V današnjem hitrem tempu življenja se stresu skorajda ne moremo izogniti, lahko pa se ga naučimo odpraviti oziroma ne dovolimo, da vpliva na nas v takšni meri kot sicer.

Stres

Telo ni narejeno za to, da bi prenašalo učinke dolgotrajnega stresa

Naše telo je ves čas pod vplivom različnih stvari. Poleg hrane, pijače, zraka, ki ga dihamo, na nas vplivajo tudi okolje, način razmišljanja, delovanja in čustvovanja. Naglica, skrb, nezaupanje, jeza ali strah povzročijo, da se v naših možganih aktivira mehanizem »boja ali bega« (angl. fight or flight response), ki povzroči celo kaskado reakcij v našem organizmu. V možganih se sprostijo hormoni, ki vplivajo na nadledvično in druge žleze. Posledično se dvigne raven kortizola, adrenalina in noradrenalina. Kortizol, ki je pomemben stresni hormon, pomaga telesu prebroditi ogrožajočo situacijo tako, da vpliva na dvig krvnega tlaka in sladkorja ter zmanjša vnetni odziv.

Telo v času stresa deluje zelo omejeno – glavni namen je prek stresne osi omogočiti preživetje, medtem ko se zavrejo mehanizmi regeneracije, samozdravljenja, celjenja, delovanje sečil, spolnih žlez, upočasni se prebava. Telo ni narejeno za to, da bi prenašalo učinke dolgotrajnega, nenehnega stresa. Posledice dolgotrajnega stresa so številne, mednje sodijo nastanek sladkorne bolezni, povišanje telesne teže (prek delovanja kortizola na inzulin in upočasnjene prebave), avtoimunske bolezni, rak, srčno-žilne bolezni …

Stresni odziv pri mnogih aktiven ves čas

Stresni odziv v telesu je namenjen reševanju našega življenja, ko nam grozi resnična nevarnost (npr. ko se moramo umakniti drvečemu avtomobilu, ko nas napade pes …). Žal pa je ta stresni odziv danes pri mnogih aktiven ves čas, npr. ko hitimo, ker se bojimo, da bomo zamudili sestanek, ko skrbimo, ali bomo ozdraveli, ko nas je strah zaradi financ, službe, ko pričakujemo slab odziv na neki dogodek itd. Kadarkoli skrbimo, hitimo, se naprezamo, nadzorujemo ali nas je strah, se v nas aktivira stresni odziv s celo kaskado reakcij. Če si stanje ogledamo podrobneje, vidimo, da stresni odziv sprožajo naše misli, čustva, pričakovanja, skrbi in le redko resnična ogrožajoča situacija. 

Torej je mogoče z zavestnim načinom delovanja, odzivanja, razmišljanja in čustvovanja doseči v telesu umirjeno, sproščeno stanje. V tem sproščenem stanju se v telesu naravno odvijajo mehanizmi regeneracije: popravljanje celic in beljakovin, uničenje rakavih in odmrlih celic, odstranjevanje odvečnih produktov in snovi.

Naše telo je čudovit organizem, ki deluje izjemno, kadar ga pri tem podpremo, ga spoštujemo in negujemo. K temu poleg zdrave hrane, pijače, okolja, zadostnega počitka in gibanja prispevajo predvsem naše zavedanje in zavestno delovanje ter odzivanje.

Bolj ko bomo prisluhnili telesu, občutkom ter se zavedali svojih misli in čustev, bolj ga bomo sposobni podpreti in ustvariti življenje z manj stresa, polno zdravja in vitalnosti.

poslovimo se od stresa

Zavedanje nam vrača moč in zdravje

Ko se začnemo zavedati sebe, si povrnemo moč. Zavedanje nam namreč omogoči možnost odločitve, kako bomo delovali in s tem posledično vplivali na zdravje, počutje in blagostanje. Naj vam predstavim nekaj tehnik.

ABC tehnika sproščanja

Kot sem omenila, se v času stresa aktivira simpatični živčni sistem, ki nam omogoča kratkoročno preživetje, hkrati pa nam škodi, kadar je aktiven dlje časa. V stanju harmonije in sproščenosti naj bi bil bolj aktiven parasimpatični živčni sistem.

S to tehniko bomo aktivirali delovanje slednjega in tako omogočili, da v telesu začnejo delovati mehanizmi regeneracije.

Najprej sedemo in najdemo udoben položaj in nato sledimo naslednjim fazam.

Faza A: zavedanje (A – angl. Awareness). V tej fazi se najprej zavemo svojega telesa. Pozorni smo na občutke v njem, morebitno napetost, misli, čustva. V mislih se sprehodimo čez vse telo in samo opazimo, kako se počutimo v tem trenutku.

Faza B: dihanje (B – angl. Breathing). Začnemo dihati bolj globoko, enakomerno in to dihanje izvajamo nekaj minut. Kadar dihamo globlje, se takoj aktivira parasimpatični živčni sistem. Če smo izjemno napeti, naj bo izdih nekoliko daljši od vdiha, tako se bomo še bolj sprostili. Že po nekaj minutah umirjenega globokega dihanja bomo bolj sproščeni.

Faza C: zavestna izbira (C – angl. Conscious choice). Ko smo občutili svoje telo in poglobili dih, nam preostaneta še zavestna odločitev in izbira misli. Pomislite na nekaj prijetnega, lep kraj, kaj si želite, in ne na tisto, kar vas bremeni oz. česar ne želite, in ostanite v teh prijetnih občutkih nekaj časa.

Povrnimo si lastno energijo

Zdaj že vemo, da smo zavestna bitja in da je vse pravzaprav energija. Naše telo je sestavljeno iz drobnih delcev, ki so le delčki energije v gibanju, prav tako tudi naše misli in čustva.

Sami ste že najbrž opazili, kako nam lahko določene misli vzamejo energijo. Pogosto nas ravno misli in razmišljanja o prihodnosti, ki se je včasih bojimo, spet drugič o delčkih preteklosti, ki je bila za nas boleča, spravijo v stanje stresa, skrbi, slabega počutja in tudi neprimernega delovanja in obnašanja.

S to tehniko se bomo vrnili v ta trenutek in zbrisali misli o preteklosti, prihodnosti, o tem, kakšni bi morali biti mi ali drugi. Vse te misli nas vodijo stran od tega trenutka, ki je edini trenutek, v katerem imamo moč ustvariti življenje, ki ga želimo. Pogosto namreč ravno z mislimi o preteklosti in prihodnosti povzročamo v telesu izjemno velik stres ter posledično okvarimo fizično in duševno zdravje ter počutje. Ko smo v tem trenutku z zavedanjem v svojem telesu in ne v umu, lahko delamo spremembe, ki nas podprejo.

V glavi si zamislite magnet, ki potegne nase vse vaše misli in je vsa energija v tem trenutku v glavi, nič ni zunaj, naprej ali nazaj. Nato si zamislite večji magnet v srcu, ki nase potegne energijo in pozornost iz glave. Potem si predstavljajte tretji največji magnet v medenici, ki nase potegne zavedanje in energijo iz srčnega predela. Zdaj je vsa vaša pozornost v medenici, stran od uma, misli, čustev. Ko smo tako nekaj časa prisotni v telesu, samodejno omogočimo, da se sprosti, postane pretočno in se samo zdravi. Ko smo doma v svojem telesu, v tem trenutku, smo odprti za prave informacije in ne za zgodbe in kreacije »omejenega« uma – ega.

meditacija

Sproščanje čustev, travm in bolečine zmanjša stres

Zdaj že vemo, da določena čustva in travmatični dogodki povzročajo stanje kroničnega stresa v organizmu. Obstaja mnogo tehnik, ki nam lahko pomagajo pri sproščanju teh ujetih čustev, travm in bolečine. Naj jih omenim le nekaj: tapkanje, TRE (angl. trauma release exercises), posebna tehnika dihanja, imenovana rebirthing, Bownova terapija …

Tehnika EFT – tapkanje

Izjemno učinkovita tehnika sproščanja in aktiviranja mehanizmov samozdravljenja je tapkanje. Mnoge študije so dokazale, da so bolezni, slabo počutje ali bolečina pogosto posledica naših čustev in odzivov na določene dogodke, ki smo jih doživeli kot neprijetne in travmatične. Ker se čustva, ki smo jih takrat doživeli (ali pa jih doživljamo skozi daljše obdobje), niso mogla izraziti, jih nismo sprejeli in na neki način predelali, ostajajo »zaklenjena« v našem telesu in tako še vedno povzročajo stanje stresa. S to tehniko omogočimo, da se postopoma naboj teh čustev, občutkov, doživetij in misli sprosti in ne deluje več na nas travmatsko. Tako se sprostijo mehanizmi stresnega odziva in se posledično telo samo zdravi. S pomočjo te tehnike so si mnogi povrnili zdravje, ozdravili bolečino, določene duševne motnje in tudi kronične bolezni. 

Tehnika poteka tako, da s prsti tapkamo določene akupunkturne točke in istočasno govorimo določene stavke, v katerih priznamo občutke, strahove, čustva, bolečino. S tem ko te stvari ozavestimo in ob tem tapkamo, prekinemo njihov negativni naboj na možgane in posledično celotno telo.

Že v nekaj minutah tapkanja lahko občutimo izjemno olajšanje. V namen zdravljenja in okrevanja je priporočljivo izvajati tehniko vsak dan, sploh takrat, ko se ne počutimo dobro.

vaje za sproščanje

Stres v organizmu lahko povzroča tudi hrana

Pred mnogimi leti, ko sem imela tudi sama zdravstvene težave, sem se lotila poglobljenega študija vpliva hrane na naše telo. Takrat sem tudi na svojem telesu preizkusila, kako izjemno se lahko naše telo obnavlja z zdravo hrano in zdravim načinom čiščenja oz. razstrupljanja. Določena živila namreč povzročajo dvig stresnih hormonov in tako oslabijo delovanje naših organov ter zavrejo imunski odziv, druga živila okvarijo naša prebavila in posledično pride do kroničnega vnetja, ki pa spet deluje na telo kot stres.

Posledica so lahko številne bolezni, od alergij, intolerance, avtoimunskih bolezni do depresije, migren, bolezni prebavil, raka … Več o tem bom z vami delila v enem izmed svojih naslednjih člankov. Imamo čudovito telo, ki deluje izjemno dobro, če ga znamo podpreti in mu prisluhniti. Žal pa se v določenih obdobjih izgubimo v tempu, delu, obveznostih, mislih, skrbeh in preslišimo sporočila, ki nam jih daje. Ta tempo, način delovanja in razmišljanja, nezdrava, hitra hrana, čustva, ki si jih ne dovolimo priznati, izraziti, skrbi in strahovi vplivajo na telo in v njem povzročajo stanje kroničnega stresa. Vse, kar potrebujemo, je, da se ustavimo v tem trenutku in prisluhnemo telesu, njegovim sporočilom in potrebam.

Ko postanemo bolj zavestni in ljubeči do sebe in svojega telesa, nam postane naravno, da si vzamemo čas zase, za oddih, spanje, dobro hrano, za tiste stvari in ljudi, ki nas izpolnjujejo. Zavemo se, da smo mi tisti, ki ustvarjamo svoje življenje in s tem prispevamo k dobremu zdravju in samozdravljenju.

Preberite več: Stres: Kakšne so lahko njegove posledice kako jih zdraviti?