Redno pitje kave je lahko koristno za vaše srce

Študija, ki je bila predstavljena na letošnjem kongresu Ameriškega združenja za kardiologijo, prinaša dobre novice za ljubitelje kave. Ne le da zmerno uživanje kave...

Kaj je krivo za slabost med vožnjo?

Nekateri ljudje imajo med vožnjo tako hude težave s slabostjo, da se ne morejo osredotočiti na nič drugega.

Ajurvedski nasveti za boljše duševno zdravje

Eden od glavnih ciljev ajurvedskih tehnik je vzpostavljanje ravnovesja med telesom, umom in dušo.

Začinite svoje zdravje s super začimbami

Začimbe in zelišča so zagotovo nekakšno superživilo. V njih so namreč skoncentrirane številne izjemno koristne snovi.

Rastline, ki ugodno vplivajo na centralni živčni sistem

V rastlinah najdemo veliko sestavin, ki delujejo na centralni živčni sistem in imajo pogosto pomirjevalni ali stimulativni učinek na naše telo.

Ali vas občasno preseneti nadpovprečno močna menstruacija?

Menstruacije so večinoma precej šibke, spremljajoči »simptomi« pa mili, občasno pa vas kljub temu preseneti zelo močna menstruacija.

Narava lahko poskrbi za bistveno manj zastrašujoče bolnišnice

Profesorica krajinske arhitekture se je posvetila vprašanju, kako narediti bolnišnice bolj prijazne za obiskovalce.

Helena Ošep: Klepet ob skodelici alpskega čaja

Helena Ošep se ukvarja s pripravo čajnih mešanic, ki so posebne zaradi izrazite arome, značilne za rastlinje alpskega okolja.
Lepota & kozmetikaAli obstaja tudi kolagen za vegane?

Ali obstaja tudi kolagen za vegane?

MORDA VAS ZANIMA

Kolagen je zagotovo ena najpomembnejših beljakovin v našem telesu. Najdemo ga predvsem v koži, laseh, nohtih, kosteh in vezivnih tkivih. Ker začne njegova količina v telesu z leti upadati, se vse več ljudi odloča za uporabo prehranskih dopolnil – večinoma v želji, da bi s tem dosegli bolj mladosten videz kože. Kolagen je namreč izjemno pomemben za ohranjanje elastičnosti kože.

- Oglas -

Vendar pa imajo nekateri ljudje težave s tovrstnimi dodatki. To velja še posebno za vegane (pa tudi npr. za vegetarijance), saj je kolagen v prehranskih dopolnilih živalskega izvora. Običajno gre namreč za zmlete kosti, kopita, sklepe in kožo živali. Ali to pomeni, da vegani nimajo prave možnosti za povečanje količine kolagena v telesu? Na srečo to nikakor ne drži …

Kolagen za vegane so veganski dodatki, ki spodbujajo tvorbo kolagena

Občasno lahko sicer naletimo na izraz veganski kolagen, vendar je treba vedeti, da tu verjetno ne gre za dejanski kolagen, ampak za prehransko dopolnilo iz sestavin, ki spodbujajo nastajanje kolagena. Pri tem je zelo pomembno upoštevati, da je tvorba kolagena popolnoma naraven proces, ki ga naša telesa večinoma zelo dobro obvladajo. Vendar pa ta proces ni mogoč, če telo nima na voljo zadostne količine potrebnih sestavin. Prav to pa je tisto, kar zagotovijo spodbujevalci tvorbe kolagena (boosterji). Telo namreč oskrbijo s potrebnimi gradniki, iz katerih lahko nato samo tvori kolagen. Starejši ko smo, več teh gradnikov potrebujemo.

Pri tem je sicer treba opozoriti, da staranje ni edini razlog, zaradi katerega se lahko tvorba kolagena nekoliko upočasni oziroma zmanjša, kar pomeni, da telo najverjetneje potrebuje malce dodatne pomoči. Do pomanjkanja kolagena v telesu lahko na primer pride tudi zaradi določenih avtoimunskih bolezni – seveda še posebno zaradi tistih, za katere je značilno, da telo napada svoje lastne beljakovine. Upočasnjena tvorba kolagena je pogosto tudi ena izmed težav pri kadilcih, hkrati pa gre lahko za posledico pogoste izpostavljenosti ultravijoličnim sončnim žarkom, čezmernega uživanja sladkorja ali izpostavljenosti škodljivim delcem v ozračju. V teh primerih so torej dopolnila še posebno koristna oziroma smiselna, hkrati pa je seveda nujno, da poskušate odpraviti tiste negativne dejavnike, na katere lahko neposredno vplivate.

Čisti “pravi” kolagen je samo živalskega izvora

Mnenja glede neposrednega vnosa kolagena iz živalskih virov in uporabe veganskih spodbujevalcev kolagena so nekoliko različna. Tisti, ki zagovarjajo rastlinska prehranska dopolnila, večinoma izpostavljajo, da je precej bolje, da naše telo tvori lastni kolagen, kot pa da ga vnašamo iz »zunanjih virov«. Živalski kolagen naj bi tako predstavljal nekakšen »obliž«, ki ne naslovi dejanskega vzroka za pomanjkanje. Kot prednost veganskih prehranskih dopolnil pa se pogosto omenja tudi manjša možnost za izpostavljenost potencialno nevarnim snovem, ki so lahko prisotne v živalskem kolagenu. V tovrstnih izdelkih so bili na primer odkriti celo sledovi antibiotikov. Ker se običajno priporoča vsakodnevno uživanje kolagena, lahko to privede do odpornosti določenih bakterij proti antibiotikom. Če bi slednje potrebovali zaradi zdravstvenih težav, bi bila lahko tako njihova učinkovitost zmanjšana.

Kolagen za vegane

Katere sestavine so še posebno učinkovite?

- Oglas -

Za tvorbo kolagena so ključni vitamin C ter določeni minerali in aminokisline. Iz teh sestavin naše telo najprej tvori drobne molekule, imenovane prokolagen. Te molekule se nato povežejo v večje sklope oziroma fibrile, ki se prav tako povežejo v večjo, mrežasto strukturo, dokler končno ne nastane kolagen.

Kakovostni spodbujevalci tvorbe kolagena bi morali torej vsekakor vsebovati vitamin C, ki je tako praktično obvezna sestavina. Podobno velja za cink, saj je prav to mineral, ki je najpomembnejši za nastajanje kolagena. Včasih se v dodatkih, namenjenih pospeševanju nastajanja kolagena v telesu, znajdejo tudi aminokisline (ena možnost je sicer tudi ta, da dodatke, ki vsebujejo za tvorbo kolagena pomembne aminokisline, jemljete posebej, v kombinaciji z osnovnim dopolnilom za povečano tvorbo kolagena).

Velikokrat se v tovrstnih dodatkih pojavi tudi hialuronska kislina, ki med drugim pomaga pri ohranjanju vlažne in s tem bolj napete kože. Nato so tu še različni rastlinski izvlečki, ki se povezujejo s povečano tvorbo kolagena (npr. izvlečki šipka, ki velja za odličen vir vitamina C, ali izvlečki rastline z znanstvenim imenom Labisia pumila), spirulina in/ali mleta zelenolistna zelenjava (npr. špinača ali ohrovt) ter antioksidanti, ki so izjemno pomembni za zdravo in mladostno kožo.

Pozitiven vpliv ima lahko tudi določena hrana

Nastajanje večje količine kolagena v telesu je mogoče v določeni meri spodbuditi tudi z večjim vnosom določenih živil, kar lahko seveda kombinirate z dodatki, ki vsebujejo koncentrirane oblike snovi, ki so pomembne za njegovo tvorbo.

Prva skupina živil, ki ji je smiselno posvetiti več pozornosti, če želite spodbuditi tvorbo kolagena v telesu, so nedvomno živila, ki so bogata z vitaminom C. To pomeni, da je pametno, da na svoj jedilnik pogosteje uvrščate živila, kot so citrusi, kivi in paprika.

Zelo pomembne so tudi beljakovine oziroma določene aminokisline, predvsem glicin, lizin in prolin. Med aminokislinami, potrebnimi za tvorbo kolagena, namreč izstopajo prav te tri vrste. Veganska živila, s pomočjo katerih lahko telo oskrbite s temi tremi aminokislinami, so predvsem tempeh, tofu, različne vrste fižola in druge stročnice ter nekatera semena in oreščki.

Kolagen

Čisto pravi veganski kolagen?

Širši javnosti, ki se zanima za »veganski kolagen«, so trenutno dostopni predvsem spodbujevalci tvorbe kolagena. Vendar pa je znanstvenikom uspelo razviti tudi čisto pravi kolagen, ki ni živalskega izvora. To so dosegli s pomočjo genske modifikacije določenih kvasovk in bakterij. Če se genskim strukturam mikroorganizmov dodajo štirje človeški geni, ki so povezani s tvorbo kolagena, začnejo mikroorganizmi sami tvoriti omenjeno beljakovino. Dodan je še pepsin, prebavni encim, ki pomaga pri vezavi struktur v molekule kolagena, ki so identične človeškemu kolagenu. Še posebno pomembna pri tem procesu je bakterija, imenovana Pichia pastoris. Prav uporaba te vrste bakterije naj bi namreč zagotovila najkakovostnejši kolagen.

- Oglas -

Nekateri strokovnjaki verjamejo, da bo tovrstni »čisto pravi« veganski kolagen, pridobljen v laboratoriju, v prihodnosti povsem izrinil kolagen živalskega izvora. V primerjavi s slednjim naj bi bil namreč cenejši in varnejši, hkrati pa seveda ne povzroča škode živalim. Pridobivanje kolagena v nadzorovanem okolju pomeni zmanjšanje tveganja za prenos določenih bolezni, kar je ena izmed skrbi, povezanih z uporabo živalskega kolagena. Postopek omogoča tudi odstranitev pogostih alergenov, zato naj bi bil takšen kolagen med drugim varnejši tudi za alergike. Kot rečeno, za zdaj še ne gre za izdelek, namenjen najširšemu krogu potrošnikov. Trenutno najboljša možnost za vegane oziroma za vse, ki se želite izogniti živalskemu kolagenu, so torej »spodbujevalci«, ki vašemu telesu zagotovijo izdatne količine snovi, potrebnih za tvorbo kolagena.

NAJNOVEJŠE

Spletna stran za pravilno delovanje uporablja piškotke. Z uporabo spletne strani se strinjate z z uporabo piškotkov in splošnimi pogoji poslovanja. Podrobne informacije o uporabi piškotkov na tej spletni strani so na voljo s klikom na nastavitve .
V redu
Več ×
×