Uporaba telefona in računalnika pred spanjem je nevarna

    Še pred dvema stoletjema ljudje niso poznali umetne svetlobe in prostore osvetljevali s pomočjo sveč. Njihov glavni vir svetlobe je bilo sonce – spat so hodili s sončnim zahodom ali večere preživljali v mraku. Sodoben človek, ki ima na voljo tehnologijo, se, po drugi strani, lahko odpravi spat kadar želi. Vendar je to dvorezen meč: moten ritem spanca ima za posledico številne zdravstvene težave, ki jih človek v preteklosti ni poznal.

    Uporaba telefona računalnika pred spanjem

    Količina umetne svetlobe se je od leta 1970 potrojila. Kot kažejo statistike, skoraj vsak človek pred spanjem uporablja neko elektronsko napravo – gleda TV, dela za računalnikom ali pregleduje pametni telefon. Vse te aktivnosti motijo spanje, ga prekinjajo, povzročajo nespečnost in vodijo v zdravstvene težave, kot sta depresija in nespečnost, ki sta v porastu. Skladno z njima narašča poraba uspaval in antidepresivov.

    Ali vaše telo proizvaja dovolj melatonina?

    Raziskave kažejo, da izpostavljenost umetni svetlobi v nočnem času zatira nastajanje hormona melatonina, ki uravnava cikel spanja in budnosti. Da bi spodbudili njegovo nastajanje in zaščitili celice pred poškodbami, naše telo potrebuje naravno temo. Melatonin je ključen za vzdrževanje notranjega biološkega ritma oz. notranje ure, ki jo imenujemo cirkadiani ritem. Gre za to, da telo optimalno funkcionira, ko je znotraj 24-urne periode izpostavljeno naravni temi. Nedavna študija je pokazala, da pri ljudeh, pri katerih je 24-urni cirkadiani ritem moten zaradi umetne svetlobe, obstaja večje tveganje za nastanek raka. Oslabljeno nastajanja melatonina pa ni povezano samo z rakom, ampak tudi z oslabljenim imunskim sistemom, diabetesom tipa 2, metabolnim sindromom, debelostjo in srčno-žilnimi boleznimi. Melatonin je namreč močan antioksidant in ima pozitivne učinke na imunski sistem, upočasnjuje tudi proces staranja.

    PREBERITE TUDI:  Naravni antioksidanti in njihov učinek na naše telo

    Kaj lahko storite?

    ­Če želite kar se da zmanjšati vpliv umetne svetlobe, vam ponoči priporočamo uporabo rdeče svetlobe. Taka svetloba namreč nima tako škodljivega vpliva na cirkadiani ritem in proizvodnjo melatonina kot običajna bela svetloba. Če imate težave s spanjem, podnevi pojdite na sonce oziroma se izpostavite bleščeči dnevni svetlobi. Če se ne morete izogniti uporabi računalnika ponoči, si namestite program, ki glede na del dneva prilagaja svetlost in barvno temperaturo zaslona (brezplačno si lahko namestite program f.lux). Priporočamo tudi, da dve do tri ure pred spanjem ne gledate svetlih prizorov. Lahko kupite tudi posebna očala z oranžno obarvanimi lečami (ang. orange-tinted glasses), ki jih nosite pred spanjem – taka očala namreč blokirajo modro svetlobo, ki jo oddajajo elektronske naprave.

    Povejte svoje mnenje - kometirajte