnih celic. (Barvni pigmenti v rastlinah so pravzaprav antioksidanti.)
Spirulina prehransko dopolnilo

Imunski sistem

Spirulina je sredstvo z močnim učinkom na imunski sistem. Znanstvene raziskave, v okviru katerih so ljudje, miši, podgane, hrčki, piščanci, purani, mačke in ribe uživali spirulino, so pokazale izboljšano delovanje imunskega sistema kmalu po uvedbi spiruline v prehransko shemo. Pospešuje proizvodnjo elementov, ki sestavljajo imunski sistem. Spodbuja namreč proizvodnjo protiteles in citokinov, vključno z interferoni in interlevkini, ki prispevajo k boljši obrambni sposobnosti organizma pred invazivnimi mikrobi ter virusi.

Pospešuje proizvodnjo sestavin imunskega sistema na celični ravni. Pomaga pri intenzivnejši proizvodnji matičnih celic v kostnem mozgu, T-celic, makrofagov, B-celic in naravnih celic ubijalk NK (ki napadajo rakave celice). Skoraj vsi znanstveniki, ki so raziskovali učinke spiruline, so opazili povečanje števila makrofagov in njihove sposobnosti učinkovitega uničevanja mikrobov, in sicer ne glede na prisotnost toksinov ter vnetnih dejavnikov.

Ko začnejo nove celice imunskega sistema krožiti po krvi, se poveča njihova koncentracija v mandljih, slepiču, kostnem mozgu, jetrih, bezgavkah, vranici in priželjcu ter tako poskrbijo za splošno zdravje in odpornost.

Osnovna aktivna fitohranila v spirulini, ki so odgovorna za krepitev imunskega sistema:

  • Raziskave so pokazale, da več beta karotena v prehrani pomeni daljše življenje. Beta karoten iz rastlin in alg zavira razvoj nekaterih oblik raka pri ljudeh in živalih.
  • Lipopolisaharidi (LPS): dolge, kompleksne molekule sladkorja, ki so s kovalentno vezjo povezane z maščobnimi molekulami.
  • Antioksidant modre barve, znan pod imenom fikocianin, ki je odgovoren za proizvodnjo matičnih celic.

V dvojno slepi raziskavi, ki so jo izvedli v Indiji in o njej poročali v publikaciji Nutrition and Cancer, so strokovnjaki ugotovili, da enoletno uživanje enega grama spiruline dnevno vpliva na 45-odstoten upad predrakavih stanj pri osebah, ki žvečijo tobak. V kontrolni skupini, ki je prejemala placebo, so izboljšanje opazili le v 7 odstotkih primerov.

Maščobne kisline

Spirulina je edino živilo zelene barve, ki vsebuje veliko količino esencialne maščobne kisline GLA. Edino superživilo, ki prav tako vsebuje precej visoko koncentracijo GLA, je konopljino seme.

Zanimiva je tudi navedba Paula Pitchforda v knjigi Zdravljenje s polnovredno hrano: »Najbogatejši polnovredni viri gama-linolenske kisline (GLA) so materino mleko, spirulina, mikroalge in semena borage, črnega ribeza in svetlina. GLA je pomembna za rast in razvoj, zato jo v velikih količinah najdemo v materinem mleku, drugi najbogatejši polnovredni vir te kisline pa je spirulina, ki jo pogosto priporočajo ljudem, ki jih matere niso dojile, saj je mogoče, da zaradi pomanjkanja ustreznih hranilnih snovi v obdobju po rojstvu hormonski in duševni razvoj ni bil popoln. Dnevni odmerek je od 150 do 350 mg GLA, standardni 10-gramski odmerek spiruline pa vsebuje 131 mg.« GLA s svojimi lastnostmi esencialne maščobne kisline krepi kožo in lase, vendar ohranja njihovo mehkobo.

Ugotovljeno je bilo, da zavira tvorbo prostaglandinov in metabolitovarahidonata z vnetnim delovanjem. Spirulina je odlično sredstvo za odpravljanje vnetnih simptomov artritisa.

GLA je verjetno dejavnik, ki pomembno prispeva k sposobnosti spiruline za lajšanje alergij.

Raziskave so pokazale, da 270 otrok z območja blizu Černobila, kjer je stopnja radioaktivnega sevanja zelo visoka, trpi za kroničnimi boleznimi in povišanimi vrednostmi imunoglobulina E (IgE), ki kažejo na visoko občutljivost za alergije. 35 otrokom, ki so obiskovali vrtec, so predpisali 45-dnevno terapijo z 20 tabletami spiruline na dan (približno 5 gramov). Po opravljeni terapiji so zabeležili upad vrednosti IgE v krvi, kar je posledično vplivalo na nižjo občutljivost otrok za alergije.

Raziskave na podganah so pokazale, da spirulina zavira izločanje histamina in posledično alergične reakcije, kar potrjuje predvidevanje, da je GLA morda osnovni dejavnik, ki vpliva na protialergične lastnosti spiruline.

Klinična raziskava dr. Gabriela Cousensa ni potrdila domneve, da vitamin B12 v spirulini povečuje raven vitamina B12 v krvi. Po trenutno dostopnih podatkih torej spirulina sicer vsebuje vitamin B12, vendar ne vpliva na njegove ravni v krvi in ga torej ne nadomešča, čeprav morda zavira simptome, povezane s pomanjkanjem vitamina B12 oziroma slabokrvnostjo.

Kako izbrati?

Spirulina je navadno na voljo kot zelenomoder prah iz sušenih alg z močnim pigmentom. Okus spominja na klorofil in ribe, v ustih pa spirulina pusti rahel okus po žveplu. Ko kupujete sušeno spirulino, bodite pozorni na naslednje lastnosti:

  1. Spirulina z ekološkim certifikatom je navadno, vendar ne vselej, kakovostnejša od drugih vrst. Če odkrijete izdelek z neekološko pridelano spirulino, ki vam je všeč in ste z njim zadovoljni, ga lahko še naprej uporabljate.
  2. Kupujte le takšno s »svežim« vonjem. Pokvarjena spirulina ima vonj po kislem in žarkem.
  3. Izogibajte se izdelkom, ki vsebujejo snovi proti drobljenju, ki jih nekateri proizvajalci uporabljajo za večjo trdnost tablet. Spirulina se dobro sprijema in jo je mogoče v tablete stisniti brez tovrstnih snovi.

Seznam izdelkov s spirulino, ki jih lahko kupite preko spleta ali v trgovinah z zdravo prehrano:

  • spirulina v prahu (sušena),
  • spirulina v prahu (z lecitinom),
  • izdelki z beljakovinami spiruline v prahu,
  • izvlečki modrega pigmenta iz spiruline,
  • ploščice presne čokolade in energijske ploščice iz spiruline.

Spirulina ima po naravi »hladilne« in »vlažilne« učinke. To pomeni, da je priporočljiva za osebe, ki jim je zaradi presnovnih procesov in njihovih posledic pogosto vroče in so dehidrirani. Njene lastnosti so primerne za prebivalce področij z vročim in suhim podnebjem. Verjetno so tudi zato avtohtoni ameriški prebivalci, ki so živeli na današnjem ozemlju Ciudad de Mexica, spirulino uporabljali kot osnoven vir beljakovin.

Lahko jo dodajate smutijem in svežim sokovom iz superhrane, presni čokoladi (kakavu), doma pripravljenim solatnim prelivom ali pa jo kar posujete po že pripravljeni solati. Po nekajtedenskem »spoznavanju« s spirulino boste ugotovili, kako izjemna je ta alga v primerjavi z beljakovinami živalskega izvora in/ali običajnimi vrstami sadja ter zelenjave.

Priporočeni odmerki Spiruline

  • Začetni odmerek in odmerek za otroke  od 2 do 9 let: 3‒5 gramov dnevno.
  • Normalen odmerek in odmerek za otroke od 10 do18 let): 6‒10 gramov dnevno.
  • Zdravilni odmerek: 11‒12 gramov dnevno.
  • Odmerek za vrhunske športnike: 30 in več gramov dnevno.

Je mogoče zaužiti prevelik odmerek? Kot pri vseh drugih vrstah hrane, je to možno tudi pri spirulini. Če ste je vzeli preveč, jo bo telo preprosto izločilo. Spirulina vsebuje tako malo kalorij (približno 4 kalorije na gram), da ne povzroča debelosti.

NAJNOVEJŠE

Spletna stran za pravilno delovanje uporablja piškotke. Z uporabo spletne strani se strinjate z z uporabo piškotkov in splošnimi pogoji poslovanja. Podrobne informacije o uporabi piškotkov na tej spletni strani so na voljo s klikom na nastavitve .
V redu
Več ×
×