ฤe ลพelimo preลพiveti, se moramo spremeniti, poziva neodvisni okolijski aktivist in razumnik Anton Komat. Proฤ od kupljenih razvad vsakdanjosti, daleฤ od prahu in betona templjev potroลกniลกtva, stran od vreลกฤeฤih resniฤnostnih ลกovov โฆ Slediti moramo vrednotam ฤlovekove naravne etike, kot so svetost ลพivljenja, dostojanstvo ฤloveka, dolลพnost do drugih, odgovornost do drugaฤnih in posveฤenost umrlih. ยปNaj bo kmet zdravnik โ zdravnik uฤitelj โ in uฤitelj kmet.ยซ Komat predstavi svoj moto in pojasni: ยปNaj bo kmet zdravnik โ naj prideluje zdravo hrano in s tem podpira zdravje. Kot pravi Hipokrat: ยปNaj bo hrana tvoje zdravilo.ยซ Naj bo zdravnik uฤitelj โ naj nas uฤi, kako ลพiveti, da ne bomo zboleli.ยซ In ponovno citira Hipokrata: ยปBolje prepreฤevati kot zdraviti. Uฤitelj โ kmet pa pomeni, da potrebujemo predvsem praktiฤnih znanj, kako preลพiveti v spremenjenih okoliลกฤinah.ยซ
Temeljni gospodarski problem je hiperprodukcija potroลกniลกke druลพbe. Od tod koncept neomejene gospodarske rasti, ki je koncept rakavega tkiva, pravite. Nujen je torej preobrat v t. i. odrast?
To je edina reลกitev za ฤloveลกtvo. Zamisel niฤelne (nulte) rasti se je porodila ลพe sredi 19. stoletja, dovolj zgodaj, da bi jo uvedli. Iznaลกel jo je politiฤni filozof in ekonomist John Stuart Mill (1806โ1873). Toda ne, raje so zaradi dobiฤka stavili na filozofijo rakavega tkiva. Na planetu omejenih virov zagovarjati neomejeno rast je norost. Nezdravljen rak ubije gostitelja, s tem pa tudi samega sebe. Rak je morilsko in hkrati samomorilsko tkivo, evolucijski izrodek. Pomnimo, ฤe smo uvedli ekonomijo morilca, ลพivimo ekonomijo samomorilca. Ker globalno ลพivimo malce bolj zakompliciran skupinski samomor, moramo na lokalno raven postaviti ekonomijo preลพivetja. Odrast oziroma niฤelna rast pomeni, da ustvarjajmo le toliko, kolikor potrebujemo; toliko, da smo samozadostni.
Vsaka sprememba pa se mora zgoditi najprej v posamezniku.
Vse se zaฤne pri posamezniku. ลฝivimo obdani z izgubljenimi svetovi, z dogodki, ki so pozabljeni, in z zgodovinami, ki niso napisane. Vse to so ustvarili naลกi predniki, niฤesar novega si ne domislimo, le spomnimo se tistega, kar so predniki pustili v ฤloveลกkem duhu. Ponovno odkrivamo nekaj, kar je bilo nekoฤ pomembno. To je del ลพivljenja, ลพivljenje pa ne pozablja. Ljudje ustvarjamo zgodovino, ne mogoฤniki. Oni pridejo in izginejo, mi pa ostajamo in z nami naลกi otroci in njihovi vnuki.
Politiฤni ekolog prof. Erik Swyngedouw pravi, da je ogromna vrzel med tem, kar vemo, in ukrepanjem. Problem vidi v politiฤnih, ekonomskih in socialnih razmerjih produkcije, nadzora in lastniลกtva narave. Pravi, ฤloveลกtva ni veฤ, ker ni sodelovanja, ni podpore, fokusa v isto smer, iskanja skupnih reลกitev. Potrebujemo pa ฤLOVEฤNOST!
Naลกe historiฤne danosti lahko strnem v izraz tradicionalna ekoloลกka znanja (TEK โ Tradicional Ecological Knowledge). To so znanja za preลพivetje, ki so se ฤez stoletja ohranila v narodovem spominu. Naลกe stare mame so ลพivele v popolnosti sonaravno, ฤesar sedanje v potroลกnjo uravnane babice ne znajo veฤ. Toda tradicionalna znanja moramo obuditi in jih nadgraditi z najnovejลกimi spoznanji poลกtene znanosti. Sedanja znanost vse bolj postaja ideologija, ki je postala sluลพabnica globalnega kapitala. Reforma zdravstva je nujna, ker si ga je farmacija popolnoma privatizirala. To katastrofo smo v ลพivo doลพiveli med koronsko histerijo, med katero smo skozi ยปpolitiฤno medicinoยซ spoznali tiransko delovanje terapevtske drลพave. In tudi ยปdigitalna revolucijaยซ je velika prevara skupaj z ยปzelenim prebojemยซ. Narava ne deluje digitalno, temveฤ analogno in ยปresetiranje ฤlovekaยซ prinaลกa zgolj posledice pogubne genske tehnologije. Resniฤno potrebujemo le afirmacijo duhovnega ฤloveka, torej ฤloveฤnost. Vse drugo so le poskusi milijarderske drhali za popoln nadzor nad ljudmi. Ali ลพelite postati velike mravlje v globalnem mravljiลกฤu, v globalnem gulagu? Moramo zavrniti vse malike sedanjosti in si povrniti vero v Smaragdni planet. Za svetost ลพivljenja gre, zate gre, ฤlovek, ne glej stran, zato ลพivi in pusti ลพiveti!
Kako vidite vi najboljลกi moลพen realen scenarij o preobrazbi druลพbe? Potrebna je vizija, kajne? Konkretni strateลกki koraki. In predvsem od besed k dejanjem.
Danes trdim, da ni vizije razen televizije, ki pa postaja temelj laลพi in manipulacije. Preobrazba druลพbe se v zgodovini ลกe nikoli ni zgodila od zgoraj, ampak vedno od spodaj, iz temelja druลพbe. Oblast je bila vedno obsedena le z varovanjem svoje pozicije, saj za kaj veฤ niti ni bila sposobna. Tisto, kar potrebujemo, je trdna socialna mreลพa, obljuba varne prihodnosti ter pogum in vera v spremembe. Ni ฤasa za konformizem, ki je grdoba vseh druลพbenih grdob. Moramo se nauฤiti ลพiveti v soลพitju z naravo in skupaj kot bratje in sestre ali pa bomo skupaj izumrli kot ลกe en ponesreฤeni poskus evolucije.
Kaj pa duhovna komponenta? Kdo je njen nosilec?
Duhovni pol ฤloveka je naฤrtno zanemarjen. Kapital sovraลพi umetnost, ker umetnost drลพi v rokah baklo svobode, saj je manifestacija duha. ฤlovek je tako izdelovalec orodij (Tool Maker) kot tudi pripovedovalec zgodb (Story Teller). ฤe favoriziramo le izdelovalca orodij, nismo veฤ daleฤ od tega, da vsako orodje najprej postane oroลพje. ล ele potem, ko se z njim hudo ranimo, se pokesamo in spreobrnemo rabo nazaj v orodje. Poznavanje jedrske tehnologije je najprej prineslo grozo atomske bombe, ลกele kasneje jedrske elektrarne. Reaktivno letalo je bilo najprej bombnik in ลกele kasneje potniลกko letalo na reaktivni pogon. Vsak tehnoloลกki izum je bil najprej zlorabljen za vojaลกko industrijo, zato se je razvila znanost zaradi moฤi โ Scientia propter Potentia. Pri kovid histeriji je bilo oฤitno prav to, da je laลพ postala znanost in so bile teorije zarote bolj verodostojne od uradne resnice. Znanost je padla pod cenzuro, cenzura pa prinaลกa smrt znanosti. Pozabljeno je geslo filozofa znanosti Descartesa: ยปDvom je metodiฤno naฤelo!ยซ
Kakลกna naj bo torej sodobna, etiฤna, humana znanost?
Znanost se mora vrniti k svojim koreninam, torej se mora odpovedati vsem zablodam dogmatizma in cenzure. Ravno pri kovidni histeriji smo prepoznali dogmatiฤnost uradne znanosti: izolirajte se (ne hodite v greลกno druลพbo) โ cepite se (ลพivite po boลพjih zapovedih) โ vsi smo bolniki (vsi smo greลกniki) โ obvezno je testiranje (redno hodite k spovedi) โ obvezna je karantena (nujna je pokora za storjeni greh). Znanost ni niฤ drugega kot konvencija, goli dogovor, nekaj, za kar smo se zaฤasno dogovorili, da velja. Znanost se mora pribliลพevati resnici nedogmatiฤno in znanstveniki morajo pozabiti uzurpirano ambicijo, da le oni posedujejo resnico. Znanost je iskanje resnice, ne pa njeno posedovanje.
Kako lahko Slovenija po vaลกem mnenju postane energetsko neodvisna โ realno in v doglednem ฤasu?
V Sloveniji se moramo trenutno zazreti v lastne vire. Imamo gozdove, geotermalno energijo in moลพnost gradnje drugega bloka Jedrske elektrarne Krลกko.
Se vam zdi to varna in premiลกljena poteza? Kaj pa jedrski odpadki?
Jedrske elektrarne so trenutno najvarnejลกa produkcija elektriฤne energije. Z nesreฤami pa je tako kot pri letalskem prevozu. Letalski promet je po statistiki najvarnejลกi naฤin potovanja, ฤe pa pride do nesreฤe, je ta nesorazmerno odmevna v medijih, saj je ob padcu letala obiฤajno veliko mrtvih. Jedrski odpadki se mi ne zdijo poseben problem. Sicer pa tako pri energetiki kot pri lokalni ekonomiji, samooskrbi in drugih dejavnostih za opolnomoฤenje lokalne skupnosti potrebujemo razcvet ustvarjalne domiลกljije za velike spremembe, ki so nujne za preลพivetje. Razcvet inลพenirskega duha, usmerjenega v naลกe naravne vire.
Katere so te spremembe? Kaj pa sonฤna in vetrna energija?
Nekatere spremembe sem ลพe omenil: vzpostavitev suverenosti drลพave Slovenije, ekonomija niฤelne rasti kot odpoved mnoลพiฤni produkciji in bedastemu potroลกniลกtvu, strogi ukrepi za prehransko in vodno varnost, obnova socialne mreลพe in samoorganizacija prebivalstva, uveljavljanje obฤine kot samoupravne samovlade ljudstva, reforma ลกolstva in zdravstvenega sistema, kulturna afirmacija; skratka, opolnomoฤenje lokalne skupnosti po vseh podroฤjih globalnega kriznega dogajanja.
Za rabo vetrne energije nimamo pogojev, saj na obmoฤju Slovenije ni stalnih vetrov. ฤe veter piha, piha kot burja najveฤkrat nad mejo varnosti obratovanja vetrnic, katerih elise se v tem primeru avtomatsko izkljuฤijo. Za sonฤno energijo bi se naลกle moลพne reลกitve, vendar pa na prvo mesto postavljam varฤno rabo energije. Kar polovica porabljene energije nam izpuhti skozi premalo izolirane stene objektov. Izolacijska dela bi bila krasen javni projekt v podporo energetski varnosti drลพave.
Temelji varne prihodnosti naroda, poudarjate, so trije: zadostna povrลกina rodovitne prsti, neoporeฤni viri ลพive vode in ohranjanje semen tradicionalnih sort kulturnih rastlin.
To so trije temelji prehranske varnosti naroda. Toda zemlja umira, vodno obilje odteka in semena izumirajo. ฤe ลพelimo preลพiveti, moramo varovati te dragocene darove narave, ki nam omogoฤajo sveลพo, sezonsko, lokalno pridelano zdravo hrano, skupaj z ohranjenimi vodnimi viri. Vodo sem omenil zato, ker z vodnim krogom ยปupravlja mnoลพica upravljavcevยซ kot s podjetjem v steฤajnem postopku, kjer vsak pobere svoj del in jo zbriลกe. Danes nihฤe ne ve, kaj se dogaja v hidro sistemu pokrajine. Eden bi namakal, drugi bi osuลกeval, eden bi reguliral reke, drugi bi gradil hidrocentrale, tretji bi delal zadrลพevalnike, ฤetrti potrebuje vodo za hlajenje, peti bi โฆ Ko se bomo zavedali, da je Slovenija v vodnem stresu in imamo negativno vodno bilanco, bomo priznali, da nam po zaslugi ยปborcev proti poplavamยซ veฤ vode odteฤe, kot nam jo narava povrne. Ne pustimo se ยปpeljati ลพejne ฤez vodoยซ!
Koliko obdelovalnih povrลกin je v Sloveniji? Koliko je (ลกe) rodovitne zemlje?
Od osamosvojitve smo zabetonirali 100.000 hektarjev rodovitnih tal โ ฤetrtino vseh kmetijskih povrลกin! V zadnjih desetih letih nam je propadlo 18.000 malih kmetij, ลกtiri vsak dan. Ob tem pa imamo najveฤjo povrลกino nakupovalnih srediลกฤ na prebivalca v Evropi in najniลพjo stopnjo samooskrbe s hrano. Uvaลพamo dve tretjini hrane in 80 odstotkov potrebnih semen. To je zloฤin nad slovenskim narodom.
Kako pa je s semeni preลพivetja drugod po Evropi?
V zraku je ves ฤas groลพnja, da bodo korporacije ukradle semena, ki so temelj prehranske suverenosti vsakega naroda. Gre za to, da bi uzakonili prepoved izmenjave in prodaje semen med ljudstvom. Marca 2012 je skorumpirani Bruselj poskuลกal izvesti poskus privatizacije vode, kar mu ni uspelo zaradi mnoลพiฤnega upora Evropejcev. Tudi pri nas smo se odloฤno uprli v Drลพavnem svetu in kasneje dosegli ustrezno spremembo Ustave RS.
Marca 2013 je sledil poskus privatizacije semen. Korporacije so hotele privatizirati, bolje reฤeno ukrasti, velike zbirke semen tradicionalnih varietet kulturnih rastlin โ semenske knjiลพnice, ki so kot mreลพe delovale po vsej Evropi. Priลกlo je do prve toลพbe v Franciji, kjer so imeli mreลพo reลกevalcev semen Kokopelli s 15.000 ฤlani. Korporacija je toลพila Kokopelli, da se ne sme veฤ ukvarjati z zbiranjem tradicionalnih semen in njihovo izmenjavo, ker s tem dela korporaciji gospodarsko ลกkodo! Pa saj to ni res! Na sreฤo je Kokopelli pravdo dobil, vendar lahko kmalu priฤakujemo podobne kriminalne poskuse kapitala.
Kdo skrbi, je odgovoren za stare avtohtone in udomaฤene sorte pri nas?
Mimogrede, v Sloveniji je farmacija na osnovi treh uredb Ministra za zdravje ljudstvu ukradla historiฤna znanja o zdravilnih rastlinah in njih prodajo privatizirala, ฤeprav gre za nematerialno duhovno dediลกฤino pod zaลกฤito Unesca. Na trลพnicah se ne smejo veฤ prodajati zdravilne zeli, kot so ลกentjanลพevka, glog, arnika, pelin, pljuฤnik, vrba, baldrijan in ลกe veliko drugih, celo bezeg je prepovedan! Kakลกna kolosalna kraja narodove duhovne dediลกฤine!
V Mariboru smo v okvirju EPK ustanovili ยปsemensko knjiลพnicoยซ ob pomoฤi avstrijske skupine Noetova barka (Arc Noah). So pa veliko naredili z reลกevanjem semen Ekoci-Eko v ลฝalcu, firma Amarant in ลกtevilni drugi. Lastna semena prinaลกajo prehransko suverenost. Kaj ti pomaga 300 hektarjev zemlje in najmodernejลกi traktor; ฤe nimaลก semen, si suลพenj korporacij.
In kaj ti pomagajo semena, ฤe ni sejalcev? Ne nazadnje ste svojo knjigo Zemlja, voda, seme (2017) napisali prav zaradi absurdnega razmiลกljanja: ยปLaฤni pa ลพe ne bomo, bomo pa njivo prodali!ยซ
Bilo je med voลพnjo, ko sem po radiu sliลกal to noro izjavo neke ลพenske. Povedano je name delovalo kot vedro ledene vode in spreletela me je drgetajoฤa misel: ยปKaj bo z ljudmi, ki tako razmiลกljajo?ยซ Hkrati pa je ta izjava name delovala kot glavni motiv za pisanje knjige, ki jo omenjate.
Ali niso zadruge z bratoma Voลกnjak in Krekovim krลกฤanskosocialnim gibanjem iz preteklosti veฤ kot primer dobre prakse, kako zaลกฤiti slovenskega kmeta in ohraniti njegovo zemljo, tudi del tradicionalnega ekoloลกkega znanja, o katerem govorite?
V ZDA kar 23 odstotkov vse ekonomije temelji na zadrugah. V Italiji in ล paniji jih je ลกe bistveno veฤ. Pri nas pa so zadruge tabu tema. Zame so zadruge edina reลกitev, saj prinaลกajo izstop iz pogubne potroลกniลกke druลพbe in obsedenosti z dobiฤkom. Pri zadrugah ni dobiฤek edino merilo, ampak je njihov cilj samoorganizacija ljudi za polno zaposlitev, delo za primerno plaฤilo in za mirno ลพivljenje.
Kako torej vzgajati zanamce za velike spremembe?
Reลกitev je ekoloลกko opismenjevanje (Ecological Literacy), ki prinaลกa celovit pogled, obravnava odnose, mreลพenje, gnezdenje in podobnost preko meril ter temelji na sintezi, kakovosti, prilagajanju in sodelovanju. To je daleฤ od obstojeฤega sistema, ki temelji le na reprodukciji obstojeฤega znanja in favorizira ยปpiflanjeยซ. Pred leti smo na posebnem izobraลพevanju po naฤelu ekoloลกkega opismenjevanja usposobili veฤ kot 3.000 uฤiteljic. Bile so navduลกene. ลฝal se je projekt po ukazu politike ustavil, uradno zaradi pomanjkanja denarja.
Ne potrebujemo torej ยปveฤ znanja za veฤjo konkurenฤnostยซ, kot trobijo politiki, temveฤ ยปveฤ domiลกljije za velike spremembeยซ. Veฤ znanja pomeni zajemati ga iz vreฤe, ki ลพe obstaja. Veฤja konkurenฤnost pa pomeni, da je druลพba zmleta v mnoลพico posameznikov, ki so drug drugemu konkurenฤni, namesto da bi ustvarjali socialno mreลพo sodelovanja. Kar v resnici potrebujemo, je ustvarjanje razmer, ki bodo ลพe pri otrocih spodbujale in razvijale domiลกljijo, ustvarjalnost in sodelovanje. Najviลกji zakon narave ni kompeticija po neodarvinizmu, ampak simbioza. Evolucija ลพivljenja na planetu je oda simbiozi in tudi Homo sapiens se je razvil znotraj samoorganizirane skupnosti.
Preberite tudi: Anton Komat:ย Rojeva se vseevropski upor, najbolj zloฤinskim voditeljem grozi zlom sistema