Brezglavo nakupovanje je dandanes izjemno pogosto. Tako kopičimo gore predmetov, ki jih ne potrebujemo zares, pri čemer trpita tako okolje kot denarnica. Obenem pa zaradi kopice neuporabnih predmetov težko vzdržujemo red v stanovanju. Kot vse kaže, bodo tovrstne težave v (bližnji) prihodnosti še izrazitejše. Nekatera podjetja se namreč pospešeno ukvarjajo z razvojem sistemov za spodbujanje brezglave potrošnje, ki temeljijo na umetni inteligenci. Eno od najbolj kontroverznih orodij, predstavljenih v zadnjem času, je aplikacija, imenovana Q for Sales, ki jo je razvilo zagonsko podjetje Uniphore. Namenjena je uspešnejši prodaji prek spleta oziroma s pomočjo videoklicev. Prodajalcu ponuja povratne informacije v realnem času, torej med samim videoklicem, pri čemer gre za informacije, ki temeljijo na analizi razpoloženja potencialnega kupca. Prodajalec lahko na podlagi teh informacij prilagodi svojo strategijo in si zagotovi uspešno sklenitev posla, ne da bi se kupec zavedal, da je bil »pretentan« s pomočjo sodobne tehnologije.
Izkoriščanje trenutkov zmede, zadrege in neodločnosti
Prilagajanje prodajne strategije telesni govorici in obrazni mimiki seveda ni nekaj novega. Tovrstne tehnike so pri prodaji praktično nepogrešljive že od nekdaj. Vendar pa je sodobna tehnologija odprla možnosti, ki bi se zdele še nedolgo tega uresničljive samo v znanstveni fantastiki. (Tudi) prodaja postaja tako precej bolj »nečloveška« kot kadar koli doslej. Kot omenjeno, je temelj aplikacije Q for Sales analiza razpoloženja oziroma čustvenega stanja potencialnega kupca izdelka/naročnika storitve. Podatki so že med samim klicem posredovani prodajalcu, s čimer so omogočene hitre prilagoditve na podlagi merljivih spremenljivk. Še več: aplikacija lahko prodajalca oskrbi s povsem konkretnimi nasveti, ki so po mnenju kritikov aplikacije čista manipulacija. Prodajalec lahko s pomočjo teh nasvetov »pretenta« kupca in ga pripravi do tega, da se odloči za nakup nečesa, česar v resnici ne potrebuje. Ujame torej trenutke neodločnosti, zmede, strahu pred konfrontacijo, zadrege ipd. in jih izkoristi v svoj prid. Četudi imate morda občutek, da sami ne bi mogli biti žrtve manipulacije, se morate vprašati, ali bi se zmogli upreti tudi umetni inteligenci, »zakamuflirani« v človeško podobo.
Sestanku sledi podrobna analiza
Aplikacija Q for Sales je uporabna tudi po prodajnem sestanku. Če prodajalcu kljub pomoči umetne inteligence ni uspelo skleniti dogovora, lahko sestanku sledi podrobna analiza dogajanja, katere namen je odprava podobnih napak v prihodnje. Aplikacija izpostavi »ključne trenutke«, torej trenutke, ko je bil potencialni kupec že skorajda pripravljen na to, da privoli v posel, in trenutke, ko je prodajalec zapravil priložnost. Kritiki opozarjajo, da gre pri tem samo za prvi korak. Aplikacija Q for Sales daje slutiti, da bo prihodnost prodaje precej srhljiva, saj boste kot kupci praktično nemočni. Marketinški prijemi, kakršne poznamo danes, se bodo zdeli povsem benigni.
Ali nas lahko zakoni o varstvu osebnih podatkov zaščitijo pred tovrstnimi aplikacijami?
Ena od ovir, ki stojijo na poti uresničitvi najbolj črnogledih scenarijev, so zakoni, povezani z varovanjem osebnih podatkov. Čeprav prodajalcu najverjetneje ne bo treba razkriti, da uporablja aplikacijo Q for Sales (oziroma podobno aplikacijo), bo moral vendarle pridobiti privoljenje za snemanje sestanka, snemanje pa je predpogoj za delovanje aplikacije.
Zoom že ponuja podobno aplikacijo
Aplikacija Q for Sales sicer ni nekaj povsem unikatnega. Platforma Zoom namreč že omogoča uporabo podobne aplikacije, imenovane Zoom IQ for Sales. Gre za aplikacijo, ki jo lahko delodajalci uporabljajo za analizo prodajnih klicev svojih zaposlenih. Aplikacija lahko nato oceni uspešnost zaposlenih, pri čemer med drugim upošteva število »kvalitetnih vprašanj«, ki so jih zastavili potencialnim kupcem. Glavna razlika pa je, da lahko Uniphorova aplikacija povratne informacije ponudi že med samim klicem.