Ali lahko brusnični sok zares prepreči okužbe sečil?

Brusnični sok je okusna in hranljiva pijača, ki ponuja številne koristi za zdravje. Od podpore srčno-žilnemu zdravju do preprečevanja okužb sečil, brusnice so prava superhrana.

Najverjetneje ste že slišali, da je lahko redno pitje brusničnega soka oziroma uporaba prehranskih dopolnil z izvlečki brusnic odlična naravna metoda za preprečevanje ponavljajočih se okužb sečil. Skeptiki menijo, da tovrstnim metodam ni mogoče zaupati, saj so podkrepljene izključno z anekdotičnimi dokazi. Ali to drži? Ali pa morda obstajajo tudi znanstvene študije, ki upravičujejo uporabo brusničnega soka in drugih pripravkov iz brusnic pri preprečevanju okužb sečil?

Brusnični sok je bogat vir antioksidantov

Brusnični sok je bogat z antioksidanti, zlasti z vitaminom C in proantocianidini. Antioksidanti so ključnega pomena za nevtralizacijo prostih radikalov, ki lahko povzročijo poškodbe celic in prispevajo k prezgodnjemu staranju ter različnim boleznim.

Osnovne informacije o okužbah sečil

Znano je, da so okužbe sečil nadpovprečno pogoste pri ženskah. Po nekaterih podatkih naj bi se z okužbo sečil vsaj enkrat v življenju srečala vsaka tretja ženska, po nekaterih podatkih pa celo vsaka druga. Ženske sicer niso edina skupina s povečanim tveganjem za okužbe sečil. V to kategorijo spadajo tudi starostniki in osebe, ki se spopadajo s težavami z mehurjem (npr. zaradi poškodbe hrbtenjače). Tipičen simptom okužbe sečil je zelo ostra, pekoča bolečina med poskusi uriniranja. Pojavi se lahko tudi občutek nenehne potrebe po uriniranju, pri čemer vsakič priteče le nekaj kapljic urina. Urin je lahko neprijetnega vonja in moten, obenem pa lahko v urinu opazite tudi kri. Okužbe sečil poleg tega pogosto spremljajo bolečine v spodnjem delu trebuha.

Za okužbe sečil so praviloma krive bakterije, ki se pritrdijo na stene mehurja, kjer se začnejo razmnoževati. Če se okužba ne zdravi, lahko bakterije dosežejo ledvice in povzročijo resne težave (v skrajnem primeru je možna celo sepsa). Na srečo so antibiotiki v večini primerov zelo učinkoviti, vendar zgolj pri odpravi akutne okužbe. Nekateri ljudje imajo to smolo, da se morajo spopadati s ponavljajočimi se okužbami sečil, kar lahko seveda močno zmanjša kakovost njihovega vsakdana.

Brusnični sok pa ima koristi tudi druge zdravju koristne lastnosti

Podpora zdravju dlesni

Nekatere raziskave kažejo, da lahko redno uživanje brusničnega soka zmanjša tveganje za bolezni dlesni in zobnega kamna, saj brusnice vsebujejo spojine, ki preprečujejo oprijem bakterij na zobe.

Zdravje srca

Uživanje brusničnega soka lahko prispeva k zdravju srca. Brusnice vsebujejo snovi, ki lahko izboljšajo delovanje krvnih žil in znižajo krvni tlak. Poleg tega antioksidanti v brusnicah lahko zmanjšajo tveganje za aterosklerozo.

Podpora prebavnemu zdravju

Brusnični sok vsebuje številne sestavine, ki lahko spodbujajo zdravje prebavnega trakta. Te vključujejo vlaknine, antioksidante in druge naravne spojine, ki lahko zmanjšajo tveganje za vnetne bolezni črevesja.

Brusnice naj bi bile koristne zaradi proantocianidina

Brusnice izvirajo z območja Severne Amerike. Cenjene so bile že med staroselskimi ljudstvi, ki so živela na tem območju. Ta ljudstva naj bi pripravke iz brusnic med drugim uporabljala tudi pri težavah z mehurjem. Znanost je začela učinke brusnic nekoliko resneje preučevati šele v osemdesetih in devetdesetih letih prejšnjega stoletja. Znanstveniki so poskušali med drugim najti razlago za potencialne pozitivne učinke brusnic na sečila.

V skladu z najbolj uveljavljeno razlago naj bi bila posebno koristna visoka koncentracija antioksidanta, imenovanega proantocianidin. Gre za antioksidant, ki je v osnovi namenjen zaščiti rastline. Ščiti namreč pred mikrobi, ki povzročajo bolezni rastlin, vendar pa tovrstni učinki niso nujno omejeni samo na rastline. Proantocianidin naj bi bil koristen tudi za sečila, saj lahko bakteriji E.coli, ki velja za najpogostejšo povzročiteljico okužb sečil, prepreči, da bi se oprijela sten mehurja.

Kaj so pokazale raziskave?

Sklep prve sistematične analize raziskav o učinkih brusnic, ki so na voljo v bazi Cochrane Library, je bil, da razpoložljivi dokazi niso dovolj zanesljivi za nedvoumno potrditev učinkovitosti brusničnih pripravkov. Šlo je za analizo štirih kliničnih testiranj, objavljeno leta 1998. Posodobitvi iz leta 2004 in leta 2007 sta sicer nakazovali, da lahko pripravki iz brusnic zmanjšajo tveganje za ponavljajoče se okužbe sečil pri ženskah, vendar dokazi, ki so bili na voljo takrat, še vedno niso bili dovolj kakovostni za dokončne sklepe. Nato pa se je začelo postopoma povečevati število raziskav, ki so bile metodološko zastavljene precej bolje (uporaba natančnejših podatkov o količini proantocianidina v posameznih izdelkih itn.).

Najnovejša posodobitev vključuje že 50 kliničnih študij, v katerih je skupno sodelovalo več kot 8000 oseb. Na podlagi precej kakovostnejših dokazov je bilo ugotovljeno, da so lahko brusnični pripravki zelo koristni za osebe s ponavljajočimi se okužbami sečil (dve okužbi ali več v šestih mesecih). Pri ženskah se tveganje zmanjša za približno 26 odstotkov, pri otrocih za približno 54 odstotkov, pri osebah, ki so zaradi medicinske intervencije bolj dovzetne za okužbe sečil, pa za približno 53 odstotkov. Pri tem je treba upoštevati, da ti podatki ne veljajo za osebe, ki nimajo težav s ponavljajočimi se okužbami sečil. Prav tako pa analiza ni ponudila natančnega odgovora o tem, kako koncentrirani morajo biti brusnični pripravki in kako dolgo jih je treba uporabljati, preden je mogoče zaznati pozitiven učinek.