fbpx
Domov Zdravje & prehrana Pravilo 5/20 vam pomaga pri izbiranju bolj zdravih živil

Pravilo 5/20 vam pomaga pri izbiranju bolj zdravih živil

Mnogokrat je težko ugotoviti, kako zdravo je določeno živilo. Napisi, s katerimi so opremljeni posamezni prehranski izdelki, so lahko namreč precej zavajajoči. Izrazi, kot sta »malo« ali »veliko« so zelo relativni, zato jih je mogoče izrabiti v marketinške namene. Čeprav se tega večina zaveda, pri nakupovanju pogosto nimamo časa, da bi se podrobneje poglobili v sestavo vsakega izdelka. Tako nas omenjeni napisi večkrat zavedejo, četudi mislimo, da na nas nimajo posebnega vpliva. Tokrat vam zato predstavljamo koristen »trik« oziroma pravilo, ki ga je smiselno upoštevati, če želite v zelo kratkem času ugotoviti, ali je določen izdelek zares primeren za vas. S pomočjo tega pravila boste precej lažje dosegli zastavljene cilje, ne da bi morali v to vložiti preveč napora …

Pomemben podatek o deležu priporočenega dnevnega vnosa

- Oglas -

Na posameznih prehranskih izdelkih lahko najdemo informacije o osnovni hranilni sestavi teh živil. Tako je navedena količina osnovnih makrohranil, torej beljakovin, maščob in ogljikovih hidratov. Nadalje je običajno navedeno še, kolikšen delež maščob predstavljajo nasičene maščobe, kolikšen delež ogljikovih hidratov sladkorji ipd. Poleg tega deklaracije vključujejo še podatke o deležu soli, včasih pa še prehranskih vlaknin in nekaterih drugih sestavin. Pravilo 5/20 pride v poštev predvsem pri tistih izdelkih, kjer je poleg podatka o količini posamezne hranilne snovi na 100 gramov izdelka navedena tudi informacija o tem, kolikšen delež priporočenega dnevnega vnosa predstavlja porcija tega izdelka …

Oznake, kot je  »manj soli«, pogosto niso upravičene …

Vzemimo primer izdelka, katerega porcija vsebuje 10 odstotkov priporočenega dnevnega vnosa soli. Ta številka se na prvi pogled ne zdi pretirano visoka, izdelek pa je morda celo opremljen z napisom, da vsebuje »manj soli«. A pravilo 5/20, ki med drugim temelji na priporočilih Ameriške agencije za hrano in živila (FDA), v hipu pokaže, da je ta izdelek bolje pustiti na polici. Ko gre za sestavine, za katere je znano, da jih v povprečju zaužijemo preveč, kamor zagotovo sodi tudi sol, se je namreč bolje izogibati tistim živilom, ki na porcijo vsebujejo več kot 5 odstotkov tovrstnih sestavin. Čeprav se na primer 10 odstotkov ne sliši veliko, pa s takšnimi živili hitro prekoračimo priporočen dnevni vnos. Upoštevanje tega pravila je še posebej pomembno za tiste, ki morajo biti zaradi določenih zdravstvenih težav, na primer zaradi povišanega krvnega tlaka, še posebej pozorni na to, da ne zaužijejo preveč soli.

Kdaj lahko zares rečemo, da je izdelek bogat z določenim hranilom?

Zavajajoče pa niso samo trditve o tem, da vsebuje izdelek malo sestavine, katere vnos želite omejiti, na primer malo soli ali nasičenih maščob. Pogosto se zgodi, da proizvajalci oglašujejo izdelek kot »bogat z vlakninami«, »bogat z beljakovinami« ipd., četudi te trditve niso zares upravičene. Tu si lahko na srečo ponovno pomagate s pravilom 5/20. Če niste popolnoma prepričani, ali je izdelek zares primeren glede na vaše prehranske cilje, preverite, ali porcija vsebuje vsaj 20 odstotkov priporočenega dnevnega vnosa sestavine, s katero naj bi bil bogat.

Bi bile tudi pri nas potrebne natančnejše deklaracije na vseh izdelkih?

- Oglas -

Če gre za manjša odstopanja, to seveda ni posebej problematično. Paziti morate predvsem na to, da se v vašem vozičku ne bo znašlo preveč izdelkov, ki močno odstopajo od smernic zdrave prehrane oziroma od vaših osebnih ciljev glede želenega vnosa posameznih hranil. Mnogi izdelki sicer na žalost niso opremljeni s podatki o tem, kolikšen delež priporočenega dnevnega vnosa posameznega hranila pokrijemo z eno porcijo. A pri tistih izdelkih, kjer je to mogoče, se vam vsekakor izplača uporabiti pravilo 5/20 – še posebej če ste v časovni stiski ali če preprosto nimate energije za pretirano poglabljanje v sestavo vsakega živila.

Preberite tudi: Zavajanje potrošnikov? S temi triki pri pakiranju nas poskušajo prepričati, da gre za zdrava živila!

- Oglas -
- Oglas -
- Oglas -

Preberi tudi

- Oglas -
Spletna stran za pravilno delovanje uporablja piškotke. Z uporabo spletne strani se strinjate z z uporabo piškotkov in splošnimi pogoji poslovanja. Podrobne informacije o uporabi piškotkov na tej spletni strani so na voljo s klikom na nastavitve .
V redu
Več ×
×