DomovRubrikeZanimivostiElon Musk verjame, da bomo Zemljo primorani zamenjati za Mars

Elon Musk verjame, da bomo Zemljo primorani zamenjati za Mars

Elon Musk ลกe ni dopolnil niti petdeset let, pa so ga mediji ลพe razglasili za enega najbolj vplivnih ljudi na svetu in ga zaradi vizionarstva na podroฤju tehnologij poimenovali kar ยปarhitekt jutriลกnjega dneยซ. Poslovneลพ, ki je svoj prvi veฤji uspeh dosegel z ustanovitvijo plaฤilnega spletnega podjetja PayPal, je danes najbolj znan kot direktor podjetja Tesla Motors โ€“ njegovi elektriฤni avtomobili, ki vozijo s pomoฤjo avtopilota, so prisotni tudi na naลกih cestah, ลกe veฤje cilje pa ima s podjetjem SpaceX, ki naj bi poslalo ฤloveka na Mars.

Elon Musk pravi, da je prvi korak ugotovitev, da je nekaj mogoฤe โ€“ in nato se zaฤneลก ukvarjati z verjetnostjo, da to lahko izpeljeลก. Poslovneลพ, ki se je rodil v Juลพnoafriลกki republiki in se danes ponaลกa ลกe z drลพavljanstvom Kanade in ZDA, se zamisli, kjer je bila verjetnost uresniฤitve videti prava znanstvena fantastika, ni nikoli ustraลกil. Pri sedemnajstih je zapustil Afriko in se podal na ลกtudij v Kanado, kjer je pridobil izobrazbo s podroฤja ekonomije in fizike, pozneje pa je na prestiลพni univerzi Stanford vpisal tudi doktorski ลกtudij s podroฤja fizike in materialov, ki pa ga je po dveh letih opustil, saj je ลพe zaฤel razvijati svojo uspeลกno poslovno pot.

Elon Reeve Musk se je rodil leta 1971 v Juลพnoafriลกki republiki. Njegova mati je kanadska manekenka in pozneje dietetiฤarka Maye Musk, oฤe Errol pa je inลพenir in pilot. Elon je v mladosti veliko ฤasa preลพivel ob branju knjig, saj med soลกolci ni bil priljubljen in so se ti nad njim pogosto izลพivljali, celo do te mere, da je zaradi njihovega nasilja pristal v bolniลกnici. Kljub temu je ostal pozitiven ter iz prebranega ฤtiva, predvsem del Isaaca Asimova, izluลกฤil eno tistih vodil, ki ga spremljajo ลกe danes: da je treba v ลพivljenju izbrati dejanja, ki lahko ohranijo naลกo civilizacijo in prepreฤijo tako imenovano dobo teme. ยปฤŒe se zjutraj zbudiลก in veลก, da bo prihodnost boljลกa od sedanjosti, potem bo dober dan,ยซ pravi Musk.

Pri desetih letih se je navduลกil nad prvimi raฤunalniki za domaฤo uporabo, se sam nauฤil programirati in ลพe dve leti pozneje s svojimi programskimi reลกitvami tudi zasluลพil โ€“ verjetno pa takrat ลกe ni vedel, da mu bo prav navduลกenje nad sodobnimi tehnologijami pomagalo, da bo nekoฤ resniฤno sanjal velike sanje za ฤloveลกko civilizacijo.

Elon Musk portret

SpaceX

ฤŒeprav nas Muska veฤina najprej poveลพe z elektriฤnimi avtomobili Tesla, je verjetno njegov najpomembnejลกi projekt v drugem podjetju, v leta 2001 ustanovljenem SpaceX. Ta je bil od samega zaฤetka osredotoฤen na Mars in naj bi poskrbel, da se na Marsu postavi topla greda, v kateri bo mogoฤa vzgoja rastlin. Musk je bil takrat ลกe malo znan, in ko je odpotoval v Rusijo, da bi tam kupil raketo, ki bi z opremo lahko odpotovala na oddaljeni planet, mu je niso ลพeleli prodati. Kar niti ni bilo slabo, saj je izraฤunal, da bi lahko naredil svojo raketo za zgolj tri odstotke prodajne cene ruske โ€“ in zato se je lotil gradnje. ลฝe leta 2001 je poletela njegova raketa Falcon 1, prva zasebna raketa, ki je v Zemljino orbito uspeลกno namestila satelit. Ker je Musk prepriฤan, da bodo vesoljska potovanja mogoฤa zgolj v primeru, da bodo rakete namenjene veฤkratni uporabi, se je posvetil inovativnemu naฤrtovanju ter leta 2015 izstrelil raketo, katere osnovni del se je uspeลกno vrnil nazaj na naลก planet. Musk glede na razvoj tehnologije napoveduje, da bo poslal ฤloveka na Mars do leta 2030. ยปRad bi umrl na Marsu,ยซ je dejal, ยปvendar ne ob strmoglavljenju.ยซ

In zakaj se zdi Musk tako obseden z Marsom? ยปPrihodnost ฤloveลกtva se lahko razvije v dve smeri. Ali bo postala medplanetna ali pa bo ostala obsojena na en planet in jo bo doletelo izumrtje.ยซ

Ohranjanje planeta

ฤŒeprav si Elon Musk pripravlja ยปzasilni izhodยซ, pa ne pozablja na planet, ki je ลกe vedno naลก dom. ยปUporaba fosilnih goriv je daleฤ najbolj neumen ฤloveลกki eksperiment,ยซ pravi in dodaja: ยปGlede na to, da vemo, da nam bo fosilnih goriv nekoฤ zmanjkalo, zakaj bi s tem eksperimentom nadaljevali โ€“ le da vidimo, kako slabo se konฤa? Vsi vemo, da ne prinaลกa niฤ dobrega, znanost pa potrjuje, da prinaลกa zgolj slabo.ยซ

Musk se je zaradi teh misli z veseljem pridruลพil podjetju Tesla Motors, ki ga danes vodi kot direktor. Leta 2008 so izdelali prvi ลกportni avto na elektriko in prodali 2.500 primerkov. Musk je dejal, da ลพeli narediti ลกportni avtomobil, uporabiti zasluลพek za izdelavo cenejลกega avtomobila in zasluลพek od tega za izdelavo ลกe cenejลกega. Svojega naฤrta se drลพi in od prvega avtomobila, ki resniฤno ni bil za vsak ลพep, smo priลกli do modela 3, ki je tudi pri nas na voljo za dobrih trideset tisoฤakov (upoลกtevajoฤ nepovratna sredstva Eko sklada, kupcem pa pripada tudi ugoden kredit Eko sklada). Z osnovno razliฤico lahko z enim polnjenjem prevozite okoli 350 kilometrov, ne onesnaลพujete z izpuhi, pa ลกe prihranite pri gorivu.

Pomemben projekt je tudi SolarCity, ki je v lasti Tesle in je druga najveฤja solarna elektrarna na svetu, kmalu pa naj bi postala najveฤja. Zakaj ne bi izkoriลกฤali energije Sonca, ki je ฤista in je ลกe dolgo ne bo zmanjkalo, namesto da gradimo elektrarne, ki ลกkodujejo okolju?

Zadnja Muskova zamisel pa je tako imenovani Hyperloop. Gre za poceni transportni sistem, kjer naj bi po ceveh z vakuumom potovale kapsule s potniki. Musk je naฤrtoval, da naj bi bila prva povezava zgrajena med San Franciscom in Los Angelesom, pozneje pa je menda dobil obljubo ameriลกke vlade, da lahko prvo povezavo zgradi med New Yorkom in Washingtonom. Naฤrtovanje je v teku in prvi testi so ลพe bili opravljeni, glede na Muskovo vizionarstvo, iznajdljivost in milijardno premoลพenje pa seveda upamo, da bo zamisel uresniฤena. Ne le da bo Hyperloop za vedno odpravil gneฤo na cestah, temveฤ bo pomembno vplival tudi na zmanjลกanje avtomobilskih izpustov.

Marsikdo, ki je ob njegovih zamislih v preteklosti zmajeval z glavo in jih imel za znanstveno fantastiko, je ลพe spoznal, da Musk ni ฤlovek, ki bi odnehal. ยปฤŒe se ti zdi nekaj pomembno, pa ฤeprav so moลพnosti proti tebi, se moraลก tega vseeno lotiti,ยซ je ena njegovih najbolj znanih podjetniลกkih izjav. In z njo povezana je tudi: ยปVedno je treba dvomiti in se spraลกevati, kako bi lahko naredil stvari ลกe bolje.ยซ

Druลพbo je treba razsvetliti

Musk je sprva za najbolj nevaren ฤloveลกki eksperiment oznaฤil uporabo fosilnih goriv, pozneje pa je svoje mnenje preoblikoval (kar ni niฤ nenavadnega, glede na to, da nenehno poudarja pomen kritik in napak, na katerih se uฤimo). Pozneje je poudaril, da je treba druลพbo razsvetliti glede pomena ohranjanja okolja, za najbolj nevaren ฤloveลกki eksperiment pa je oznaฤil ยปโ€ฆ ฤloveลกko ugotavljanje, koliko ogljikovega dioksida lahko prenese naลกa atmosfera, preden pride do okoljske katastrofeยซ. Tudi politikom, ki se izogibajo pogodbam o zmanjลกanju izpustov CO2 in onesnaลพevanje upraviฤujejo z gospodarstvom, pa je sporoฤil: ยปTudi ฤe bi bila proizvodnja ogljikovega dioksida koristna za okolje, bi morali najti druge vire, saj bo fosilnih goriv preprosto zmanjkalo.ยซ Opozarjati pa zna tudi obiฤajne ljudi, tudi z besedami, ki nam niso preveฤ vลกeฤ โ€“ na primer s tem, ko nas opozarja na ฤiste naฤine prevoza: ยปDejstvo je, da bi moral biti bencin ลกe veliko draลพji, saj bi morala biti v ceno zajeta tudi ลกkoda, ki jo povzroฤa.ยซ In ker je tudi sam zgolj ฤlovek, ki se zaveda, da je marsikomu teลพko zaฤeti ลพiveti drugaฤe, dodaja: ยปLjudje ne maramo sprememb, vendar jih moramo sprejeti, kadar so te alternativa katastrofi.ยซ

Tesla avto Musk 1

Kaj pomeni biti koristen?

Musk je velik vzornik tako poslovneลพem kot inลพenirjem in vsem, ki jih zanimata znanost in tehnologija. Znan je po tem, da je kritiฤen do ลกolskih sistemov, pogosto tudi poudarja, da znanje in izobrazba nista enako. A tudi takrat, ko nas odlikuje znanje, je treba vedeti, kako ga uporabiti. Naj bo to iztoฤnica za vse mlade, ki s svojimi zamislimi ลกele vstopajo v veliki svet, pa tudi za tiste, ki imajo kljub zrelim letom ลกe veliko energije: ยปNobene potrebe ni, da vsaka stvar povzroฤi veliko spremembo. Vpraลกajte se, ali je tisto, ฤemur se posveฤate, tako uporabno, kot je lahko. Kakลกno je tisto, kar ustvarjate, v primerjavi s tistim, kar imamo zdaj? Ustvariti nekaj, kar naredi veliko spremembo za peลกฤico ljudi, je odliฤno โ€“ ravno tako pa je odliฤno tudi ustvariti nekaj, kar naredi drobno spremembo, a vpliva na mnoลพico ljudi.ยซ

Kaj pa umetna inteligenca?

Zaradi elektriฤnih avtomobilov, ki vozijo sami, ter naฤrtovanja poselitve Marsa se Musk seveda ne more izogniti niti vpraลกanjem o umetni inteligenci. Pravi, da zagotovo prihaja in da se temu ni mogoฤe izogniti โ€“ treba pa je biti pazljiv, saj jo bo mogoฤe izkoristiti tudi za nevarne namene, zaradi ฤesar bi morala biti ta demokratiฤno nadzirana in nikakor ne zgolj v rokah elite. Opozarja pa nas tudi, da je lahko dobra in jo imamo ljudje, kljub drugaฤnim trditvam, pravzaprav radi: ยปลฝe zdaj smo kiborgi. Digitalno razliฤico sebe imamo na spletu, v obliki elektronske poลกte in druลพabnih profilov in vsega drugega, kar poฤnemo elektronsko. Z raฤunalnikom, telefonom in aplikacijami na njiju imamo supermoฤi. Vsak od nas ima veฤ moฤi, kot je je imel predsednik ZDA zgolj dvajset let nazaj: odgovorimo lahko na vsako vpraลกanje, se pogovarjamo s komerkoli kjerkoli na svetu, v hipu poลกljemo sporoฤilo milijonom ljudi. Poฤnemo lahko neverjetne stvari.ยซ

In potem je kupil milijon sadik dreves

Vฤasih se zdi, da nam Musk s svojimi inovacijami ter izjavami ne daje upanja, da nam pravi, da vrnitev k naravi ni mogoฤa in je treba iskati zgolj tehnoloลกke reลกitve. Vendar nanj ne smemo gledati tako enoznaฤno. ยปลฝivljenje na Zemlji mora biti precej veฤ kot iskanje reลกitev. Biti mora navdihujoฤe,ยซ pravi. Prav zato je morda pred tremi meseci skupini naravovarstvenikov, ki se trudijo ohraniti naลก planet s sajenjem dreves, podaril denar za nakup kar enega milijona sadik. Kot uฤi nadobudne poslovneลพe, namreฤ ne smemo nikoli obupati in nikoli odnehati. Musk torej tudi sam verjame, da je za naลก planet ลกe vedno upanje.

Bodi Eko
Bodi Eko
Na uredniลกtvu s skupnimi moฤmi pripravljamo ลกtevilne ฤlanke in prispevke za zdravje in zdravo ลพivljenje, ekologijo ter nasvetov za dom ter uฤinkovito rabo energije ลฝe veฤ kot 20 let spremljamo in raziskujemo omenjena podroฤja ter se ves ฤas izobraลพujemo in nadgrajujemo svoje znanje.

NAJNOVEJล E