Časi, ko so zdravniki nastopali v oglasih za tobačne izdelke, so na srečo že zdavnaj za nami. Vendar pa to še ne pomeni, da je mogoče slepo zaupati izsledkom študij, pod katere so podpisani različni strokovnjaki. Kot kažejo podatki neodvisnih raziskovalcev, to, kdo financira študijo, običajno močno vpliva na končne zaključke.
Rezultati pogosto močno odvisni od tega, kdo je financiral raziskavo
Marion Nestle, profesorica nutricionistike z ameriške New York University, je začela leta 2015 analizirati študije, ki so jih financirala prehranska podjetja. Zgolj v tistem letu je odkrila 168 takšnih študij. Rezultati kar 156 izmed teh študij so nakazovali, da je bil v ospredje postavljen interes sponzorja oziroma financerja, ne pa znanost. Primeri, ko živilska industrija financira zdravstvene oziroma nutricionistične študije, so na žalost precej pogostejši, kot si predstavlja večina potrošnikov. Mnogi neodvisni raziskovalci so tako prišli do podobnih ugotovitev kot prof. Nestle. Leta 2007 objavljena analiza 206 študij, ki so preučevale vplive mleka, sladkih pijač in sadnih pijač na zdravje, je na primer razkrila, da je obstaja pri tistih študijah, ki so jih v celoti financirale omenjene industrije, tudi do osemkrat večja verjetnost, da bodo izpostavljeni pozitivni vplivi.
Se raziskovalci sploh zavedajo, kaj v resnici počnejo?
Pogosto sicer raziskovalci nimajo občutka, da so bili zmanipulirani, čeprav številni dokazi in znane afere kažejo drugače. Večinoma namreč podjetja, ki se ukvarjajo s proizvodnjo prehrambnih izdelkov, raziskovalcem ne naročijo neposredno, naj zastavijo raziskavo tako, da bodo rezultati podprli njihove interese. Tako se raziskovalci velikokrat ne zavedajo, da je to, kdo je financiral raziskavo, vplivalo na njihovo izvedbo raziskave ali interpretacijo rezultatov. V nekaterih primerih pa je pritisk korporacij na znanstvenike povsem neposreden in očiten. Lani je bilo na primer razkrito, da je Coca Cola plačala znanstvenikom, da so začeli poudarjati, kako je pri hujšanju precej pomembnejša telovadba kot odpoved določeni hrani in pijači. Podjetje je ustanovilo celo neprofitno organizacijo, ki je promovirala sporočilo, da Američani posvetijo preveč časa zmanjševanju kaloričnega vnosa, namesto da bi se osredotočili na telovadbo. Podobne afere so sicer zelo velikokrat povezane tudi z mesno in mlečno industrijo.