fbpx
Domov Zdravje & prehrana Dieta brez lakote in odrekanja ogljikovim hidratom: Hujšajte s škrobnimi živili!

Dieta brez lakote in odrekanja ogljikovim hidratom: Hujšajte s škrobnimi živili!

Zagotovo vam je že kdo svetoval, da morate čim bolj omejiti vnos ogljikovih hidratov, če želite shujšati. Ogljikovi hidrati so postali v zadnjih letih zagotovo najbolj osovraženo makrohranilo. Tako tudi večina diet temelji na njihovem izločanju. Pa je to zares rešitev? Je takšno prehranjevanje optimalno za človeka? Je edina pot do izgube odvečnih kilogramov in vzdrževanja želene teže zares to, da praktično nikoli več ne okusite krompirja, riža in podobnih živil? John A. McDougall, zdravnik z dolgoletnimi izkušnjami, vodja terapevtskega programa oziroma delavnic za zdravo življenje in uspešno hujšanje ter avtor številnih knjižnih uspešnic, se s tem nikakor ne bi strinjal. Na lastne oči se je prepričal, kako je mnogim ljudem pri izgubi odvečnih kilogramov pomagal povsem drugačen pristop, in sicer jedilnik, katerega osnova so prav ogljikovi hidrati oziroma natančneje, škrobna živila –  torej živila, ki vsebujejo sestavljene ogljikove hidrate

John McDougall
John McDougall

Najvitkejši ljudje živijo tam, kjer se uživa največ škrobnih živil

- Oglas -

Verjetno najbolj znano in priljubljeno McDougallovo delo je knjiga Škrob je rešitev, ki jo imamo tudi v slovenskem prevodu. Nastala je na podlagi njegove 44-letne obravnave ogromnega števila bolnikov. Delo je napisano razumljivo in dostopno laičnemu bralstvu, obenem pa je podkrepljeno s številnimi viri oziroma znanstvenimi raziskavami. McDougall nas na začetku popelje v čas svojega otroštva in mladosti. Starši, ki so nekoč živeli v hudem pomanjkanju, so hoteli svojim otrokom omogočiti najboljše, vendar pa je bil rezultat dobrih namenov žal povsem drugačen.

Avtor je bil zaradi hrane, ki jo je užival, v mladosti močno pretežek, pri svojih rosnih 18 letih pa je doživel celo možgansko kap, česar zdravniki nikakor niso znali razložiti. To ga je spodbudilo, da se je odločil za študij medicine. Po zaključku študija je nekaj časa zdravil predvsem priseljenske delavce na Havajih in njihove družine. Ob opazovanju njihovih navad, zdravstvenega stanja in telesne teže je prišel do pomembnega spoznanja. Danes se zdi v zahodnem svetu skoraj povsem običajno, da skupaj s staranjem pride ogromno bolezni in porasta telesne teže. Vendar pa je McDougall pri priseljencih, večinoma iz azijskih držav, opažal povsem drugačno podobo.

Starejše generacije so bile pravzaprav tiste, ki so bile najvitkejše in najbolj zdrave, tudi v pozni starosti. Njihovi otroci, predvsem pa vnuki, ki so prehrano, temelječo predvsem na rižu in zelenjavi, zamenjali z obilico mesa, mleka in mlečnih izdelkov ter s predelanimi živili, pa so se skoraj praviloma spopadali s povišano telesno težo in resnimi zdravstvenimi težavami: »Oglejte si naš planet. Vsako območje, na katerem živi zvečine vitko in zdravo prebivalstvo, temelji na skupnem imenovalcu. Zdravo prebivalstvo večino potrebne energije pridobiva z uživanjem škrobnih živil.«

Hujšanje, ki ni le učinkovito, ampak tudi zdravo

- Oglas -

McDougall je spoznal, kako malo se je pravzaprav v okviru študija medicine naučil o prehrani. Tako se je lotil samostojnega raziskovanja in ugotovil, da pravzaprav ni bil prvi zdravnik ali znanstvenik, ki je odkril pozitivne učinke s škrobom bogate hrane na zdravje in vitkost. Zdelo se mu je, da je zgolj naključje preprečilo, da omenjena spoznanja niso dosegla širših množic, vendar je kmalu ugotovil, da so v ozadju tudi finančni razlogi oziroma interesi prehrambne in farmacevtske industrije.

Hujšanje s škrobnimi živili

Kljub temu pa McDougall ni obupal, ampak je s svojimi programi in knjižnimi deli našel pot do velikega števila ljudi, ki so prav z njegovo pomočjo uspešno izgubili odvečne kilograme in postali bolj zdravi. Zaveda se, da je mogoče shujšati tudi drugače, vendar pa to v mnogih primerih pomeni nevarnost za zdravje: »Uživanje hrane, revne z ogljikovimi hidrati, običajno vodi do tega, da telesu ne preostane drugega, kot da prične energijo pridobivati iz lastne maščobe (ketoza). Kadar ljudje zbolijo, slednje botruje izgubi teka, kar vodi do zmanjšanja telesne teže. Tovrsten način izgube teže je primerljiv z izgubo teže zaradi uživanja kemoterapevtskih zdravil oziroma citostatikov.

Na drugi strani pa prehrana, temelječa na škrobu, ob izgubi odvečne telesne teže prispeva tudi k zdravemu videzu.« Na škrobu temelječa prehrana naj bi med drugim pomagala tudi pri povišanem holesterolu in krvnem tlaku, vnetnih revmatskih obolenjih in pri težavah s prebavo.

Brez omejevanja pri količini: »dieta«, pri kateri boste vedno siti

Kaj je torej »skrivnost« McDougallovega programa? V primerjavi s številnimi drugimi dietami je to prehrana, ki ne zahteva, da se omejujete pri količinah. V okviru »dovoljenega nabora« živil lahko pojeste toliko, kolikor želite, ter jeste tolikokrat in takrat, ko želite. Tako ne boste nikoli lačni, prav občutek sitosti pa ima pomemben vpliv na to, da  ne obupate. Tisto, kar se zdi na prvi pogled dieta, tako postane povsem samoumevna oblika prehranjevanja. McDougall na nekem mestu pravi: »Nasveti za uravnoteženo prehranjevanje vse prepogosto poudarjajo, koliko hrane naj zaužijemo. Veliko pomembnejše kot količina zaužite hrane in število obrokov ter čas prehranjevanja je vprašanje, kaj pravzaprav jemo.« Kaj torej jesti?

- Oglas -

McDougallova opredelitev temeljnih živil

  1. ŠKROBNA ŽIVILA
    • Žita: ječmen, ajda, koruza, proso, oves, riž, pšenica, divji riž ipd.
    • Stročnice: fižol, leča, čičerika, grah ipd.
    • Škrobna zelenjava: krompir, korenje, buče, sladki krompir ipd.
  2. NEŠKROBNA ZELENJAVA: zelje, brokoli, cvetača, brstični ohrovt, por, čebula, jajčevci, paprika, bučke, solata ipd.
  3. SADJE: jagodičevje, marelice, jabolka, banane, breskve ipd.
Ogljikovi hidrati škrobna živila

Je to preprosto veganska prehrana?

Morda se na prvi pogled zdi, da gre preprosto za vegansko oziroma rastlinsko prehranjevanje. Vendar pa obstaja pri McDougallu nekaj pomembnih razlik oziroma poudarkov. Zgolj rastlinska hrana, ki bi temeljila na nizkokaloričnih neškrobnih živilih, ne bi mogla potešiti občutka lakote, zato bi hitreje posegli po nezdravi hrani. Osnovna morajo biti po McDougallu škrobna živila, torej žita, stročnice in škrobna zelenjava, ki naj obsegajo kar približno 70 odstotkov vseh naših obrokov.

Sadje in neškrobno zelenjavo dodajamo predvsem zaradi popestritve okusa ter seveda zaradi vitaminov in mineralov. Uživati je dovoljeno tudi različne vrste gob, seveda pa lahko vključujete tudi najrazličnejše vrste začimb. McDougall poleg tega poudarja, da veganska prehrana še ne zagotavlja nujno vitkosti in zdravja. Največji problem vidi predvsem v prevelikem vnosu maščob, še posebej olj. Tako so rastlinska olja prepovedano živilo (za »praženje« uporabljajte vodo, jušno osnovo ipd.), obenem pa naj bodo tudi oreščki, semena, kokos, avokado, olive in druga živila, ki vsebujejo visok delež maščob, zgolj občasen priboljšek.

McDougall svetuje, da dnevno ne zaužijemo več kot približno 30 gramov oreščkov. Previdnost priporoča tudi pri sojinih izdelkih. Uživanje »tradicionalnih sojinih živil«, kamor na primer uvršča tofu in sojino mleko, ni problematično, če gre za majhen delež prehrane, ki ne presega 5 odstotkov dnevnega vnosa kalorij. Po drugi strani pa svetuje, da se izogibamo predelanim sojinim živilom, predvsem raznim nadomestkom za meso ipd.

Oreščki

Strnjena načela McDougallovega programa za vitkost in zdravje

  1. Jejte več škrobne hrane. Uživajte jo, kadar in kolikor si je zaželite. Ne bodite lačni.
  2. Izbirajte najmanj predelane oblike škrobnih in drugih živil (rjavi riž je recimo boljši od belega; kuhana polnovredna žita so boljša od izdelkov z belo moko).
  3. Pojejte veliko sadja in zelenjave.
  4. Iz prehrane izločite kar največ živalskih proizvodov, vključno z mesom, perutnino, ribami, jajci, sirom in mlekom.
  5. Uživajte čim manj maščobe; avokado, kokos, oreščki in semena naj bodo le občasen priboljšek.
  6. Izogibajte se dodani maščobi, vključno z maslom, margarino ali vsemi vrstami rastlinskega olja, tudi olivnega.
  7. Pri izdelkih iz soje se izogibajte zelo predelanim oblikam.

(Vir: John A. McDougall, Škrob je rešitev)

Veliko svobode pri načrtovanju jedilnika

Morda ste navajeni tega, da morajo biti diete zelo restriktivne, da delujejo. Osnovna »filozofija« je tu povsem drugačna. Omejen je le sam nabor živil, znotraj katerega pa lahko nato pojeste toliko, kolikor želite. Brez štetja kalorij, torej. McDougall svetuje, da preprosto jeste takrat, ko ste lačni, in se ustavite, ko ste siti. Gre torej za obliko prehranjevanja, ki omogoča veliko svobode.

Hujšanje

V pomoč, predvsem na začetku, so vam sicer lahko okvirni nakupovalni seznami oziroma seznami živil, ki jih je McDougall vključil v knjigo Škrob je rešitev. Njegova žena Mary McDougall, po poklicu sicer medicinska sestra, pa je prispevala tudi skoraj 100 receptov, ki temeljijo na visokem vnosu škroba in nizkem vnosu maščob. V knjigi lahko tako med drugim najdete recepte za krompirjeve palačinke, različne solate in prelive, zdrave polpete, sendviče, zavitke, juhe in enolončnice, rižote, pite, pražene rezance, lazanje, golaž iz gob, njoke z bučo in šparglji, tortilje ipd. Čakajo pa vas tudi recepti za zanimive sladice. McDougall sicer poudarja, da je primer jedilnika v kombinaciji z recepti zgolj opora. Dokler jeste v skladu z osnovnimi načeli, si lahko privoščite praktično kar koli.

Pa lahko tako zares shujšate?

Zaradi demoniziranja ogljikovih hidratov ste verjetno precej skeptični, ko slišite, da naj bi bili prav ti pot do vitke postave in zdravja. McDougall v svoji knjigi obširno utemeljuje, kaj so razlogi, zaradi katerih vam pri prehranjevanju, ki temelji na škrobnih živilih, ne more spodleteti, in to podpre tudi s številnimi znanstvenimi viri. Bistvo se sicer skriva v tem, da je naš organizem zelo neučinkovit pri pretvarjanju ogljikovih hidratov v maščobe. Pri tem procesu se porabi kar 30 odstotkov energije, zaužite s hrano. Po drugi strani pa telo za to, da absorbira maščobe, ki jih zaužijemo s hrano, in jih uskladišči, porabi zgolj 3 odstotke zaužitih kalorij.

Ste že vedno skeptični? McDougall pravi: »Edini način, da ugotovite, ali na škrobu temelječa prehrana izpolnjuje vse te obljube, je, da jo preizkusite.« Za začetek predlaga, da poskusite zgolj za 7 dni: »Izkušnje mi pravijo, da boste tak način prehranjevanja vzljubili, in to presenetljivo hitro. Vem tudi, da si boste oddahnili, saj boste lahko pojedli, kolikor boste želeli, bili po vsakem obroku siti in vseeno izgubili odvečno težo ter hkrati izboljšali svoje zdravje.«

Neverjetne zgodbe tistih, ki so že poskusili

V knjigo Škrob je rešitev so vključene tudi zgodbe ljudi, ki jim je s tovrstno prehrano uspelo povsem preoblikovati postavo, obenem pa izboljšati zdravje. Pričevanja so opremljena s fotografijami, ki pričajo o zares neverjetnih rezultatih. Marsikdo izmed tistih, ki jim je uspelo drastično shujšati s pomočjo McDougllovega programa, sicer od svojih znancev sliši, da laže, ko jim pove, da uživa pretežno ogljikove hidrate. Tega očitka pa je težko deležna Hannah Howlett, saj je svojo izgubo kilogramov, ki je temeljila prav na sledenju načelom iz dela Škrob je rešitev, vseskozi »dokumentirala«.

Hannah Howlett
Neverjetna preobrazba Hannah Howlett

Videoposnetke svoje poti, ki so seveda vključevali tudi njeno vsakodnevno prehrano, je objavljala na YouTubu. Njen kanal, ki se imenuje High Carb Hannah, ima danes več kot pol milijona naročnikov, nekatere videoposnetke pa si je ogledalo tudi več milijonov ljudi. Po tem, ko je bilo za njo že ogromno neuspešnih diet, je sklenila, da poskusi še z McDougallovim programom. Zdelo se ji je, da gre več kot za dieto. Da bi to lahko bila oblika prehranjevanja, ki bi se je bilo mogoče držati vse življenje. Ni se motila, saj ji je uspelo v manj kot letu dni izgubiti približno 25 kilogramov. V enem izmed videoposnetkov pove, da je presenečena, da je celotna industrija zgrajena okoli diet, ko pa je v resnici tako lahko. Svoje poskuse, kako pojesti čim manj, ki niso nikoli prinesli dolgoročnega uspeha, je zamenjala s povsem drugačnim pristopom: z omejitvijo na zdrava, polnovredna rastlinska živila, seveda predvsem na škrobna, in na t. i. intuitivno prehranjevanje, pri katerem se ne obremenjuješ s količino kalorij, ampak slediš občutku lakote in sitosti. Kasneje je izdala tudi več kuharskih knjig z recepti, ogromno receptov pa je delila in jih še deli tudi na svojem kanalu.

Hannah danes pravi: »Še vedno jem veliko hrane, le da zdaj jem pravo hrano.« In to je tudi bistvo – tako zdravja kot vitkosti – ki ga poskuša posredovati dr. John A. McDougall …

- Oglas -
- Oglas -
- Oglas -

Preberi tudi

- Oglas -
Spletna stran za pravilno delovanje uporablja piškotke. Z uporabo spletne strani se strinjate z z uporabo piškotkov in splošnimi pogoji poslovanja. Podrobne informacije o uporabi piškotkov na tej spletni strani so na voljo s klikom na nastavitve .
V redu
Več ×
×