DomovZdravje & prehranaEtika in vegetarijanska prehrana

Etika in vegetarijanska prehrana

Etiฤno prehranjevanje je vsekakor temeljni kamen vsake duhovnosti. Veliko ljudi se namreฤ zaveda, da se po zakonu karme vse akcije telesa, govora in uma, vrnejo v povsem isti meri in z enako energijo, s katero so bila storjena. Samsara je namreฤ krog jedenja in beg iz te jeฤe je mogoฤ z nenasiljem in ahimso. ล e posebej to velja za prehrano, kajti staro reklo pravi: โ€œPovej mi, kaj jeลก in povem ti, kdo si!โ€ V ฤudoviti knjigi Adiradลพe dasa โ€“ Kriลกnova kuhinja je natanฤno razloลพena etika vegetarijanskega prehranjevanja. Najbolj poduhovljeni ljudje pa jedo le plodove rastlin, tako da ne ubijajo niti teles rastlin, ki jim dajejo hrano. Prehranjevanje na takลกen naฤin ne ustvarja nobene nove karme in zato ne prinaลกa nobenih karmiฤnih posledic โ€ฆ

vegetarijanstvo

Problem nasilja rojeva vegetarijance

Med vegetarijanci prevladujejo ljudje, ki razumejo, da lahko k mirnejลกi druลพbi pripomoremo samo tako, da najprej reลกimo problem nasilja v lastnih srcih. Zato ni presenetljivo, da so tisoฤi ljudi iz vseh druลพbenih razredov pri iskanju resnice postali vegetarijanci. Vegetarijanstvo je zelo pomemben korak proti boljลกi druลพbi in ฤe zaฤnete razmiลกljati o vseh njegovih dobrih straneh, se boste znaลกli v druลพbi mislecev, kot so Pitagora, Sokrat, Platon, Klement Aleksandrijski, Plutarh, Leonardo da Vinci, kralj Aลกoka, Jezus Kristus, Mohamed, Montaigne, Percy Bysshe Shelley, Voltaire, Benjamin Franklin, Jean Jacques Rousseau, Lamartine, Henry David Thoreau, Lev Tolstoj, Ralph Waldo Emerson, George Bernard Shaw, Albert Einstein, Rabindranath Tagore, Mahatma Gandhi, Albert Schweitzer, Rudolph Steiner in mnogi drugi. Esej z naslovom The Ethics of Vegetarianism, ki je izลกel v ฤasopisu Ameriลกkega druลกtva vegetarijancev in ki ga deloma povzemamo, nazorno razkriva zmotnost prepriฤanja o โ€œhumanem klanju ลพivaliโ€:

ย Mnogi ljudje mislijo, da dandanes ลพivali koljejo โ€œna human naฤinโ€ in ta misel jih je zazibala v nekakลกno samozadovoljnost, zaradi katere ลพe vnaprej zavraฤajo vsako moลพno pripombo glede humanosti prehranjevanja z mesom. ลฝal pa teย  predstave nimajo niฤ skupnega z resniฤnim ลพivljenjemโ€ฆ in tudi ne s smrtjo.

Celo ลพivljenje ujetih, za hrano namenjenih ลพivali je nenaravno โ€“ redijo jih z umetno hrano, okrutno jih kastrirajo in poลพivljajo s hormoni, nazadnje pa jih v neznosnih razmerah pripeljejo na mesto, kjer jih ฤaka okrutna smrt. Zaporne ograje, elektriฤni sunki ter nepopisna groza in strah โ€“ vse to je del โ€œsodobneโ€ reje, transporta in klanja ลพivine. Kdor odobrava vse to in nasprotuje le brezsrฤni okrutnosti, s katero se ลพival sreฤa zadnjih nekaj sekund ลพivljenja, paฤi pomen besede โ€œhumanโ€.

Resnica o klanju ลพivali ni niti najmanj prijetna โ€“ prizori iz komercialnih klavnic so kakor podobe iz pekla. Cvileฤe ลพivali omamljajo s kladivi, z elektriฤnimi ลกoki in piลกtolami, ki povzroฤijo pretres moลพganov. Potem jih obesijo za noge in jih po mehaniziranem tekoฤem traku pomikajo skozi tovarno smrti. ล e ลพivim jim reลพejo vratove in sekajo meso s telesa.

Veliki o klanju in uลพivanju

Mnogi ljudje bi se prav gotovo odloฤili za vegetarijanstvo, ฤe bi obiskali klavnico ali pa ฤe bi morali sami ubijati ลพivali, ki jih jedo. Kdor uลพiva meso, bi si nujno moral ogledati notranjost klavnice.

ลฝe v starogrลกkih ฤasih so se mnogi misleci zavedali okrutnosti ubijanja ลพivali. Veliki matematik Pitagora je dejal: โ€œO bliลพnji moji, ne oneฤastite si teles z greลกno hrano. Na poljih je dovolj ลพita, z velikimi jabolki obteลพene jablane poveลกajo veje do tal in trte so dobro obrodile. Na voljo nam je zelenjava, ki jo lahko na ognju skuhamo skupaj z raznimi zeliลกฤi, pa tudi mleka in diลกeฤega medu nam ne primanjkuje. Zemlja daje obilo neomadeลพevane hrane in nam ponuja pojedino, za katero nista potrebna klanje in prelivanje krvi. Z mesom teลกijo lakoto samo ลพivali, pa ลกe te ne vse: konji, govedo in ovce se namreฤ hranijo s travo.โ€

V razpravi z naslovom O uลพivanju mesa je rimski avtor Plutarh napisal: โ€œAli se vam res zdi nenavadno, da se je Pitagora vzdrลพal mesa? Sam se raje spraลกujem, po kakลกnem nakljuฤju in v kakลกnem duลกevnem stanju se je prvi ฤlovek z usti dotaknil strnjene krvi in ponesel k ustnicam meso mrtvega bitja. Kdo je lahko na mizo postavil mrtva, postana telesa ter si jih drznil imenovati hrana, ko pa so vendar ลกe pred kratkim mukala, tekala in ลพivelaโ€ฆ? Te ลพivali vsekakor niso levi in volkovi, ki bi jih ubijali v samoobrambi. Nasprotno, za te nam ni mar, koljemo pa nedolลพna, krotka bitja, ki nimajo krempljev in zob, s katerimi bi nas lahko poลกkodovala. Da bi dobili malo mesa, jih prikrajลกamo za sonce, svetlobo in ลพivljenje, do katerih imajo pravico po rojstvu in bitju.โ€

Potem je mesojede ljudi takole izzval: โ€œฤŒe ลพe razglaลกate, da ste bili ustvarjeni za tako hrano, pa sami ubijte, kar ลพelite pojesti. Vendar storite to le z lastnimi moฤmi, brez pomoฤi mesarskega noลพa, gorjaฤe ali sekire.โ€

Pesnik Shelley je bil zapriseลพen vegetarijanec. V razpravi V zagovor naravne prehrane je zapisal: โ€œKdor zagovarja staliลกฤe, da so ลพivali primerna hrana za ฤloveka, naj napravi poskus, ki bo dokonฤno pokazal, ali je to res. Naj odgovori na Plutarhov izziv ter z zobmi raztrga ลพivo jagnje, zagrize v njegovo drobovje in si poteลกi ลพejo s kadeฤo se krvjoโ€ฆ Le tedaj se bo zares dosledno drลพal svojih naฤel.โ€

Lev Tolstoj pa piลกe: โ€œKdor ubija ลพivali, da bi jih jedel, v sebi brez potrebe zatre najviลกje duhovno ฤustvo โ€“ soฤutje ter usmiljenje do sebi podobnih ลพivih bitij โ€“ in zaradi nasilja nad lastnimi ฤustviย  postane okruten.โ€ Opozoril je tudi: โ€œKako lahko priฤakujemo na zemlji slogo in mir, ฤe pa so naลกa telesa ลพivi grobovi ubitih ลพivali?โ€

vegetarijanec

Spoลกtujmo svet

Ko izgubimo spoลกtovanje do ลพivalskega ลพivljenja, ga izgubimo tudi do ฤloveลกkega. Pred dva tisoฤ ลกeststo leti je Pitagora dejal: โ€œTisti, ki ubijajo ลพivali, da bi jedli njihovo meso, so zmoลพni pobiti tudi pripadnike lastne vrste.โ€ Sovraลพnikovih puลกk, bomb in raket se vsi bojimo, pred boleฤino in strahom, ki ju sami povzroฤamo, pa si zatiskamo oฤi. Za hrano vsako leto zakoljemo veฤ kot 1,6 milijarde glav domaฤih sesalcev in 22,5 milijard glav perutnine. Letno je ubitih tudi na trilijone rib. Omeniti velja ลกe desetine milijonov ลพivali, ki konฤajo v medicinskih raziskovalnih laboratorijih ali pa jih ubijejo zaradi krzna, koลพe ali pa na โ€œลกportnemโ€ lovu. Ali lahko zanikamo, da zaradi take okrutnosti ne postanemo tudi sami bolj okrutni?

Leonardo da Vinci je zapisal: โ€œฤŒlovek je pravzaprav kralj zveri, saj jih po okrutnosti prekaลกa. Ljudje ลพivimo za ceno ลพivljenj drugih. ลฝiva pokopaliลกฤa smo!โ€ Dodal je ลกe: โ€œPriลกel bo ฤas, ko bodo ljudje gledali na ubijanje ลพivali, kakor danes gledajo na ubijanje ljudi.โ€

Po besedah Mahatme Gandhija imajo med razlogi, zaradi katerih se ฤlovek odloฤi za vegetarijanstvo, etiฤna naฤela veliko veฤjo teลพo od zdravstvenih razlogov. โ€œฤŒe ลพelimo duhovno napredovati, je nujno, da na doloฤeni stopnji nehamo ubijati nam bliลพnja bitja za zadovoljitev svojih telesnih potreb,โ€ je dejal. โ€œO veliฤini naroda in o njegovi moralni razvitosti lahko sodimo po tem,โ€ je dodal, โ€œkakลกen je njegov odnos do ลพivali.โ€

Argumente pa imata obe strani

V ฤasu vedno bolj izrazitega iskanja โ€œprave potiโ€, zdravega ลพivljenja in ravnovesja na Zemlji postaja kampanja proti uลพivanju mesa vse bolj agresivna. Ni ฤudno, da se je โ€“ pod pritiski โ€œedino zveliฤavne resnice o mesojedstvuโ€ sฤasoma izoblikovala struja, ki na zadevo gleda nekoliko drugaฤe. Pri tem ne gre samo za nekakลกne nenaฤelen upor ali kljubovanje niti za k-praviฤnosti-in-enakosti-usmerjeno gibanje tistih, ki ne marajo pritiskov. Gre za znanstveni pristop doloฤenega kroga raziskovalcev, ki se ukvarjajo med drugim tudi s prehrano v paleolitiku in kaลพe, da njihovi izsledki โ€“ seveda popolnoma osvobojeni predsodkov in sentimenta โ€“ vegetarijanstvu niso najbolj vลกeฤ, kajti reakcije je ลพe mogoฤe zaฤutiti. โ€œBeyond Vegetarianismโ€ je torej tista sodobna filozofska smer, ki na ลพivljenje gleda nekoliko drugaฤe, morda malo bolj pragmatiฤno, od tega, na primer, da ฤloveลกko zobovje kljub vsemu kaลพe, da je bilo ustvarjeno TUDI za trganje in ลพveฤenje, ne le za uลพivanje plodov, pa do tega, da bo rastlina, ki je sicer zaradi etiฤnih naฤel ne bomo uniฤili, da bi se hranili z njo, konฤala v poฤasnem odmiranju in gnitju. Pa ลกe kaj bi se naลกlo.

Obe strani imata torej argumente. Glede na zagretost obeh polov pa bo verjetno tudi ลกe naprej najbolje, da si o tem, kakลกne vrste hrano si bi izbral, vsakdo mnenje ustvari sam. ฤŒe le zna posluลกati svoj lastni organizem, se bo nedvomno odloฤil pravilno.

Sonja A. Mrak

Bodi Eko
Bodi Eko
Na uredniลกtvu s skupnimi moฤmi pripravljamo ลกtevilne ฤlanke in prispevke za zdravje in zdravo ลพivljenje, ekologijo ter nasvetov za dom ter uฤinkovito rabo energije ลฝe veฤ kot 20 let spremljamo in raziskujemo omenjena podroฤja ter se ves ฤas izobraลพujemo in nadgrajujemo svoje znanje.

NAJNOVEJล E