Depresija. Beseda, ob kateri se obrnemo stran. Se nas ne tiče. Se ne dogaja. A se, samo o tem se ne govori oziroma se govori veliko premalo. O tem nam je pravzaprav še vedno neprijetno govoriti.

Depresija

Depresija življenje obrne na glavo

V Ameriki velja, da eden od 20 Američanov v starosti preko 12 let trpi za depresijo, 11 odstotkov ljudi s to boleznijo pa se zdravi z antidepresivi. Nekje sem zasledila, da je v Sloveniji na ambulanto družinskega zdravnika približno 12 odstotkov tistih, ki imajo depresijo. A ti podatki ne pomenijo kaj dosti. Nič koliko je namreč tistih, ki se bojujejo s to boleznijo, a zdravnika nikoli ne obiščejo ali pa mu ne povedo, da imajo to težavo.

Depresija se kaže skozi paleto različnih simptomov, kot so izčrpanost, žalostno razpoloženje, pomanjkanje apetita ali prenajedanje, občutek nemoči, nezainteresiranost za dnevne obveznosti, slab libido, slabo mnenje o sebi, pomanjkanje energije, nemir, misli o samomoru, občutki krivde itd.

Depresija je bolezen, ki lahko življenje posameznika obrne na glavo. In to pogosto tako, da njegova okolica tega sploh ni zmožna razumeti.

Vzroki za depresijo

Vzrokov za nastanek depresije je kar nekaj. Lahko gre za hud stres, nerešene čustvene težave, neravnovesje nevrotransmitorjev, neravnovesje hormonov, alkohol, hudo bolezen, izgubo ljubljene osebe, hudo pomanjkanje hranil, pomanjkanje svetlobe, prekomerno kopičenje kovin v telesu ali celo alergije na hrano. Verjamem, da je vzrokov še kar nekaj, a jih še nismo odkrili.

Depresija kako si pomagati

Lajšanje na naraven način

Klasični načini zdravljenja depresije so znani in o tem ne nameravam razpravljati, ker to presega moje kompetence. Želela pa bi nanizati nekaj naravnih rešitev, ki bi lahko tudi pomagale lajšati simptome depresije in komu utegnejo priti prav.

Zelo pomembno je namreč, da se zavedamo, da so naše prehranjevalne navade in naš življenjski slog izredno pomembni dejavniki, ki jih je nujno treba vzeti pod drobnogled. Oboje morate kritično presoditi in izboljšati oziroma spremeniti potrebno, če želite razrešiti težave s svojim duševnim zdravjem (depresijo, anksioznostjo itd.). Ne glede na to, za kateri način zdravljenja ste se odločili. Naše telo in naš um sta zelo tesno povezana in zelo vplivata drug na drugega.

Kot primer lahko vzamemo povezanost med možgani in črevesjem. Ugotovljeno je namreč bilo, da niso samo možgani tisti organ, ki je odgovoren za naše duševno zdravje, temveč da ima pri tem zelo pomembno vlogo tudi stanje v našem črevesju.

Če trpite za depresijo, še enkrat poudarjam, da s svojim pisanjem ne želim posegati v vaše zdravljenje z zdravili. Želim vam samo povedati, da lahko tudi sami veliko storite za svoje dobro počutje in da je pravzaprav zelo pomembno, da pri svojem zdravljenju aktivno sodelujete.

Če trpite za depresijo, poskusite uvesti te prehranjevalne in življenjske navade:

Jejte pravo, naravno hrano. Izogibajte se predelani hrani, popolnoma prenehajte z uživanjem vseh sladkorjev in omejite uživanje žit, predvsem tistih, ki vsebujejo gluten.

Ugotovljeno je bilo, da sladkor in prekomerno uživanje ogljikovih hidratov lahko vodita do prekomernega izločanja inzulina, kar lahko privede do padca ravni sladkorja v krvi (hipoglikemija). Hipoglikemija pa po drugi strani pospeši izločanje glutamata v naših možganih v količinah, ki lahko povzročajo depresijo, vznemirjenje, jezo, anksioznost in panične napade.

Sladkor poleg tega povzroča tudi vnetja v telesu!

Ne smemo zanemariti dejstva, da predelana hrana običajno vsebuje veliko aditivov. Ti pa lahko vplivajo na funkcije naših možganov in duševno stanje. Pozor pri umetnih sladilih!

Ugotovljeno je bilo tudi to, da je tudi preobčutljivost na gluten lahko skriti vzrok depresije.

Povečajte uživanje fermentirane hrane

Če želimo tudi po naravni poti reševati svoje težave z depresijo, je zelo pomembno, da poskrbimo za zdravje našega črevesja. Ugotovljeno je bilo, da je nujno zdraviti vnetja v črevesju, če se želimo ukvarjati s svojim duševnim zdravjem. Tu je zdrava črevesna flora ključnega pomena. Zato je pomembno, da redno uživate fermentirane izdelke, ki so bogati z dobrimi probiotičnimi kulturami (npr. fermentirana zelenjava, kefir ipd.), oziroma si privoščite redno uživanje kakovostnega probiotika.

Naravna pomoč za depresijo

Poskrbite za dovolj vitamina B12

Pomanjkanje vitamina B12 lahko prispeva k nastanku depresije. Ugotovljeno je bilo, da za pomanjkanjem B12 trpi ena od štirih oseb.

Optimizirajte ravni vitamina D

Vitamin D je izrednega pomena za naše razpoloženje. Zato je zelo pomembno, da v temnejšem in hladnejšem delu leta poskrbimo za to, da smo dovolj na sončni svetlobi. Za tiste, ki so pretežni del dneva v službah, je to včasih nemogoče, zato vse več ljudi trpi za pomanjkanjem vitamina D.

Morebitno pomanjkanje vitamina D boste lahko preverili s testiranjem v laboratoriju. In če se bo ugotovilo, da vam tega vitamina res primanjkuje, in si ne morete zagotoviti naravnega načina pridobivanja, boste najverjetneje morali poseči po dodatkih D3. Če jemljete vitamin D, je priporočljivo povišati tudi vnos vitamina K2.

Poskrbite za zadostne količine zaužitih maščobnih kislin omega-3

Naši možgani so v 60 odstotkih sestavljeni iz maščob in maščobne kisline omega-3 so ključnega pomena za dobre možganske funkcije in duševno zdravje. Žal večina ljudi v zahodnem svetu ne dobi dovolj maščobnih kislin omega-3 in ima velik presežek maščobnih kislin omega-6. Kar je na dolgi rok vse prej kot dobra novica.

Ocenite, koliko soli zaužijete

Pomanjkanje natrija lahko povzroči simptome, ki so zelo podobni simptomom depresije. Vendar pozor – pri zahodnjaku zelo redko pride do tega primera, saj običajno uživamo več soli, kot je sploh potrebno in priporočljivo. Zelo pomembno je, da ne uživate predelane, namizne soli. Ta je namreč zelo škodljiva. Zmerno pa lahko uživamo nepredelano sol, ki vsebuje več kot 80 odstotkov mikrohranil. V Sloveniji imamo srečo, da lahko še vedno uživamo nepredelano domačo sol. Nekateri pa posegajo tudi po himalajski soli.

Poskrbite za dovolj telesne aktivnosti

Študije so pokazale tesno povezanost med telesno aktivnostjo in izboljšanjem razpoloženja. Ugotovljeno je tudi bilo, da skrb za dobro fizično kondicijo precej znižuje tveganje za nastanek depresije.

Eterična olja za boljše razpoloženje

Če že imate težave z depresijo, je verjetno zadnje to, da bi si želeli, skrbeti za telesno vadbo. Pa vendar se poskušajte zavedati, kako zelo je to pomembno. Bodite fizično aktivni 3 do 5 dni v tednu vsaj 20 minut na dan!

Poskrbite za dovolj spanja

Lahko se prehranjujete z najboljšo hrano na svetu, redno skrbite za fizično aktivnost, a če ne boste poskrbeli za dovolj kakovostnega spanja, imate že veliko več možnosti za nastanek depresije. Spanje in depresija sta tako zelo tesno povezana, da so težave s spanjem že kar eden izmed možnih simptomov depresije.

Če imate težave s spanjem, svojih težav ne pometajte pod preprogo in se jih resno lotite. Če pa ne spite dovolj zaradi preobilice dela, naj vam povem, da je to najslabša možna naložba za vašo prihodnost.

Energijska psihologija

Poznamo klasično psihologijo in psihoterapijo, vse bolj pa prihaja v veljavo tudi energijska. Sem spadajo različne energijske tehnike, ki so se izkazale za zelo učinkovite tudi pri lajšanju težav z depresijo. Mednje recimo sodi EFT (pri nas bolj znano kot tapkanje). Ugotovljeno je bilo, da EFT povečuje pozitivne občutke, kot sta upanje in radost, in zmanjšuje negativne občutke. Pri depresiji je zelo učinkovita tudi bioterapija.

Adaptogena zelišča

Pri depresiji si lahko pomagate tudi z adaptogenimi zelišči, kot sta recimo rodiola in ašvaganda.

Eterična olja

Nekateri pa si pomagajo tudi z eteričnimi olji. Pri depresiji se priporočajo sivka, rimska kamilica, bergamotka in ilang-ilang. Če boste posegli po eteričnih oljih, se morate zavedati tega, da so zelo močna. Uporabljajte zelo nizke doze, najboljše kakovosti in ne uživajte jih oralno.

Depresija se pogosto pojavi zaradi čustev

Zelo pogost vzrok nastanka depresije so čustvene težave. Stanje pa se samo poslabša s pomanjkanjem dobrih odnosov, slabo samopodobo in z življenjem brez pravega namena. Če trpite za depresijo, si poiščite močno podporo v svojem okolju, v družini in v krogu svojih prijateljev, kjer boste vedno dobili vso spodbudo, ki jo potrebujete. Izogibajte se ljudem, ki vam jemljejo energijo in vam niso sposobni stati ob strani, in ne zapirajte se pred tistimi, ki so več kot vredni vaše družbe. Življenje je zato, da ga delimo!

Ne nazadnje je pomembno to, da najdemo smisel svojega življenje ali, lepše povedano, svoje poslanstvo. Če res živite svoje življenje, če živite svoje poslanstvo, v vašem življenju ne bo prostora za depresijo. Veselo na delo!

Preberite tudi: 5 joga položajev, s katerimi si v hipu izboljšate razpoloženje