Vsi verjetno vsaj občasno občutimo povečano utrujenost. Večinoma so težave zgolj prehodne in povezane z zelo jasnim vzrokom, ki ga je mogoče hitro odpraviti. Vendar pa lahko pri nekaterih ljudeh govorimo o skorajda kronični utrujenosti, ki možno znižuje kakovost vsakodnevnega življenja. Takšna utrujenost pa seveda povečuje tudi možnost za nezgode. Če vam je občutek znan, si zagotovo želite rešitve. Da pa bi bilo to mogoče, morate seveda najprej odkriti pravi vzrok. V večini primerov je za povečano, nenehno utrujenost kriv eden izmed vzrokov, ki jih predstavljamo v nadaljevanju …

Utrujenost

Pomanjkanje spanja – zelo očiten vzrok, ki ga pogosto ignoriramo

Zdi se skorajda preveč preprosto. Mnogi ljudje, ki se soočajo s kronično utrujenostjo, poskušajo poiskati globlji, kompleksnejši vzrok, vendar gre v resnici preprosto za to, da ne spijo dovolj. Raziskave kažejo, da lahko pri približno tretjini vseh odraslih govorimo o kroničnem pomanjkanju spanja. Povečana utrujenost je seveda le ena izmed težav, ki jih to prinaša. Zaradi pomanjkanja spanja je lahko na primer oteženo vzdrževanje zdrave telesne teže, poveča se nevarnost za previsok krvni tlak, srčne bolezni, depresijo ipd. Načeloma odrasli potrebujejo vsaj 7–8 ur spanja na noč. Pri določenih posameznikih se sicer lahko pojavljajo manjša odstopanja, vendar gre tu zares za izjeme, ne za pravilo.

Za utrujenost je lahko kriva tudi neustrezna prehrana

Pogosto se za povečano utrujenostjo skriva tudi pomanjkanje določenih hranilnih snovi. Najprej morate seveda poskrbeti za to, da dnevno zaužijete dovolj kalorij. Huda utrujenost je namreč zelo pogosta pri tistih, ki se poskušajo držati zelo restriktivnih diet. Za preprečevanje utrujenosti je izjemno pomembno tudi to, da zaužijte dovolj sadja in zelenjave. Živila iz bele moke zamenjajte s polnozrnatimi. Preverite tudi, ali vaša prehrana vsebuje dovolj beljakovin. Premalo beljakovin lahko namreč privede do povečane utrujenosti. Imejte več manjših obrokov dnevno – tako ne bo prihajalo do zelo hitrih porastov in nato še hitrejših upadov ravni energije. Seveda poskrbite tudi, da boste pili dovolj vode. Ko gre za pomanjkanje določenih konkretnih hranil v prehrani, pa morate biti v primeru povečane utrujenosti pozorni predvsem na železo. Utrujenost je namreč zelo tipičen simptom anemije.

Najbolj utrujeni tisti, ki večino časa presedijo

Ko ste močno utrujeni, je verjetno gibanje zadnje, na kar pomislite. Vendar se lahko v resnici rešitev skriva prav v telesni aktivnosti. Povečana utrujenost je namreč najbolj značilna za ljudi, ki večino dneva presedijo, oziroma za tiste, ki skoraj povsem zanemarjajo gibanje. Prav telesna aktivnost lahko namreč pomeni več energije. Že 20 minut zmerne telesne aktivnosti dnevno pogosto bistveno izboljša stanje. Ker je telovadba tudi nasploh koristna za vaše zdravje in počutje, je vsekakor vredno poskusiti. Povečajte količino telesne aktivnosti in opazujte, kakšen vpliv bo imelo to na vaše težave z utrujenostjo.

Na utrujenost lahko vpliva tudi stres

Za mnoge je stres danes praktično neizogiben del vsakdana. To pa lahko sčasoma privede do večjih težav. V mislih imamo tako fizično kot psihično izčrpanost. Ena izmed možnih posledic je tako tudi občutek kronične utrujenosti. Pridružijo se lahko tudi glavoboli oziroma migrene. Pomembno je, da jasno opredelite, kaj je tisto, kar vam povzroča največ stresa. Pomagate si lahko tudi z dnevnikom, saj boste tako lažje prepoznali ponavljajoče se vzorce. Tako se bo odprla tudi pot do rešitve. Pogosto lahko ogromno naredite že s tem, da se naučite reči ne, ko od vas zahtevajo preveč. Zelo koristne pa so seveda tudi različne tehnike sproščanja.

Zdravstvene težave, ki lahko vplivajo na povečano utrujenost

Včasih seveda ni tako preprosto, da bi bilo mogoče zgolj s spremembami naših vsakodnevnih navad odpraviti stalno utrujenost. Ta je lahko namreč tudi simptom določenih bolezenskih stanj. Omenili smo že, da je lahko huda utrujenost povezana z anemijo oziroma pomanjkanjem železa. Druge zdravstvene težave, ki lahko vplivajo na nenehno utrujenost, so še hipotiroza (nezadostno delovanje ščitnice), diabetes, sindrom adrenalne izgorelosti ipd. Poleg različnih zdravstvenih težav je lahko za utrujenost »kriva« tudi nosečnost. Vsekakor vam svetujemo, da o povečani utrujenosti – še posebej če se z njo spopadate že dolgo časa in ne najdete pravega vzroka oziroma rešitve – obvestite tudi svojega zdravnika. Tako boste lažje prišli do ustrezne diagnoze, posledično pa boste lahko končno premagali to izjemno neprijetno težavo, ki je žal v današnjem času zelo pogosta.