Etiฤno prehranjevanje je vsekakor temeljni kamen vsake duhovnosti. Veliko ljudi se namreฤ zaveda, da se po zakonu karme vse akcije telesa, govora in uma, vrnejo v povsem isti meri in z enako energijo, s katero so bila storjena. Samsara je namreฤ krog jedenja in beg iz te jeฤe je mogoฤ z nenasiljem in ahimso. ล e posebej to velja za prehrano, kajti staro reklo pravi: โPovej mi, kaj jeลก in povem ti, kdo si!โ V ฤudoviti knjigi Adiradลพe dasa โ Kriลกnova kuhinja je natanฤno razloลพena etika vegetarijanskega prehranjevanja. Najbolj poduhovljeni ljudje pa jedo le plodove rastlin, tako da ne ubijajo niti teles rastlin, ki jim dajejo hrano. Prehranjevanje na takลกen naฤin ne ustvarja nobene nove karme in zato ne prinaลกa nobenih karmiฤnih posledic โฆ

Problem nasilja rojeva vegetarijance
Med vegetarijanci prevladujejo ljudje, ki razumejo, da lahko k mirnejลกi druลพbi pripomoremo samo tako, da najprej reลกimo problem nasilja v lastnih srcih. Zato ni presenetljivo, da so tisoฤi ljudi iz vseh druลพbenih razredov pri iskanju resnice postali vegetarijanci. Vegetarijanstvo je zelo pomemben korak proti boljลกi druลพbi in ฤe zaฤnete razmiลกljati o vseh njegovih dobrih straneh, se boste znaลกli v druลพbi mislecev, kot so Pitagora, Sokrat, Platon, Klement Aleksandrijski, Plutarh, Leonardo da Vinci, kralj Aลกoka, Jezus Kristus, Mohamed, Montaigne, Percy Bysshe Shelley, Voltaire, Benjamin Franklin, Jean Jacques Rousseau, Lamartine, Henry David Thoreau, Lev Tolstoj, Ralph Waldo Emerson, George Bernard Shaw, Albert Einstein, Rabindranath Tagore, Mahatma Gandhi, Albert Schweitzer, Rudolph Steiner in mnogi drugi. Esej z naslovom The Ethics of Vegetarianism, ki je izลกel v ฤasopisu Ameriลกkega druลกtva vegetarijancev in ki ga deloma povzemamo, nazorno razkriva zmotnost prepriฤanja o โhumanem klanju ลพivaliโ:

ย Mnogi ljudje mislijo, da dandanes ลพivali koljejo โna human naฤinโ in ta misel jih je zazibala v nekakลกno samozadovoljnost, zaradi katere ลพe vnaprej zavraฤajo vsako moลพno pripombo glede humanosti prehranjevanja z mesom. ลฝal pa teย predstave nimajo niฤ skupnega z resniฤnim ลพivljenjemโฆ in tudi ne s smrtjo.
Celo ลพivljenje ujetih, za hrano namenjenih ลพivali je nenaravno โ redijo jih z umetno hrano, okrutno jih kastrirajo in poลพivljajo s hormoni, nazadnje pa jih v neznosnih razmerah pripeljejo na mesto, kjer jih ฤaka okrutna smrt. Zaporne ograje, elektriฤni sunki ter nepopisna groza in strah โ vse to je del โsodobneโ reje, transporta in klanja ลพivine. Kdor odobrava vse to in nasprotuje le brezsrฤni okrutnosti, s katero se ลพival sreฤa zadnjih nekaj sekund ลพivljenja, paฤi pomen besede โhumanโ.
Resnica o klanju ลพivali ni niti najmanj prijetna โ prizori iz komercialnih klavnic so kakor podobe iz pekla. Cvileฤe ลพivali omamljajo s kladivi, z elektriฤnimi ลกoki in piลกtolami, ki povzroฤijo pretres moลพganov. Potem jih obesijo za noge in jih po mehaniziranem tekoฤem traku pomikajo skozi tovarno smrti. ล e ลพivim jim reลพejo vratove in sekajo meso s telesa.
Veliki o klanju in uลพivanju
Mnogi ljudje bi se prav gotovo odloฤili za vegetarijanstvo, ฤe bi obiskali klavnico ali pa ฤe bi morali sami ubijati ลพivali, ki jih jedo. Kdor uลพiva meso, bi si nujno moral ogledati notranjost klavnice.
ลฝe v starogrลกkih ฤasih so se mnogi misleci zavedali okrutnosti ubijanja ลพivali. Veliki matematik Pitagora je dejal: โO bliลพnji moji, ne oneฤastite si teles z greลกno hrano. Na poljih je dovolj ลพita, z velikimi jabolki obteลพene jablane poveลกajo veje do tal in trte so dobro obrodile. Na voljo nam je zelenjava, ki jo lahko na ognju skuhamo skupaj z raznimi zeliลกฤi, pa tudi mleka in diลกeฤega medu nam ne primanjkuje. Zemlja daje obilo neomadeลพevane hrane in nam ponuja pojedino, za katero nista potrebna klanje in prelivanje krvi. Z mesom teลกijo lakoto samo ลพivali, pa ลกe te ne vse: konji, govedo in ovce se namreฤ hranijo s travo.โ
V razpravi z naslovom O uลพivanju mesa je rimski avtor Plutarh napisal: โAli se vam res zdi nenavadno, da se je Pitagora vzdrลพal mesa? Sam se raje spraลกujem, po kakลกnem nakljuฤju in v kakลกnem duลกevnem stanju se je prvi ฤlovek z usti dotaknil strnjene krvi in ponesel k ustnicam meso mrtvega bitja. Kdo je lahko na mizo postavil mrtva, postana telesa ter si jih drznil imenovati hrana, ko pa so vendar ลกe pred kratkim mukala, tekala in ลพivelaโฆ? Te ลพivali vsekakor niso levi in volkovi, ki bi jih ubijali v samoobrambi. Nasprotno, za te nam ni mar, koljemo pa nedolลพna, krotka bitja, ki nimajo krempljev in zob, s katerimi bi nas lahko poลกkodovala. Da bi dobili malo mesa, jih prikrajลกamo za sonce, svetlobo in ลพivljenje, do katerih imajo pravico po rojstvu in bitju.โ
Potem je mesojede ljudi takole izzval: โฤe ลพe razglaลกate, da ste bili ustvarjeni za tako hrano, pa sami ubijte, kar ลพelite pojesti. Vendar storite to le z lastnimi moฤmi, brez pomoฤi mesarskega noลพa, gorjaฤe ali sekire.โ
Pesnik Shelley je bil zapriseลพen vegetarijanec. V razpravi V zagovor naravne prehrane je zapisal: โKdor zagovarja staliลกฤe, da so ลพivali primerna hrana za ฤloveka, naj napravi poskus, ki bo dokonฤno pokazal, ali je to res. Naj odgovori na Plutarhov izziv ter z zobmi raztrga ลพivo jagnje, zagrize v njegovo drobovje in si poteลกi ลพejo s kadeฤo se krvjoโฆ Le tedaj se bo zares dosledno drลพal svojih naฤel.โ
Lev Tolstoj pa piลกe: โKdor ubija ลพivali, da bi jih jedel, v sebi brez potrebe zatre najviลกje duhovno ฤustvo โ soฤutje ter usmiljenje do sebi podobnih ลพivih bitij โ in zaradi nasilja nad lastnimi ฤustviย postane okruten.โ Opozoril je tudi: โKako lahko priฤakujemo na zemlji slogo in mir, ฤe pa so naลกa telesa ลพivi grobovi ubitih ลพivali?โ

Spoลกtujmo svet
Ko izgubimo spoลกtovanje do ลพivalskega ลพivljenja, ga izgubimo tudi do ฤloveลกkega. Pred dva tisoฤ ลกeststo leti je Pitagora dejal: โTisti, ki ubijajo ลพivali, da bi jedli njihovo meso, so zmoลพni pobiti tudi pripadnike lastne vrste.โ Sovraลพnikovih puลกk, bomb in raket se vsi bojimo, pred boleฤino in strahom, ki ju sami povzroฤamo, pa si zatiskamo oฤi. Za hrano vsako leto zakoljemo veฤ kot 1,6 milijarde glav domaฤih sesalcev in 22,5 milijard glav perutnine. Letno je ubitih tudi na trilijone rib. Omeniti velja ลกe desetine milijonov ลพivali, ki konฤajo v medicinskih raziskovalnih laboratorijih ali pa jih ubijejo zaradi krzna, koลพe ali pa na โลกportnemโ lovu. Ali lahko zanikamo, da zaradi take okrutnosti ne postanemo tudi sami bolj okrutni?
Leonardo da Vinci je zapisal: โฤlovek je pravzaprav kralj zveri, saj jih po okrutnosti prekaลกa. Ljudje ลพivimo za ceno ลพivljenj drugih. ลฝiva pokopaliลกฤa smo!โ Dodal je ลกe: โPriลกel bo ฤas, ko bodo ljudje gledali na ubijanje ลพivali, kakor danes gledajo na ubijanje ljudi.โ
Po besedah Mahatme Gandhija imajo med razlogi, zaradi katerih se ฤlovek odloฤi za vegetarijanstvo, etiฤna naฤela veliko veฤjo teลพo od zdravstvenih razlogov. โฤe ลพelimo duhovno napredovati, je nujno, da na doloฤeni stopnji nehamo ubijati nam bliลพnja bitja za zadovoljitev svojih telesnih potreb,โ je dejal. โO veliฤini naroda in o njegovi moralni razvitosti lahko sodimo po tem,โ je dodal, โkakลกen je njegov odnos do ลพivali.โ
Argumente pa imata obe strani
V ฤasu vedno bolj izrazitega iskanja โprave potiโ, zdravega ลพivljenja in ravnovesja na Zemlji postaja kampanja proti uลพivanju mesa vse bolj agresivna. Ni ฤudno, da se je โ pod pritiski โedino zveliฤavne resnice o mesojedstvuโ sฤasoma izoblikovala struja, ki na zadevo gleda nekoliko drugaฤe. Pri tem ne gre samo za nekakลกne nenaฤelen upor ali kljubovanje niti za k-praviฤnosti-in-enakosti-usmerjeno gibanje tistih, ki ne marajo pritiskov. Gre za znanstveni pristop doloฤenega kroga raziskovalcev, ki se ukvarjajo med drugim tudi s prehrano v paleolitiku in kaลพe, da njihovi izsledki โ seveda popolnoma osvobojeni predsodkov in sentimenta โ vegetarijanstvu niso najbolj vลกeฤ, kajti reakcije je ลพe mogoฤe zaฤutiti. โBeyond Vegetarianismโ je torej tista sodobna filozofska smer, ki na ลพivljenje gleda nekoliko drugaฤe, morda malo bolj pragmatiฤno, od tega, na primer, da ฤloveลกko zobovje kljub vsemu kaลพe, da je bilo ustvarjeno TUDI za trganje in ลพveฤenje, ne le za uลพivanje plodov, pa do tega, da bo rastlina, ki je sicer zaradi etiฤnih naฤel ne bomo uniฤili, da bi se hranili z njo, konฤala v poฤasnem odmiranju in gnitju. Pa ลกe kaj bi se naลกlo.
Obe strani imata torej argumente. Glede na zagretost obeh polov pa bo verjetno tudi ลกe naprej najbolje, da si o tem, kakลกne vrste hrano si bi izbral, vsakdo mnenje ustvari sam. ฤe le zna posluลกati svoj lastni organizem, se bo nedvomno odloฤil pravilno.
Sonja A. Mrak

