Zmanjšajmo tveganje za nastanek osteoporoze

    V poprečju naj bi osteoporozo imelo 75 milijonov ljudi po svetu, ta bolezen tako ogrozi kar vsako tretjo žensko po petdesetem letu. Osteoporozi lahko popolnoma upravičeno rečemo kar tiha epidemija, saj ženske navadno šele po zlomu vidijo, kako krhke so njihove kosti. Pri osteoporozi kosti postajajo vedno tanjše, bolj porozne in se posledično hitreje zlomijo. Najpogosteje so ogroženi kolki, sklepi in hrbtenica.

    Večina strokovnjakov meni, da je glavni razlog za osteoporozo zmanjšana količina ženskega spolnega hormona estrogena, zaradi česar pride do izločanja večjih količin kalcija in drugih mineralov iz kosti. Estrogen spodbuja jetra k proizvodnji beljakovine, ki ščiti kosti. Ko jajčniki izločajo manj estrogena, kosti izgubljajo zaščito in postanejo zelo občutljive. Kot kažejo raziskave, naj bi bile k nastanku osteoporoze bolj nagnjene Azijke kot Afričanke. Kot so ugotovili raziskovalci, na kostno gostoto ne vpliva le nižja vrednost estrogena, ampak tudi življenjski slog – torej preplet prehrane in gibanja.

    Osteoporoza prehrana

    Hrana za močne kosti

    Naše prehranjevalne navade močno vplivajo na ravnovesje kalcija – ta ni pomemben le za zdravje kosti, ampak tudi nevtralizira kemične procese. Če uživamo preveč kisle hrane (kar ni popolnoma nič povezano z njenim okusom, ampak s tem, kakšno kemično reakcijo določena hrana izzove v našem telesu), se kalcij vse bolj izloča iz telesa, naše kosti pa so vedno bolj krhke. Številne ženske mislijo, da bodo izgubljeni kalcij nadomestile s pripravkom kalcija, ampak s tem ne naredijo praktično nič, saj se kalcij kljub temu še vedno izloča iz kosti.

    Zelo pomembno je, da spoznamo prehrano, ki na naše kosti deluje pozitivno – kot navaja dr. Lejla Kažinić Kreho, gre za živila, ki v telesu izzovejo bazično reakcijo. Strokovnjakinja za prehrano priporoča uživanje stročnic, rib, avokada, robid, brokolija, ajde, korenja, cvetače, zelene, bučk, gob, alg, drobnjaka, fig, lanenega olja, sezama, oliv in oljčnega olja, kalčkov, kumar, česna, grenivke in še bi lahko naštevali.

    PREBERITE TUDI:  Ko je zdravo tudi okusno ...

    Dr. Kažinić Kreho pravi, da je treba biti previden pri uživanju živalskih beljakovin, ki v telesu povzročijo kislo reakcijo.

    Prav tako se velja izogniti gaziranim pijačam, ki vsebujejo veliko fosforja, ta pa v večjih količinah povzroča izgubo kalcija. Tudi s kavo ne gre pretiravati, saj nekateri podatki pravijo, da naj bi več kot tri kave na dan za kar 82 odstotkov povečale tveganje za nastanek osteoporoze. Kava in kajenje pa sta sploh »dobitna kombinacija« za nastanek osteoporoze, saj močno poslabšujeta kakovost kosti.

    Ko govorimo o osteoporozi in izgubi kalcija, ne moremo niti mimo mleka. Številni strokovnjaki opozarjajo, kako škodljivo je mleko v (pre)velikih količinah – ne nazadnje gre za beljakovino, več beljakovin pa pomeni tudi večjo izgubo kalcija. Pri mleku torej velja ohraniti neko zdravo zmernost, predvsem pa izberite ekološko mleko.

    Izogibati se velja vsem močno predelanim živilom (na primer belemu kruhu, pecivom …), zmernost pa tudi pri izdelkih iz neoluščenih žit, ki vsebujejo fitate, ti pa vplivajo na slabšo absorpcijo kalcija, železa in cinka.

    K nastanku osteoporoze močno prispeva tudi dolgotrajen stres, zato je pomembno, da se naučite stres čim bolj učinkovito obvladati.

    Vaša prehrana naj temelji na zelenolistni zelenjavi, stročnicah in zdravih maščobah. Ob vsem tema pa ne smete pozabiti niti na gibanje. Na kostno gostoto pozitivno vplivajo tek, hoja, ples, vaje za moč, badminton in tenis, skakanje s kolebnico … Pomembno je, da izberete vadbo, v kateri uživate, vendar nikar ne zanemarite vaj za moč. Vsak pritisk namreč pospešuje njihovo obnovo in preprečuje izločanja kalcija s sečem. Vadba naj bo zmerna, predvsem pa je pomembno to, da je redna.

    PREBERITE TUDI:  Drobnjak za vaše zdravje in vaš vrt

    S pravilnim življenjskim slogom lahko  torej močno vplivamo na kakovost kosti in se uspešno izognemo nastanku osteoporoze.

    Povejte svoje mnenje - kometirajte