DomovPogovoriAnton Komat: Ustvarjajmo le toliko, kolikor potrebujemo

Anton Komat: Ustvarjajmo le toliko, kolikor potrebujemo

ฤŒe ลพelimo preลพiveti, se moramo spremeniti, poziva neodvisni okolijski aktivist in razumnik Anton Komat. Proฤ od kupljenih razvad vsakdanjosti, daleฤ od prahu in betona templjev potroลกniลกtva, stran od vreลกฤeฤih resniฤnostnih ลกovov โ€ฆ Slediti moramo vrednotam ฤlovekove naravne etike, kot so svetost ลพivljenja, dostojanstvo ฤloveka, dolลพnost do drugih, odgovornost do drugaฤnih in posveฤenost umrlih. ยปNaj bo kmet zdravnik โ€“ zdravnik uฤitelj โ€“ in uฤitelj kmet.ยซ Komat predstavi svoj moto in pojasni: ยปNaj bo kmet zdravnik โ€“ naj prideluje zdravo hrano in s tem podpira zdravje. Kot pravi Hipokrat: ยปNaj bo hrana tvoje zdravilo.ยซ Naj bo zdravnik uฤitelj โ€“ naj nas uฤi, kako ลพiveti, da ne bomo zboleli.ยซ In ponovno citira Hipokrata: ยปBolje prepreฤevati kot zdraviti. Uฤitelj โ€“ kmet pa pomeni, da potrebujemo predvsem praktiฤnih znanj, kako preลพiveti v spremenjenih okoliลกฤinah.ยซ

Temeljni gospodarski problem je hiperprodukcija potroลกniลกke druลพbe. Od tod koncept neomejene gospodarske rasti, ki je koncept rakavega tkiva, pravite. Nujen je torej preobrat v t. i. odrast?

To je edina reลกitev za ฤloveลกtvo. Zamisel niฤelne (nulte) rasti se je porodila ลพe sredi 19. stoletja, dovolj zgodaj, da bi jo uvedli. Iznaลกel jo je politiฤni filozof in ekonomist John Stuart Mill (1806โ€“1873). Toda ne, raje so zaradi dobiฤka stavili na filozofijo rakavega tkiva. Na planetu omejenih virov zagovarjati neomejeno rast je norost. Nezdravljen rak ubije gostitelja, s tem pa tudi samega sebe. Rak je morilsko in hkrati samomorilsko tkivo, evolucijski izrodek. Pomnimo, ฤe smo uvedli ekonomijo morilca, ลพivimo ekonomijo samomorilca. Ker globalno ลพivimo malce bolj zakompliciran skupinski samomor, moramo na lokalno raven postaviti ekonomijo preลพivetja. Odrast oziroma niฤelna rast pomeni, da ustvarjajmo le toliko, kolikor potrebujemo; toliko, da smo samozadostni.  

Vsaka sprememba pa se mora zgoditi najprej v posamezniku.

Vse se zaฤne pri posamezniku. ลฝivimo obdani z izgubljenimi svetovi, z dogodki, ki so pozabljeni, in z zgodovinami, ki niso napisane. Vse to so ustvarili naลกi predniki, niฤesar novega si ne domislimo, le spomnimo se tistega, kar so predniki pustili v ฤloveลกkem duhu. Ponovno odkrivamo nekaj, kar je bilo nekoฤ pomembno. To je del ลพivljenja, ลพivljenje pa ne pozablja. Ljudje ustvarjamo zgodovino, ne mogoฤniki. Oni pridejo in izginejo, mi pa ostajamo in z nami naลกi otroci in njihovi vnuki. 

Politiฤni ekolog prof. Erik Swyngedouw pravi, da je ogromna vrzel med tem, kar vemo, in ukrepanjem. Problem vidi v politiฤnih, ekonomskih in socialnih razmerjih produkcije, nadzora in lastniลกtva narave. Pravi, ฤloveลกtva ni veฤ, ker ni sodelovanja, ni podpore, fokusa v isto smer, iskanja skupnih reลกitev. Potrebujemo pa ฤŒLOVEฤŒNOST!

Naลกe historiฤne danosti lahko strnem v izraz tradicionalna ekoloลกka znanja (TEK โ€“ Tradicional Ecological Knowledge). To so znanja za preลพivetje, ki so se ฤez stoletja ohranila v narodovem spominu. Naลกe stare mame so ลพivele v popolnosti sonaravno, ฤesar sedanje v potroลกnjo uravnane babice ne znajo veฤ. Toda tradicionalna znanja moramo obuditi in jih nadgraditi z najnovejลกimi spoznanji poลกtene znanosti. Sedanja znanost vse bolj postaja ideologija, ki je postala sluลพabnica globalnega kapitala. Reforma zdravstva je nujna, ker si ga je farmacija popolnoma privatizirala. To katastrofo smo v ลพivo doลพiveli med koronsko histerijo, med katero smo skozi ยปpolitiฤno medicinoยซ spoznali tiransko delovanje terapevtske drลพave. In tudi ยปdigitalna revolucijaยซ je velika prevara skupaj z ยปzelenim prebojemยซ. Narava ne deluje digitalno, temveฤ analogno in ยปresetiranje ฤlovekaยซ prinaลกa zgolj posledice pogubne genske tehnologije. Resniฤno potrebujemo le afirmacijo duhovnega ฤloveka, torej ฤloveฤnost. Vse drugo so le poskusi milijarderske drhali za popoln nadzor nad ljudmi. Ali ลพelite postati velike mravlje v globalnem mravljiลกฤu, v globalnem gulagu? Moramo zavrniti vse malike sedanjosti in si povrniti vero v Smaragdni planet. Za svetost ลพivljenja gre, zate gre, ฤŒlovek, ne glej stran, zato ลพivi in pusti ลพiveti!

Anton Komat ob reki

Kako vidite vi najboljลกi moลพen realen scenarij o preobrazbi druลพbe? Potrebna je vizija, kajne? Konkretni strateลกki koraki. In predvsem od besed k dejanjem.

Danes trdim, da ni vizije razen televizije, ki pa postaja temelj laลพi in manipulacije. Preobrazba druลพbe se v zgodovini ลกe nikoli ni zgodila od zgoraj, ampak vedno od spodaj, iz temelja druลพbe. Oblast je bila vedno obsedena le z varovanjem svoje pozicije, saj za kaj veฤ niti ni bila sposobna. Tisto, kar potrebujemo, je trdna socialna mreลพa, obljuba varne prihodnosti ter pogum in vera v spremembe. Ni ฤasa za konformizem, ki je grdoba vseh druลพbenih grdob. Moramo se nauฤiti ลพiveti v soลพitju z naravo in skupaj kot bratje in sestre ali pa bomo skupaj izumrli kot ลกe en ponesreฤeni poskus evolucije.   

Kaj pa duhovna komponenta? Kdo je njen nosilec?

Duhovni pol ฤloveka je naฤrtno zanemarjen. Kapital sovraลพi umetnost, ker umetnost drลพi v rokah baklo svobode, saj je manifestacija duha. ฤŒlovek je tako izdelovalec orodij (Tool Maker) kot tudi pripovedovalec zgodb (Story Teller). ฤŒe favoriziramo le izdelovalca orodij, nismo veฤ daleฤ od tega, da vsako orodje najprej postane oroลพje. ล ele potem, ko se z njim hudo ranimo, se pokesamo in spreobrnemo rabo nazaj v orodje. Poznavanje jedrske tehnologije je najprej prineslo grozo atomske bombe, ลกele kasneje jedrske elektrarne. Reaktivno letalo je bilo najprej bombnik in ลกele kasneje potniลกko letalo na reaktivni pogon. Vsak tehnoloลกki izum je bil najprej zlorabljen za vojaลกko industrijo, zato se je razvila znanost zaradi moฤi โ€“ Scientia propter Potentia. Pri kovid histeriji je bilo oฤitno prav to, da je laลพ postala znanost in so bile teorije zarote bolj verodostojne od uradne resnice. Znanost je padla pod cenzuro, cenzura pa prinaลกa smrt znanosti. Pozabljeno je geslo filozofa znanosti Descartesa: ยปDvom je metodiฤno naฤelo!ยซ

Kakลกna naj bo torej sodobna, etiฤna, humana znanost?

Znanost se mora vrniti k svojim koreninam, torej se mora odpovedati vsem zablodam dogmatizma in cenzure. Ravno pri kovidni histeriji smo prepoznali dogmatiฤnost uradne znanosti: izolirajte se (ne hodite v greลกno druลพbo) โ€“ cepite se (ลพivite po boลพjih zapovedih) โ€“ vsi smo bolniki (vsi smo greลกniki) โ€“ obvezno je testiranje (redno hodite k spovedi) โ€“ obvezna je karantena (nujna je pokora za storjeni greh). Znanost ni niฤ drugega kot konvencija, goli dogovor, nekaj, za kar smo se zaฤasno dogovorili, da velja. Znanost se mora pribliลพevati resnici nedogmatiฤno in znanstveniki morajo pozabiti uzurpirano ambicijo, da le oni posedujejo resnico. Znanost je iskanje resnice, ne pa njeno posedovanje.

Kako lahko Slovenija po vaลกem mnenju postane energetsko neodvisna โ€“ realno in v doglednem ฤasu?

V Sloveniji se moramo trenutno zazreti v lastne vire. Imamo gozdove, geotermalno energijo in moลพnost gradnje drugega bloka Jedrske elektrarne Krลกko.  

Se vam zdi to varna in premiลกljena poteza? Kaj pa jedrski odpadki?

Jedrske elektrarne so trenutno najvarnejลกa produkcija elektriฤne energije. Z nesreฤami pa je tako kot pri letalskem prevozu. Letalski promet je po statistiki najvarnejลกi naฤin potovanja, ฤe pa pride do nesreฤe, je ta nesorazmerno odmevna v medijih, saj je ob padcu letala obiฤajno veliko mrtvih. Jedrski odpadki se mi ne zdijo poseben problem. Sicer pa tako pri energetiki kot pri lokalni ekonomiji, samooskrbi in drugih dejavnostih za opolnomoฤenje lokalne skupnosti potrebujemo razcvet ustvarjalne domiลกljije za velike spremembe, ki so nujne za preลพivetje. Razcvet inลพenirskega duha, usmerjenega v naลกe naravne vire.

Anton Komat samooskrba

Katere so te spremembe? Kaj pa sonฤna in vetrna energija?

Nekatere spremembe sem ลพe omenil: vzpostavitev suverenosti drลพave Slovenije, ekonomija niฤelne rasti kot odpoved mnoลพiฤni produkciji in bedastemu potroลกniลกtvu, strogi ukrepi za prehransko in vodno varnost, obnova socialne mreลพe in samoorganizacija prebivalstva,  uveljavljanje obฤine kot samoupravne samovlade ljudstva, reforma ลกolstva in zdravstvenega sistema, kulturna afirmacija; skratka, opolnomoฤenje lokalne skupnosti po vseh podroฤjih globalnega kriznega dogajanja.

Za rabo vetrne energije nimamo pogojev, saj na obmoฤju Slovenije ni stalnih vetrov. ฤŒe veter piha, piha kot burja najveฤkrat nad mejo varnosti obratovanja vetrnic, katerih elise se v tem primeru avtomatsko izkljuฤijo. Za sonฤno energijo bi se naลกle moลพne reลกitve, vendar pa  na prvo mesto postavljam varฤno rabo energije. Kar polovica porabljene energije nam izpuhti skozi premalo izolirane stene objektov. Izolacijska dela bi bila krasen javni projekt v podporo energetski varnosti drลพave. 

Temelji varne prihodnosti naroda, poudarjate, so trije: zadostna povrลกina rodovitne prsti, neoporeฤni viri ลพive vode in ohranjanje semen tradicionalnih sort kulturnih rastlin.

To so trije temelji prehranske varnosti naroda. Toda zemlja umira, vodno obilje odteka in semena izumirajo. ฤŒe ลพelimo preลพiveti, moramo varovati te dragocene darove narave, ki nam omogoฤajo sveลพo, sezonsko, lokalno pridelano zdravo hrano, skupaj z ohranjenimi vodnimi viri. Vodo sem omenil zato, ker z vodnim krogom ยปupravlja mnoลพica upravljavcevยซ kot s podjetjem v steฤajnem postopku, kjer vsak pobere svoj del in jo zbriลกe. Danes nihฤe ne ve, kaj se dogaja v hidro sistemu pokrajine. Eden bi namakal, drugi bi osuลกeval, eden bi reguliral reke, drugi bi gradil hidrocentrale, tretji bi delal zadrลพevalnike, ฤetrti potrebuje vodo za hlajenje, peti bi โ€ฆ Ko se bomo zavedali, da je Slovenija v vodnem stresu in imamo negativno vodno bilanco, bomo priznali, da nam po zaslugi ยปborcev proti poplavamยซ veฤ vode odteฤe, kot nam jo narava povrne. Ne pustimo se ยปpeljati ลพejne ฤez vodoยซ! 

Koliko obdelovalnih povrลกin je v Sloveniji? Koliko je (ลกe) rodovitne zemlje?

Od osamosvojitve smo zabetonirali 100.000 hektarjev rodovitnih tal โ€“ ฤetrtino vseh kmetijskih povrลกin! V zadnjih desetih letih nam je propadlo 18.000 malih kmetij, ลกtiri vsak dan. Ob tem pa imamo najveฤjo povrลกino nakupovalnih srediลกฤ na prebivalca v Evropi in najniลพjo stopnjo samooskrbe s hrano. Uvaลพamo dve tretjini hrane in 80 odstotkov potrebnih semen. To je zloฤin nad slovenskim narodom.

Kako pa je s semeni preลพivetja drugod po Evropi?

V zraku je ves ฤas groลพnja, da bodo korporacije ukradle semena, ki so temelj prehranske suverenosti vsakega naroda. Gre za to, da bi uzakonili prepoved izmenjave in prodaje semen med ljudstvom. Marca 2012 je skorumpirani Bruselj poskuลกal izvesti poskus privatizacije vode, kar mu ni uspelo zaradi mnoลพiฤnega upora Evropejcev. Tudi pri nas smo se odloฤno uprli v Drลพavnem svetu in kasneje dosegli ustrezno spremembo Ustave RS.

Marca 2013 je sledil poskus privatizacije semen. Korporacije so hotele privatizirati, bolje reฤeno ukrasti, velike zbirke semen tradicionalnih varietet kulturnih rastlin โ€“ semenske knjiลพnice, ki so kot mreลพe delovale po vsej Evropi. Priลกlo je do prve toลพbe v Franciji, kjer so imeli mreลพo reลกevalcev semen Kokopelli s 15.000 ฤlani. Korporacija je toลพila Kokopelli, da se ne sme veฤ ukvarjati z zbiranjem tradicionalnih semen in njihovo izmenjavo, ker s tem dela korporaciji gospodarsko ลกkodo! Pa saj to ni res! Na sreฤo je Kokopelli pravdo dobil, vendar lahko kmalu priฤakujemo podobne kriminalne poskuse kapitala.

Anton Komat

Kdo skrbi, je odgovoren za stare avtohtone in udomaฤene sorte pri nas? 

Mimogrede, v Sloveniji je farmacija na osnovi treh uredb Ministra za zdravje ljudstvu ukradla historiฤna znanja o zdravilnih rastlinah in njih prodajo privatizirala, ฤeprav gre za nematerialno duhovno dediลกฤino pod zaลกฤito Unesca. Na trลพnicah se ne smejo veฤ prodajati zdravilne zeli, kot so ลกentjanลพevka, glog, arnika, pelin, pljuฤnik, vrba, baldrijan in ลกe veliko drugih, celo bezeg je prepovedan! Kakลกna kolosalna kraja narodove duhovne dediลกฤine!

V Mariboru smo v okvirju EPK ustanovili ยปsemensko knjiลพnicoยซ ob pomoฤi avstrijske skupine Noetova barka (Arc Noah). So pa veliko naredili z reลกevanjem semen Ekoci-Eko v ลฝalcu, firma Amarant in ลกtevilni drugi. Lastna semena prinaลกajo prehransko suverenost. Kaj ti pomaga 300 hektarjev zemlje in najmodernejลกi traktor; ฤe nimaลก semen, si suลพenj korporacij.  

In kaj ti pomagajo semena, ฤe ni sejalcev? Ne nazadnje ste svojo knjigo Zemlja, voda, seme (2017) napisali prav zaradi absurdnega razmiลกljanja: ยปLaฤni pa ลพe ne bomo, bomo pa njivo prodali!ยซ

Bilo je med voลพnjo, ko sem po radiu sliลกal to noro izjavo neke ลพenske. Povedano je name delovalo kot vedro ledene vode in spreletela me je drgetajoฤa misel: ยปKaj bo z ljudmi, ki tako razmiลกljajo?ยซ Hkrati pa je ta izjava name delovala kot glavni motiv za pisanje knjige, ki jo omenjate.

Ali niso zadruge z bratoma Voลกnjak in Krekovim krลกฤanskosocialnim gibanjem iz preteklosti veฤ kot primer dobre prakse, kako zaลกฤiti slovenskega kmeta in ohraniti njegovo zemljo, tudi del tradicionalnega ekoloลกkega znanja, o katerem govorite?

V ZDA kar 23 odstotkov vse ekonomije temelji na zadrugah. V Italiji in ล paniji jih je ลกe bistveno veฤ. Pri nas pa so zadruge tabu tema. Zame so zadruge edina reลกitev, saj prinaลกajo izstop iz pogubne potroลกniลกke druลพbe in obsedenosti z dobiฤkom. Pri zadrugah ni dobiฤek edino merilo, ampak je njihov cilj samoorganizacija ljudi za polno zaposlitev, delo za primerno plaฤilo in za mirno ลพivljenje. 

Kako torej vzgajati zanamce za velike spremembe?

Reลกitev je ekoloลกko opismenjevanje (Ecological Literacy), ki prinaลกa celovit pogled, obravnava odnose, mreลพenje, gnezdenje in podobnost preko meril ter temelji na sintezi, kakovosti, prilagajanju in sodelovanju. To je daleฤ od obstojeฤega sistema, ki temelji le na reprodukciji obstojeฤega znanja in favorizira ยปpiflanjeยซ. Pred leti smo na posebnem izobraลพevanju po naฤelu ekoloลกkega opismenjevanja usposobili veฤ kot 3.000 uฤiteljic. Bile so navduลกene. ลฝal se je projekt po ukazu politike ustavil, uradno zaradi pomanjkanja denarja. 

Ne potrebujemo torej ยปveฤ znanja za veฤjo konkurenฤnostยซ, kot trobijo politiki, temveฤ ยปveฤ domiลกljije za velike spremembeยซ. Veฤ znanja pomeni zajemati ga iz vreฤe, ki ลพe obstaja. Veฤja konkurenฤnost pa pomeni, da je druลพba zmleta v mnoลพico posameznikov, ki so drug drugemu konkurenฤni, namesto da bi ustvarjali socialno mreลพo sodelovanja. Kar v resnici potrebujemo, je ustvarjanje razmer, ki bodo ลพe pri otrocih spodbujale in razvijale domiลกljijo, ustvarjalnost in sodelovanje. Najviลกji zakon narave ni kompeticija po neodarvinizmu, ampak simbioza. Evolucija ลพivljenja na planetu je oda simbiozi in tudi Homo sapiens se je razvil znotraj samoorganizirane skupnosti.

Preberite tudi: Anton Komat:ย Rojeva se vseevropski upor, najbolj zloฤinskim voditeljem grozi zlom sistema

Marjana Lavriฤ
Marjana Lavriฤ
Marjana Lavriฤ je avtorica razliฤnih ฤlankov, knjiลพnih recenzij, intervjujev in scenarijev ter dolgoletna vodja odnosov z javnostmi.

NAJNOVEJล E