Prehrana proti raku trebušne slinavke

    Vedno več raziskav dokazuje, da je med ljudmi, ki uživajo veliko sadja, manjša obolevnost za rakom trebušne slinavke. Tako je neka švedska študija pokazala, da že en agrum na dan zmanjšuje tveganje raka trebušne slinavke za polovico in celo za dve tretjini v primerjavi s skromnejšim uživanjem (manj kot enkrat na teden). Raziskava med cajunskim prebivalstvom v Louisiani, med katerim je največ raka na trebušni slinavki v Ameriki, je pokazala, da je lahko sadje celo nekakšen ‘protistrup’ za mesno hrano.

    Raziskovalna skupina z ameriškega Nacionalnega inštituta za raziskave raka je odkrila, da je med Cajuni v Louisiani, ki so se hranili večinoma s svinjino (predvsem s slanino, šunko, klobasami, narezki in svežim svinjskim mesom, običajno skupaj z rižem), obolevnost za rakom trebušne slinavke izjemno velika. Tisti, ki so uživali svinjino vsak dan, so imeli 70 odstotkov večje tveganje, da zbolijo za rakom trebušne slinavke, kot tisti, ki so svinjino uživali manj kot dvakrat na teden. Tisti, ki so uživali svinjino več kot enkrat na dan, so tveganje raka trebušne slinavke celo potrojili. Hkrati pa so imeli tisti, ki so vsak dan uživali sadje (banane, pomaranče, jagode, vloženo sadje, pomarančni sok in jabolka), le še 40 odstotkov tveganja, da zbolijo, v primerjavi s tistimi, ki so sadje uživali manj kot enkrat na dan. Več sadja, manjše tveganje.

    Pravzaprav ni to nič presenetljivega. Najbolj presenetljivo je bilo spoznanje, da strastni jedci svinjine, ki so pridno segali tudi po sadju, niso bili raku trebušne slinavke nič bolj izpostavljeni kot ljudje, ki so jedli le malo svinjine! Brisanje učinka raziskovalci pripisujejo predvsem vitaminu C v sadju, dobro pa je znano, da je v sadju še vrsta drugih snovi, ki zavirajo raka in varujejo pred njim.

    Lubenica
    Lubenica je bogat vir likopena.

    Naj bo rdeče

    Likopen, rastlinsko barvilo, poznano tudi kot karotenoid rdeče barve, je pomembna učinkovina v varovalni prehrani pred rakom trebušne slinavke. Bil naj bi še veliko učinkovitejši antioksidant kot betakaroten, sorodnik iz skupine karotenoidov. Do neke mere naj bi nas ščitil tudi pred povzročitelji raka v cigaretnem dimu in v ultravijoličnem sevanju sončnih žarkov. Neka ameriška raziskava je pokazala, da premajhne količine likopena v krvi že lahko napovedujejo raka trebušne slinavke. Raziskovalci so preiskali vzorce 10 let stare krvi pri 26.000 ljudeh in iskali dejavnike, značilne za ljudi, ki so najbolj podvrženi raku trebušne slinavke. Kri ljudi, ki so zboleli za rakom, je kazala jasno razliko v prehrani: nizke koncentracije likopena. Raziskovalci so ocenili, da imajo ljudje z malo likopena v krvi več kot petkrat večje tveganje, da zbolijo za rakom trebušne slinavke, kot ljudje z veliko likopena v krvi.

    PREBERITE TUDI:  Vsestranski propolis

    Poleg paradižnika, ki je najbogatejši vir likopena v prehrani, ga veliko vsebuje tudi lubenica. Najdemo pa ga celo v kuhanem krompirju.

    Manj mesa, več stročnic

    Med drugimi živili, ki morda vplivajo na zmanjšanje tveganja, so še stročnice. Obširna raziskava, ki je potekala v več državah, je pokazala, da ljudje, ki vsak dan uživajo stročnice, tudi sojo, 40 odstotkov redkeje obolevajo za rakom trebušne slinavke kot tisti, ki stročnice uživajo manj kot enkrat na teden. Zasluge za to naj bi imeli zaviralci proteaz v fižolu in tudi druge snovi v njem.
    Rak trebušne slinavke je najbolj razširjen tam, kjer uživajo veliko maščob. To pa gre prej pripisovati mesu kot maščobam. Številne študije kažejo, da preveč mesa z žara kakor tudi prekajenih in soljenih izdelkov iz svinjine povečuje nevarnost za raka trebušne slinavke.

    V neki japonski raziskavi je uživanje mesa vsaj enkrat na teden tveganje za raka trebušne slinavke povečalo za 50 odstotkov. Neka študija na Švedskem je ugotovila, da posebno uživanje na žaru pečenega mesa – ne pa tudi mesa, pripravljenega na druge načine – povečuje nevarnost za raka trebušne slinavke. Ameriška raziskava v Los Angelesu pa pokazala, da je bilo med ljudmi, ki so vsaj petkrat na teden uživali govedino, obolevnost za rakom trebušne slinavke dvakrat večja. Zanimivo je tudi, da imajo živali, ki jih krmijo z veliko maščob, pogosto poškodovane celice v trebušni slinavki.

    Kaj bi še moglo spodbujati raka trebušne slinavke, če ga ne zgolj maščoba v mesu? Verjetni krivec so nitrozamini, ki se lahko ustvarjajo iz natrijevega nitrita. Tega uporabljajo kot konzervans v mesninah. Vitamin C pomaga zavirati delovanje nitrozaminov, kar pojasnjuje, zakaj sadje, bogato z vitaminom C (na primer gvajana, agrumi, jagode, kivi, črni ribez), tako učinkovito varuje pred boleznijo.

    PREBERITE TUDI:  Kako na naraven način poskrbeti za bolj bele zobe

    Od trenutka, ko celico prizadene genska sprememba, ki se ji reče mutacija, pa do časa, ko se pojavi tumor, lahko mineta dve desetletji ali tri. Dokazano je, da lahko s prehrano vplivamo na rakav proces na mnogih stopnjah – od začetka, do rasti in širjenja. Zato pazimo na svojo prehrano in dnevno uživajmo čim več sadja, saj se na ta način lahko morda izognemo tudi raku trebušne slinavke.

    Gobe Reishi
    Medicinska goba svetlikava pološčenka (reishi) kaže zelo dobre rezultate pri zdravljenju raka trebušne slinavke. Preučujejo jo predvsem na Japonskem in v Rusiji.

    Rak trebušne slinavke

    Je peti najpogostejši rak prebavil pri moških in sedmi pri ženskah in obenem četrti najpogostejši vzrok smrti zaradi raka na svetu. V razvitem svetu (Evropa, ZDA) opazijo 10 do 13 primerov na 100.000 prebivalcev letno. Tveganje narašča s starostjo. Med dejavniki tveganja, ki verjetno vplivajo na razvoj raka trebušne slinavke, so:

    Kljub napredku na področju diagnostike raka trebušne slinavke ga še vedno pri večini bolnikov odkrijejo prepozno, ko ni več odstranljiv. Zgodnji klinični znaki raka trebušne slinavke so namreč nejasni in se najpogosteje kažejo kot:

    • anoreksija
    • hujšanje
    • neugodje v trebuhu in
    • slabost.

    Ravno nespecifična narava simptomov pogosto pripomore k bolj pozni postavitvi diagnoze. Značilni simptomi se običajno razvijejo šele takrat, ko prične tumor vraščati v sosednje organe ali ko začne motiti delovanje organov.

    Ni kriva kava

    V zgodnjih osemdesetih letih je nekaj študij pokazalo, da bi kava lahko povzročala raka trebušne slinavke. Že dve skodelici kave na dan naj bi to nevarnost celo podvojilo. Od takrat je kak ducat dobro vodenih raziskav po svetu pokazalo, da niti običajna kava niti kava brez kofeina nista nevarni. Zaradi tega je velika večina raziskovalcev prečrtala kavo s spiska krivcev za raka trebušne slinavke.
    Podobno velja za čaj. Opravljenih je bilo najmanj deset študij, v katerih so preučevali vpliv čaja na raka trebušne slinavke, in večina ni pokazala ničesar. V neki britanski analizi sicer poročajo, da tri ali več skodelic čaja na dan podvoji tveganje za raka trebušne slinavke, po drugi strani pa so italijanski znanstveniki ugotovili, da pitje čaja pravzaprav zmanjšuje nevarnost za polovico! Preostalih 80 odstotkov poročil povezav ni našlo.

    PREBERITE TUDI:  Zakaj so nekateri videti 10 let starejši?

    trebušna slinavka

    Vsak dan uživajmo sadje

    AGRUMI: pomaranče (španska, jaffa, popkasta, seviljska), mandarine, klementine, limone, citrone, grenivke (rumena, rdeča), kumkvat, satsuma, ugli (križanec tangerine, grenivke in pomaranče)
    DRUGO TROPSKO SADJE: gvajana, kivi, mango, pasijonke, melone, ananas, karambole, kaki, banane, smokve, kaktusove smokve, granatna jabolka
    JAGODIČASTO SADJE: črni, rdeči in beli ribez, borovnice, maline, robide, gozdne in vrtne jagode, kosmulje
    KOŠČIČASTO SADJE: breskve, nektarine, marelice, češnje, datlji, slive
    DOMAČE SADJE ali sadje iz naše okolice: hruške, jabolka, grozdje, melone, lubenice, dinje
    SUHO SADJE: smokve, hruške, breskve, slive, marelice, datlji, banane, ananas, rozine, jabolka

    Medicinska goba svetlikava pološčenka (reishi) kaže zelo dobre rezultate pri zdravljenju raka trebušne slinavke. Preučujejo jo predvsem na Japonskem in v Rusiji.

    Preberite si tudi, kako marelice pomagajo preprečevati raka.

    Povejte svoje mnenje - kometirajte