Neverjetni svet kalčkov

    Vaša priljubljena semena sperite in položite v kozarček. Prelijte jih z nekaj centimetri prevrete in ohlajene vode in jih čez noč pustite v toplem in temnem prostoru. Naslednji dan jih sperite pod tekočo vodo in jih dobro osušite. Postavite jih v temo in jih dvakrat dnevno splaknite in osušite. To je recept za kaljenje drobnih poganjkov, kalčkov, ki bodo iz semen, če ste sledili navodilom, pokukali predvidoma v treh dneh. Pojejte jih. Vas zanima, kaj vse ste z njimi zaužili?

    Kalčki se razvijejo, ko različna semena namakamo v vodi. Na prvi pogled delujejo krhko in nežno, vendar te majhne rastlinice v sebi skrivajo pravi vulkan: polne so vitaminov, rudnin, esencialnih aminokislin, omega-3 maščobnih kislin in klorofila. Poleg naštetega vsebujejo tudi nukleinski kislini ADN in RNA, ki delujeta proti staranju in ju najdemo samo v živih celicah. Od kod vse to kalčkom? Enačba je preprosta: semenom, ki jih namakamo v vodi, se ne poveča samo volumen, temveč tudi vsebnost hranilnih snovi.

    Kalčki

    Katera semena izbrati?

    Če želite gojiti stročnice, lahko izbirate med zeleno sojo (fižol mungo) in rdečo sojo (fižol azuki), navadno vrtno sojo, lečo in čičeriko. Kalčki, ki jih boste vzgojili iz stročnic, so bogati z vitamini B-kompleksa, folno kislino in vitaminom E.

    Med kalčke, ki vsebujejo veliko vitamina B1 in C, pa tudi železa, se uvrščajo kalčki semen lucerne (alfa-alfa), vseh vrst kapusnic, gorčice, kreše, repe, čebule, redkvi, sončnice in buče. Dobri so tudi za pospeševanje prebave in odvajanje vode. Prepoznavni so po svojem ostrem okusu.

    Za kaljenje so primerne tudi mnoge vrste žitaric, kot so npr. pšenica, ječmen in riž. Kalčke lanu, ajde, triplata in sezama gojijo redkeje. Sicer pa kalčki žitaric vsebujejo ogromno pomembnih vitaminov B-kompleksa in so lahko prebavljivi. Po okusu so sladki, spominjajo na orehova jedrca.

    PREBERITE TUDI:  Špinačna jagoda

    Kaljenja se po že opisanem postopku lahko lotite v skodelah, kozarcih za vlaganje ali v kalilniku. Kalčke lahko tudi kupite v bolje založenih trgovinah.

    Šest skodelic kalčkov na dan odžene zdravnika stran!

    Študija, ki so jo opravili na univerzi v Pensilvaniji v ZDA, je pokazala, da se v kalčkih skriva kar 500 odstotkov več vitaminov kot v semenih. Potrebam po hranilnih snoveh naj bi zadostovalo šest skodelic kalčkov na dan. Poleg tega naj bi kalčki organizmu dovajali bolj zdrave beljakovine kot tiste iz mesa ali drugih rastlinskih virov.

    Kaj boste pridobili z rednim uživanjem kalčkov? Izboljšali se bodo vaša prebava, imunski sistem in splošno zdravje. Posledično boste manj dovzetni za bolezni. Če pogosto zbolevate, si lahko privoščite še večjo količino kalčkov na dan. Kalčki vam lahko pomagajo tudi pri hujšanju, saj imajo zelo nizko energijsko vrednost, 90 odstotkov njihove celotne teže pa predstavlja voda.

    Še nekaj dejstev o kalčkih

    Sojini kalčki, ki so izjemno bogati z vitamini B-kompleksa, vsebujejo skoraj neverjetno količino vitamina A in C. Med kaljenjem se vsebnost vitamina A poveča trikrat, vsebnost vitamina C pa petkrat. Oba sta pomembna antioksidanta. Sicer pa: že polovica kozarca večine vrst kalčkov vsebuje več C-vitamina, kot ga najdemo v šestih kozarcih pomarančnega soka.

    Kalčki redkvice imajo v primerjavi z mlekom kar 29-krat več vitamina C in štirikrat več vitamina A. V primerjavi z zrelimi redkvicami pa imajo vseh vitaminov skupaj kar 39-krat več. Med drugim vsebujejo 28 odstotkov beljakovin (za primerjavo: sojino »meso« 13, jajca pa 11 odstotkov).

    Prvaki v vsebnosti mineralov so kalčki kapusnic, ki imajo približno 10-krat več kalcija kot krompir. Še več, sprva težko prebavljivi minerali se med procesom kaljenja spremenijo v lažje prebavljive. Vendar pozor: koreninice kalčkov srkajo rudninske snovi iz vode, zato je njihova količina odvisna od kakovosti vode, s katero jih spiramo pri kaljenju.

    PREBERITE TUDI:  Setev semen v jajčne lupine

    Ste že slišali za kanavanin? Gre za izjemno zdravilno snov, ki jo vsebujejo kalčki brokolija, lucerne, detelje in soje. Ta učinkovina pomaga v boju z nekaterimi oblikami raka. Omenjeni kalčki poleg nje vsebujejo estrogene, ki spodbujajo gostoto in rast kosti ter s tem zavirajo osteoporozo. Kalčki brokolija so za zdravje zelo koristni tudi zato, ker vsebujejo glukosinolate in isotiocianate, ki v telesu pospešujejo nastajanje različnih encimov. Kalčki lucerne pa so idealen vir saponinov, ki uničujejo škodljivi holesterol in nasičene maščobe ter izboljšujejo imunsko odpornost.

    Olje žitnih kalčkov

    Zelo priporočljivo je tudi uživanje olja žitnih kalčkov, ki vsebuje uravnoteženo sestavo antioksidantov – vitaminov in esencialnih maščobnih kislin. Če boste uživali to olje, se bo povečala vaša življenjska moč. Povečala se bosta vezava in izkoristek kisika v krvi (še posebej v stresnih situacijah in ob naporih). Olje žitnih kalčkov omogoča tudi večji izkoristek energije med fizično aktivnostjo in boljšo vzdržljivost. Ugodno vpliva na presnovo holesterola in ga znižuje. Poleg tega je bogat vir vitamina B, železa, bakra, cinka, magnezija, fosforja in kalija.

    Ker je pozimi zelenjava draga in bolj nasičena s pesticidi, so kalčki odlična rešitev, s katero jo lahko poceni nadomestite in pri tem zaužijte še več aktivnih snovi kot sicer. Uživate jih lahko na različne načine: surove, kot dopolnilo presnim in močnatim jedem, jih uporabite kot dodatek k namazu, solati, juhi, dušenim jedem, sladicam ali omletam. Možnosti je ogromno, izberite pravo za vas.

    Več o kalčkih si lahko preberete tukaj.

    Povejte svoje mnenje - kometirajte