0,00 EUR

V košarici ni izdelkov.

Zdravje & prehranaJesenski protokol: Vodnik za zdravo jesen

Jesenski protokol: Vodnik za zdravo jesen

MORDA VAS ZANIMA

Jesen je čas, ko se počasi umirjamo, usmerjamo energijo navznoter, iščemo mir in sproščenost. Vreme je suho, vetrovno in hladnejše. Takrat se tudi začne skladiščenje na različnih nivojih.

- Oglas -

Lahko se pojavijo anksioznost, nespečnost, zaprtost, suhost telesa, napenjanje … Če spremljamo ritem narave, se bomo pravilno prilagodili spremembam tega letnega časa in bomo imeli manj težav. V naravi vse kroži in se podpira. Hrano pripravljamo tako, da nas pogreje (režemo na večje koščke, kuhamo v manj vode, na manjšem ognju in dlje časa, da se koncentrira energija, dodajamo določene začimbe).

Pomembno je, da hrana diši, da so jedi tople in prijetne. Dodajamo tudi več kisle, fermentirane hrane (kruh iz kislega testa, nepasterizirano kislo zelje, repa, kisle kumare, kimchi, olive, umeboši slive, šipkov čaj, jabolčni kis, agrumi in kisla jabolka, grozdje in slive), ampak ne pretiravamo s količino, saj že majhne količine zelo močno vplivajo na telo.

Jesenski protokol

  • Okusi: naravno sladko, kislo in slano.
  • Hranljivi, kuhani in topli obroki z nekoliko več kakovostnih maščob.
  • Začimbe, ki grejejo telo (ingver, poper, pippali, cimet, klinčki, muškatni orešček, timijan, rožmarin, bazilika, asafetida, janež, česen, žajbelj, pehtran, gorčična semena, lovorjev list, drobnjak, kardamom, kurkuma, curry, sol …).
  • Za še boljšo prebavo v jedi redno dodajamo semena koriandra, komarčka, mleto kumino, cimet, ingver, kardamom, janež, kurkumo, poper, mediteranske začimbe.
  • Topli napitki (popolnoma se izogibamo hladnim in mrzlim pijačam ter smoothiejem).
  • Lahko se lotimo nekajdnevnega razstrupljanja telesa z monodieto (kitchari, sadje, kuhana zelenjava, čaji).
  • Spanje ob 22 h in dnevna relaksacija in regeneracija.
  • Telesna aktivnost s 50 do 70 % svoje kapacitete – predvsem joga, tai chi, chi gong (posebej, če smo dominantno vata tipi), sprehod, plavanje, lahkotno planinarjenje, dvoranski športi.
  • Tople kopeli z eteričnimi olji.
  • Samomasaža ali masaža s sezamovim oljem (lahko je kombinacija z drugimi olji glede na našo došo).
  • Žvrkljanje sezamovega olja.
  • Karna purana (oljenje ušes).
  • Nasya (dodajanje oljnih kapljic v nos).
  • Umirjanje telesa in zniževanje stresa.
  • Dihalne vaje.
  • Uživanje podpornih zdravilnih rastlin in pripravkov (ameriški slamnik, tinktura velikega omana, guduchi, aschwagandha, chyavanprash, triphala, kapikachu …).
  • Dodajamo probiotike, vitamin C, D3 in po potrebi tudi beta glukan, cink, selen, omega 3 in magnezij.
  • Oblečemo se toplo in nosimo predvsem oblačila rdeče, oranžne in rumena barve.
  • Spolni odnosi na zgolj fizični ravni naj bodo omejeni (na splošno je priporočljivo, da se naučimo prakticirati energijsko spolnost).
  • Izogibamo se hrupu, preglasni in agresivni glasbi, hitenju.
Kako ostati zdravi jeseni

Kaj nas krepi v jeseni in nas pripravlja na zimo

Iz prehrane je dobro izločiti mleko in mlečne izdelke, pšenico in večino glutenskih žit, predelano hrano, sladkarije, mrzle pijače in druga mrzla živila, alkohol, kavo in črni čaj. Zelo je pomembno, da se uživa čim več vlaknin, saj bo tudi to odlično vplivalo na zdravje črevesja in imunski sistem.

- Oglas -

Če smo prehlajeni in imamo vročino, suh kašelj, suho kožo, suhe oči, nos, usta in grlo ter rdeč jezik in rumene obloge na jeziku, potem se izogibamo pekočim začimbam in uživamo hrano, ki posebej hladi telo (ekološka soja in izdelki iz soje (tofu, sojin jogurt, tempeh, tamari, miso), špinača, proso, jabolka, hruške, kaki, užitne alge, mandlje, pinjole, sezam). 

Tukaj je nekaj nasvetov za vate, pitte in kaphe v jesenskem času. Seveda prilagodimo kombinacijo živil in način življenja svojim dominantnim konstitucijskim tipom in trenutnemu neravnovesju.

Preberite tudi: 3 ajurvedske doše: odkrijte, kateri pripadate

Vata

Največ pozornosti krepitvi telesa jeseni morajo posvetiti tisti z dominantno vata konstitucijo. Hladno, svetlo, suho, vetrovno in nepredvidljivo naravo vate je treba uravnovesiti s toploto, oljnatimi in hranljivimi obroki, ljubeznijo in prijateljskimi odnosi, ki ji bodo omogočili občutek stabilnosti in prizemljenosti. Hrana, ki je bogata s kakovostnimi maščobami, rastlinskimi proteini, toplimi začimbami in postrežena še vroča, bo zmanjšala suhost, dodala zadostno vlažnost in uravnotežila vato skozi jesen. V ospredju morajo biti naravno sladki, kisli in slani okusi. Uživati je treba kašaste in mehke jedi s kakovostnimi viri maščob.

- Oglas -

Zajtrk je lahko sestavljen iz različnih kaš (posebej ovsena in riževa ali drugih polnovrednih žit). Kosila so lahko kombinacija različnih obar, gostih juh, v sopari pripravljene zelenjave in kuhanih žit ter stročnic. Tudi večina semen in oreščkov je izjemno koristna. Vsekakor je treba zmanjšati vnos surove zelenjave, mrzle in zamrznjene hrane, močno grenke, trpke in ostre okuse. Najbolje je, da vate minimalizirajo preveč lahko, hladno in suho hrano (brokoli, zelje, cvetača, kalčki, listnata zelenjava, krompir, fižol, pokovka, krekerji, proso in suho sadje). Če jih uživamo, potem naj bodo to manjše količine, dobro namočena in kuhana živila, postrežena z nekaj maščobe.

Tudi obroki so lahko malo večji. Strogi post se odsvetuje. Odlična izbira živil za vata tipe ali tiste, ki morajo posebej uravnati vato, je naslednja: jabolka (kuhana), avokado, banane s kardamomom, datlji, fige, grozdje, limone, limete, mango, pomaranče, mandarine, papaja, namočene suhe slive in rozine, rdeča pesa, korenje, čili, čebula, česen, okra, buče, sladki krompir, basmati riž, oves, miso, mung fižol, urad dal, fižol, rastlinski jogurti razredčeni s toplo vodo in s toplimi začimbami, olivno in sezamovo olje, semena in oreščki, rižev sirup, melasa, javorjev sirup in tople začimbe. Za vate je poleg pravilne prehrane zelo pomembno, da imajo svojo dnevno rutino (poglej jesenski protokol).

Jesen

Pitta

Jabolka in hruške so odlična kombinacija hladilne energije, ostrega okusa in vsebnosti vlaken, s katerimi se čisti akumulirana pitta. Pitte naj uživajo veliko tega sadja, saj je tudi njihova sezona. Potem se je treba osredotočiti na hrano, ki bo pomirila vato, ne da bi aktivirala preveč vroče, ostre, mastne in tekoče narave pitte. To pomeni, da je za pitta tipe najboljše, da imajo v prehrani več avokada, kokosa, datljev, fig, rozin, pastinaka, sladkega krompirja, bučk, amaranta, ovsene kaše, kvinoje, basmati riža, mung fižola, tofuja, namočenih in olupljenih mandljev ter sončničnih semen. Uporabljajo lahko tudi hladilne začimbe, kot so: kumina, koriander in komarček. Za pijačo si lahko privoščijo rastlinsko mleko s ščepcem cimeta, muškatnega oreščka in kurkume.  Če se slučajno pojavijo plini, napenjanje in občutek suhosti v telesu, potem je treba zmanjšati stročnice in hrano ostrega okusa.

Vsekakor pitte ne smejo preveč segrevati hrane. Čeprav je jesen čas, ko postaja bolj mrzlo, je notranja vročina, ki je značilna za pitte, še zmeraj prisotna in je ne želimo dodatno okrepiti. Iz tega razloga se morajo pitte izogibati izjemno pekočim začimbam ali jih uživati v zelo majhni količini (recimo pekoča paprika, kajenski poper, suhi ingver). Zmanjšati je treba uporabo živil, ki negativno delujejo na pitto (brusnice, koruza, razhudniki, koleraba, sveža čebula, redkev, repa, proso in rž). Tudi s kislo hrano ni treba pretiravati (lahko se uživa v majhni količini kot dodatek jedi). Telo vam bo samo pokazalo, če ste pojedli nekaj, kar za vas ni bilo primerno. Čeprav pitta tipi zelo dobro prenašajo zunanji mraz, je vseeno treba zmanjšati pretirane in intenzivne zunanje aktivnosti. Lahko telovadijo zunaj, ampak naj ne pretiravajo. Tudi njim bo koristilo več počitka in umirjenosti. Savna in preveč segreti prostori pa niso dobrodošli za to konstitucijo. Masaže lahko izvajajo s kokosovim oljem.

Kapha

Kapha narava je uravnotežena s suhimi, svetlimi, mobilnimi in nežnimi lastnostmi jeseni. V tem letnem času se uživa hrana, ki je malo težja in bolj ustreza vati, jo prizemlji, ampak vseeno zaradi kaphe ne smemo pretiravati in uživati veliko mastne hrane, ker bo le-ta otežila kapho in naredila neravnovesje. Lahko izbiramo živila, kot so: suhe slive, rozine, češnje in marelice, ki jih obvezno namakamo, rdeča pesa, kuhano korenje, čili, kuhana čebula, por, okra, amarant, basmati riž, miso, dal … Priporočljivo je, da je hrana dobro začinjena s toplimi začimbami po lastni izbiri. Zaradi počasnega prebavnega sistema kaphe morajo biti pozorne, da je vseeno več lahko prebavljive hrane. Če se po obroku počutite zaspano, težko, letargično, potem ste zagotovo pretiravali z maščobami in težjo hrano, ki ni najbolj primerna za kapho. Izogibajte se pretiranemu dodajanju maščob, pšenici, sojinim zrnom, sladoledom in slaščicam. Jeseni se zna zgoditi, da kaphe postanejo bolj inertne, da se težko premaknejo, pogosto se zatečejo k popoldanskemu dremežu. Temu se je treba izogniti, se aktivirati, začeti dan malo prej (pred 6 uro zjutraj), takoj telovaditi in se razgibati, če je mogoče. Kaphe lahko več telovadijo v času jeseni glede na druge konstitucije. Vsekakor pa se ni treba izčrpavati do onemoglosti, ker bomo s tem vznemirjali vata energijo.

Če smo kombinacije pitta/vata, kapha/vata, pitta/kapha ter enakomerno vata/pitta/kapha, potem izbiramo predvsem živila, ki so najbolj skupna za eno in drugo došo, smo pozorni na letni čas in dominacijo doše v tem letnem času ter se trudimo, da ohranjamo ravnotežje ostalih doš. Pravilne izbire so odvisne od odstotka, ki ga zajema posamezna doša.

Tisti, ki imajo enakovredne vse tri doše, bi morali biti pozorni na zmanjševanje presežka pitte (to, kar je ostalo od poletja), pomiritev vate in uravnovešanje kaphe kot priprava na zimo. V ospredju naj bo prehrana, ki je primerna za vato, ki naj ne bo preveč začinjena s pekočimi začimbami (zaradi pitte) in ne preveč težka in mastna (zaradi kaphe).

Pri konstituciji vata/kapha se bomo bolj osredotočili na uravnovešanje vate v jesenskem letnem času. Telo bo naravno stremelo k temu, da zmanjša prekomerno vato (zaradi zunanjih vplivov) in bo s tem povečalo kapho, zaradi tega je treba biti še dodatno pozoren na vzdrževanje ustrezne vlažnosti, toplote in prizemljitve. Kaphe ne smemo preveč motiti, saj je zima za vogalom in kapha mora ostati dokaj uravnotežena.

Če smo pitta/kapha tip konstitucije, je pomembno, da se jeseni znebimo odvečne energije pitte (ostanki od poletja) in preprečimo poslabšanje kaphe (posebej pomembno zaradi prihajajoče zime).

Pri vata/pitta konstituciji je pomembno, da ne pride do pretirane stimulacije ene ali druge doše. Zaradi tega je treba izbrati hrano in življenjski slog, ki bo obdržal ravnovesje obeh doš tudi v času jeseni. Ne pozabimo uživati v barvah, lepoti in jesenski umirjenosti. Spustimo vse, kar nam ne služi več, in z globoko hvaležnostjo in sprejemanjem zaplujmo v skrivnosti življenja.

.

NAJNOVEJŠE