fbpx
Domov Zdravje & prehrana Kako okrepiti svoj imunski sistem?

Kako okrepiti svoj imunski sistem?

Imunski sistem bi lahko razumeli kot nekakšno vojsko, ki brani naše telo pred vdorom sovražnikov – virusov, bakterij in drugih problematičnih tujkov. Tako je imunski sistem ključen za naše preživetje. Sestavlja ga kompleksna mreža celic in tkiv, ki so nenehno na preži za potencialno nevarnostjo. Če zaznajo patogene organizme, se sproži t. i. imunski odziv. Do imunskega odziva pride, ko se molekule, imenovane antigeni (vsak patogeni organizem nosi specifične antigene), vežejo na imunske receptorje. Zelo pomembno je, da zna naš imunski sistem ločevati med lastnimi in tujimi celicami. Ta sposobnost je sicer v določenih primerih okvarjena. Takrat se pojavijo avtoimunske bolezni.

- Oglas -

Večina ljudi se na pomen krepitve imunskega sistema na žalost spomni šele pozimi, že ko razsajajo virusi. Vendar pa je dobro, da se začnete na to obdobje pripravljati čim prej. V nadaljevanju vam bomo zato predstavili nekaj možnosti, kako okrepiti imunski sistem s pomočjo prehrane in določenih rastlin …

Poznamo prirojeno in pridobljeno imunsko odpornost

Prva linija obrambe pred tujimi, potencialno nevarnimi organizmi je naša koža. Naš imunski sistem se sicer z leti razvije in nadgrajuje. Ko se ustvarijo določena protitelesa, ostane v telesu shranjena kopija. Če se ponovno pojavi problematični antigen, lahko telo odreagira zelo hitro. Prav zato odrasli večinoma zbolevajo redkeje kot majhni otroci, pri katerih je imunski sistem šele v začetni fazi izgradnje. Vsi se sicer rodimo z osnovno imunsko odpornostjo, vendar pa postaja sčasoma imunski sistem vse kompleksnejši. Tako ločujemo med prirojeno in pridobljeno imunsko odpornostjo. Slednja je včasih imenovana tudi imunski spomin. Pri dojenčkih lahko na primer govorimo tudi o t. i. pasivni imunski odpornosti, saj dobiva otrok protitelesa skupaj z materinim mlekom. Še pred rojstvom pa dobiva plod protitelesa prek placente. Seveda je pasivna imunska odpornost zgolj začasna.

Cimet limona ingver

Motnje delovanja imunskega sistema

Zaradi že omenjene kompleksnosti imunskega sistema obstaja tudi precej visoko tveganje, da pride do motenega delovanja. Med najpogostejše okvare imunskega sistema sodijo imunska pomanjkljivost, avtoimunske bolezni in preobčutljivostni odzivi. O imunski pomanjkljivosti govorimo, ko najmanj en del imunskega sistema ne deluje tako, kot bi moral. Težavo lahko povzročijo povišana telesna teža, prekomerno uživanje alkohola, nezadosten vnos pomembnih hranilnih snovi ipd. Imunske pomanjkljivosti sicer nadalje delimo na dedne in pridobljene (na primer AIDS).

- Oglas -

Za drugo vrsto okvar imunskega sistema, avtoimunske bolezni, je značilno, da telo pomotoma napada zdrave celice. Primeri avtoimunskih bolezni so na primer revmatoidni artritis, luskavica in multipla skleroza. Pri tretji vrsti okvar, torej pri preobčutljivostnih reakcijah, pa gre za to, da je imunski odziv preveč intenziven, zato pride tudi do poškodb zdravih celic. To se na primer zgodi pri anafilaktičnem šoku – odziv telesa na alergen je tako močan, da lahko to celo ogrozi naše življenje.

Pazite na 3 S-je: spanje, sonce in stres

Oslabljen imunski sistem je pogosto posledica naših nezdravih navad. Ena izmed njih je ta, da spimo premalo oziroma da naš spanec ni zares kakovosten. Če se to dogaja dlje časa, naš imunski sistem ne deluje več s polno močjo, zato precej hitreje zbolimo. Za močan imunski sistem je nujno tudi, da smo redno izpostavljeni sončni svetlobi, saj se lahko le tako v telesu tvori vitamin D – vitamin, ki je izredno pomemben za delovanje imunskega sistema. Seveda s količino časa, ki ga preživite na soncu, ne smete pretiravati, da ne pride do opeklin, na dolgi rok pa do povečanega tveganja za kožnega raka. Še eden izmed dejavnikov, ki lahko zelo negativno vplivajo na vaš imunski sistem, pa je stres, še posebej kronični.

Kislo zelje je zaradi fermentacije odličen vir probiotičnih organizmov.

Črevesna flora izjemno pomembna za močan imunski sistem

To, kako močan bo naš imunski sistem, je v veliki meri odvisno od stanja v našem črevesju. Dogajanje tam je še posebej pestro, saj se telo ves čas srečuje z različnimi snovmi iz okolja, kamor seveda sodi tudi hrana, ki jo uživamo. Tako je tam tudi ogromno celic imunskega sistema. Za normalno delovanje imunskega sistema je nujna uravnovešena črevesna flora, torej razmerje med koristnimi in škodljivimi mikroorganizmi, predvsem bakterijami. Bolj ko je naša črevesna flora raznolika, bolj raznolike celice lahko ustvari naš imunski sistem. Ljudje, ki so na primer v otroštvu pogosto uživali antibiotike, imajo pozneje zaradi šibkejšega imunskega sistema velikokrat več težav z boleznimi.

Šibkejši imunski sistem imajo pogosto tudi otroci, ki so se rodili s pomočjo carskega reza. Naša črevesna flora pravzaprav predstavlja nekakšen učni pripomoček za imunski sistem. Ključna lekcija, ki jo mora usvojiti, je pri tem ta, kdaj je potrebna obramba in katere so za organizem nenevarne snovi, ki jih mora tolerirati. Eden najpomembnejših ukrepov za ohranjanje zdrave in uravnovešene črevesne flore – in s tem tudi zdravega imunskega sistema – je, da pazite na zadosten vnos probiotikov (koristnih bakterij). To je mogoče doseči s hrano, ki jo uživate, včasih pa so priporočljiva tudi prehranska dopolnila. Imejte torej v mislih, da se lahko dogajanje v vašem črevesju zaradi vpliva, ki ga ima na imunski sistem, hitro odrazi tudi v drugih delih telesa, tako v negativnem kot pozitivnem smislu.

Živila, ki pomagajo pri krepitvi imunskega sistema

- Oglas -

Določene hranilne snovi so še posebej pomembne za vaš imunski sistem. Pri tem ne smemo pozabiti na vlaknine, ki jih naše telo sicer ne more prebaviti, vendar predstavljajo hrano za koristne bakterije v našem črevesju. S hrano, ki jo uživate, lahko vsekakor močno vplivate na to, kako hitro vam bodo prišli virusi in drugi škodljivi mikroorganizmi do živega. Živila (in začimbe), ki se še posebej priporočajo za krepitev imunskega sistema, so:

  • sladki krompir,
  • korenje,
  • ohrovt,
  • špinača,
  • paprika,
  • kivi,
  • mandlji,
  • avokado,
  • gobe,
  • brazilski oreščki,
  • kislo zelje,
  • kisla repa,
  • brokoli,
  • česen,
  • citrusi,
  • cimet,
  • kajenski poper,
  • origano,
  • klinčki (nageljnove žbice),
  • ingver in
  • kurkuma.
Ameriški slamnik
Ameriški slamnik najdemo skoraj v vseh izdelkih za imunski sistem.

Izvlečki določenih rastlin poskrbijo, da bo vaš imunski sistem še močnejši

Pred prihajajočimi zimskimi meseci je smiselno tudi uživanje določenih prehranskih dopolnil. V mnogih primerih je na primer koristno dodajanje cinka – minerala, ki pomembno pripomore k močnemu imunskemu sistemu. Mnogo ljudi pa se odloča tudi za prehranska dopolnila na osnovi izvlečkov določenih rastlin oziroma zelišč. Na tržišču je pogosto mogoče najti tudi prehranska dopolnila, ki vsebujejo kombinacijo izvlečkov različnih rastlin, znanih po pozitivnem vplivu na delovanje imunskega sistema. Najboljša izbira so:

  • ameriški slamnik (Echinacea purpurea),
  • grahovec/huang či (Astragalus membranaceus),
  • justicija (Andrographis paniculata),
  • svetlikava pološčenka/reiši (Ganoderma lucidum),
  • sladki koren (Glycyrrhiza glabra),
  • ginseng/ženšen (Panax ginseng) in
  • mačji krempelj (Uncaria tomentosa).
- Oglas -
- Oglas -
- Oglas -

Preberi tudi

- Oglas -
Spletna stran za pravilno delovanje uporablja piškotke. Z uporabo spletne strani se strinjate z z uporabo piškotkov in splošnimi pogoji poslovanja. Podrobne informacije o uporabi piškotkov na tej spletni strani so na voljo s klikom na nastavitve .
V redu
Več ×
×