Vitamin D je eden izmed najpomembnejših vitaminov za naše zdravje – na primer za močne kosti in zobe ter za močan imunski sistem. Ker obstaja še posebej v zimskem času zaradi manj sončne svetlobe povečano tveganje za pomanjkanje tega vitamina, se mnogi odločijo za prehranska dopolnila (ta običajno vsebujejo vitamin D3). Čeprav je to v večini primerov smiselna odločitev, pa morate vendarle paziti, da z odmerki ne pretiravate.

Vitamin D

Kakšni so priporočljivi dnevni odmerki?

Koliko vitamina D3 torej jemati? Odmerek mora biti vedno individualno prilagojen, zato se pred začetkom uporabe priporoča posvet z zdravnikom oziroma s farmacevtom. Večinoma se sicer svetuje odmerek 50 mikrogramov ali 2000 mednarodnih enot (pogosto se uporablja oznaka IU, ki označuje »International Unit«). Manjše doze lahko sicer pripomorejo k zaščiti kosti, vendar pa običajno ne zadoščajo za optimalen vpliv na krepitev imunskega sistema.

Tveganje, da bi vnašali toliko vitamina D3, da bi se v telesu nakopičile potencialno strupene količine, je sicer zelo majhno, pa vendarle je tudi tu pomembno, da sledite smernicam varne uporabe. Načeloma velja za zgornjo še varno mejo vnosa odmerek 4000 mednarodnih enot na dan. Pri vitaminu D3 sicer ni nujno, da ga dodajamo vsak dan, ampak lahko namesto tega vzamemo sedemkratni odmerek tudi zgolj enkrat tedensko.

Tipični znaki previsokih količin vitamina D v telesu

Zagotovo boste dobili najbolj natančne informacije o tem, ali je določene snovi v vašem telesu preveč ali premalo, če se izvede analiza vzorca krvi. Podobno velja tudi za ugotavljanje količine vitamina D v telesu.

Zaradi pretiravanja z vitaminom D lahko pride med drugim tudi do previsokih ravni kalcija, kar je lahko precej nevarno. Simptomi povečane količine kalcija v telesu med drugim vključujejo prebavne težave (bolečine v trebuhu, diarejo ipd.), povečano utrujenost, omotičnost, zmedenost, povečano žejo in zelo pogosto potrebo po uriniranju. Tudi mnogi drugi simptomi, tipični za vnos previsokih odmerkov vitamina D, so povezani z vplivom, ki ga ima to na raven kalcija v telesu. Tako lahko na primer pride tudi do pomanjkanja apetita.

Tu je smiselno omeniti še, da lahko tudi preveč vitamina D – podobno kot pomanjkanje tega vitamina – privede do težav s kostmi. To naj bi bilo povezano z dejstvom, da preveliki odmerki vitamina D povzročijo upad ravni vitamina K2 v krvi – ena izmed najpomembnejših nalog vitamina K2 pa je ta, da poskrbi, da kalcij ostane v kosteh. V skrajnih primerih lahko prevelike količine vitamina D povzročijo tudi povečano nevarnost za težave z ledvicami.

Če torej jemljete vitamin D v obliki prehranskega dopolnila in doživljate katerega izmed omenjenih simptomov, je torej vsekakor smiselno, da o tem čim prej obvestite svojega zdravnika.

Preberite tudi: Pomanjkanje vitamina D: Kateri so najpogostejši znaki?